Zelf een minimaalsmering bouwen

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jostestelt
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 jan 2013 11:32
Contacteer:

Zelf een minimaalsmering bouwen

Bericht door jostestelt »

Omdat ik 7075 aluminium wil gaan frezen denk ik dat ik een minimaalsmeersysteem nodig heb.

Nu heb ik nog een afgedankte maar nog perfect werkende mazoutbrander liggen.
Feitelijk is dat volgens mij best een bruikbare basis welke kan dienen als minimaalsmering of zie ik dat fout.

Een brander heeft immer een oliepomp waarbij de druk zelfs instelbaar is (vaak tot 10bar), een condensatormotor om het geheel aan te drijven, sproeier, zelfs een Electro ventiel waarmee de aanvoer kan regelen en een retour leiding bij overdruk (bijpas).

Zijn er forumleden die dit idee kans tot slagen toe schrijven of is het iets om heel snel te vergeten?
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zelf een minimaalsmering bouwen

Bericht door Rob65 »

Even snel zoeken op het forum en ik kom bij deze link:
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=3 ... aalsmering

Daar staat al het een en ander geschreven over pompjes en sproeiers.
Ik verwacht dat het spul in je mazoutbrander allemaal iets te fors van formaat is (de enige mazoutbranders die ik heb gezien waren allemaal > 100 kW :shock: )
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelf een minimaalsmering bouwen

Bericht door DaBit »

Van alle soorten aluminium die ik ooit onder de frees gehad heb verspaant 7075 toch wel het lekkerste. Mooi hard en niet plakkerig dat spul. Maar ik smeer/koel eigenlijk altijd.

Zo'n oliepomp lijkt me niks; veel te veel opbrengst. Met olie verspuit je maar enkele tientallen milliliters per uur...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zelf een minimaalsmering bouwen

Bericht door Rob65 »

Ik heb een "Noga 2000" minimaalsmering. Dat is een pneumatsisch plunjerpompje die iedere tik een kleine hoeveelheid olie uitspuugt. Door ook nog extra lucht te spuiten kan ik kiezen tussen vernevelen (met lucht) of (zonder lucht) als druppeltjes richting frees spugen.

Dat ding gebruik ik zelden, ik sta vaker met een spuit met alcohol/spiritus of glycol klaar en druppel met de hand bij.
Druppels zijn meer dan genoeg, zeker met 7000 serie alu is er maar weinig smering nodig.

Ik wil eerder de spanen wegblazen met perslucht dan smeren met olie of andere rommel.
Op mijn bridgeport (die er er een paar liter emulsie per seconde uitspuugt) worden alle spanen en zelfs kleine stukjes restmateriaal direkt weggespoten en dat geeft minder kans op 'vervuiling' doordat er spanen tussen frees en werkstuk komen.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
zeeschuim

Re: Zelf een minimaalsmering bouwen

Bericht door zeeschuim »

paar liter emulsie per seconde
is dat niet wat veul?
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zelf een minimaalsmering bouwen

Bericht door Rob65 »

zeeschuim schreef:is dat niet wat veul?
Ja, da's heul veul.
Ik heb één keer de fout gemaakt om even het deurtje open te doen om het blauwe knobbelslangetje netjes op de frees te laten spuiten. Had ik niet moeten doen ... resultaat was een heel erg natte arm en broek en vloer ...

Op de pomp staat: 1.5kW 280 L/min :shock:
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Plaats reactie