Chamfer frezen / 12 graden frees

Moderator: Moderators

Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Chamfer frezen / 12 graden frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 13 apr 2024 13:59 Als ik in mijn werkplaats ben moeten de machines draaien/frezen spiluren maken pegels verdienen
da's in mijn werkplaats niet anders..dat geldt immers voor iedereen die zijn boterhammen moet verdienen met die machines..
Quepee schreef: 13 apr 2024 13:59 en niet 2 uur stil staan omdat ik aan de machine moet kloppen.
Mijn machines staan ook niet stil als ik aan de machine code sta te kloppen..'t was indertijd op de "Bridgeport-van-de-zaak" al niet anders..
'k kwam smorgens binnen, op mijn werkbank lag een stapel tekeningen, dus begon ik bij de zaagmachine, stuk materiaal op zijn rug, start heien, en dan 't eerste programma, of een deel ervan induimen.. als de zaag door het materiaal heen was.. 't volgende stuk erop.. weer op start heien, en met het zojuist gezaagde stuk materiaal terug naar de machine, inmeten, eerste programma laden, start heien, programmeren en bewerken kiezen, en het volgende programma schrijven, op dat moment had ik al 2 machines draaien., en ondertussen stond ik vrolijk te programmeren, en vaak genoeg ging het maken van de programma's dusdanig vlot dat ik de stroom ruwdelen van de zaagmachine met gemak voor kon blijven, niet zelden pakte ik er dan nog een draaibank bij, om daar ook een onderdeel op te programmeren, stuk staal erin.. start heien.. koffie.. stilstaan bij de machine daar doe ik niet aan.. dat heb ik inmiddels wel gezien.. zelfs met conventionele machines kun je dergelijke grappen uithalen..
ooit wat "Seriewerk" moeten doen.. onderdeel eerst in de CNC, alles frezen aan de bovenkant, dan op de ene Conventionele frees de bodem vlakken en het werk op dikte maken, en dan op de tweede conventionele frees de schuine kantjes eraan.. dat gaat allemaal gewoon op automatische voeding.
en in de tussentijd had ik doorgaans ook de zaag, de slijpmachine en of de draadvonkmachine ook nog lopen..

en.. of je nou aan de machine of op de PC werkt.. ook daar kan ik programma's schrijven die ik later zo op de machine zet.. ik weet van mijn Freesbank wel zo'n beetje welke frees waar in de tabel staat..

Als E++ klaar is, dan kun je dat ook op de PC gebruiken om je programma's te maken, nog leuker is dat E++ Realtime de Tooltabel van EdingCNC leest, dus dat je altijd actuele gegevens hebt..

Als je een "goed" Cam Pakket gebruikt, dan kan dat ook Radiusgecompenseerde contouren uitgeven, en als je werk dan niet helemaal op maat is, hoef je je programma niet aan te passen, zeg dat ie een tiende te groot is.. dan zet je de gereedschapradius in je tabel gewoon 0.05 kleiner.. meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden.

Vergis je ook niet in wat CAM feitelijk is.. iedereen denkt daarbij automagisch aan een programma waar je een 3D model van je onderdeel in moet laden, en dan de bewerkingen erop zetten.. dat is wat tegenwoordig gangbaar is.. en da's mooi, en het werkt prima, maar CAM is meer dan dat.. CAM is Computer AIDED Manufacturing, dus met ONDERSTEUNING van de Computer, en dat kan dus ook met bewerkingscycli waar je alleen maar de maten van hoeft in te geven, en dat is wat Heidenhain met Klartekst in de machine heeft, en E++ is ook zo bedacht..

Radiuscompensatie maakt dat de Machine rekening houdt met de Radius van de gebruikte frees...en dat maakt ook dat als je een programmaatje maakt voor Frees 20.. en die blijkt bij het starten van het programma wat bot te zijn, dat je in je carroussel kijkt..en merkt dat Frees 16 nog wel vlijmscherp is.. programma bewerken, Ctrl/F T20 veranderen in T16.. opslaan.. Grote groene knop.. Koffie.. daarvoor hoef je dus niet terug naar de PC te sloffen..
Quepee
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Goed verhaal weer lekker kort ook kan je een opsomming doen aan het einde wat dit ga ik niet lezen
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Quepee schreef: 13 apr 2024 15:28 Goed verhaal weer lekker kort ook kan je een opsomming doen aan het einde wat dit ga ik niet lezen
moet je zelf weten..

Samengevat :
- Fusion is Cam, maar niet alle Cam is Fusion, Cam kan ook betekenen een programmeertaal met bewerkingscycli erin.
- RadiusCompensatie maakt dat je je programma's niet in CAM hoeft aan te passen als je een andere Freesdiameter hebt..
- Je kunt ook aan de machine programmeren als de machine draait, en als je dat niet inziet, dan ben je dom..
Does that answer the question?
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Quepee schreef: 13 apr 2024 15:28 Goed verhaal weer lekker kort ook kan je een opsomming doen aan het einde wat dit ga ik niet lezen
Kort gezegd gaat het erom dat je ernaast zit..... wat natuurlijk ook logisch is....
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

andrefc101 schreef: 13 apr 2024 17:45
Kort gezegd gaat het erom dat je ernaast zit..... wat natuurlijk ook logisch is....
Ik heb het door ik ga maandag ook maar kijken of ik perkjes kan gaan schoffelen met de andere oranje hesjes ik ben immers erg dom.(en nee ik zeg niet dat die mensen dom zijn)
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Quepee schreef: 13 apr 2024 17:53 …..(en nee ik zeg niet dat die mensen dom zijn)
wel vaak taakstraf 😂
shovel

Bericht door shovel »

Wat hier boven gebeurt vind ik persoonlijk een beetje jammer.
Vooral als je stuurt dat je geen zin in hebt om een lang bericht te lezen. Dat vind ik niet respectvol. En het staat ieder vrij om gewoon niet te reageren. ( net zoals ik natuurlijk niet hier op hoef te reageren)
Quepee stelt namelijk dat je met cam ‘s avonds thuis kan programmeren en als de machine loopt. Dit kan natuurlijk dialoog ook net zo makkelijk. Ook daarmee kun je de machine simuleren inclusief klemmen en opspan middel (wij hebben Mazak machines met mazatrol besturing) ook kun je daar lijntjes mee aan klikken om contouren te programmeren en een gat aan klikken en dat hij alle coördinaten pakt.

Zelfs dialoog besturingen kunnen automatisch programmeren

https://youtu.be/KBDucnROKIY?si=-PQZONQEvHbhVwc_

Wat ik met dit verhaal wil zeggen dat het geen welles nietes is of het een is beter als het andere. En dat voor beide manieren van werken ruimte voor is en soms voor en nadelen)

En dit bericht zal voor sommige waarschijnlijk als lang beschouwd worden maar je hoeft het niet te lezen!
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Net lang genoeg , maar ik zit nu ook niet in de zon op een terrasje.

Ik heb geen machines met dialoog en ook heb ik ruime 100 gereedschappen erin hangen wat het voor mij in fusion en mastercam ook makkelijker maakt dat ik weet wat waar zit.

Heb 2 lijsten voor alu en rvs wat ook meteen de juiste snijsnelheden doen.

Veel korter kan ik het niet maken.
shovel

Bericht door shovel »

Ik zit deze week toevallig wel lekker in de zon

Maar ook mijn dialoog staan de materialen in en geeft zelf snijgegevens.
En als ik zeg dat ik een gat ga boren van 6.8 dan pakt hij zelf ook een boor van 6.8 dus op zich gaat dat ook perfect

Wij hebben een machine met 500 gereedschappen die we grotendeels dialoog programmeren. En het voordeel van CAM is in dat geval dat het een stuk meer visualiserend is maar de vakman die daar achter staat weet het juiste gereedschap zo te vinden.

Ik programmeer zelf CAM met NX maar voordat ik dat ging doen heb ik jaren dialoog geprogrammeerd. En ik vind dat beide zo hun voordelen hebben op bepaalde momenten
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Jeetje en dom en nu ook al geen vakman , ik maak er een eind aan.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Quepee schreef: 14 apr 2024 12:40 Jeetje en dom en nu ook al geen vakman , ik maak er een eind aan.
Je mag me wel even bellen voor een meelevend gesprek hoor 😁
Je kunt ook in de zon gaan zitten, niet dat dat er wat mee te maken heeft….
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Quepee schreef: 14 apr 2024 11:52
Ik heb geen machines met dialoog en ook heb ik ruime 100 gereedschappen erin hangen wat het voor mij in fusion en mastercam ook makkelijker maakt dat ik weet wat waar zit.
Daar komt de aap uit de mouw..

de Fadal waar ik mee gewerkt heb, had ook geen dialoog, gewoon een Kale G-Code besturing, maar daar kon je wel Parameters gebruiken, en dat maakt het dan meteen een stuk flexibeler..
omdat ik toen al een poosje met EdingCNC werkte, (nog voordat EdingCNC de mogelijkheid had om Dialogen te maken ) deed ik ook alles met Parameters..
op de Fadal had ik in de manual gezien dat ie beschikte over Cycli.. Logisch.. gaatje boren.. dat zit er bij elke besturing wel in.. maar ook cycli voor rechthoekige en ronde kamers.. en daar kun je dan heel veel mee doen.. , dus schreef ik gewoon een onderprogramma met een rechthoekige kamer, waarvan de maten , voeding en Dieptestap ingegeven waren met Parameters.. die parameters stelde ik dan in , in het hoofd programma, en dan riep ik het onderprogramma op.. Heidenhain werkt feitelijk niet anders.. en EdingCNC bij mij toen ook niet..

'k geef toe.. mijn EMCOturn 120 met de EMCOtronic TM02 controller, en de Brother HS-100 zijn beiden dermate oud dat ik tijdens programma afloop niet even een ander programma in kan knopselen aan de machine, daarvoor heb ik dus een RS 232 kabel in zijn achterste gestoken, en een PC eraan geknoopt.. Ik kan dus wel op elk moment een programma schrijven op de PC. en zodra de machine klaar is met het lopende programma, knikker ik de RS232 open, en schuif em dat programma in zijn mik..

Voor simpele contourtjes, zoals een T-Gleuf, een rond of rechthoekig gaatje, of eigenlijk alles met minder dan 20 elementen knopsel ik dat wel in aan de brother, tenzij ie tot zijn nek vol staat.. dan knopsel ik dat wel op de PC, en schiet ik ze daarna over

op de EMCOturn 120, kan ik makkelijk genoeg de Tooltabel met RS232 overzetten.. maar ik heb ook een bestandje op Google Documents staan, zodat ik ook makkelijk mijn instelblad kan maken.. gewoon de tools selecteren uit de lijst..de vorm is eigenlijk het belangrijkste, de Offsets staan in de machine.. Programmaatje knopsel je makkelijk genoeg in met NotePad++

de cycli die in sommige besturingen zitten, als je een beetje handig bent.. zou je in EdingCNC gewoon dialogen voor die cycli kunnen maken, en de macro van EdingCNC je programma laten samenstellen.. en daarmee is EdingCNC dan ook met een CAM software..
shovel

Bericht door shovel »

Quepee schreef: 14 apr 2024 12:40 Jeetje en dom en nu ook al geen vakman , ik maak er een eind aan.
Ik vraag me af uit welke zin je die conclusie trekt.
Het is in ieder geval niet mijn intentie om je dat idee te geven
Plaats reactie