Draaibank advies gevraagd
Moderator: Moderators
Re: Draaibank advies gevraagd
Tandwiel of worm maken.
Youtube.
Myfordboy hob
Myfordboy cutter.
Handige man.
Kees
Youtube.
Myfordboy hob
Myfordboy cutter.
Handige man.
Kees
Beter dan de gevraagde foto van de HOB, de Youtube filmpjes waardoor ik op het idee kwam:
https://www.youtube.com/watch?v=8UBxNPbg0ls
En dan natuurlijk part 2 .. enz.
https://www.youtube.com/watch?v=8UBxNPbg0ls
En dan natuurlijk part 2 .. enz.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Gear Milling.. ook een Freesje gemaakt van Zilverstaal van "ome Herman"
In plaats van meerdere freesjes boven elkaar als "Hob" heb ik één schijffreesje gemaakt.. en die verstel ik in hoogte als ik de tanden voor en nafrees..
Ik heb gewoon een schijfje gedraaid met het profiel van een heugeltand, en die loop ik 3 keer per tand erdoor.. één keer in het midden, en dan de beide flanken nalopen door het tandwiel een halve tand te roteren, en het freesje dienovereenkomstig te verschuiven..
Ik ga het ook zo doen. Dit is het minste werk en een klein beetje programmeren in eding-cnc.
Laat wel iets zien als ik zover ben.
Laat wel iets zien als ik zover ben.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Misschien heb je hier meer aan:
http://www.hearth.com/talk/attachments/ ... ng.100306/
http://www.hearth.com/talk/attachments/ ... ng.100306/
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Ja.. en OF het uitmaakt.. Ok.. even een "Spoedcursus harden voor Dummies"henkzelf schreef:Maar hoe rood is nu kersenrood? Of maakt het niet uit?
Harden is het verhitten van metaal zodat het in een andere kristalvorm komt.. en dan snel afkoelen, zodat ie (deels) in die andere vorm blijft zitten.. dat geeft interne spanning in het materiaal.. en daarmee Hardheid..
http://www.wst-center.de/fileadmin/user ... /12210.pdf
Hier is de "Spec-sheet" van 1.2210 het meest gebruikte zilverstaal /HSS
in de PDF zien we bovenaan.. Stahltyp: slijtvast koudwerkstaal, ook wel zilverstaal genoemd, goede bewerkbaarheid en eenvoudige warmtebehandeling.. Kijk.. dat lezen we graag..
Toepassing.. Uitdrukkers, stempels, Verzinkboren, tappen, brootsmessen, assen.. enzovoorts..
Nou.. snijgereedschapjes dus ook.. Prima
Hardheid die te behalen is, ligt zo tussen 60-62 HRC.. en dat is hard genoeg.. Snijstempels maakte ik altijd op 58 HRC.. en dat is al hard genoeg voor vele duizenden slagen.. , zolang het gereedschap qua temperatuur niet boven de 350°C komt.. blijft de hardheid ook boven de 58 HRC..
Gewoon lekker doorwarmen.. er staan wel tijden van meerdere uren in de tabellen.. maar dat is voor erg dik materiaal.. een toolbitje.. waar praat je over. 5 minuutjes bij 10 mm toolbit is genoeg.. dan in een bak water mieteren.. schoon schuren.. en dan.. ontlaten.. verwarmen tot het metaal "Stro-Geel" kleurt.. ( net een beetje begint te gelen..) aan de lucht afkoelen.. en klaar.. test het maar met een oude vijl.waarom een oude?.. als je geslaagd bent in het harden.. dan gaat je vijl eraan.. daarom.. :)
Heren bedankt voor de hulp. Het is de HBM 450 van de marktplaats advertentie geworden. Er zit een freq regelaar bij met een krachtigere motor (is niet tegen te houden). Er zit redelijk wat bij: snelwisselhouder, 13 beitelhouders snelwisselhouder, beitels, wisselplaten, digitale uitlezing (goedkope schuifmaat versie), boorkop, 2 meedraaiende centers, vaste center, alle originele onderdelen, afsteekhouders, kartelapparaat, 125mm 3 en 4 klauw, 160 mm klauw en vast nog wel wat.
De draaibank was aardig smerig en moest dus even goed gereinigd worden. Ik heb hem voor een groot gedeelte gedemonteerd en hij staat nu weer schoon voor een gedeelte in elkaar. Alles is weer schoon en gesmeerd. Het loopt er soepel nu.

Morgen ga ik een werkbank voor de draaibank maken en daarna monteer ik de draaibank af.
De vorige eigenaar heeft de olie uit de draaibank gehaald (onderin) i.v.m. het schuin verplaatsen over de trap. Helaas heeft hij die olie weg gegooid. Kan ik daar eventueel gewoon de volgende olie in doen ? Deze heb ik namelijk staan. Zelf denk ik niet dat het echt kwaad kan maar jullie zijn natuurlijk de kenners.

Ook heb ik een aantal wisselplaatjes bij de bank gekregen maar ik zou niet weten of die geschikt zijn voor aluminium. Kunnen jullie mij meer vertellen waar deze geschikt voor zijn en welke codes ik moet hebben voor aluminium te bewerken ?

Bij voorbaat dank voor de info weer.
De draaibank was aardig smerig en moest dus even goed gereinigd worden. Ik heb hem voor een groot gedeelte gedemonteerd en hij staat nu weer schoon voor een gedeelte in elkaar. Alles is weer schoon en gesmeerd. Het loopt er soepel nu.

Morgen ga ik een werkbank voor de draaibank maken en daarna monteer ik de draaibank af.
De vorige eigenaar heeft de olie uit de draaibank gehaald (onderin) i.v.m. het schuin verplaatsen over de trap. Helaas heeft hij die olie weg gegooid. Kan ik daar eventueel gewoon de volgende olie in doen ? Deze heb ik namelijk staan. Zelf denk ik niet dat het echt kwaad kan maar jullie zijn natuurlijk de kenners.

Ook heb ik een aantal wisselplaatjes bij de bank gekregen maar ik zou niet weten of die geschikt zijn voor aluminium. Kunnen jullie mij meer vertellen waar deze geschikt voor zijn en welke codes ik moet hebben voor aluminium te bewerken ?

Bij voorbaat dank voor de info weer.
Daar ga je veel plezier aan hebben ,met snelwissel werkt gewoon veel sneller en dit dan in combinatie met de digitale uitlezing .
Als je hier effe met hebt gewerkt en je moet dan draaien op een machine die dit niet heeft is dit zoals het sevostuur en de gps uit de wagen halen en je weet welk effect dit heeft.
Als je hier effe met hebt gewerkt en je moet dan draaien op een machine die dit niet heeft is dit zoals het sevostuur en de gps uit de wagen halen en je weet welk effect dit heeft.
Elektronica werkt met rook maar heb moeite die erin te houden eens de rook eruit is het heel moeilijk om de juiste soort rook er terug in te krijgen.
Gefeliciteerd!!!
Olie is OK
Ook goed voor draadje snijden/tappen in alu en staal. Er is beter maar toch.
Draaien alu gaat goed met wat lampenolie, petroleum of spiritus. Voor draadsnijden is dat allemaal wat schraal.
Keuzehandel voor langsdraaien - 0 - vlakken heb ik aan bijde kanten een gaatje van 5 mm en 15 diep geboord.
Pennetje er in zodat je niet bij het stoppen van langsdraaien te enthousiast de beitel in het werkstuk laat lopen omdat je door de nul schiet en kops gaat draaien.
Je voeding voor langs draaien kent 3 standen. Volgens het plaatje op de machine 0,23 0,12 en 0,06 mm per omwenteling. Dit zijn praktische waarden.
Echter bij mij klopten ze niet. Met wat vogelen met wisselwielen kan je wel deze waardes berijken. Doen!!!
Geeft veel genoegdoening.
Kees
Olie is OK
Ook goed voor draadje snijden/tappen in alu en staal. Er is beter maar toch.
Draaien alu gaat goed met wat lampenolie, petroleum of spiritus. Voor draadsnijden is dat allemaal wat schraal.
Keuzehandel voor langsdraaien - 0 - vlakken heb ik aan bijde kanten een gaatje van 5 mm en 15 diep geboord.
Pennetje er in zodat je niet bij het stoppen van langsdraaien te enthousiast de beitel in het werkstuk laat lopen omdat je door de nul schiet en kops gaat draaien.
Je voeding voor langs draaien kent 3 standen. Volgens het plaatje op de machine 0,23 0,12 en 0,06 mm per omwenteling. Dit zijn praktische waarden.
Echter bij mij klopten ze niet. Met wat vogelen met wisselwielen kan je wel deze waardes berijken. Doen!!!
Geeft veel genoegdoening.
Kees