Geintje, vind dat je een gave machine hebt gebouwd, nu nog een mooie hoog toerental spindel...
Zo`n elte zou echt perfect zijn.
Over de spanningen die ontstaan zijn veel argumenten aangedragen, zeker de moeite om over na te denken, helaas kom je gauw tot de conclusie dat: erg veel, valt best wel mee, kan denk ik wel etc. niets zeggen over wat er nou precies gebeurd, zeker kunnen hier geen conclusies uit getrokken worden. Toch blijft het wel leuk om over te filosoferen!!!
Ik heb een modelopzetje getekend in CAD, rails 320 x 12 x 12 van staal en aluminium plaatdikte 18mm.
Over de gehele constructie een temp. gezet van 20 graden celsius, model niet ingeklemd, dus vrij in de ruimte.
Uiteraard zitten er meer componenten in jouw constructie die aan het totaal plaatje bijdragen.
Spanningen zijn minimaal.... dit is nooit een probleem in een freesmachine, deze zijn altijd overgedimensioneerd aangezien de massa de trillingen dempen moet, voor de liefhebber, weerstandsmoment is altijd groot genoeg...
Spanningen zijn het gevolg van verplaatsing van het materiaal, lees bv. doorbuiging.
In jouw construtie met die zwevende railsen is verplaatsing problematisch, ze leveren misschien spanningen op, maar als de verplaatsing de vereerde kant opstaat, zal de rails los komen van de schoen, met gevolg een minder stijve of zelfs een constructie met speling....
Is dit het geval..... geen idee, zou echt het geheel doorgerekend moeten worden.
Onderstaand model heeft een minimale spanning en een maximale verplaatsing van 0,004 mm.
Denk dat een goede spindel gaat bepalen of je een ferrari of een volkswagen krijgt,thixplix schreef: Waar ik het kan verbeteren, ja..dan doe ik het ook, hoe nauwkeuriger tijdens de bouw, des de beter
het eindresultaat.
Mijn doel is uiteindelijk een leuke machine voor de modelbouw/RC te hebben die hout, kunstof
en alu kan bewerken dus in mijn beleving ben ik nog steeds op de juiste weg.
zelfbouwen raad ik echt af......Niemand op welk forum dan ook heeft dit met echt succes gedaan, allemaal niet nauwkeurig, (runout > 0,03 mm) of na enkele maanden lagerproblemen.
Ga gewoon voor een 750W elte (500euro...)
Dan heb je echt een stille aluvreter.