3D printen zonder machine

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

3D printen zonder machine

Bericht door karangetang »

Dit filmpje kan ik jullie niet onthouden

https://www.youtube.com/watch?v=B-q8AUaVW94
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: 3D printen zonder machine

Bericht door rien1959 »

Ik wel tegen mijn baas zeggen dat hij die CreatrHS wel weg kan doen .......

Maar zonder gekheid, wat een geklungel zeg. 3D printen op de kleuterschool !

Rien, die weer verder gaat op de CreatrHS
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 3D printen zonder machine

Bericht door Alex.hobby »

Is toch prachtig! De heruitvinding van het hotmelt lijmpistool. Dan ook nog ff voor 3X de prijs verkopen.
Alex, professioneel hobbyist
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D printen zonder machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jullie zijn blijkbaar niet zo creatief. :lol:
Na het zien van het demo filmpje heeft m'n buurmeisje(sorry jonge dame) er gelijk 1 besteld ( dat was al 4 weken geleden, maar levering is vanaf mei, geduld wordt op de proef gesteld) Ok, wel benieuwd hoelang het blijft boeien, maar dat is met al het spul.
Je hebt nl. ook mensen die nog steeds op papier schilderen, terwijl er printers bestaan.
Of houtsnijden terwijl er CNC is.
Of pottenbakken terwijl de blokker er vol mee staat.

Gewoon een leuk 3D tekentooltje, jullie willen altijd gelijk alles zo super hebben.
En wat je hiermee kunt, kun je met een 3D printer niet volgens mij, die kan aleen in laagjes.
En Alex, probeer jij er met een hotmelt een huisje in de ruimte te tekenen.

Maar sinds het begin van de 3D printer schijnt iedereen altijd te vinden dat 1 gereedschap de vervanger is van alles wat er voor bestond.

Ik zie hier ook nog wel een toepassing voor tijdens vergaderingen, veel mensen kunnen niet 3D schetsen, anderen zien de bedoeling niet. Hier zou je in enige mate live een echte 3D schets van een idee kunnen maken.
( en kladjes gooi je na de vergadering toch ook weg ?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 3D printen zonder machine

Bericht door diepchess »

Volgens de statistiek is 10% van Amsterdam een bohemian en ongeveer 5% in Utrecht.
Nerds net andersom 5% in Amsterdam en 10% in Utrecht.

Die 2e groep zal 'm niet snel kopen, maar die eerste groep - als dat ding voor paar tientjes in winkel ligt - dan zou 't me verbazen als van die groep er ook maar 1 is die 'm niet gaat halen cq krijgen.

Dus dit heeft alleen al in Nederland een verkooppotentieel van zo'n half miljoen exemplaren en dat is vast voorzichtig ingeschat.

Kindertjes nog niet eens meegeteld - tenslotte is zo'n punt wel 200+ graden celcius - en dat geef je dus niet graag op de kleuterschool aan een kleutertje - want dat gaat MIS.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D printen zonder machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

@ Hugo..

als "Gadget" is het wel iets natuurlijk.. dingen ruimtelijk weer kunnen geven.. en.. dit ziet er wel wat professioneler uit dan in een vergadering met een emmertje "PlayDoh" aankomen.. :)

Statistieken.. jaaaa.. boeie.. laat maar weer...

200 graden hete nozzle.. nou en.. je geeft een kind ook geen soldeerbout.. in elk geval niet op een leeftijd dat ze nog niet beseffen wat de gevolgen zijn van zo'n ding aan de verkeerde kant beetpakken.. 'k was zelf pas 13 voor ik voor't eerst achter een draaibank stond.. en thuis... mocht ik de draaibank van mijn vader alleen gebruiken als hij erbij was.. 'k weet nog steeds niet waar ik nou banger voor was.. een uitbrander van mijn vader als ik een stommiteit zou begaan.. of de machine zelf?.. :lol:

't is wel een grappig tooltje.. en ik denk dat ie in het ontwerp en bedenkproces wel een rol zou kunnen spelen.. ter vervanging van open gebogen paperclips en bolletjes Pritt Posterbuddy.. :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printen zonder machine

Bericht door DaBit »

Ik vind het wel een leuk ding. Ik denk ook dat die kinders van mij zich daar heel goed mee zouden kunnen vermaken.

Dat puntje van 200 graden? Och, onder toezicht kan dat vanaf een jaar of 4-5 best. Foutje doet auw maar laat geen blijvende schade achter en zo leren ze heel snel dat ze er vanaf moeten blijven. Ik zie het verschil nog niet zo met van een klimrek donderen of met de fiets onderuit gaan omdat met losse handen fietsen toch nog niet zo goed ging als ze dachten. Zolang koter A maar niet koter B onder gaat kliederen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 3D printen zonder machine

Bericht door Sven »

Arie Kabaalstra schreef:
200 graden hete nozzle.. nou en.. je geeft een kind ook geen soldeerbout..
Toen ik op de lagere school voor het eerst met soldeerbouten in aanraking kwam (figuurlijk) was het toch echt de meester die zijn tengels er aan brandde (letterlijk).

"Meester, is die soldeerbout al heet?"
Tsssssssst. "Auw!"
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 3D printen zonder machine

Bericht door diepchess »

Bij het vorig buurtfeest had men hier bedacht daar maar ook een dartbord op te hangen.

Stond niemand bij aanvankelijk bemerkte ik tot mijn schrik. Toen ben ik daar maar bij gaan staan.
Dat was met name bij alles onder de 10 geen overbodige luxe en al helemaal werd exponentieel erger naarmate er steeds een jaartje van die leeftijd afging.

Enige voordeel van het nadeel is dat ze niet hard gooien die hele kleine ukkies.

1 dartpijl is met de scherpe punt dus in mijn arm beland - en de gevaarlijke situatie waarbij ze bijna elkaar die pijlen in het lijf gooiden (zonder opzet overigens) is een keertje of 100 voorkomen. Let wel: dit was met maar 1 dartbord.

Hoeveel 'verkeer' van 2 turven hoog er nog als een soort van "Snelle Janneke" voorlangs wist te rennen als een ander ukkie net haar enorme best deed zo hard mogelijk een pijl de grond in te gooien (bord werd per toeval geraakt) - terwijl sommige pijlen dus op 1 of andere manier met een voorwaartse beweging toch naar achteren vlogen - dit alles ondanks afbakeningen - daar kom je pas op zo'n moment achter.

Die punt is van een koperlegering van dit ding. Je hoeft daar niet hard mee uit te halen om er enorme schade mee aan te richten. Op zo'n 3d printer zit het op een vrij ongevaarlijke plek dat hittepuntje. Maar d'r zal toch zo'n watt of 50 aan hitte nodig zijn continue om die nozzle te verhitten. Dat wil je echt niet in 't nekje van je kindje zien belanden als een andere koter daarmee zwaait. Dat is toch echt meer wattjes dan sommige soldeerbouten hebben. Het is er niet 1 die dan met zo'n ding zwaait, maar 20 tegelijk en hooguit 1 begeleider/leraar die daarop mag toezien :)

Dat lukt pas vanaf middelbare school.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D printen zonder machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

We gaan ze ook eerst leren plakken en knippen, en als ze dan niet alleen maar afval produceren, mogen ze misschien een keertje met de 3D-pen.
Zouden ze voor CNC frezen ook in moeten voeren. :mrgreen: ( eerst zagen, boren en vijlen... )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printen zonder machine

Bericht door DaBit »

Nee, we geven ze eerst de 3D pen, laten ze even spelen, en als ze de smaak te pakken hebben zeggen we 'Ja, als je je eigen naam kunt knippen en plakken'. Dan kunnen ze opeens binnen verrekt korte tijd wel hun eigen naam knippen en plakken. Die oudste van mij heeft ook weinig interesse in lettertjes, totdat ik het wachtwoord van de tablet verander en zeg dat het waxhtwoord 'boom' is. Dan kan-ie het opeens wel. Kwestie van motivatie :mrgreen:

Of kinderen wel of niet zichzelf pijn mogen doen bij het spelen en leren, tsja. Ik geloof dat mijn mening daarover ook wat anders is dan van 95% van de andere ouders die ik spreek. Magoed, als je daarover gaat soebatten dan verdwijnt de discussie over het leuke stukje techniek dat zo'n 3Doodler is wel heel gauw in de ruis.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 3D printen zonder machine

Bericht door spinningwheels »

hugo stoutjesdijk schreef:( eerst zagen, boren en vijlen... )
En dan vooral dat laatste vijlen, Als ik er weer aan denk , het dobbelsteentje op de lts.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D printen zonder machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef:Of kinderen wel of niet zichzelf pijn mogen doen bij het spelen en leren, tsja. Ik geloof dat mijn mening daarover ook wat anders is dan van 95% van de andere ouders die ik spreek.
Ik denk dat jij vindt dat Kinderen zichzelf best mogen bezeren?.. en dat je als ouder niet altijd erbij kan zijn om ze op te vangen als ze vallen?.. ..

in dat geval ben ik het roerend met je eens.. zo ben ik zelf ook opgegroeid.. Tuurlijk.. fietsen was gevaarlijk.. je kon vallen.. gat in je knie.. snel naar huis.. Mamaaaa!!!.. pleister!!.. en dan ging je weer..

'k heb mezelf ook wel gebrand bij het tinnen soldaatjes gieten.. ja.. daar heb je een paar dagen last van.. nou en?..

in een ander filmpje overigens.. is te zien dat er een "beschermkapje" bij zo'n ding zit.. waardoor je die hete nozzle niet aan kan raken.. scheelt enorm.. dan is zelfs een dartpijl nog gevaarlijker... :lol:
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: 3D printen zonder machine

Bericht door karangetang »

Boeiende discussie mannen Ik heb er in ieder geval eentje besteld voor mijn kleindochter van 8 die Architekte wil worden en als ik dan kans krijg ga ik zelf ook eens de ideeën die ik al jaren heb in kleurig plastic visualiseren in 3D zonder dat ik eerst een hele avond hoef te programmeren. Want dat is het schetsen in de Ruimte is dat niet prachtig ! Eindelijk iet beters dan luciferhoutjes en velpon. zie http://www.radbag.nl/3doodler-3d-printe ... ccessoires
Plaats reactie