Vandaag maar eens besloten om al wat grondstoffen aan te kopen voor de freesmachine.
Verschillende soorten zand: Witzand, rivierzand en zavel.
Portland cement en een pot compaktuna
De verschillende soorten zand zullen de komende weken gedroogd worden.
Laatst gewijzigd door stekkestim op 14 feb 2015 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Misschien niet verkeerd om het zand ook te wassen/spoelen voor dat je gaat drogen...
Komt er ook nog iets van grind of split in het mengsel? tot nu toe heb je enkel ingredienten om mortel te maken
Ben in iedergeval erg benieuwd, veel succes.
Speel zelf ook al heel lang met dit idee... er zijn bij mij in de omtrek een aantal betongieters, hier kan ik terecht met mijn malletje, deze storten hem dan voor me vol met hoogwaardig beton onder professionele omstandigheden.
zo veel plannen zo weinig tijd....
Wassen heb ik inderdaad aan gedacht maar heeft dat veel "nut"?
Er komen inderdaad ook nog andere grondstoffen in, maar het kleinste wat op zand volgde dat ze hadden liggen was parelgrind 4/16 en wist niet exact of dit geschikt was. Daarbij ook nog het feit dat je geen echte controle hebt op de hoeveelheid grind van 4mm en 16 en alles daar tussen. Bij wijze van spreken kunnen er 5 stukjes van 14mm in zitten, en voor de rest bijvoorbeeld allemaal 8mm.
Hier in de regio zitten ook een stuk of 6-7 betoncentrales die ik zo kan opnoemen. maar omwille van de eerste keer wil ik alles toch eens "manueel" doen om er van te leren.
Waarom ga je dat zand drogen? Het hele idee achter portlandcement is de reactie met water, dus dat lijkt me vrij nutteloos.
Schoonmaken zou ik ook niet doen; sterkte heb je automatisch al genoeg en de stijfheid beinvloed je niet met dat beetje klei en organisch afval wat er eventueel door het grind/zand zit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Verbaas me een beetje over de aanpak. Er is hier al eerder gesproken over toepassing van beton en ik geloof er wel in. Maar.... dan zal je toch moeten overwegen hogere kwaliteit mengsels te gaan gebruiken die nagenoeg geen krimp hebben die bestaan maar dat maak je zo niet even zelf . het Kan wel maar daar heb je meer voor nodig dan zomaar wat zakjes grind en zand. In duidsland kan je speciale mengsels kopen die ook gebruikt worden voor meubels en dergelijke . google maar eens UHPC
karangetang schreef:Verbaas me een beetje over de aanpak. Er is hier al eerder gesproken over toepassing van beton en ik geloof er wel in. Maar.... dan zal je toch moeten overwegen hogere kwaliteit mengsels te gaan gebruiken die nagenoeg geen krimp hebben die bestaan maar dat maak je zo niet even zelf . het Kan wel maar daar heb je meer voor nodig dan zomaar wat zakjes grind en zand. In duidsland kan je speciale mengsels kopen die ook gebruikt worden voor meubels en dergelijke . google maar eens UHPC
UHPC ken ik en heb ik ook al eerder besproken, maar aangezien dit een test zal worden ga ik nog niet het grote geld er tegenaansmijten. Eerst kijken waar de machine eventueel (kan/moet) verbeterd kan worden.
Superplasticizer zal trouwens ook nog besteld worden.
De reden van het drogen zou ik doen op basis van gewichts verhoudingen, 25kg nat zand of 25kg droogzand, het blijft 25kg, maar 25kg nat zand bevat minder zand of is dit toch verwaarloosbaar? Hoeveel water zou er op zo'n zak van 25kg zand zitten?
karangetang schreef:Verbaas me een beetje over de aanpak. Er is hier al eerder gesproken over toepassing van beton en ik geloof er wel in. Maar.... dan zal je toch moeten overwegen hogere kwaliteit mengsels te gaan gebruiken die nagenoeg geen krimp hebben die bestaan maar dat maak je zo niet even zelf.
Waarom dat dan?
Maak je standaardbeton, gebruik eventueel wat superplasticizer om het makkelijk te laten ontluchten en in alle hoekjes te laten stromen. Stort je beton, hou het een week lang goed vochtig en afgedekt, en geef het daarna een maand voor het kwijtraken van het merendeel van het overtollig water.
Dan heb je het merendeel van de krimp gehad. Daarna blijft het doorkrimpen tot vrijwel in de eeuwigheid, maar de mate waarin is zo laag (microns/meter/jaar) dat het de nauwkeurigheid van de gemiddelde zelfbouwmachine niet echt verstoort. Voor een deel kun je dat ook wel oplossen door oud beton/puin te verwerken in je constructie. Scheelt ook in de verse bouwmaterialen die je nodig hebt, en dus geld.
Zou ik mijn machine overdoen dan zou ik het wel weten: die krijgt dan een basis van een forse hoeveelheid doodnormaal gewapend beton en de rest staal. Goedkoop, zwaar en stijf.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Het toepassen van veel bewapening heeft dat niet tot gevolg dat de vibratie's toenemen? is die bewapening wel nodig ? Ooit heb ik eens ergens gelezen dat het zinnig is in delen te werken, een zekere vorm van gelaagdheid met tussen lagen van rubber folie om de resonatie's te denpen ? is daar iemand daarvan op de hoogte ?
Een betoncentrale is niet geheel wat ik bedoel, ik bedoel betongieters.
Bij mij zit er eentje in de buurt die trappen en tal van andere bouwelementen giet in hoogwaardig giet beton. http://www.granito-beton.nl/index.php?id=5
Mijn bedoeling was om een mal te maken en deze vervolgens bij hun af te laten gieten en te laten uitharden.
En zoals Dabit ook al had opgemerkt, stop er flink wat betonijzer in, brobeer dit ook een beetje zinvol te verspreiden in je mal eventueel met wat hecht lassjes aan elkaar te zetten.
Leg er ook een Aardpunt aan de wapening.. Metaal is metaal tenslotte.. baat het niet, dan schaadt het niet..
Ik heb in de betonbouw gezeten, met name viaducten voor de NS vandaar... :)
op zwaarbelaste punten ( de koppen van een viaduct bijvoorbeeld, is de wapening aanmerkelijk zwaarder.. let wel dat je aggregaat niet blijft hangen in de wapening..