Ik heb de y-axis na laten slijpen, maar ik meet toch een beetje een twist in het gietstuk. Ik weet niet hoe ze het bij de slijperij op de tafel hebben gemonteerd, maar ik vermoed dat dit het gevolg is van springback. De twist zorgt voor een 0.1-0.15 mm/m verschil end to end; dat bekent dat er kromme onderdelen van de machine af gaan komen als ik er niks aan doe, en dat is natuurlijk onwenselijk. Ik heb de meting op verschillende ondergronden gedaan met een 0.02 mm/div waterpas in verschillende oriëntaties; resultaat is altijd hetzelfde en in dezelfde richting.
Ik kan het denk ik wel oplossen door tussen het stalen frame waar de machine op staat en de montagegaten verstelbare bussen te maken, maar het gevolg daarvan is dat de hele machine rust op 4 punten in plaats van een vlak. Anders kan ik misschien stukjes latoenkoper tussen een onderplaat en het gietstuk plaatsen. Iemand een beter idee?
Ook nog een vraag; ik vond wel dat het vrij moeilijk was om de kogelomloopspindel te draaien wanneer ik ook maar een beetje voorspanning had op de hoekcontactlagers. Ik was wel vergeten de spacer aan tussen de kogelomloopspindel en het lager te plaatsen, dus misschien kwam dat daardoor, maar k stel toch de vraag in het geval dat 't normaal is ofzo