Kostprijs freeswerk

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RikV
Berichten: 110
Lid geworden op: 05 nov 2011 09:47
Locatie: Kortrijk (België)

Kostprijs freeswerk

Bericht door RikV »

Ik had graag wat ideeën/standpunten van forumleden gehad ivm het volgende:
Ik heb een CNC gebouwd puur voor de hobby en "omdat ik wil weten of ik het kan".
Nu heb ik -al enige tijd- een werkende machine. Het is hoegenaamd niet de bedoeling er geld meet te verdienen, maar dat betekent nog niet dat je dan zomaar voor iedereen die het vraagt zomaar gratis werk moet gaan uitvoeren. De mensen die om den brode een CNC uitbaten moeten ook leven!
Vandaar de problematiek: wat is een eerlijke vraagprijs voor een opdracht? Wetende dat je in principe alleen de werkelijke kost en enige sponsoring voor toekomstige uitbreidingen en geenszins je uren wilt aanrekenen (per slot van rekening doe je het voor je plezier). Je wil ook niet dat je de belastinginspectie op je dak krijgt omwille van je hobby!
Ik vind dat je zonder meer de kost van de "grondstof" en de verbruikte gereedschappen moet doorrekenen. Je moet dat per slot van rekening zelf ook betalen.
Maar hoe verreken je het gebruik van de machine? Afschrijving (ooit moet je de versleten onderdelen vervangen)? Per gewerkt uur + instelkosten? Uurtarief? instelforfait?
Wat zij volgens jullie eerlijke tarieven?
Het is het recht van ieder individu om zijn eigen fouten te maken (al zijn ze nog zo stom).
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kostprijs freeswerk

Bericht door andrefc101 »

RikV schreef:Uurtarief? instelforfait?
Ik weet het niet hoor, je zegt dat je beroepscnc'ers niet in het vaarwater wilt zitten, vervolgens ga je vragen om een (uur)tarief om de machine in te stellen. Daar slijten je machine en gereedschappen echt niet van hoor.
Als het echt hobby is moet je niet om prijzen vragen hier, maar gewoon kijken wat diegene waar je iets voor maakt er voor over heeft….. of van te voren zeggen dat je geld voor je slijtage vraagt.
Zoals je zelf al aan geeft: het is een hobby, en uit ervaring kan ik je vertellen dat de meeste , eigelijk alle, hobbies geld kosten!
Als je met uurtarieven en weet ik wat komt aanzetten is het geen hobby maar, maar gewoon werk!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Kostprijs freeswerk

Bericht door Sven »

Wat Rik volgens mij vraagt is of er een prijskaartje te hangen is aan wat het hem kost de machine te gebruiken zoals een hobyist dat doet.

Zeker als je overspoeld wordt door vragen zou dat kunnen helpen bepalen welke klussen je aanneemt.

Voor je het weet sta je dagen te frezen voor iemand.

Tuurlijk, je kan ook vragen wat iemand er voor overheeft.

Maar ik zou in ieder geval meenemen:
stroomgebruik
slijtage (vooral freesjes maar bijv ook koelmiddel)
afschrijving machine (Ondanks dat voor veel hobbyisten afschrijving geen factor is)
Materiaal 1 op 1 verrekenen
En er ook nog iets beter van worden, anders had je beter iets voor jezelf kunnen gaan frezen.

Maar dat laatste kan natuurlijk ook de gelegenheid zijn iets nieuws te proberen, of een wederdienst krijgen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie