Leadshine HBS5(0)7 drives wie heeft er ervaring mee?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leadshine HBS5(0)7 drives wie heeft er ervaring mee?

Bericht door audiomanics »

Ik heb nu ook de alarm-uitgangen opgenomen in het e-stop circuit.. Gewoon de hele boel in serie: noodstopschakelaar-VFD-4 x alarmuitgangen van de stepperdrivers en dat werkt.
Niet meteen natuurlijk: standaard stonden mijn drivers ingesteld op alarm = 0. Dus even via de RS232 poortjes de zaak op alarm=1 gezet. Bovendien moet je ook rekening houden met het feit dat de transistortjes of diodes in die uitgang maar in één richting geleiden. Dus eerst even met 1 driver geëxperimenteerd voor wat betreft de juiste aansluiting en vervolgens de volgende aangesloten..
Nu heb ik er nog maar 2 inzitten van de vier. Van 1 moet ik nog de juiste kabel ontvangen en ik moet er ook nog 1 bestellen.
Vervolgens even gezorgd dat ze in de fout gingen: heel eenvoudig, de machinelimiet even buiten het bereik zetten en langzaam tegen de mechanische eindstand aan laten lopen. 't machien stopt er meteen helemaal mee.
Blijft het nadeel dat je deze drivers voor een resetje eerst helemaal spanningloos moet maken. Een fout-reset vanuit de controller zou makkelijk zijn geweest.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Leadshine HBS5(0)7 drives wie heeft er ervaring mee?

Bericht door keesfrees »

audiomanics schreef: Vervolgens even gezorgd dat ze in de fout gingen: heel eenvoudig, de machinelimiet even buiten het bereik zetten en langzaam tegen de mechanische eindstand aan laten lopen.
nog eenvoudiger, een blokje ergens tussen houden
audiomanics schreef: Blijft het nadeel dat je deze drivers voor een resetje eerst helemaal spanningloos moet maken. Een fout-reset vanuit de controller zou makkelijk zijn geweest.
een schakel-uitgang van de besturing gebruiken om de voeding naar de drives te schakelen . . .

ik ga ook een dergelijke beveiliging maken maar dan niet voor stappenverlies, dat komt bij mij alleen voor als er echt iets mis gaat
maar ik wil gewoon een detectie hebben of alle motoren nog meedoen, als een kabel naar de stappenmotor (kort) onderbroken is dan slaat de drive af, in mijn geval een normale stappenmotor-leadshine-drive
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leadshine HBS5(0)7 drives wie heeft er ervaring mee?

Bericht door audiomanics »

keesfrees schreef: als een kabel naar de stappenmotor (kort) onderbroken is dan slaat de drive af
Dat zal onder normale omstandigheden nooit gebeuren als je normaal goede connectoren gebruikt en een beetje redelijke kabel is die kans eens in de 20 jaar misschien.. Bovendien kunnen je drivers, normaal gesproken, absoluut niet tegen het losnemen van de belasting in volbedrijf..
Ergo: deze maatregel die je in gedachte hebt zal waarschijnlijk meer fout dan goed doen..

Blokje had ook gekund.. Als ik niet toch al aan het sleutelen was aan de instellingen, had dat zeker een betere oplossing geweest.

't is dat ik eigenlijk liever helemaal niets tussen de voeding en de drivers heb zitten, behalve een paar korte dikke stukjes draad, anders had ik er nog wel een dik relais tussen kunnen zetten dat met een druk op de knop de boel zou onderbreken.. Eerst maar eens kijken hoe vaak de boel in de fout gaat en of het wel wenselijk is.. Uit- en aan zetten kost misschien 10 seconden al met al en homen moet je toch weer...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11036
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leadshine HBS5(0)7 drives wie heeft er ervaring mee?

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef:Uit- en aan zetten kost misschien 10 seconden al met al en homen moet je toch weer...
Hmm, ik moet er toch eens wat op verzinnen; bij mij duurt het zeker 30-40 seconden voordat de elco van de voeding ver genoeg leeg is om de drive ermee te laten stoppen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leadshine HBS5(0)7 drives wie heeft er ervaring mee?

Bericht door audiomanics »

Als het 30-40 seconden duurt moet je mogelijk toch eens aan een kleinere elco.. ik heb er slechts 20.000uf aan hangen..
Even afgezien van de stroomreductie bij stilstand wordt er toch altijd nog serieus stroom getrokken. Als je dat met 30 -40 seconden kan bufferen ga je toch bijna je doel voorbij, denk ik.. In feite hoeft die elco alleen maar die 100Hz wat af te vlakken dat er niet zo veel rimpel op je voedingspanning staat. Als je 100mV rimpel acceptabel vindt en je 5A stroom trekt in rust, dan kun jij uitrekenen welke capaciteit daarbij voldoende zal zijn.. (iets met oa Q=I*t=U*C etc)
(niet heel relevant maar mijn voedingspanning is ook maar iets van 42V.. )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Leadshine HBS5(0)7 drives wie heeft er ervaring mee?

Bericht door keesfrees »

audiomanics schreef:
keesfrees schreef: als een kabel naar de stappenmotor (kort) onderbroken is dan slaat de drive af
Dat zal onder normale omstandigheden nooit gebeuren als je normaal goede connectoren gebruikt en een beetje redelijke kabel is die kans eens in de 20 jaar misschien.
psja, toch heb ik meegemaakt, eerst had ik geen idee waar ik het zoeken moest, later kwam ik er achter dat de hele kabel (het stuk door de kabelketting) overal (bijna) gebroken was, de besturing die ik toen had ging gewoon door . . .
erg vervelend als er een bewerkelijke, dure plaat op ligt
audiomanics schreef:Ergo: deze maatregel die je in gedachte hebt zal waarschijnlijk meer fout dan goed doen..
dat snap ik niet, elke beveiliging heeft als doel om niet gebruikt te worden . . of . .
audiomanics schreef:'t is dat ik eigenlijk liever helemaal niets tussen de voeding en de drivers heb zitten, behalve een paar korte dikke stukjes draad
daar ben ik zo niet bang voor
een dik relais dacht ik ook aan
maar aan de andere kant, homen moet je toch, dus . . .
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leadshine HBS5(0)7 drives wie heeft er ervaring mee?

Bericht door audiomanics »

Tja, ik heb ook wel eens een kabelbreuk gehad. Voor mij reden genoeg om een goede chainflex kabel te installeren. Nu ben ik daar niet meer zo bang voor de eerste 20 jaar.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leadshine HBS5(0)7 drives wie heeft er ervaring mee?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef:Tja, ik heb ook wel eens een kabelbreuk gehad. Voor mij reden genoeg om een goede chainflex kabel te installeren. Nu ben ik daar niet meer zo bang voor de eerste 20 jaar.
Kees
Als je er voor zorgt dat ie lekker losjes in de kabelrubs ligt, zou je gelijk kunnen hebben.
Als de boel te vol is gaat alles stuk.
En dan nog, ik heb ook hele dure kabels in nog duurdere machine storing zien geven. Dus niets is gegarandeerd. :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leadshine HBS5(0)7 drives wie heeft er ervaring mee?

Bericht door audiomanics »

Storingen komen altijd ongelegen, maar een gewoon kabeltje gebruiken op plaatsen die veel beweging maken (in kabelrupsen dus) is echt vragen om problemen. Ik kan het ook niet genoeg schrijven: gebruik ik kabelrupsen ook de kabels die voor dat werk bedoeld zijn. En of het nu Igus Chainflex of een ander gerenomeerd merk zal niet zoveel uitmaken... En hou ook de minimale buigstraal in de gaten..
Ja, en ook die kabels zouden storingen kunnen geven... maar de kans is wel vele malen kleiner.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leadshine HBS5(0)7 drives wie heeft er ervaring mee?

Bericht door audiomanics »

Vandaag mijn kabeltje nog binnen gekregen en dus kon ik de Y-as eens ombouwen.
Boven de 4m/min ging dat ding resoneren en stallen bij de stappenmotoren.. Nu de closedloop "semiservo" of hybridservo zoals ze dit willen noemen, er op zit loopt het ineens veel stiller, geen resonantie te merken alleen het geluid van rondgaande kogels :roll: toch eens een keer heel goed naar kijken...
Enfin 9 meter per minuut en 2000mm/sec^2.... geen probleem...
Even een vierkantje van 200 x200 op volle snelheid laten tekenen en dat een keer of 100.... ging toch weer helemaal goed..
Toch breng ik de snelheid maar even teug naar iets van 4 meter per minuut want het positioneren gaat zo snel.
Even een snelle druk op de pijltoets en hij staat weer bijna een cm verder
Gaat wat snel... of komt het omdat ik wat ouder wordt.. :lol:
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Leadshine HBS5(0)7 drives wie heeft er ervaring mee?

Bericht door skillalot »

filmpje? Ben wel benieuwd naar hoe dat klinkt dan.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leadshine HBS5(0)7 drives wie heeft er ervaring mee?

Bericht door audiomanics »

moet ik dan nog wel even maken.. zal de gopro weer eens opdiepen (en opladen)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11036
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leadshine HBS5(0)7 drives wie heeft er ervaring mee?

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef: Toch breng ik de snelheid maar even teug naar iets van 4 meter per minuut want het positioneren gaat zo snel.
Even een snelle druk op de pijltoets en hij staat weer bijna een cm verder
Gaat wat snel... of komt het omdat ik wat ouder wordt.. :lol:
Klinkt bekend :mrgreen:

Als je kunt joggen in stappen (doe ik met het handwieltje) of de snelheid omlaag kunt zetten tijdens het joggen als de behoefte er is zou ik 'm trouwens lekker op 9m/min laten staan. Het is net als een motorfiets met veel vermogen; je went er snel aan en dan is het gewoon 'normaal'. Achter de BF20 heb ik inmiddels zoiets van 'gaap...', en die hoeft maar 25cm te bewegen met z'n 2500mm/min.
audiomanics schreef:Als het 30-40 seconden duurt moet je mogelijk toch eens aan een kleinere elco.. ik heb er slechts 20.000uf aan hangen..
Ik ook 'slechts' 22000uF, maar er hangt bij mij maar een enkele drive op die voeding. Als die in alarm gaat trekt-ie amper nog stroom. Moet ik gewoon een keer die stappenverlies-detectie uitzetten, probleem opgelost.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leadshine HBS5(0)7 drives wie heeft er ervaring mee?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Als je kunt joggen in stappen (doe ik met het handwieltje) of de snelheid omlaag kunt zetten tijdens het joggen als de behoefte er is zou ik 'm trouwens lekker op 9m/min laten staan.
Daarom begrijp ik niet dat niet iedereen een voedings % knop op z'n machine heeft.
( ik heb er 2, voor voeding en ijlgang apart )
Draai altijd eerst de knop naar 0, dan de betreffende jog knop, dan de snelheid opdraaien. Net als wegrijden in de auto , en dan mag ie rustig 9m/min kunnen joggen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie