da's in mijn werkplaats niet anders..dat geldt immers voor iedereen die zijn boterhammen moet verdienen met die machines..Quepee schreef: 13 apr 2024 13:59 Als ik in mijn werkplaats ben moeten de machines draaien/frezen spiluren maken pegels verdienen
Mijn machines staan ook niet stil als ik aan de machine code sta te kloppen..'t was indertijd op de "Bridgeport-van-de-zaak" al niet anders..
'k kwam smorgens binnen, op mijn werkbank lag een stapel tekeningen, dus begon ik bij de zaagmachine, stuk materiaal op zijn rug, start heien, en dan 't eerste programma, of een deel ervan induimen.. als de zaag door het materiaal heen was.. 't volgende stuk erop.. weer op start heien, en met het zojuist gezaagde stuk materiaal terug naar de machine, inmeten, eerste programma laden, start heien, programmeren en bewerken kiezen, en het volgende programma schrijven, op dat moment had ik al 2 machines draaien., en ondertussen stond ik vrolijk te programmeren, en vaak genoeg ging het maken van de programma's dusdanig vlot dat ik de stroom ruwdelen van de zaagmachine met gemak voor kon blijven, niet zelden pakte ik er dan nog een draaibank bij, om daar ook een onderdeel op te programmeren, stuk staal erin.. start heien.. koffie.. stilstaan bij de machine daar doe ik niet aan.. dat heb ik inmiddels wel gezien.. zelfs met conventionele machines kun je dergelijke grappen uithalen..
ooit wat "Seriewerk" moeten doen.. onderdeel eerst in de CNC, alles frezen aan de bovenkant, dan op de ene Conventionele frees de bodem vlakken en het werk op dikte maken, en dan op de tweede conventionele frees de schuine kantjes eraan.. dat gaat allemaal gewoon op automatische voeding.
en in de tussentijd had ik doorgaans ook de zaag, de slijpmachine en of de draadvonkmachine ook nog lopen..
en.. of je nou aan de machine of op de PC werkt.. ook daar kan ik programma's schrijven die ik later zo op de machine zet.. ik weet van mijn Freesbank wel zo'n beetje welke frees waar in de tabel staat..
Als E++ klaar is, dan kun je dat ook op de PC gebruiken om je programma's te maken, nog leuker is dat E++ Realtime de Tooltabel van EdingCNC leest, dus dat je altijd actuele gegevens hebt..
Als je een "goed" Cam Pakket gebruikt, dan kan dat ook Radiusgecompenseerde contouren uitgeven, en als je werk dan niet helemaal op maat is, hoef je je programma niet aan te passen, zeg dat ie een tiende te groot is.. dan zet je de gereedschapradius in je tabel gewoon 0.05 kleiner.. meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden.
Vergis je ook niet in wat CAM feitelijk is.. iedereen denkt daarbij automagisch aan een programma waar je een 3D model van je onderdeel in moet laden, en dan de bewerkingen erop zetten.. dat is wat tegenwoordig gangbaar is.. en da's mooi, en het werkt prima, maar CAM is meer dan dat.. CAM is Computer AIDED Manufacturing, dus met ONDERSTEUNING van de Computer, en dat kan dus ook met bewerkingscycli waar je alleen maar de maten van hoeft in te geven, en dat is wat Heidenhain met Klartekst in de machine heeft, en E++ is ook zo bedacht..
Radiuscompensatie maakt dat de Machine rekening houdt met de Radius van de gebruikte frees...en dat maakt ook dat als je een programmaatje maakt voor Frees 20.. en die blijkt bij het starten van het programma wat bot te zijn, dat je in je carroussel kijkt..en merkt dat Frees 16 nog wel vlijmscherp is.. programma bewerken, Ctrl/F T20 veranderen in T16.. opslaan.. Grote groene knop.. Koffie.. daarvoor hoef je dus niet terug naar de PC te sloffen..