LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - gearriveerd

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Been thanked: 1 time

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - besteld / in productie

Bericht door Kjelt »

MeMoRy schreef: 26 nov 2023 08:14 Dus dat zou een reden zijn om een SSD te pakken. Het wordt een allemaal wel een stukje logger door.
Bij mobiele sensoren en dat soort toepassingen die soms in het zicht hangen ben ik het helemaal met je eens.
Maar bij een cnc machine die vaak de halve garage in beslag neemt, besturingskasten die toch meestal wel 50x50cm zijn (minstens) vind ik het een non-argument.
Ook of Raspberri in dit soort toepassingen nou wel zo'n goede keuze is twijfel ik. Ik zou dan zelf liever een kleine industriele pc nemen, of NUC, die kosten ook de wereld niet meer en dan heb je in ieder geval ook genoeg grafische rekenkracht, mocht je nog willen cammen.
hainjedaf
Donateur
Has thanked: 1 time

Re: LitexCNC: gezamenlijk inkoop (LED-kaart + HUB75HAT) - besteld / in productie

Bericht door hainjedaf »

MeMoRy schreef: 26 nov 2023 08:14
hainjedaf schreef: 25 nov 2023 21:48 Veel betrouwbaarder dan sd-klaarten
Daar is niet waar. Goedkope SSDs (ik bedoel dus de écht goedkope, bijv van ali) zijn super onbetrouwbaar. Daar zitten soms zelf gewoon goedkope flash kaartjes in.
Hetzelfde geldt voor sd kaarten: ook daar is goedkoop duurkoop, omdat je je data ineens kwijt kan zijn. Er zijn echter ook kwaliteits SD kaarten die betrouwbaar zijn.
Omdat je anders zo veel jeuk krijgt: je hebt gelijk. Ik weet HELEMAAL NIETS van SSD' s en SD kaarten.
Ik ben een ongelooflijke eikel dat ik dit hier hardop heb DURVEN beweren.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Ik weet niet wat jij weet, maar niet onderbouwd advies vind ik geen goed idee. Zodadelijk volgt iemand dat blind en koopt iets waar hij/zij aleen maar meer problemen mee heeft.

Maar goed, ik keur je niet af als persoon hè? Rustig aan, rustig aan. Ik geef alleen een reactie op jouw uitspraak, vanuit mijn eigen kennis en ervaring.
Kjelt schreef: 26 nov 2023 09:52 Even langs de Action, €6
https://www.action.com/nl-nl/p/2557752/ ... dhc-kaart/
Volgens mij is dat inderdaad geen slechte keuze.
hainjedaf
Donateur

Bericht door hainjedaf »

Ik lul 100% uit mijn nek dat weet ik, daarom doe ik mijn mond open.

Als je zo'n aliexpress SSD koopt van 6 euro / 120G dan vraag je altijd om problemen.
Het feit alleen al dat je de discussie tot dit nivo verlaagt, zegt genoeg.

Het basis probleem is dat een SD card altijd trager is dan een Harddisk of SSD.
En dat Harddisks of SSD's gemaakt zijn voor de soort belasting die een OS uitvoert op een opslagmedium.
SD kaarten zijn gemaakt vooor occasioneel lezen, schrijven en wissen zoals dat in Camera' s en mobiele telefoons gebeurt.
Ook deze apparaten draaien hun OS niet vanaf de SD kaart, al staan velen toe de SDkaart als RAMgeheugen te misbruiken.

Er zijn legio sites op internet die je dat verschil haarfijn kunnen uitleggen.
Iets met swappen, aantallen lees-/schrijf-/wis-bewegingen, MBTF en MaxIOPS.

Je kan met USB sticks en SD kaarten booten en hele systemen erop draaien, maar feit blijft dat de
soorten geheugen in deze media daar niet op gemaakt zijn en snel zullen verouderen/fouten maken.

In ieder geval vind ik 2-5 seconden boottijd SSD/HDD vs 10-30 seconden van een SD card al een reden.

En als SSD onder Pi zo zinloos is, dan vraag ik me toch af waarom er zoveel HAT-makers en Pi gebruikers
zijn die gesmeekt hebben om de PCIe interface die nu op de Pi5 zit.
En waarom er opeens een explosie is aan HAT' s en dochterprintplaten om NVME storage aan een Pi te knopen...
Vast niet omdat een SSD zo'n K#T medium is,e een SD kaart een 10.000.000.000.000x beter....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

@ memory: Volgens mij heb je verkeerd gelezen.

Marout zegt volgens mij dat je een goedkoop kastje moet kopen op ali om daar een (goede) ssd in te stoppen, niet om op ali een goedkope ssd te kopen.

Maar in het algemeen kunnen mensen niet meer goed lezen of schrijven, mezelf incluis.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hainjedaf
Donateur

Bericht door hainjedaf »

Sven schreef: 26 nov 2023 13:08 @ memory: Volgens mij heb je verkeerd gelezen.

Marout zegt volgens mij dat je een goedkoop kastje moet kopen op ali om daar een (goede) ssd in te stoppen, niet om op ali een goedkope ssd te kopen.

Maar in het algemeen kunnen mensen niet meer goed lezen of schrijven, mezelf incluis.
+1 :arrow: Wat @Sven zegt :lol:

Ik ging er van uit dat er daadwerkelijk gelezen was.
Stom van me.... Dat had ik moeten inzien.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Tolp2
Donateur
Contacteer:

Bericht door Tolp2 »

Wat betreft SSD's voor de RPi, ik ga mijn geluk beproeven en heb deze meebesteld:
https://nl.aliexpress.com/i/32953219018.html

Eens kijken of de RPi daar mee kan opstarten en of dat allemaal ook mooi past met de HUB75HAT.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Tjeetje, wat is dit nou. Word ik ineens verweten dat ik niet goed gelezen heb.

Ik weet niet waaraan ik dit spervuur te danken heb. Ik hoor zeker niet genoeg bij de incrowd.

Gezelligheid hier. Zo jaag je mensen wel weg.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

MeMoRy schreef: 26 nov 2023 18:41 Tjeetje, wat is dit nou. Word ik ineens verweten dat ik niet goed gelezen heb.

Ik weet niet waaraan ik dit spervuur te danken heb. Ik hoor zeker niet genoeg bij de incrowd.

Wat is er mis aan om te stellen dat iemand iets verkeerd gelezen heeft?
Dat doe ik zo ongeveer dagelijks, komt denk ik door de leeftijd, maar om me dan aangevallen te noemen wanneer iemand me daar op wijst?
Het was denk ik alleen maar bedoeld om je op de goede weg te helpen, niets meer.
Waarom jaag je dan mensen weg?
Volgens mij doen we dat toch echt op een andere manier.
Ja, inderdaad het is best wel vaak gezellig hier, zo af en toe iemand een beetje op de kast jagen hoort daar ook bij, maar iemand beledigen en wegjagen zeker niet.
En of je bij de incrowd hoort mag je helemaal zelf uitmaken hoor.
hainjedaf
Donateur

Bericht door hainjedaf »

Tolp2 schreef: 26 nov 2023 17:14 Wat betreft SSD's voor de RPi, ik ga mijn geluk beproeven en heb deze meebesteld:
https://nl.aliexpress.com/i/32953219018.html

Eens kijken of de RPi daar mee kan opstarten en of dat allemaal ook mooi past met de HUB75HAT.
Dat is mSATA geen NVME PCIe... Daar past mogelijk geen PCIe NVME in.

Kijk beter even naar eentje die wel PCIe NVME doet. Dan heb je een stuk ruimere keuze uit snellere en
goedkopere SSD's bij de lokale ICT hardware toko's hier.
Laatst gewijzigd door hainjedaf op 26 nov 2023 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

hainjedaf
Donateur

Bericht door hainjedaf »

MeMoRy schreef: 26 nov 2023 18:41 Tjeetje, wat is dit nou. Word ik ineens verweten dat ik niet goed gelezen heb.

Aanstellen is ook een vak.
Je schopt mij op een niet nette manier meerdere keren de hoek in en zet me als zwatelaar weg.
Je krijgt de bijpassende reactie, en nu ben je beledigd?!

Pas dan je taalgebruik zelf eens aan.. Daar is de spiegel voor. ;-)

Hier, box tissues om uit te huilen...<3
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

clements
Contacteer:

Bericht door clements »

Ik stel voor om tolp2 z’n topic niet teveel de persoonlijke kant op te trekken. Is zonde van al de moeite die er in gestoken wordt.

Concrete voorbeelden van welke ssd of Sd kaart te gebruiken, met reden, worden dan wel weer gewaardeerd ;-)
ASS-U-ME
Tolp2
Donateur
Contacteer:

Bericht door Tolp2 »

clements schreef: 27 nov 2023 07:16 Ik stel voor om tolp2 z’n topic niet teveel de persoonlijke kant op te trekken. Is zonde van al de moeite die er in gestoken wordt.

Concrete voorbeelden van welke ssd of Sd kaart te gebruiken, met reden, worden dan wel weer gewaardeerd ;-)
Dank! Ik zal zeker laten weten wanneer mijn SSD werkt en welke stappen moeten worden doorlopen om hiervan te booten (als het allemaal past met de HAT!).

Vandaag komt de postbode langs met een pakket van 2 kilo. Gezien de gewicht dank ik dat de 5A-75B kaarten dan eindelijk hier aanbelanden. Deze kaarten hadden geen 12-daagse service, maar hebben ergens de overige onderdelen ingehaald.

Voor wat betreft de onderdelen van JLCPCB: deze zijn allemaal in productie en deels al afgerond. Het flexboard heeft nu de langste tijd nog nodig, hier is aangeven dat deze op 29 november gereed zal zijn. Daarna nog 6 dagen rekenen voor verzending.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
hainjedaf
Donateur

Bericht door hainjedaf »

In principe hoef je er niets voor te doen.

Je kan idd die hack in je config.txt doorvoeren zodat er als eerste van usb/ssd geboot wordt.
Zoek op pi en usb boot en je vind talloze links hoe dit moet.

Maar als je je pi in elkaar zet, nieuw uit doos en op bekabeld netwerk aansluit, kan je vanaf netwerk booten en pi os installeren.
Doe je dat op ssd, dan zal als het goed is pi os zelf de settings in de firmware aanpassen.

Ssd's zijn aamte bevelen omdat de pi sneller boot, en omdat het geheugen van ssd's beter bestand is tegen het gebruik dat een os ervan maakt.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Plaats reactie