Volgens Arie doet de strip van 50x15mm niks ter versteviging, en Hugo maakt de opmerking van het op meerdere plekken klokken. De praktijk:
Strip 50x15x800mm beide uiteinden op een vaste ondersteuning en hier 10kg (beetje balanceren) op gezet, zeker niet verwacht dat dit zover doorbuigt
Ook nog een profiel getest van 800m lang, deze buigt in het midden ook 0.08mm door met 10kg.
Dan de klokken eronder;
Rechter ligger belast met 6kg, doorbuiging:
rechts 0.01mm
links 0.005mm
achter 0.04mm
Dan de rechter ligger met 10kg belast, doorbuiging;
rechts 0.03mm
links 0.015mm
achter 0.15mm
10kg rechts
uitslag links
uitslag achter
Conclusie; Het flexen zit in de hele constructie, door rechts te belasten buigt links ook door met ongeveer de helft van de waarde van rechts. De rechter ligger zelf buigt 0.015mm door, de strip doet dus praktisch niets, de meeste ondersteuning komt uit de steun onder de ligger, hier heb ik ook een beetje voorspanning opgezet. Vandaar de iets betere waarden tov gisteren.
De uitslag achter komt deels uit de constructie, maar voor een groot deel uit de niet zo stevige tafel waar de machine op staat.
In het frame is nog niet alles goed vastgezet, ga ervan uit dat na de uiteindelijke montage het flexen nog iets minder is als deze 0.03mm, ongeveer 0.02mm. Hier ga ik gewoon mee werken, mocht ik alsnog last hebben van deze 0.02mm afwijking kan ik nog altijd de platen aan de zijkant monteren zoals Arie al aangaf.
Dus gewapend met deze kennis verder met de machine, jawel een giga stap, de rails gemonteerd
en ook de y-as plaat mag gaan proefliggen.
Morgen een dagje vrij, beginnen met de y-as spindel en de lagerhuizen afmaken, heb er weer veel zin in