stappenmotor - fouten detecteren

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

stappenmotor - fouten detecteren

Bericht door keesfrees »

wat ik me al en tijd afvraag maar tot nu toe nooit durfde te vragen

kun je aan de stroom die een stappenmotor cq de drive trekt iets afleiden hoeveel kracht de motor moet leveren
en
is er een manier om te detecteren of een stappenmotor stappen overslaat of stopt
dan heb ik het over een normale drive->stappenmotor, zonder terugkoppeling
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: stappenmotor - fouten detecteren

Bericht door DaBit »

Stappenverlies: ja, maar niet makkelijk. Als de motor stappen verliest zie je een klein rimpeltje in de sroom naar de spoel, en die kun je detecteren. Leadshine doet dat met hun EM/AM serie bijvoorbeeld, maar dan heb je het voordeel dat je als drive weet wat je verwacht en als je iets anders meet kun je alarm slaan. Dat geintje extern doen gaat tegenvallen.

Kracht: nee, eigenlijk niet. Dan moet je meten wat je bij het omhoogbrengen van de stroom aan energie erin stopt, en wat je bij het omlaaghalen weer terugwint. Dat verschil gaat op aan mechanische arbeid en verliezen. Echter, wil je dat extern doen dan heb je het probleem dat je niet precies weet wat er gestuurd word, wil je dat intern in de drive doen dan loop je tegen het probleem aan dat een processor die X keer per seconde een monster neemt alle tijd tussen de monsters in stekeblind is.
(digitale oscilloscopen hebben hetzelfde probleem; bij lagere frequenties zijn die dingen 99% van de tijd stekeblind)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: stappenmotor - fouten detecteren

Bericht door keesfrees »

dank je wel !
ik dacht wel dat er al eerder iemand hier over na gedacht zou hebben
kracht meten was iets waar ik behoefte aan had toen ik nog geen ervaring had met snijsnelheden en zo
maar stappenverlies detectie spreekt me wel aan, dan is nog de vraag hoe betrouwbaar dat is,
wel melding bij geen fout <-> geen melding bij wel fout
en wat de extra kosten zijn en of het dan niet beter is om direct "door te stoten" naar een regellus systeem

ik probeer een besturing in te regelen maar dat wil nog niet erg lukken, vandaar
als er een fout optreed heb ik liever dat de machine afslaat ipv van een berg afval te produceren :-(

DD 11-01-2015
aanvulling : het probleem bleek veroorzaakt door :
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t=10591

met dezelfde mechanica op de oude besturing had ik nooit stappenverlies ( of er moet echt iets misgaan )
dus het moest iets in de sturing zijn
Laatst gewijzigd door keesfrees op 11 jan 2016 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: stappenmotor - fouten detecteren

Bericht door DaBit »

Bij die AM882 drive die ik gebruik voor mijn Z-as werkt de stappenverlies-detectie vanaf 300rpm geloof ik. Dus niet bij stilstand. De drive gaat dan in alarm en daar komt-ie alleen uit als je de spanning van de drive afhaalt. Dat vind ik dan weer knap onhandig, maar het werkt wel. Zo'n drive kost een tientje of 8 op Ebay.

Geen idee wat je nu hebt, maar het zou me niks verbazen als het huidige spul verkopen en closed-loop steppers aanschaffen kwa meerprijs nog wel behapbaar is. Platen hout/kunststof en freesjes omtoveren tot afval kost immers ook tijd en geld en over een tijdsspanne van een paar jaar gerekend tikt dat best aan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie