BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log
Moderator: Moderators
-
ikbendusan
Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log
Als je de normally open/normally closed wilt veranderen DO5 moet je dat wel voor de juiste doen dan. Ik zat P2-18 te editen want de beschrijving van P2-22 (D05) verwees daarnaar, dus dacht oh een global setting voor digital outputs .. niet dus lol ik moest gewoon P2-22 goed zetten. Alarm issue fixed.
Ik heb ook een random BC547 NPN transistor gevonden, dus ik heb ff een commmon emitter perf bordje gemaakt; is 't mooiste niet, maar 't werkt. Servo On kan nu aan worden gestuurd via de CNC720.
Ik heb ook een random BC547 NPN transistor gevonden, dus ik heb ff een commmon emitter perf bordje gemaakt; is 't mooiste niet, maar 't werkt. Servo On kan nu aan worden gestuurd via de CNC720.
-
ikbendusan
Ik heb de CNC720 intussen aangesloten en geconfigureerd, Servo On werkt zoals verwacht, so that's nice. Ik moest de e-gear ratio aanpassen; moest niet 20/5 zijn maar 1/20. Ik heb 1600 steps/mm ingesteld; 1 step is dus 0.625 µm (in theorie dan hè). Maximum speed van 250 mm/s (15 m/min).
Ik heb wel een dingetje®, de servo lijkt op sommige plekken een beetje te zoeken naar een positie, zie video: https://files.lipsgaming.com/ichi/Whats ... d56a13.mp4
Hij doet dit niet op alle posities. Ik neem aan dat dit betekent dat ik iets beter m'n best moet doen met het tunen van de motor.
Ik heb wel een dingetje®, de servo lijkt op sommige plekken een beetje te zoeken naar een positie, zie video: https://files.lipsgaming.com/ichi/Whats ... d56a13.mp4
Hij doet dit niet op alle posities. Ik neem aan dat dit betekent dat ik iets beter m'n best moet doen met het tunen van de motor.
-
ikbendusan
Homing sensor brackets gemaakt, geinstalleerd en min/max posities geconfigureerd. X = 562 mm, Y = 250 mm, Z = 375 mm. Voor het eerst de volle ijlgang meegemaakt. Gaat hard hé; de acceleraties staan om 5 m/s², en dat is voldoende om de machine te laten schommelen in de Y richting. Ik denk dat ik een iets betere oplossing nodig heb voor de voetjes; ik heb ze ook best ver uit moeten draaien.

Als je denkt "nou jammer van die schroeven die uitsteken op de Y as", eens; ik was vergeten dat die schroefgaten M6 waren en niet M5 lol
Volgende stap is de machine een beetje beschermen; ik ga de rubberen flap gebruiken die bij de machine geleverd werd om de Y as te beschermen tussen de kolom en de tafel. De voorkant wil ik bedekken met een 3d print die hopelijk niet smelt van de spanen lol, anders heb ik nog wel wat dun plaatstaal wat ik als cladding kan gebruiken. Desnoods aluminiumfolie ¯\_(ツ)_/¯. Z as kom ik waarschijnlijk wel weg met een 3d print; ik wil vooral voorkomen dat de spanen de kolom in vliegen.

Als je denkt "nou jammer van die schroeven die uitsteken op de Y as", eens; ik was vergeten dat die schroefgaten M6 waren en niet M5 lol
Volgende stap is de machine een beetje beschermen; ik ga de rubberen flap gebruiken die bij de machine geleverd werd om de Y as te beschermen tussen de kolom en de tafel. De voorkant wil ik bedekken met een 3d print die hopelijk niet smelt van de spanen lol, anders heb ik nog wel wat dun plaatstaal wat ik als cladding kan gebruiken. Desnoods aluminiumfolie ¯\_(ツ)_/¯. Z as kom ik waarschijnlijk wel weg met een 3d print; ik wil vooral voorkomen dat de spanen de kolom in vliegen.
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
Bij de sensoren op de bewegende delen moet je de kabels vastzetten zodat niet aan de sensor (afwijking) maar aan de kabel wordt getrokken.
Mijn Z-as sensor houder op de draaibank is uit PLA gemaakt. Daar vallen hete spanen op die soms blijven plakken. Een aluminium versie was beter geweest maar hij zit er toch al 6 jaar op.
Mijn Z-as sensor houder op de draaibank is uit PLA gemaakt. Daar vallen hete spanen op die soms blijven plakken. Een aluminium versie was beter geweest maar hij zit er toch al 6 jaar op.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
-
ikbendusan
Ik had op mijn pa z'n oude cnc machine ook homing sensor covers gemaakt van PLA en daar bleef helemaal niks op plakken, maar ik deed niet zo vaak staal ofzo; nu ook niet van plan. Maar uit voorzorg bedek ik de geprinte onderdelen wel met plaatstaal, komt goed.hfjbuis schreef: 14 aug 2024 08:52 Bij de sensoren op de bewegende delen moet je de kabels vastzetten zodat niet aan de sensor (afwijking) maar aan de kabel wordt getrokken.
Kabels ga ik nog vastzetten. Ik heb in principe ook drag chains gekocht maar ik weet nog niet of ik zo'n zin heb om die te installeren hahaha
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Ik zie dat je die groene dopjes lekker diep in de rails getikt hebt.
Het idee van die dopjes is dat de vuilafstrijkers glad door kunnen lopen, dus gelijk met de bovenkant zitten.
Ik zag vroeger in de fabriek dat er messing propjes ingetikt werden, die daarna nog netjes vlak geschuurd werden. Elk ribbeltje is vroegere slijtage van je vuilafstrijkers. Ik zou daarom ook eerder messing pakken, kunnen er ook geen warme spaantjes in vast kleven. (als je geen volledige afdekking hebt)
Het idee van die dopjes is dat de vuilafstrijkers glad door kunnen lopen, dus gelijk met de bovenkant zitten.
Ik zag vroeger in de fabriek dat er messing propjes ingetikt werden, die daarna nog netjes vlak geschuurd werden. Elk ribbeltje is vroegere slijtage van je vuilafstrijkers. Ik zou daarom ook eerder messing pakken, kunnen er ook geen warme spaantjes in vast kleven. (als je geen volledige afdekking hebt)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
Huub Buis
- Donateur
Die heb ik ook als laatste geïnstalleerd. Daarna bedacht dat er nog perslucht, boor olie, kabels voor verlichting, kabels voor een display en kabels voor de controller van het smeersysteem doorheen moeten. Inmiddels zijn die drag chains al meerdere keren open geweest en dat is geen leuke bezigheid. Als ik meer ruimte had, zou ik de drag chain een maatje groter nemen.ikbendusan schreef: 14 aug 2024 10:56 Ik heb in principe ook drag chains gekocht maar ik weet nog niet of ik zo'n zin heb om die te installeren hahaha
-
Kjelt
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Waar te koop of zelf maken?hugo stoutjesdijk schreef: 14 aug 2024 11:09 Ik zou daarom ook eerder messing pakken, kunnen er ook geen warme spaantjes in vast kleven.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Informeren bij de leverancier misschien?Kjelt schreef: 14 aug 2024 12:50Waar te koop of zelf maken?hugo stoutjesdijk schreef: 14 aug 2024 11:09 Ik zou daarom ook eerder messing pakken, kunnen er ook geen warme spaantjes in vast kleven.
Zijn natuurlijk een stuk duurder, en als er afscherm balgen overheen zitten is kunststof prima.
Als je duizenden van die dingen gebruikt, kun je een draaiautomaat z’n werk wel laten doen.
Ik denk dat het alleen in uitzonderlijke gevallen nog gedaan wordt, kost toch al snel 1 minuut extra op de montage tijd , per schroefje.
Ik heb ook geen idee van de tolerantie en afwerking van die gaten.
Uit messing plaat schijfjes van voldoende dikte ponzen lijkt me ook prima mogelijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
Huub Buis
- Donateur
Hiwin verkoopt ze in messing, staal en plastic. Ze hebben ook een video over het verwijderen van deze dingen.
https://www.hiwin.nl/nl/Producten/Profi ... p/5-001350
https://www.hiwin.nl/nl/Producten/Profi ... p/5-001350
-
Kjelt
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Bedankt, van Hiwin dat wist ik niet, nog niet eerder gezien.
Al wel een aantal profesionele machines met Hiwin gezien maar ook daar groene doppen.
Waarschijnlijk vanwege de prijs ?
Al wel een aantal profesionele machines met Hiwin gezien maar ook daar groene doppen.
Waarschijnlijk vanwege de prijs ?
-
ikbendusan
Ja de ellende van die dopjes is dat ze bijna niet flush te installeren zijn. De installatiehandleiding geeft de instructie "pak een blokje en ram erop met een hamer" maar er blijft een scherpe rand over als je ze helemaal plat probeert te slaan. Op de Y as heb ik beter m'n best gedaan, X as heb ik nog niet gedaan. De dopjes in de afbeelding zitten bovenaan de Z-as, zijn er 6, kan ze nog opnieuw doen. Ik ben van plan om de geleiding te bedekken dus komt goed I guesshugo stoutjesdijk schreef: 14 aug 2024 11:09 Ik zie dat je die groene dopjes lekker diep in de rails getikt hebt.

Hmmm... ik heb ze volgens mij op aliexpress gekocht. Verklaart probably een hoop lol. Ik ga denk ik ff wat genuine dopjes bestellen.
-
Huub Buis
- Donateur
Ik heb die van mij ook niet echt goed gekregen. Ik dacht al dat het aan mijn dopjes lag. Het beste resultaat had ik met een kleine hamer en een blokje met een verhoogde rand, iets kleiner dan de diameter van het dopje, 0.2 mm dik.ikbendusan schreef: 14 aug 2024 20:07 Ja de ellende van die dopjes is dat ze bijna niet flush te installeren zijn.
In de video van HiWin gebruiken ze een pers. Dat gaat prima als de geleiding los op de tafel ligt maar eenmaal gemonteerd op de machine gaat dat niet.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Beetje Kip-Ei verhaal.. valt me tegen van HiWin.. als je die dingen er met een persje indrukt.. hoe krijg je dan je rails vast op de machine?hfjbuis schreef: 14 aug 2024 23:17 In de video van HiWin gebruiken ze een pers. Dat gaat prima als de geleiding los op de tafel ligt maar eenmaal gemonteerd op de machine gaat dat niet.
er zijn ook rails waarbij je een stalen band bovenop kan plaatsen, die ook door't wagentje past, dan is de boel ook mooi afgedicht.. Of.. zoals bij mijn machine het geval is.. (Bosch Rexroth, maar mogelijk hebben andere merken dat ook ) de gaatjes met schroefdraad in de rails, en ze dan vanaf de onderkant met boutjes vastzetten.. die rails zijn dicht aan de bovenkant.. (Vraagt wel een aanpassing in de Constructie, maar ik zou dat altijd verkiezen..)