Dan verder met m'n eigen machine.... Ik heb verder geknutseld aan de kolommen van het portaal, of eigenlijk één kolom. Begonnen met het recht en haaks frezen van de kokers, Alleen zagen is niet genoeg zoals te verwachten. Er moest best een paar tiende mm vanaf per kant om het netjes te krijgen.

De koppelplaten voor de ligger van het portaal waren al klaar, dus nog de voetplaat. Gaten boren van 10mm voor de binnenzeskant schroeven en tapgaten M10 voor de stelschroeven die evt. nodig zijn bij het stellen van van het gehele portaal. Ik maak deze tapgaten voor de zekerheid in alle koppelplaten zodat stellen straks mogelijk is. Nu zijn ze simpel te maken, later een stuk moeilijker.
Boren tappen en gaten overnemen op de basis.... beetje saai werk, maar dit zal niet de laatste set gaatjes zijn die geboord en getapt moet worden
Uiteindelijk staat de kolom er netjes op. Voor nu is het zo haaks als ik kan meten. Ik heb nog niet zo'n grote winkelhaak met fijne precisie. En de vormvastheid van zo'n koker is ook maar beperkt, dus wat ik nou meet?!?. Het vlak dat straks bovenop die koker komt moet zo netjes mogelijk zijn, wat ertussen zit boeit veel minder. Op de voetplaat is nog voldoende plek om verstijving aan de kolom te lassen, Even kijken hoe dat het beste gaat. Misschien eens wat simuleren in CAD om te proberen wat het beste resultaat oplevert.

Voetplaat zit vast op de basis, eindes van de koker zijn gefreesd en deels afgeschuind voor het lassen, koppelplaat voor de ligger zijn klaar. Nog één zo'n set te gaan en dan beginnen aan de ligger. Daarna het HELE portaal in elkaar hechten, dan begint het ergens op te lijken, maar dan zijn we wel weer de nodige weken verder.
Ik moet gaan bepalen waar de kolom op de voetplaat komt. En daarvoor moet ik bekijken waar uiteindelijk de as van de freesspindel gaat komen. Die moet zo goed mogelijk in het midden van de machine komen, dan hou ik een zo groot mogelijk bereik over. In X-richting gaat het 500mm worden, in Y-richting hoop ik dat het richting 600mm gaat en Z is nog even de vraag. Maar als het zo wordt zoals het nu in CAD staat wordt dat 280mm. Prima!
Klaar voor vanavond, zoveel tijd had ik helaas niet.
Later,
Loek