Geslaagde combinatie?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
René
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Vandaag weinig gemaakt maar veel geleerd, strips afgemaakt en gemonteerd en met de opmerkingen van Hugo en Arie verder gegaan, levert veel inzicht op, bedankt voor het meedenken.
Volgens Arie doet de strip van 50x15mm niks ter versteviging, en Hugo maakt de opmerking van het op meerdere plekken klokken. De praktijk:

Strip 50x15x800mm beide uiteinden op een vaste ondersteuning en hier 10kg (beetje balanceren) op gezet, zeker niet verwacht dat dit zover doorbuigt :x

6882

6883

Ook nog een profiel getest van 800m lang, deze buigt in het midden ook 0.08mm door met 10kg.

Dan de klokken eronder;

6878

Rechter ligger belast met 6kg, doorbuiging:
rechts 0.01mm
links 0.005mm
achter 0.04mm

Dan de rechter ligger met 10kg belast, doorbuiging;
rechts 0.03mm
links 0.015mm
achter 0.15mm

10kg rechts
6879

uitslag links
6880

uitslag achter
6886

Conclusie; Het flexen zit in de hele constructie, door rechts te belasten buigt links ook door met ongeveer de helft van de waarde van rechts. De rechter ligger zelf buigt 0.015mm door, de strip doet dus praktisch niets, de meeste ondersteuning komt uit de steun onder de ligger, hier heb ik ook een beetje voorspanning opgezet. Vandaar de iets betere waarden tov gisteren.
De uitslag achter komt deels uit de constructie, maar voor een groot deel uit de niet zo stevige tafel waar de machine op staat.
In het frame is nog niet alles goed vastgezet, ga ervan uit dat na de uiteindelijke montage het flexen nog iets minder is als deze 0.03mm, ongeveer 0.02mm. Hier ga ik gewoon mee werken, mocht ik alsnog last hebben van deze 0.02mm afwijking kan ik nog altijd de platen aan de zijkant monteren zoals Arie al aangaf.

Dus gewapend met deze kennis verder met de machine, jawel een giga stap, de rails gemonteerd :mrgreen:

6884

en ook de y-as plaat mag gaan proefliggen.

6885

Morgen een dagje vrij, beginnen met de y-as spindel en de lagerhuizen afmaken, heb er weer veel zin in 8)
Mvg René
René
Contacteer:

Bericht door René »

Deze week de y-as spindel en lagerhuizen afgemaakt, op dezelfde manier gedaan als de x-as, De 2 huizen, samengebout om alles in 1 lijn te draaien en te frezen, zit de as tenminste ook echt recht.

6914

de y-as spindel is Ø25mm met een moer van 100mm lang, eigenlijk veel te groot maar wel oer degelijk. Belangrijkste argument, ik heb hem gekregen en een gekregen spindel.......... 8)
Hierdoor wel wat plaatsgebrek en dus is het loslagerhuis wat dunnetjes uitgevallen, maar hier komen toch nauwelijks krachten op.

De spindel in de draaibank om de groef van de asborgring te steken.

6915

daarna op lengte gemaakt en de tandriempoelie gemonteerd, er blijft niet veel spindel meer over.

6916

poelie gemonteerd met een spiraalspanbus, gat geboord door de poelie en de as, dan de bus er voorzichtig in slaan. Gaat nergens meer heen.

6918

As in de lagerhuizen, uitgeshimd (0.3mm) en spelingsvrij opgesloten met een asborgring.

6919

aan de loslagerkant een glijlager gedraaid, wil ook nu niet de spindel afdraaien en in mijn andere machine zit dit zo al 5 jaar en werkt nog steeds perfect.

6920

en dan gemonteerd, de poelie van de motor onder zit nog niet op de goede plek ook hier een constructie foutje van zo'n 10mm, moet ik later nog aanpassen. Ook de hoogte van de moer is net niet goed, da's gewoon niet slim gedaan, zonder meer uitgegegaan van de theoretische hoogte van 86mm, maar ja 0 bestaat niet, profielen zijn zo'n 0.08mm hoger en dit moet er dan dus ook weer tussen de moer en de plaat van de y-as. :evil:

6921

Ben toch niet tevreden over het doorbuigen van de liggers van de y-as, dus de steunen wat massiever gemaakt, alvast het begin, alu plaat 30mm dik en de steun iets robuuster uitgevoerd. Ben erg benieuwd of dit wel voldoende is

6922
Mvg René
AnkoD
Contacteer:

Bericht door AnkoD »

Waar t om gaat, is uiterste vezel afstand. Die moet je vergroten. Dus maak je de platen hoger, zal t stijver worden als breder.
Dingenman

Bericht door Dingenman »

Mooi werk René!

Waar haal jij al die mooie stukken aluminium vandaan?

Ik neem aan dat je niet alles bij Kelders vindt..?
René
Contacteer:

Bericht door René »

@ AnkoD, kan de platen niet hoger maken want dat gaat ten koste van het vrije werkbereik, zitten de steunen in de weg.

@Dingenman; dank je, de profielen van 50x50 komen van kelders al het andere kan ik via mijn werk bestellen bij de groothandel, hele hoge kwaliteit, perfect gezaagd, levertijd 3 dagen en is niet duur, wat wil je nog meer :P
Mvg René
Kees Moret

Bericht door Kees Moret »

René schreef: @Dingenman; dank je, de profielen van 50x50 komen van kelders al het andere kan ik via mijn werk bestellen bij de groothandel, hele hoge kwaliteit, perfect gezaagd, levertijd 3 dagen en is niet duur, wat wil je nog meer :P
Ik ben niet jaloers hoor 8)
René
Contacteer:

Bericht door René »

Ik ben niet jaloers hoor
was niet kwetsend bedoeld hoor :mrgreen:
Mvg René
brandaris

Bericht door brandaris »

Kan ik mijn bestelling aan je doorgeven René :?:
Laatst gewijzigd door brandaris op 16 feb 2013 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
René
Contacteer:

Bericht door René »

ben bang dat ik er nog 5484 bij krijg :!:
Mvg René
René
Contacteer:

Bericht door René »

Was erg druk afgelopen week en dus ook niet veel kunnen klussen, de steunen onder de liggers afgemaakt, gemonteerd en opnieuw gemeten, nu buigen ze nog 0.01mm door met dezelfde belasting. Hier laat ik het bij, eventueel kan ik dit bij de eindmontage nog uitvullen zodat dit dan gecompenseerd wordt.

6974

Vandaag de hele dag bezig geweest om de y-as plaat te boren en te frezen en ook nu weer als ik naar de plaat kijk vraag ik me weer af waarom dat zolang duurt :shock: Wel weer een paar potgaten verkeerd en wat hulpstukken gemaakt, maar toch.

6968

De strip gemaakt omdat tussen de "armen" digitaal niet te meten en te boren is, de andere van Ikea afgekeken, werkt wel erg goed.

6969

6970

Deze gaten zitten rondom voor straks de afscherming en beplating vast te zetten

6971

Gelukkig past alles, de geleidewagens en de spilmoer zitten perfect in lijn, tijd voor een pilsje :mrgreen:

6973

komende week ook niet veel tijd, ik hoop dat het nog lang koud en guur blijft :P
Mvg René
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijk... Progressie!.. als je alleen aan je project werkt als het buiten koud en guur is.. dan hoop ik ook dat het nog even blijft winteren.. :)

als je nu nog maar 0.01 mm meet?.. lekker zo laten...ik denk dat 0.01 op een frame van alu extrusieprofielen heel netjes is..
hungryarie
Contacteer:

Bericht door hungryarie »

Als je de uiteinden van de liggers nog vast zou bouten aan de horizontale profielen, dan wordt het helemaal stijf. Je maakt er dan één geheel van. Nu zij het twee losse delen die over elkaar heen schuiven en kan het nog 0,01 bewegen. Wat niet veel lijkt, maar vertaald naar je werkstuk toch een facortje 10 meer zal zijn. En dat moet je met zo'n mooie machine niet willen lijkt me.
René
Contacteer:

Bericht door René »

hallo Arie, dank je, als het mooi weer wordt dan worden de vliegtuigen van stal gehaald en dan blijft het alu liggen, met mooi weer gaat er (bijna) niets boven rondjakkeren met die technische creaties. Die 0.01 laat ik idd voor wat het is, de effort zal niet opwegen tegen het resultaat.

@Hungryarie, ik volg je niet, de uiteinde van de liggers, bedoel je daarmee de liggers waar de lineaire geleiding op ligt van de y-as?, zo ja aan welke horizontale profielen moet dit dan vastgebout worden?
Mvg René
hungryarie
Contacteer:

Bericht door hungryarie »

Hoi René, sorry ik bedoelde de steunen. (Die je op je eerste foto ziet)
Plaats reactie