STL naar polylines

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: STL naar polylines

Bericht door Arie Kabaalstra »

DXF is een "Drawing eXchange File".. van oorsprong bedoeld als een soort PDF voor Cad Systemen onderling.. eigenlijk de TXT onder de Cad tekeningen..

maar.. Autodesk heeft door de jaren allerhande dingen toegevoegd aan de DXF Definitie die niet door elk ander programma herkend worden..
Door de jaren heen wijzer geworden met bestandspingpong..

Bij het exporteren van een DXF kies ik de oudst mogelijke versie.. over het algemeen gaat het tot R14 goed..
Voor ik em in mijn CAM software laadt, Open ik em eerst met QCad.. Daarin Move ik de geometrie naar een handige plek.. zodat het nulpunt handig ligt.. als er zaken zijn die op bepaalde diepte moeten.. of als ik extra lijnen nodig heb in bepaalde contouren.. dan "klieder ik die lijnen erin.. en de contouren van pockets zet ik per diepte op een aparte layer.. kwestie van alles een paar keer kopiëren.. wegknippen wat je niet nodig hebt.. in de goede layer mieteren.. en dan terugzetten op de goede plek..Dan sla ik em op.. en trek em open met CamBam.. pas DAAR maak ik mijn Polylines aan.. selecteren doe ik per layer apart.. zodat ik geen "Vreemde elementen" in mijn Polys krijg..

Ook slim.. als je je DXF in je CAD pakketje opent.. eerst alles Exploderen.. Blocks en dergelijke.. daar houdt niet elke software van.

Bekend geintje in deze.. velen hebben het geprobeerd en ondervonden.. even een tekstje maken in QCad.. openen in EdingCNC.. hee.. ik zie mijn tekst niet.. nee.. eerst exploderen.. dan opslaan.. en dan ziet EdingCNC de letters wel...
Plaats reactie