bouw alu freesmachine (kleine update 30-05)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

veteq
Contacteer:

Re: bouw alu freesmachine (kleine update 30-05)

Bericht door veteq »

Gave machine, die van EG..... 8)
Geintje, vind dat je een gave machine hebt gebouwd, nu nog een mooie hoog toerental spindel...
Zo`n elte zou echt perfect zijn.

Over de spanningen die ontstaan zijn veel argumenten aangedragen, zeker de moeite om over na te denken, helaas kom je gauw tot de conclusie dat: erg veel, valt best wel mee, kan denk ik wel etc. niets zeggen over wat er nou precies gebeurd, zeker kunnen hier geen conclusies uit getrokken worden. Toch blijft het wel leuk om over te filosoferen!!!

Ik heb een modelopzetje getekend in CAD, rails 320 x 12 x 12 van staal en aluminium plaatdikte 18mm.
Over de gehele constructie een temp. gezet van 20 graden celsius, model niet ingeklemd, dus vrij in de ruimte.
Uiteraard zitten er meer componenten in jouw constructie die aan het totaal plaatje bijdragen.
Spanningen zijn minimaal.... dit is nooit een probleem in een freesmachine, deze zijn altijd overgedimensioneerd aangezien de massa de trillingen dempen moet, voor de liefhebber, weerstandsmoment is altijd groot genoeg...
Spanningen zijn het gevolg van verplaatsing van het materiaal, lees bv. doorbuiging.
In jouw construtie met die zwevende railsen is verplaatsing problematisch, ze leveren misschien spanningen op, maar als de verplaatsing de vereerde kant opstaat, zal de rails los komen van de schoen, met gevolg een minder stijve of zelfs een constructie met speling....
Is dit het geval..... geen idee, zou echt het geheel doorgerekend moeten worden.
Onderstaand model heeft een minimale spanning en een maximale verplaatsing van 0,004 mm.

3096
thixplix schreef: Waar ik het kan verbeteren, ja..dan doe ik het ook, hoe nauwkeuriger tijdens de bouw, des de beter
het eindresultaat.
Mijn doel is uiteindelijk een leuke machine voor de modelbouw/RC te hebben die hout, kunstof
en alu kan bewerken dus in mijn beleving ben ik nog steeds op de juiste weg.

Denk dat een goede spindel gaat bepalen of je een ferrari of een volkswagen krijgt,
zelfbouwen raad ik echt af......Niemand op welk forum dan ook heeft dit met echt succes gedaan, allemaal niet nauwkeurig, (runout > 0,03 mm) of na enkele maanden lagerproblemen.
Ga gewoon voor een 750W elte (500euro...)

Dan heb je echt een stille aluvreter.
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 03 jun 2010 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: 2 opvolgende replys samengevoegd
Damocles
Contacteer:

Bericht door Damocles »

Leuk leuk zo'n eindige elementen model maar euhm 16/500*320 = 10.24MpA.
Mijn back-of-an-envelope berekening was dus even nauwkeurig :mrgreen: (ja ben stieken wel blij).

En euh 0,004mm :roll: das al wel héééél nauwkeurig wil je binnen die toleranties kunnen werken ;-) .
En wat die spindel betreft. Volgens mij moet het toch mogelijk zijn om bijvoorbeeld bij een HBM of Optimum machines of ... enkel een spindel als "vervangstuk" te kopen. De lagers en het "lagerhuis" lijken mij zelf nog wel te maken voor niet al te veel geld. Hiermee bedoel ik dat je een spindel ook zelf kan maken als je deze volledig laat slijpen en dergelijke, alleen koop je dan beter een hele freesmachine en haal je er de spindel af denk ik. :mrgreen:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

Je berekening klopt, is ook geen al te moeilijke som, toch.... ;-)
toch is de vraag of er niet meer meespeeld, dit was een wel heel versimpeld model, niet de totale machine.
Spindel is ook wel zelf te maken, alleen eentje boven de 15.000 wordt toch wel heel moeilijk.
En de basis as van een spindel:
draaien, harden slijpen, nameten.
Kost zoveel, kan je er beter eentje kopen.

Misschien heb ik wel mis hoor.
Maar, nu blijf ik van mening dat je beter een mooie kan kopen, niemand van de 100.000 leden van cnczone.com
heeft mij anders overtuigd.
Damocles
Contacteer:

Bericht door Damocles »

Ik ben het daar ook volledig mee eens, dat heb ik ook vermeld hierboven.
Alleen ben ik nog niet meteen iemand tegengekomen die een spindel (de spindel zelf) gekocht heeft en deze dan in zijn eigen "lagerhuis" gemonteerd heeft.
Buiten Niels nu op "zijn beest", maar die tellen we voorlopig NOG niet mee :mrgreen: .
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
thixplix
Contacteer:

Bericht door thixplix »

hey Veteq,
mooi plaatje en uitleg, mooi om te zien dat iedereen hier positief meedenkt.
dank daar voor :mrgreen: .

Ben trouwens van plan, om even op de freesspindel in te gaan, om een losse freeskop met
een ER-collet of iets en losse motor te plaatsen, hiernaast een hoogtoerig spindeltje, kress o.i.d.
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

Damocles schreef: Alleen ben ik nog niet meteen iemand tegengekomen die een spindel (de spindel zelf) gekocht heeft en deze dan in zijn eigen "lagerhuis" gemonteerd heeft.
"lagerhuis" is bij Niels "spindelhuis".... 8)
Damocles
Contacteer:

Bericht door Damocles »

Ja maar dat scheelt wel enorm of je zelf nog passingen en borgingen moet voorzien voor je lagers, of gewoon de boel er in vijzen ;-). Een gekochte spindel zoals die van Niels, zal natuurlijk altijd kwalitatief beter zijn dan iets dat je zelf ineen steekt, maar goed elke voor heb z'n naa :lol: .
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

@veteq;

Gij IWAB..
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

HAhahaa,.... IWVB :oops:

Echt, nooit de bedoeling om iemand af te serveren, maar zeker ook niet nodig om de mond te houden.
Als een noob (dus niet de veel gebruikers hier) het forum doorleest en denk..Aaah ik maak wel even zo`n spindelhuis (passingen etc..)
Heb Niels ook gedaan voor die gave machine..

Dan komt hij mooi bedrogen uit, inderdaad, ik discuseer graag.

Vr.gr Roy
luijt
Contacteer:

Bericht door luijt »

Hoe gaan de bouw werkzaamheden.
Vindt het leuk om te volgen maar het is even stil zag ik.

gr

Luijt
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
thixplix
Contacteer:

Bericht door thixplix »

Tja,
het was even stil en het blijft stil.........,
helaas heb ik de keus gemaakt om te stoppen met deze hobby, heel erg leuk om te
doen, alleen mijn vrije tijd is gewoon in het gedrang gekomen.
Buiten m'n baan, 40+ uur in de week en een gezin, vis ik al mijn hele leven en sleutel
aan autos, ik moet zelfs mijn draaibank nog opbouwen die ik 10 jaar (ja, echt!!) geleden uit
elkaar heb gehaald, weer opbouwen.
Teveel hooi op je vork noemen ze dat...... :P ...i know...in ieder geval ga ik dit projekt
niet afraffelen, ik hoop dat een andere geintreseerde er iets leuks van maakt.

Wel wil ik iedereen bedanken voor zijn of haar interesses/complimenten,tips enz. ,iets wat
bij mij altijd als zeer positief ervaren werd. En dat meen ik echt, dit is een van de leukste
forums !!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Oja, hoort hier niet,maar het linkje op MP : http://link.marktplaats.nl/361352425

Mensen bedankt ;-) , gr. Arjen.
Plaats reactie