Boren in de kopse kant ????

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Boren in de kopse kant ????

Bericht door hrscharft »

Misschien wel een hele stomme vraag.

Maar hoe kan ik netjes in de kopse kant van een stuk 10mm aluminium boren zodat ik er na die tijd M5 draad in kan tappen. Dus alle gaatjes mooi in het hart van de plaat.

Misschien betere vraag hoe pakken jullie dit aan. De plaat in kwestie is 200mm hoog dus de uitdaging zit hem vooral in hem haaks onder de boorkolom plaaten.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Boren in de kopse kant ????

Bericht door janplastiek »

ik heb naar voorbeelden hier op het forum een kops bed aan mijn freestafel gemaakt, hiermee kan ik gemakkelijk 1000mm hoge platen kops boren

7809
Breek de dag, frees een lijntje.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Boren in de kopse kant ????

Bericht door K.J. »

Goed afteken en centeren (centeren is het mooiste met een centerboortje)

Dan de plaat in de boorklem, je kunt uitlijnen met een blokhaak.
Als je het heel nauwkeurig wil hebben moet je er een hoekgradenmeter opzetten.
Of een machine waterpas.

Je zou ook een malletje die om de plaat valt met daarin een boorbus.
Kun je horizontaal boren dan geleid de boorbus de boor zodat je recht boort.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Boren in de kopse kant ????

Bericht door hrscharft »

Dat haakse bed is idd leuk maar dan moet je frees wel voorbij het uiteinde van het bed kunnen en dat is bij mij dus niet het geval. De kopse kant bewerken op het bed is ook niet mogelijk omdat ik geen 200mm netto ruimte heb onder het freesje.

Dat boormalletje was mij ook al door de kop geschoten die ga ik denk ik maar eens maken. Ik heb nog wel ergens een stukje 30mm alu liggen waar ik een 10mm sleuf in kan maken en daar precies in het midden dan een 2 of 3mm gaatje.

Met dat blokje alles voorboren, en als dat klaar is het blokje opboren naar 4mm en de gaten op diameter maken.
Of zeggen jullie van meh gewoon direct met die 4mm er in dat gaat ook best goed?

Het punt is vooral dat die oude ferm kolomboor die ik hier heb staan zo veel speling heeft op de kop dat een beetje boor eerst alle kanten op wandelt voordat ie daadwerkelijk begint te boren.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Boren in de kopse kant ????

Bericht door Sven »

Ik heb in het begin van mijn "werkplaats carriere" een burolamp-arm nagebouwd om als taparm te dienen.
Een jaar of twee terug dat ding weer opgediept en is nu een waardanookindebuurtvandebanskchroefvertikalegatenboorhulpstuk.

Daarna dankzij snelspankop in de boormachien om te toveren in waardanookindebuurtvandebanskchroefvertikaaltaphulpstuk.
Alleen wegens goedkoopte van de boormachien (eu 20,--) kan ik alleen een beginnetje maken van de schroefdraad, daarna slipt de tap in de kop.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Boren in de kopse kant ????

Bericht door skillalot »

Als je in dat blokje een boutje maakt met een vleugelkop er op, kun je hem ook makkelijk klemmen. Dan kun je eerst door het gaatje kijken of je het blokje op de goede plek hebt, dan klemmen, en daarna boren.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Boren in de kopse kant ????

Bericht door janplastiek »

steek dan een gehard boorbusje in de boormal.

http://www.fabory.com/nl/product/d179a- ... 40001.html
Breek de dag, frees een lijntje.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Boren in de kopse kant ????

Bericht door hrscharft »

Alleen wegens goedkoopte van de boormachien (eu 20,--) kan ik alleen een beginnetje maken van de schroefdraad, daarna slipt de tap in de kop.
dat heeft volgens mij helemaal niets met de prijs van je boormachine te maken want ook mijn 'dure' makita akkutol heeft daar last van. Ik denk dat het met de hardheid en gladheid van die tappen van doen heeft ;)

Maarruh een plaatje van dat waardiedanindebuurtvanmagwezentaparmgevaldingeslamvoet
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Boren in de kopse kant ????

Bericht door DaBit »

Ik gebruik ook boormalletjes en boorbusjes als het meer dan 3 gaten worden. Die boorbusjes laten zich gewoon recyclen in het volgende malletje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Boren in de kopse kant ????

Bericht door Arie Kabaalstra »

Boormalletjes RULE!.. toen ik nog bij DamenCNC werkte. heb ik indertijd ook een boormalletje gemaakt voor het boren van Gaten in de Alu profielen waar we machineframes mee maakten.. Kevin vond dat toen een dermate handig idee dat ie ze in de webshop gezet heeft.. :)

al zwabbert je Boormachien als een dronken student in zijn ontgroening.. boorbusje doet wonderen..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Boren in de kopse kant ????

Bericht door audiomanics »

Sven schreef:Alleen wegens goedkoopte van de boormachien (eu 20,--) kan ik alleen een beginnetje maken van de schroefdraad, daarna slipt de tap in de kop.
Even een de driehoekje aan de zijkant slijpen.. Maar dat slippen is maar goed ook.. In een plaatje wil ik nog wel eens electrisch gaan tappen maar op die blinde gaten of van die gaten in 15 of 20mm materiaal doe ik het gewoon op het handje enwel gewoon 1e 2e en 3e tap met snijolie en rondje heen halve terug... Al genoeg keer gehad dat er een dun tapje "spontaan" brak in zo'n gat.. Ultrasoon uitkotteren van de gebroken tap is mij nog niet gelukt. Dat schroefgat of hele werkstuk kun je dus vergeten..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Boren in de kopse kant ????

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik tap meestal met een Accuboormachine.. gewoon de slipkoppeling gebruiken.. :)
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Boren in de kopse kant ????

Bericht door Guvner »

Ik ben ook wel erg benieuwd naar hoe zo'n boormalletje er dan uit ziet.

Gisteren mijn aluminium platen besteld om de koker om mijn Y-as en voor de Z-as te maken. Hierbij heb ik 10mm platen gebruikt en ga deze ook kops op elkaar zetten met... je raad het al... M5

En aangezien ik er zo'n 35 moet tappen dacht ik... Ja laat maar komen zo'n plaatje. Dan ga ik er zelf ook eentje fabriceren. :mrgreen:
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Boren in de kopse kant ????

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Guvner schreef:En aangezien ik er zo'n 35 moet tappen dacht ik... Ja laat maar komen zo'n plaatje. Dan ga ik er zelf ook eentje fabriceren. :mrgreen:
Afbeelding
Is dit voldoende om je fantasie te prikkelen ? :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie