Ik heb eerst eens een paar pockets gefreesd uit PVC wat perfect verliep en daarna aluminium met een een paar pockets ook dat ging boven alle verwachting, dus frezen gaat met deze machine goed.
Zeker met het programma Mach3 waar ik ook gelijk maar de extra opties heb aangeschaft van speciale wizards, waardoor het frezen een stuk aangenamer wordt. De zogenaamde AdOns.
Zo heb ik als laatste de hoofdmotor en de koelpomp aangesloten aan de computer.
Ik heb poort 17 als hoofdmotor ingezet. en poort 16 als koelpomp.
Deze gaan naar een relaiskaartje met twee relais.die de hoge spanning schakelen van de hoofdspindel en de koelpomp. werkt uitermate goed.

Het schema van een relais kanaal. (een van de twee)
Het kaartje heb ik trouwens via E-bay gekocht. En vergeet ook niet een 10 K weerstand over de ingang te zetten om er geen zwevende ingang van te maken maar een mooie 5 vol(spanning uit de parellelpoort) en een mooie 0 volt. De poorten 2 tm. 9 hebben al een weerstandsbrug van 10 k op de kaart zitten dus die hebben al een puldown weerstand, maar de output poorten niet.
Wel niet vergeten deze ook goed te configureren in Mach3.
ik heb ze als volgt geconfigureerd:

De spindelsetup.
Ik heb zowel M4 als M3 dezelfde poort toegewezen daar de frees toch altijd dezelfde richting op draaid.
Ook heb ik de nevel en volle koelstraal M7 en M8 ook dezelfde poort gewezen want ik zal altijd de volle straal gebruiken ook als het programma b.v. nevel zou inschakelen.

De output setup om de relais te sturen.
Nu ben ik zover dat ik alles ga afwerken lakken en de laatste kleine dingen oplossen maar dat zijn peanuts zoals kabeltjes vast zetten e.d..