Freesbank

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Freesbank

Bericht door benkr »

Heb enkele maanden geleden een freesbank gekocht. reden was vooral om delen voor mijn in aanbouw zijnde portaal zelf te kunnen maken.
Het is een Lux Mill RF30, heet officieel een Boor/freesmachine omdat het eigenlijk een stevige kolomboormachine is die een MC3 opname heeft die middels een trekstang ook freeshouders op kan nemen en die er door de trekstang niet uitvallen als je gaat frezen.

9795

Ik heb er inmiddels een digitale uitlezing op gebouwd die perfect werkt.
Nu ik langzaam aan ga proberen iets nauwkeurig te frezen kom ik er achter dat er vooral op de tafel in de X-richting (dwarsrichting voor de duidelijkheid) en op de Z-as eigenlijk te veel speling zit, vooral de X-as heeft vele tienden speling alleen al door met de hand te trekken en duwen tegen de tafel de Z-as heeft dit ook maar die kun je vastzetten en dan heb je er geen last meer van.
Heeft iemand een idee of- en hoe je dit er uit kunt halen?
En nee, de spindels vervangen door KO spindels zie ik niet zitten alleen al omdat als ik de Y-as spindel wil vervangen ik mijn schuur weer gedeeltelijk moet afbreken. Voor het plaatsen van de machine moest ik ook 2 wanden er compleet uithalen voordat de heftruck met de machine op de juiste plek kon komen. Zonder heftruck of ander takelding gaat het niet lukken, de machine weegt meer dan ik kan tillen, zelfs niet met 3 man.
Bovendien heb ik dan weer een freesbank nodig om ruimte voor die KO spindels en moeren te maken.

Vooral de Y-as is door de hierboven genoemde beperkingen onbereikbaar, die zit eigenlijk totaal onder de machine, de andere assen zijn denk ik wel demonteerbaar.
Verwacht dat de spindels iets met trapeziumdraad zijn maar weet het ook niet, heb iets dergelijks nog nooit gedemonteerd gezien en weet dus ook niet of er stelmogelijkheden zijn.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Freesbank

Bericht door andrefc101 »

Ten eerste: frezen met en ronde kolom is waardeloos, zo'n machine heb ik ook staan, kan je echt niet zuiver mee frezen.Ten tweede: nu ga je frezen vanuit de pinole (z-as), als dat ding beneden is kan je deze behoorlijk veel heen en weer halen, dus speling zowel in de x- als in de y-as. Niets tegen te doen, lekker mee boren met dat ding en voor het frezen een degelijke kolom bouwen.

Zoiets misschien:

6926

b.t.w. heb zo'n zelfde soort machine als de jouwe hier omgebouwd staan in Steenbergen, je bent altijd welkom om te komen kijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Freesbank

Bericht door benkr »

Nee ga hem beslist niet ombouwen.
ben bezig met een (zelfs twee) portaal zelf te bouwen.
Voor het boor en freeswerk daarvoor heb ik deze gekocht, hoeft niet alles te kunnen want ik kan ook op mijn werk nog wel wat laten doen (CNC natuurlijk) maar dat duurt mij te lang (het moet tussendoor en kan alleen al er een bank vrij is). Ook ben ik daarvoor een klein portaaltje aan het bouwen van delen die ik toch al had liggen. Vordert maar zal nog wel enkele maanden duren voordat die klaar is en ik die kan gaan gebruiken.
De laatste paar dingen heb ik op mijn werk het belangrijkste laten doen tot en met de benodigde gaten centeren, het boren en zelfs de verzonken gaten heb ik thuis op mijn machine gedaan.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Freesbank

Bericht door andrefc101 »

O prima, gaten boren en wat (voorzichtig) freeswerk gaat uiteraard prima met deze machine, maar hij is gewoon niet geschikt voor zwaarder (en heel precies) freeswerk. Daar ben ik zelf ook tegenaan gelopen.
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Freesbank

Bericht door Niels »

Reden waarom ik 8 jaar geleden ben afgehaakt om deze te retrofitten.
Teveel speling en stabiliteitsproblemen.
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: Freesbank

Bericht door keesk »

Als ik dit lees denk ik eerder aan het goed afstellen van de zwaluwstaart geleiding, speling op de schroefdraad van de spindels is alleen een kwestie van de vrije slag steeds de zelfde kant op draaien. Google maar eens op gibs afstellen of kijk eens op http://www.ricksparber.org daar staat een behoorlijk uitgebreide handleiding.
Succes! KeesK
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Freesbank

Bericht door vox67 »

De link hierboven van keesk is http://rick.sparber.org/
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Freesbank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesk schreef:Als ik dit lees denk ik eerder aan het goed afstellen van de zwaluwstaart geleiding,
En dat is nu net het probleem bij 'goedkoper' of oude machine's. een zwaluwstaart die niet zuiver evenwijdig is ( goedkoop gemaakt of versleten ) krijg je dus nooit afgesteld. Als ie op de ene plek mooi loopt, rammelt ie verderop, of zit klem.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Freesbank

Bericht door andrefc101 »

Leuke discussie, maar bij dit soort machines is de zwaluwstaart wel het kleinste probleem. Het bewegen van de ronde kolom en de speling in de pinole zijn van een andere orde…...
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Freesbank

Bericht door benkr »

Heren, dank voor uw mening, ik weet dat het geen hoogwaardige machine is, hoeft ook niet, ik ben er heel blij mee. Wat ik wil is eenvoudig de speling minimaliseren van de X- en Y-spindels, vooral de spindel van de tafel in de lengterichting. Zelfs zoals het nu is ben ik dik tevreden maar als het eenvoudig beter kan vind ik het zonde om het niet te doen. De zwaluwstaarten en de Z-as zijn best goed, tenminste goed genoeg voor mij en wat ik er mee wil. Ze zijn ook heel eenvoudig in te stellen. Ik wil gewoon weten of er een (eenvoudige) manier is om die speling van de spindels te minimaliseren.
Is er niemand die een dergelijke machine ooit zover heeft gedemonteerd dat hij weet of er iets aan te doen is ja of nee. Ik wil niet de hele kruistafel demonteren en er dan achter komen dat het probleem niet eenvoudig te verhelpen is. Zit er b.v. een extra stelmoer op de spindel om de speling te minimaliseren? Heb wel een soort van potloodtekening maar die is te onduidelijk om dit soort details te zien. wat foto's van een gedemonteerde kruistafel (van zo'n zelfde machine) zou b.v. zeer verhelderend kunnen zijn.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Freesbank

Bericht door FSSF »

Tafeltje demonteren is niet zoveel werk. De kruistafeltjes die ik hier gehad heb waren niet af te stellen, enkel een vaste moer, waren wel een formaatje kleiner.
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Freesbank

Bericht door henkzelf »

Ik ben geen mechanicus, maar waag me dat toch maar aan een antwoord omdat dit geen hoge school mechanisme is.
Als je de tafel helemaal naar de kant van het handwiel draait kun je er je kop onder steken en zie je precies hoe het werkt. Ik begrijp dat je het hebt over backlash, die je o.a. merkt aan dat je het handwiel een stukje kunt draaien zonder dat je tafel beweegt.
Als je er onder kijkt en aan het handwiel wiebelt zie je wel of er speling in de lagering tussen tafel en spindel. Als je met een spiegeltje kijkt langs de spindel, dan zie je de 'moer' die aan het deel onder de spindel is gebout. Het kan zijn dat de draad in de moer versleten is. Jammer dan → vervangen. Er zijn moeren die na-stelbaar zijn. Of dat in jouw geval zo is... kijken of je iets ziet waaraan je kan schroeven.
Dan ben ik het nog eens gehad met een Proxxon tafeltje de moer niet meer goed vast gebout zal.
Je ziet hem dan kantelen.
Maar ik zie op jouw foto dat een ook bouten zitten om je X beweging vast te zetten (die dingen met die flapjes er aan). Zoiets zal zal er ook wel op de Y as zitten.
Als ik op mijn handmachine frees en nauwkeurig wil werken, dan moet is altijd de as waarlangs ik niet frees vastzetten. Een klein beetje backlash, dat heb je nodig.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Freesbank

Bericht door andrefc101 »

Er zit een trapeziumspindel in met een messing moer, en nee, deze is niet af te stellen. Maar deze vervangen voor een andere spindel en moer is niet heel ingewikkeld of veel werk. Hoeft ook niet veel te kosten.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Freesbank

Bericht door benkr »

Ha, nu komen de antwoorden waar ik op zat te wachten, bedankt.
Ben vanmiddag een paar uurtjes aan het sleutelen geweest en ben inderdaad begonnen met onder de tafel te kijken ( in de schuur de tafel van de boor/freesbank wel te verstaan ) en heb inderdaad zoals Henkzelf schrijft de vaste moer zien zitten.
Toen maar meteen doorgegaan en de spindel aan beide kanten losgemaakt, is inderdaad zoals Andrefc101 schrijft redelijk snel gebeurd. Was er toen heel snel achter dat de vaste moer van de X-as (breedte dus) redelijk versleten is en niet los zit.
Heb meteen beide spindels opgemeten en nu dus op zoek naar een of twee KO spindel(s) met moer of ga bij MaFaHa twee stukken trapezium spindel met bijbehorende moeren bestellen.
De ene spindel is 900mm lang en 23,75mm doorsnede en heeft rechtse trapeziumdraad van 10 gangen per inch of 2,5mm per omw. (dat moet ik nog een keertje heel precies nameten, heb gemeten dat het 10 gangen per inch was maar de nonius geeft 2,5 mm/omw. aan dus dat zal wel de spoed moeten zijn dan , de andere is 450mm lang en heeft linkse trapeziumdraad met dezelfde spoed.
Van trapeziumdraad weet ik dat die in linkse en rechtse uitvoering te krijgen is maar geldt dat ook voor de goedkope Chinese KO spindels? En zijn ze er in zeg 25mm rond met een spoed van 2,5mm?

Wanneer iemand nog iets heeft liggen wat zou kunnen passen of pas te maken is en daar van af wil (b.v. langer) dan hoor ik dat graag. Ga deze klus niet op heel korte termijn klaren, eerste weer even de hobbypot vullen met munten.
Plaats reactie