Project Phalanx : Stalen portaalfrees met ISO40 toolchanger
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: Bouwverslag stalen CNC portaalfrees
Ik heb nu een Teknomotor 1,8 KW 12.000 rpm die ik reduceer naar 8000 RPM met een tandriem overbrenging.
Wat aan de lichte kant voor de spindel, maar deze is zo zwaar dat de trillingen in de frees teniet gedaan worden hierdoor en zo het voordeel weer heeft.
Wat aan de lichte kant voor de spindel, maar deze is zo zwaar dat de trillingen in de frees teniet gedaan worden hierdoor en zo het voordeel weer heeft.
Das inderdaad misschien wel een beetje aan de lichte kant 
Maar toch zal ik vol spanning wachten tot de machine operatief is!
Daarvoor heb ik gerust een trip Belgie - Nederland en trug voor over
Maar toch zal ik vol spanning wachten tot de machine operatief is!
Daarvoor heb ik gerust een trip Belgie - Nederland en trug voor over
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
- serum
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Dat is een spindel!
Heb je al wat van metingen gedaan aan deze spindel? (runout?) wat voor aanspanmechaniek zit er in?
ik heb even op de site van de fabrikant gekeken, kan je daar als particulier zo 'binnen' wandelen?
het toerental van de spindel is in verschillende gradaties te krijgen? of begrijp ik dat verkeerd? hoe meer je betaald, hoe hoger het toerental?
Heb je al wat van metingen gedaan aan deze spindel? (runout?) wat voor aanspanmechaniek zit er in?
ik heb even op de site van de fabrikant gekeken, kan je daar als particulier zo 'binnen' wandelen?
het toerental van de spindel is in verschillende gradaties te krijgen? of begrijp ik dat verkeerd? hoe meer je betaald, hoe hoger het toerental?
8000 rpm is deze spindel als max besteld en scheelt veel in de prijs.
De binnenkant heeft een gripper voor een DIN type knop op #40 gereedschap.
De runout is waanzinnig goed !!!
0.005 mm op 300 mm uit de spindelneus gemeten en 0,001 mm op de neus zelf.
Als particulier kan het niet ben ik achter gekomen en heb dus heel wat mensen afgebeld die iets voor mij konden regelen. ( dit gaat mij dus ook veel tijd kosten om een wederdienst voor ze te doen )
De binnenkant heeft een gripper voor een DIN type knop op #40 gereedschap.
De runout is waanzinnig goed !!!
0.005 mm op 300 mm uit de spindelneus gemeten en 0,001 mm op de neus zelf.
Als particulier kan het niet ben ik achter gekomen en heb dus heel wat mensen afgebeld die iets voor mij konden regelen. ( dit gaat mij dus ook veel tijd kosten om een wederdienst voor ze te doen )
Beton is hard en nagenoeg droog en intussen een grote dubbelplaats radiator opgehangen om het vorstvrij te houdenErik schreef:Zorg dan maar dat het niet gaat vriezen, anders kun je dat beton er weer uit scheppen!
- serum
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Machtig..
Die mensen kunnen wel spindels maken, dat zijn absoluut nette waardes. Hoe heb je die 300 mm afstand gemeten?
heb je toevallig ook een offerte opgevraagd voor een SK30 spindel? (of heb je een prijslijstje van hun spindels?)
kan je gewoon in het Engels met ze mailen?
Die mensen kunnen wel spindels maken, dat zijn absoluut nette waardes. Hoe heb je die 300 mm afstand gemeten?
heb je toevallig ook een offerte opgevraagd voor een SK30 spindel? (of heb je een prijslijstje van hun spindels?)
kan je gewoon in het Engels met ze mailen?
Dit zijn de specs na hun meetwerk.
Elke spindel word op de testbank gelegd en ze hebben de spindel 225 minuten laten lopen en de temperatuur gemeten.
Deze meten ze op 4 punten en in het begin laten ze de toeren langzaam opvoeren. Na 90 minuten stoppen ze de spindel en laten de spindel daarna 2 uur lang op 8000 rpm lopen en op dat moment zie je de temperatuur stabiel worden.
Daarna meten ze de hele spindel na. Buiten de specs is opnieuw opbouwen of weg...
Wie kan er hier iets van Taiwanees maken ? Ik volg veel maar kan niet alles herleiden in de specsheet
Ze spreken engels maar dat is beperkt en alles gaat door een vertaalmachine.
Prijzen varieren heel erg. Deze kostte 1150 dollar. Verzenden en douane kostten dat ook
Kostbaar maar een super apparaat !
Elke spindel word op de testbank gelegd en ze hebben de spindel 225 minuten laten lopen en de temperatuur gemeten.
Deze meten ze op 4 punten en in het begin laten ze de toeren langzaam opvoeren. Na 90 minuten stoppen ze de spindel en laten de spindel daarna 2 uur lang op 8000 rpm lopen en op dat moment zie je de temperatuur stabiel worden.
Daarna meten ze de hele spindel na. Buiten de specs is opnieuw opbouwen of weg...
Wie kan er hier iets van Taiwanees maken ? Ik volg veel maar kan niet alles herleiden in de specsheet
Ze spreken engels maar dat is beperkt en alles gaat door een vertaalmachine.
Prijzen varieren heel erg. Deze kostte 1150 dollar. Verzenden en douane kostten dat ook
Kostbaar maar een super apparaat !
Respect!
Wat een bedrag voor een hobby machine en dan heb je alleen de spindle nog maar...
Dit word echt een super machine volgens mij...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Hij word wat duurder dan verwacht
Alle geleiders en omlopen met lagers , sturingen en motoren kost het idd erg veel....
Het is hobby en mag wat kosten denk ik maar
Maar aan de andere kant is het wel een uitdaging om het zover te krijgen dat het ook goed gaat werken.
Denk dat het lastigste geval word om de resonanties eruit te halen als ze erin zitten.
Alle geleiders en omlopen met lagers , sturingen en motoren kost het idd erg veel....
Het is hobby en mag wat kosten denk ik maar
Maar aan de andere kant is het wel een uitdaging om het zover te krijgen dat het ook goed gaat werken.
Denk dat het lastigste geval word om de resonanties eruit te halen als ze erin zitten.
Op aandringen van een aantal mensen hier, een paar foto's
De 20 mm bodemplaat voor de bank :

En ik kwam tot het idee om de Y brug maar te versterken tegen overkantelen gezien mn nieuwe spindel 30 kilo weegt en die eraan komt te hangen met een motor, luchtcilinder en nog wat ander klein grut.

De rest staat in het album : http://cnczone.nl/gallery/album.php?album_id=163
De 20 mm bodemplaat voor de bank :
En ik kwam tot het idee om de Y brug maar te versterken tegen overkantelen gezien mn nieuwe spindel 30 kilo weegt en die eraan komt te hangen met een motor, luchtcilinder en nog wat ander klein grut.
De rest staat in het album : http://cnczone.nl/gallery/album.php?album_id=163
Laatst gewijzigd door Niels op 24 jan 2010 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeps, maar dat komt pas als ik alles opgebouwd heb.
De geleiders liggen nu op de uiteinden vast met totaal 2 boutjes per rail. Zo kan het nafrezen en slijpen minder problemen krijgen. ( happen van de frees in de gaatjes )
De Y as gaat nog in het midden een boutje extra krijgen anders zal deze zo krom als een hoepel worden als alles eraan komt te hangen.
Het onderframe moet ook nog wat versterking krijgen want het geheel wiebelt nu wel heel erg met al het gewicht wat er nu op gekomen is.
De geleiders liggen nu op de uiteinden vast met totaal 2 boutjes per rail. Zo kan het nafrezen en slijpen minder problemen krijgen. ( happen van de frees in de gaatjes )
De Y as gaat nog in het midden een boutje extra krijgen anders zal deze zo krom als een hoepel worden als alles eraan komt te hangen.
Het onderframe moet ook nog wat versterking krijgen want het geheel wiebelt nu wel heel erg met al het gewicht wat er nu op gekomen is.
Hij word steeds mooier.. ik kan niet wachten op de filmpjes in actie. 
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Prachtig dit! Met zo'n gigantische spindel vraag ik me haast af of je je z-as niet te iel hebt opgezet? (of ga je deze nog versterken?)