Ik zal ook eens een poging doen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Supervet

Re: Ik zal ook eens een poging doen

Bericht door Supervet »

Ik heb je bouwverslag gelezen! Mooi hoor. Dat epoxy vul je dus met verschillende hulpstoffen voor verschillende toepassingen. Duidelijk verhaal.

Dan verder met m'n eigen machine.... Ik heb verder geknutseld aan de kolommen van het portaal, of eigenlijk één kolom. Begonnen met het recht en haaks frezen van de kokers, Alleen zagen is niet genoeg zoals te verwachten. Er moest best een paar tiende mm vanaf per kant om het netjes te krijgen.
Afbeelding

De koppelplaten voor de ligger van het portaal waren al klaar, dus nog de voetplaat. Gaten boren van 10mm voor de binnenzeskant schroeven en tapgaten M10 voor de stelschroeven die evt. nodig zijn bij het stellen van van het gehele portaal. Ik maak deze tapgaten voor de zekerheid in alle koppelplaten zodat stellen straks mogelijk is. Nu zijn ze simpel te maken, later een stuk moeilijker.
Boren tappen en gaten overnemen op de basis.... beetje saai werk, maar dit zal niet de laatste set gaatjes zijn die geboord en getapt moet worden :lol:
Uiteindelijk staat de kolom er netjes op. Voor nu is het zo haaks als ik kan meten. Ik heb nog niet zo'n grote winkelhaak met fijne precisie. En de vormvastheid van zo'n koker is ook maar beperkt, dus wat ik nou meet?!?. Het vlak dat straks bovenop die koker komt moet zo netjes mogelijk zijn, wat ertussen zit boeit veel minder. Op de voetplaat is nog voldoende plek om verstijving aan de kolom te lassen, Even kijken hoe dat het beste gaat. Misschien eens wat simuleren in CAD om te proberen wat het beste resultaat oplevert.
Afbeelding

Voetplaat zit vast op de basis, eindes van de koker zijn gefreesd en deels afgeschuind voor het lassen, koppelplaat voor de ligger zijn klaar. Nog één zo'n set te gaan en dan beginnen aan de ligger. Daarna het HELE portaal in elkaar hechten, dan begint het ergens op te lijken, maar dan zijn we wel weer de nodige weken verder.
Ik moet gaan bepalen waar de kolom op de voetplaat komt. En daarvoor moet ik bekijken waar uiteindelijk de as van de freesspindel gaat komen. Die moet zo goed mogelijk in het midden van de machine komen, dan hou ik een zo groot mogelijk bereik over. In X-richting gaat het 500mm worden, in Y-richting hoop ik dat het richting 600mm gaat en Z is nog even de vraag. Maar als het zo wordt zoals het nu in CAD staat wordt dat 280mm. Prima!

Klaar voor vanavond, zoveel tijd had ik helaas niet.

Later,

Loek
Supervet

Bericht door Supervet »

Ggrrrr.....

Gister mijn kogelomloopspindel binnen gekregen, die ziet er top uit en voelt heel degelijk. Maar zitten de lagerblokken natuurlijk weer in een apparte zending. Kan ik nog niet verder met de aandrijving. Ik heb wel een stappenmotor met controller en voeding besteld om te kunnen testen per as. Die zouden er "snel" moeten zijn. Als die lagerblokken er dan zijn kan ik de Y-as in een testopstelling afbouwen en eens kijken hoe nauwkeurig dat spul allemaal wil bewegen.

Dit weekend dan maar verder met het portaal, genoeg te doen. Het is carnaval en laat ik daar nou net een gruwelijke schijthekel aan hebben, dus wat extra vrije dagen voor de knutsel!
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Je bent een techneut, die horen wat mensenschuw te zijn en de zon te ontwijken.

Je bent hier in goed gezelschap. Je vind ook snel genoeg aansluiting wbt de frustraties richting leveranciers en bezorgers. :mrgreen:

Succes met carnaval. En vergeet niet; er staat een paard in de gang. Sta je altijd verrast van te kijken als je er niet aan denkt tijdens de wandel naar het toilet.
Supervet

Bericht door Supervet »

:lol: :lol:
Dat mensenschuwe valt verder wel mee, heb voor de klas gestaan en geef al een eeuwigheid sportklim/MTB training aan allerlei volk ;-)
Het goeie gezelschap hier heb je wel een punt! Dat herken ik wel van een motor gerelateerd forum. Meer techneuten op een hoopje maakt het wel gezellig. De rest van al dat sociale media gedoe moet ik dan weer niks van hebben.
Supervet

Bericht door Supervet »

Goedenavond!

Na het werk nog even flink kunnen doorwerken aan het portaal. En het toverwoord is CONSTRUCTIE :lol: De 2 kolommen zitten met een paar hechtlasjes in elkaar, en dan kan is het heel logisch om even alles op zijn plek te leggen.

Plaatjes zijn leuker dan tekst, dus bij deze.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het bereik van de tafel in Y-richting is nu groter dan de lengte van de tafel. Dit stuk alu is maar tijdelijk, dus het definitieve model kan misschien wel naar 600mm.

En nog even de kogelomloopspindel.... ziet er degelijk uit, voelt ook solide aan. Maar kan er zonder lagerblokjes niet zoveel mee. In die zin dat er niet zoveel te meten valt aan spelingen zonder dat het op zijn plek zit met die lagerblokjes.
Afbeelding

Afbeelding

Genoeg voor vandaag, 2 dagen extra vrij na het weekend, dus ik kan nog even vooruit met die fijne lompe koker voor de X-as. Zit een hoop werk aan. Wil er 2 vlakken op frezen waar strippen op komen voor de geleidingen.

Later,

Loek
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

de ruimte achter de X-as balk, heb je daar nog een specifieke reden voor?.. komt daar nog een versteviging op?..

't ding ziet er nu nog oneerbiedig gezegd uit als een stootblok, maar dan wel een van het kaliber "Als je daar tegenan rijdt, dan is het jammer van je trein

Afbeelding
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times

Bericht door Huub Buis »

Het geheel oogt/is behoorlijk zwaar en dan is een heftruck is wel nodig.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Supervet

Bericht door Supervet »

Zonder heftruck doe ik helemaal niks met het ding :lol: het ding uiteindelijk veilig thuis in de garage krijgen denk ik nog even niet over na :roll:
Supervet

Bericht door Supervet »

Goedenavond,

@Ariekabaalstra: Ja het stootblok krijgt nog wel wat in/aan/op gelaste driehoekjes om de zaak nog wat stabieler te maken. Die dikke koker van de X-as komt helemaal goed, krijgt nog 2 dikke strippen waar de rails op komen, dus die is sterk en zwaar zat. Enige dat nog wat aandacht verdient zijn de 2 kolommen, die moeten nog wat extra stijfheid krijgen in X richting.

Dan eindelijk even door met de kogelomloopspindel omdat de lagerblokken binnen waren.... Maar dat viel een beetje tegen.
Het eerste dat opviel was dat de spindel niet ver genoeg door het vaste lagerblok stak. Om die borgmoer nou met maar 3 gangen draad vast te zetten leek me niks.
Afbeelding

Dus eerst maar voorzichtig de spindel ingespannen en daar een kleine aanpassing aan gedaan, ziet er beter uit ;-)

Afbeelding

Nu kan de borgmoer tenminste volledig op de schroefdraad.
Verderziet het lagerblok er niet helemaal top uit, de keerring is gewoon droog gemonteerd, en achter de keerring zit behoorlijk wat loze ruimte?!? toch maar eens wat beter inspecteren.
Afbeelding
Afbeelding

En toen ik het zaakje eens uit elkaar draaide om de keerring te checken (deze zit gewoon in een cilindrische boring gedrukt) bleken er gewone 6204Z kogellagers in te zitten :x
Afbeelding

Dat was niet de bedoeling, ik had de hoekcontactlager versie besteld. Dus dat is kak.

Verder zat het ook al niet mee met de leveringen uit het verre oosten. De motor + controller + voeding die ik bij stepperonline had besteld was langer onderweg, er kwamen nog invoerkosten bij en ze hadden er een zakelijke bestelling van gemaakt waardoor hij bij UPS bleef hangen omdat ik geen bedrijfsgegevens kon aanleveren. Wat een gezeik. Nog geen vooruitgang.
De motor komt nu maandag is er beloofd door UPS, kijken of ze het deze keer waarmaken. Heb komende week toch geen tijd, 3 dagen onderweg voor het werk.

Voor dat lagerblokje heb ik inmiddels maar eens contact opgenomen met de leverancier, kijken wat die van plan is.

Toch jammer als het plan is om een bewegende Y-as te hebben aan het eind van het weekend en je niet eens de spulletjes in huis hebt om een poging te doen.

Nouja.... op die paar dagen vertraging zal het niet aankomen uteindelijk.

Later,

Loek
Supervet

Bericht door Supervet »

Goedenavond!

Ben ik weer.... heeft even geduurd, en heb niet mega veel tijd in het project kunnen steken. Maar toch, het ligt zeker niet stil, en dat is het belangrijkste.
Ik heb ondertussen de zware koker voor de X en Z-as aan één kant vlak gefreesd, en dat is aardig gelukt. Ook heb ik de verbindingsstukken gemaakt tussen de loopwagens in X en Z richting. Daar heb ik om de een of andere reden geen foto's van gemaakt. Maar die zijn lekker compact geworden.

Vandaag de boel maar eens afgestoft en begonnen met alles weer provisorisch in elkaar te zetten, ik kan het nu lekker laten staan omdat we bedrijfsvakantie hebben. Werkt wel zo prettig.

Afbeelding

Hier was ik ongeveer gebleven, alleen zit de spindel voor de Y-as nu netjes vast aan de tijdelijke alu tafel.

De stalen plaat van 25mm dik die ik uiteindelijk als freestafel wil gaan gebruiken is niet 100% vlak. Dat was te verwachten, maar ik had bedacht om er 4 kamers in te frezen die mooi in één vlak liggen zodat ik hem wel netje op de loopwagens kon monteren. Daarna zou de machine deze dan zelf mooi kunnen vlakken aan de bovenkant. Maar dat gaat helaas niet lukken in een opspanning op de freesbank op het werk. Dus daar moet ik een keer over nadenken hoe dat op te lossen.... Komt later.
Het tafeltje kan nu in ieder geval mooi op en neer met behulp van een accuschroefmachine. Er zit een heel handig binnenzeskant gat aan het eind van de spindel.

Verder met de 2 strippen waarop de lineaire rails voor de X-as komen. Materiaal is 120x20mm. Die heb ik met behulp van 2 stripjes tot een geheel gemaakt zodat ik daar nu het gatenpatroon op kan uitzetten, zit het in ieder geval netjes verdeeld over de 2 strippen en loopt het alvast mooi parallel. De strippen blijven één geheel totdat ze vastgelast zitten op de dikke koker. Daarna laat ik de strippen mooi vlak frezen denk ik. Dat lukt niet in één keer op het werk.

Afbeelding

Dit moet ik ook een keer doorschuiven, maar met een hoop referentiegaatjes moet dat wel lukken.

Zo, dat was hem weer even. Heb nu wat meer tijd dus er zal deze en volgende week wat meer komen :-)

Later,

Loek
Supervet

Bericht door Supervet »

Goedenavond!

Weer lekker geklust vandaag. bepaald waar precies de koker voor de X-as moet komen, pasvlakken gefreesd, strippen voor de rails in X-richting voorzien van gatenpatroon, bepaald waar die op de koker moeten komen, en tenslotte de kolommen afgelast.

Afbeelding
zo moet het worden. In de toekomst aan de rechterkant ruimte voor een gereedschapswisselaar...

Afbeelding
Afbeelding
Pasvlakken voor verbindingsplaten tussen X-as en kolommen.

Afbeelding
Afbeelding
Even passen en meten, lassen komt later, eerst moeten de platen op de koker gelast.

Afbeelding
En de kolommen afgelast, platen zullen wel wat krom gaan, dus dat wordt een uitdagend klusje om die na te bewerken.

Binnenkort meer....

Later, Loek
Supervet

Bericht door Supervet »

Goedemorgen dan maar,

Het "binnenkort" uit de vorige post was een beetje relatief. Heb het project niet echt netjes bijgehouden hier. Maar heb er wel gewoon aan verder geknutseld. Soms zat het mee en soms een beetje tegen, zoals iedereen dat wel heeft met dit soort projecten waarschijnlijk.
Maar alles bij elkaar ben ik behoorlijk opgeschoten.
Alle assen zitten mechanisch in elkaar en de stappenmotoren hebben afgelopen week voor het eerst de machine in 3 richtingen laten bewegen. Besturing zit als testopstelling in elkaar, maar sensoren voor homing of begrenzing zitten er nog niet aan. Ook hardwarematige knoppen voor voeding en toerental percentage wil ik nog maken.
Deze week komt de spindel binnen en dan kan de aandrijfmotor erop en hopelijk dit jaar nog de eerste spanen!
Dan mag hij nog een keer vrijwel helemaal uit elkaar om het lijstje met puntjes af te werken, en dat is nog best lang.... dan met een verflaagje erop alles weer in elkaar en kijken wat er mogelijk is!

Ik heb zelf nog een hoop te leren en het lijstje met "verbeterpuntjes" en "wensen" is er ook al.

Eerst maar eens wat willekeurige plaatjes omdat er anders echt niks aan is ;-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo staat hij er nu een beetje bij. Het ding Maakt met viltstift ook al tekeningen op een plaatje aluminium, dus de besturing werkt! SimCNC bevalt prima tot nu toe, maar ik had ook geen vergelijk. De postprocessor vanuit Fusion moet ik nog uitproberen. Tot nu toe wat eenvoudige dingetjes gewoon met de hand geprogrammeerd. In het hele CAM gebeuren zit vooral de leercurve, CAD is mijn dagelijks werk en gewoon conventioneel frezen kon ik ook al. Maar dat tussenstapje dus niet. Ik wil graag de hele machine in Fusion intekenen zodat er ook daardwerkelijk gesimuleerd kan worden als de werkstukjes wat complexer worden.

Nog een hoop te doen, maar tot nu toe blij met het resultaat. Als het ding zijn eerste bewegingen maakt en met een stomme stift wat kriebels maakt op een plankje is dat toch wel heel vet :-)

Later,

Loek
hainjedaf
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door hainjedaf »

Wauw.. dat is effe doorpakken zeg
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Supervet

Bericht door Supervet »

Laatste post was ook 4 maanden geleden :lol:
Het gaat toch altijd langzamer dan je zou willen. Maar met één of soms twee avondjes van 3 tot 4 uur per week kom je best een eind. Scheelt wel heel erg dat ik een serieuze werkplaats ter beschikking heb natuurlijk. En in mijn hoofd is zo'n project altijd wel een aantal stappen vooruit, dus als ik dan tijd heb om te knutselen schiet het vaak wel lekker op.
Plaats reactie