Barok lijst maken

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Barok lijst maken

Bericht door Guvner »

Voor een leuk project ben ik een lijst aan het maken. Dit is een beetje barok lijst die er zo ongeveer uit moet zien zoals de UNG bij ikea

Mijn vraag is nu eigenlijk. Hoe kan ik dit het beste gaan aanpakken? De lijst moet gaan bestaan uit 3 niveau's (3 planken MDF) waaruit de verschillende vormen gefreesd moeten gaan worden.

Ik heb totaal geen idee hoe ik dit kan gaan tekenen en met goechel kom ik ook niet veel verder. Totaal uitbesteden heb ik ook al aan gedacht, maar wil het graag ook een beetje als leerproces gebruiken en dan ga ik meestal het liefst direct het diepe bad in.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Barok lijst maken

Bericht door Guvner »

Ik bedoel dan dus meer hoe ik 1 zo'n boog kan tekenen. Als ik dat heb kom ik wel weer verder.

Inmiddels heb ik wel begrepen dat ik 2.5D moet gaat tekenen en niet 2D.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Barok lijst maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

wil je echt zo'n lijst namaken?.. ik denk dat je dan het beste uit bent met een "Digitaal boetseerprogramma" zoiets als Rhino, MOI of dergelijke..
ik kan best veel met Alibre Design, Maar ik voorzie een ENORME puist werk als ik zoiets moet tekenen.. te denken valt aan extrusions voor de contouren , en dan de nodige planes en axis aan maken om met sweeps en lofts de boel verder vorm te gaan geven..

wel eens gedacht aan een 3D scan?
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Barok lijst maken

Bericht door clements »

Z-brush kan aan de hand van een zwart-wit plaatje met grijstinten ook een 3D voorwerp maken.

Ook kun je met z-brush in de z-richting 'materiaal' erbij verven en poetsen. Is echt wel geinig.

Zit net een filmpje van ze te kijken, maar het is de afgelopen jaren flink verbeterd. Soort Sketchup-plus

http://pixologic.com/
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Barok lijst maken

Bericht door Guvner »

Arie Kabaalstra schreef:wil je echt zo'n lijst namaken?.. ik denk dat je dan het beste uit bent met een "Digitaal boetseerprogramma" zoiets als Rhino, MOI of dergelijke..
ik kan best veel met Alibre Design, Maar ik voorzie een ENORME puist werk als ik zoiets moet tekenen.. te denken valt aan extrusions voor de contouren , en dan de nodige planes en axis aan maken om met sweeps en lofts de boel verder vorm te gaan geven..

wel eens gedacht aan een 3D scan?
Ik wil er niet eentje gaan nameken, maar echt zelf eentje maken die deze stijl heeft. Ik heb een andere afmeting en vorm nodig. Dit plaatje was puur om het idee te geven.
clements schreef:Z-brush kan aan de hand van een zwart-wit plaatje met grijstinten ook een 3D voorwerp maken.

Ook kun je met z-brush in de z-richting 'materiaal' erbij verven en poetsen. Is echt wel geinig.

Zit net een filmpje van ze te kijken, maar het is de afgelopen jaren flink verbeterd. Soort Sketchup-plus

http://pixologic.com/
Ik zal het eens gaan bekijken ;-)
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Barok lijst maken

Bericht door clements »

hier kun je misschien wel wat vormen vinden

http://www.vectorstock.com/royalty-free ... tor-110829
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Barok lijst maken

Bericht door audiomanics »

als ik even het idee opzij zet dat je het zelf zo wil sculpten (echt een K*T-klus, en zeker als je niet erg goed bent in 3D-sculpten) kun je mogelijk iets vinden in de vele 3D-objecten-sites als Turbosquid, Vector3D etc etc..
Voor sommige modelen moet je misschien 10-20 euro betalen maar dat weegt absoluut niet op tegen het wer wat je er aan hebt.
zomaar een die ik snel kon vinden: (google: 3D frame)
http://3decart.com/index.php?route=prod ... uct_id=179

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
GvB
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jan 2010 23:05
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Barok lijst maken

Bericht door GvB »

Met opensource: Blender
Is best te doen als je het programma een beetje onder controle hebt. Veeel tutorials, gratis en open source, continue in ontwikkeling, is zelfs nog uit de nederlandse klei opgetrokken...
3d tekenen in Blender, en daarna met CamBam g-code maken
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Barok lijst maken

Bericht door Guvner »

Inmiddels heb ik voor dit jaar (halloween) een ikea lijst gekocht. Deze kon ik voor weinah van iemand op marktplaats overnemen.

Ik ga zeker in de toekomst nog zelf eens zo'n lijst maken uit mdf met mijn cnc, maar dat is voorlopig nog ff toekomstmuziek
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Plaats reactie