Zoltar IGUS machine, en voorstellen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
OldRavenNL

Re: Zoltar IGUS machine, en voorstellen

Bericht door OldRavenNL »

Dat rubber ringetje is om te voorkomen dat de kogelmoer eraf kan lopen :mrgreen:

zo soepel loopt dat spul.. echt geweldig.

Ik zeg het nogmaals.. als je echt serieus een mooi lopende machiene wil bouwen.. bespaar dan niet op kogelomloopspindels..

Wat een mooi spul is dat.
OldRavenNL

Hier nog een paar foto's van de stappenmotor kant.

Afbeelding

Afbeelding

bij x, even zonder luchtslang koppeling voor de duidelijkheid. Zo kun je zien dat de stappenmotor plus adapter ook meedoet om het geheel uit te lijnen.
OldRavenNL

De andere kant van de as word opgesloten met 2 lagers.

Afbeelding

Afbeelding

Hier de hele contructie.
Een lager voor, en 1 na de plaat. In de as m3 tappen.
Als afsluiting een rvs schijfje zo afgedraaid dat hij alleen srukt op de binnenste ring van de lager.. de buitenste ring drukt dan tegen de plaat.

Mooi spelingsvrij.. en loopt mooi spoepel.

Afdraaien volgens tekening.. maar daar moet wel een notitie bij.
De rvs plaat was niet overal even dik. Misschien dat het door het snijden is gekomen.

Dus tijdens het draaien controleren met een stukje 3mm rvs plaat (zoals de bovenste opzet) om te kijken of je al de juiste hoeveelheid eraf heb gehaald.. anders krijg je speling.
En als je teveel van het eind afdraai.. klemt hij teveel waardoor je aseind weer wat stroefer gaat draaien.

In princiepe moet de as daar tot 8mm afgedraaid worden voor de lagers.. maar het gat van de lager was een 10de mm dunner dan 8mm.. Dus ook de lagers erbij houden tijdens het draaien.. en passen tussendoor.

Afbeelding

Afbeelding

om er zeker van te zijn dat hij gecentreerd blijft nadat hij vast zit heb ik een aantal opties.
Er zitten 3 gaatjes rondom het gat voorgesneden waar je m3 in kan tappen en daar 3 boutjes in kan draaien waardoor het lager opgesloten zit.
Of (wat ik waarschijnlijk doe) is als alles draaid en goed is uitgelijnd.. laat ik er een druppeltje loctite tussen lopen.
Dus tussen rvs plaat en de lager buitenkant.. zodat hij op die manier op zijn plek blijft.
Laatst gewijzigd door OldRavenNL op 15 apr 2011 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
OldRavenNL

Hier nog een tekeningetje van dat eind schijfje.

Zo kun je zien dat de achterkant ook is afgedraaid zodat hij alleen tegen de binnenring van de lager drukt.

Afbeelding
mark3
Donateur
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door mark3 »

Stukje tuinslang als koppeling zal de nauwkeurigheid van de kogelomloopspindel niet ten goede komen, waarom gebruik je geen standaard koppeling. Deze kosten het geld ook niet, maar hebben (nagenoeg?) geen speling.

Tweede punt, je lagers, kun je in deze opstelling volgens mij beter taatslagers voor gebruiken. De manier die je nu gebruikt belast je de lagers op de verkeerde wijze.

Verder een leuk apparaat en succes met de verdere afbouw.

Mvg Mark
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

beter 2 enkelrijige kogellagers dan taatslagers.. een taatslager kan absoluut geen radiale kracht opnemen..
mark3
Donateur
Contacteer:

Bericht door mark3 »

Inderdaad Arie, maar zoals de lagers nu gemonteerd zijn vangen ze helemaal geen radiale krachten op enkel axiale.
Voor de radiale krachten op te vangen zullen de lagers ergens in gemonteerd moeten zitten. Zoals ik het nu zie, zitten de lagers alleen geklemd tussen de staalplaat en de ring, dus radiaal kunnen ze "vrij" bewegen.

Groeten

Mark
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

OldRavenNL schreef:om er zeker van te zijn dat hij gecentreerd blijft nadat hij vast zit heb ik een aantal opties.
Er zitten 3 gaatjes rondom het gat voorgesneden waar je m3 in kan tappen en daar 3 boutjes in kan draaien waardoor het lager opgesloten zit.
Of (wat ik waarschijnlijk doe) is als alles draaid en goed is uitgelijnd.. laat ik er een druppeltje loctite tussen lopen.
Dus tussen rvs plaat en de lager buitenkant.. zodat hij op die manier op zijn plek blijft.
Volgens mij is daar toch wel gewoon over nagedacht hoor.
OldRavenNL

@mark, Ik zie niet hoe een koppeling van luchtslang met klemmen de nauwkeurigheid van mijn kogelomloopspillen ten nadele zou komen?

Ik weet dat veel mensen moeite hebben iets wat er zo simpel uitziet ook serieus te nemen, maar het doet echt niet onder voor een kant en klaar verkrijgbare koppeling. Het princiepe is exact hetzelfde.

Mijn allereerste machiene had precies dezelde koppelingen.. en ik stond ook raar te kijken van dat stukje luchtslang. Maar mijn oude machiene heeft jaren bijna dagelijks probleemloos gedraaid met die koppelingen.
Ik heb nooit iets vreemds meegemaakt.

Dat is dan ook de reden dat ik ze nu ook weer gebruik. Verder passen gewone koppelingen niet, dan had ik voor het laseren al het 1 en ander aan moeten passen want die koppelingen hebben een grotere diameter. In de plaat van de kant van het wagentje bij de stappenmotor zit een uitsparing.. en die is dan te smal voor een in de winkel verkrijgbare koppeling.

Wat de lagers betreft. Ook dat princiepe heb ik jaren probleemloos op mijn oude machiene gehad..
Vandaar dat ik het nu gewoon weer gebruik.

Als je in 1945 iemand zou vertellen dat er een 2 motorige vliegende vleugel zou bestaan met straalmotoren die onzichtbaar was voor radar.. gewoon van hout was met speciale lamineer techniek.. zou iedereen je voor gek verklaren.
Toch liepen de amerikanen in april 1945 een loods binnen waar een toestel stond die zo uit de toekomst leek te komen.. echter gemaakt met gewone alledaagse materialen en gezond verstand.

Veel mensen denken onterecht dat alleen zogenaamd professionele spullen nauwkeurig genoeg zijn omdat een in hun ogen "primitieve" constructie simpelweg niet kan werken.

Dat is gewoon niet waar.. en ik ga die uitdaging altijd graag aan.

Keep it simple.
clements
Contacteer:

Bericht door clements »

Het is altijd leuk om te zoeken naar alternatieven voor wat nu bekend is. Als het werk dan werkt het.
In principe zal de luchtslang zich als een soort veer gaan gedragen. De vraag is alleen, hoeveel graden verdraaid de veer onder belasting. (ik denk heel weinig gezien je er tevreden over bent)

De radiale krachten op het lager zijn volgens mij bijna verwaarloosbaar.
Alleen het gewicht van de spindel komt eraan te hangen, en alleen dan wanneer de moer helemaal aan de andere zijde is.
Axiaal komen de krachten van het versnellen en verspanen op, die zijn hoger.
ASS-U-ME
mark3
Donateur
Contacteer:

Bericht door mark3 »

Beste Oldraven, zie mijn commentaar aub niet als negatief of beterwetend, maar zoals clements ook schreef zal je torsie in de luchtslang krijgen dus speling. Hoe de kwaliteit, nauwkeurigheid van de te kopen koppelingen is, weet ik niet. Ik monteer de motoren altijd direct op de kogelomloopspindel. Als alles netjes is uitgelijnd zie ik het nut van eeen koppeling niet in. Hiermee zal ook niet iedereen het mee eens zijn.

Wat betreft de lagers, als het werkt houden zo.

Groeten

Mark
OldRavenNL

Hoi Mark,

Ik zie je commentaar niet als negatief of betweterig hoor. ;-)
Alle ideeën en ervaringen zijn meer dan welkom.. daar is een forum voor. Je kan namelijk nooit overal zelf aan denken.

Zoals ik al zei.. in mijn vorige machiene werkte het kwa koppeling prima.. zonder speling.
En ken inmiddels meerdere machienes die met zo'n zelfde koppeling prima lopen.
Vandaar dat ik het dus zo heb gedaan.

Hoe het zich houd in de toekomst weet je toch nooi.. ik kan (helaas) nog niet in een glazen bol kijken.
(zou best makkelijk zijn af en toe)
OldRavenNL

eindelijk weer een kleine update.

Kon niet verder aangezien ik erg lang op mijn aluminium profielen moest wachten.

Duurde allemaal vreselijk lang.. beetje het gevoel dat ik aan het lijntje werd gehouden, uiteindelijk na meer dan een maand heb ik het spul binnen.. en is het niet netjes gezaagd.
Einde waren niet haaks gezaagd, waardoor ik lengte schommeling had rond de 1mm.
En 1 profiel was zelfs 2mm korter :shock:

Denk niet dat ik daar nog wat bestel.

Anyway.

Ik wilde de machiene tijdelijk op een ander plekje in elkaar zetten.. maar aangezien hij niet te tillen is als hij in elkaar staat toch besloten meteen maar mijn werk hokje opnieuw in te delen.
Even een stevige houten ondergrond gebouwd waar de frees op kan staan.
En even grof alvast in elkaar gezet.

Afbeelding

komen nog 2 profielen tussen in het bed.

de 28e komt de aansturing.. dus ik heb tot die tijd om hem in elkaar te zetten en de kabels en schakelaars te doen.
lelieveld
Contacteer:

Bericht door lelieveld »

Jammer dat een ander je machine weer verziekt voor je begonnen ben
eigenlijk moet je het hele zakie inpakken en terug sturen :evil:
bij wie heb je dit laten verprutsen ?
ben daar benieuwd naar dan weet ik ook waar ik zoiets NIET moet bestellen
nou sterkte met je project het ziet er tot nu toe best goed uit :P
grt
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal