TOS FN25, restauratie project
Moderator: Moderators
Re: TOS FN25, diverse vragen
Bedankt voor de reacties, ik ga mij er in verdiepen.
Weet iemand of het voor een ISO40 houder essentieel is dat deze in de nokjes valt die (soms) in de freeskop zitten? In mijn freeskop zitten die namelijk niet, ik kan wel wat maken, maar volgens mij is dit alleen noodzakelijk bij het gebruik van bijv een zaagfrees. Hij wordt namelijk al geklemt door de conus zelf, toch?
Groet
Jens
Weet iemand of het voor een ISO40 houder essentieel is dat deze in de nokjes valt die (soms) in de freeskop zitten? In mijn freeskop zitten die namelijk niet, ik kan wel wat maken, maar volgens mij is dit alleen noodzakelijk bij het gebruik van bijv een zaagfrees. Hij wordt namelijk al geklemt door de conus zelf, toch?
Groet
Jens
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Je ziet wel vaker geen nokjes ( Deckel FP1 b.v.) Daar bestaat wel een soort verloopring voor, met aan 2 zijden nokjes, maar die wordt toch niet vaak gebruikt.
Belangrijk is natuurlijk dat de conus zuiver is en goed past, want als de boel slipt, verziek je natuurlijk de conus.
Belangrijk is natuurlijk dat de conus zuiver is en goed past, want als de boel slipt, verziek je natuurlijk de conus.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Bedankt, dat scheelt weer.
Ik moet nu wachten op mijn bestelling bij Lagerboer.nl, dus heb nu even tijd om de juiste lak te kiezen. RAL6011 in zijdeglans lijkt mij mooi, de echte machine kleur
Heb echter nog wel mijn bedenkingen bij de hoeveelheid lak die ik nodig zal hebben, Er wordt beweerd dat er ongeveel 80 gram per vierkante meter gebruikt wordt. Zou ik aan 2 Kg genoeg hebben? Zo'n machine heeft natuurlijk wel ongelooflijk veel hoekjes en handjes, kapjes etc. En met 1 laagje ben je er nog niet waarschijnlijk. Aan de reacties te lezen zijn er een aantal bij die al het één en ander gedaan hebben met dit spul.
Groet
Ik moet nu wachten op mijn bestelling bij Lagerboer.nl, dus heb nu even tijd om de juiste lak te kiezen. RAL6011 in zijdeglans lijkt mij mooi, de echte machine kleur
Heb echter nog wel mijn bedenkingen bij de hoeveelheid lak die ik nodig zal hebben, Er wordt beweerd dat er ongeveel 80 gram per vierkante meter gebruikt wordt. Zou ik aan 2 Kg genoeg hebben? Zo'n machine heeft natuurlijk wel ongelooflijk veel hoekjes en handjes, kapjes etc. En met 1 laagje ben je er nog niet waarschijnlijk. Aan de reacties te lezen zijn er een aantal bij die al het één en ander gedaan hebben met dit spul.
Groet
Voor de liefhebber, een link naar de onderdelenlijst + een aantal exploded views. En een link naar de reclamefolder.
https://mega.nz/#!iM9y1SgI!c7ZToSTsdagf ... VjyW01XOWM
Folder:
https://mega.nz/#!3UVCiJBI!09WfFFxMa_YJ ... R4zaSMbO_c
https://mega.nz/#!iM9y1SgI!c7ZToSTsdagf ... VjyW01XOWM
Folder:
https://mega.nz/#!3UVCiJBI!09WfFFxMa_YJ ... R4zaSMbO_c
Vele uurtjes verder is de basis mooi glad en klaar voor een primer laag. Op enkele losse onderdeeltjes na is het grootste schuurwerk achter de rug. (en ben ik ein-de-lijk van alle aangekoekte vet resten af, dat vind schuurpapier niet zo fijn.)

Tevens heb ik mijn bestelling van lagerboer.nl binnen, en vrijwel alle lagers inmiddels gemonteerd. Nog enkele die liggen te wachten op wat klusjes die eerst gedaan moeten worden.
Tot zover.
Jens

Tevens heb ik mijn bestelling van lagerboer.nl binnen, en vrijwel alle lagers inmiddels gemonteerd. Nog enkele die liggen te wachten op wat klusjes die eerst gedaan moeten worden.
Tot zover.
Jens
Begint langzamerhand weer te shinen!

Morgen hoop ik de grondlaag aan te gaan brengen op de onderdelen.
Ook nog een leuke klem gekocht die er als optie bij geleverd werd, wordt ook nog opgeknapt.

http://www.lathes.co.uk/tosfn40/img35.jpg
Ik heb inmiddels al van vier mensen bericht gekregen dat ze zelf ook met een TOS machine bezig zijn, hetzij via dit forum, marktplaats, of mijn site. Erg leuk om te horen en waar mogelijk te kunnen helpen.
Groet
Jens

Morgen hoop ik de grondlaag aan te gaan brengen op de onderdelen.
Ook nog een leuke klem gekocht die er als optie bij geleverd werd, wordt ook nog opgeknapt.

http://www.lathes.co.uk/tosfn40/img35.jpg
Ik heb inmiddels al van vier mensen bericht gekregen dat ze zelf ook met een TOS machine bezig zijn, hetzij via dit forum, marktplaats, of mijn site. Erg leuk om te horen en waar mogelijk te kunnen helpen.
Groet
Jens
We zijn weer wat verder, langzamer dan ik had gehoopt, maar mijn eindproject om een diploma te halen vergt toch wat meer aandacht dan gedacht...
Inmiddels zijn de meeste delen in de primer gezet, en moet ik nog een aantal stukken plamuren/ schuren. Dan kan er waarschijnlijk nog een laag groene primer overheen, en vervolgens de aflak. Dit wil ik toch proberen te gaan spuiten.
IMG_2856 by Jens Orie, on Flickr
IMG_2855 by Jens Orie, on Flickr
IMG_2800 by Jens Orie, on Flickr
Bij demontage van het laatste onderdeel, de verticale kop, kwam ik erachter dat er iets niet helemaal goed zit: de bus waarin de lagers zitten van de horizontale as in de hoofdspil, lijkt te zijn afgesleten tot aan de borgring. Ik vermoed dat dit gewoon verkeerd gemonteerd heeft gezeten, moet het nog uit elkaar gaan halen.
IMG_2784 by Jens Orie, on Flickr
Ondertussen ook vrolijk de werkplaats nog wat aan het uitbreiden, een mooie A3 kast gevonden om het een en ander aan boortjes en frezen in te proppen.
IMG_2731 by Jens Orie, on Flickr
Groet
Jens
Inmiddels zijn de meeste delen in de primer gezet, en moet ik nog een aantal stukken plamuren/ schuren. Dan kan er waarschijnlijk nog een laag groene primer overheen, en vervolgens de aflak. Dit wil ik toch proberen te gaan spuiten.
IMG_2856 by Jens Orie, on Flickr
IMG_2855 by Jens Orie, on Flickr
IMG_2800 by Jens Orie, on FlickrBij demontage van het laatste onderdeel, de verticale kop, kwam ik erachter dat er iets niet helemaal goed zit: de bus waarin de lagers zitten van de horizontale as in de hoofdspil, lijkt te zijn afgesleten tot aan de borgring. Ik vermoed dat dit gewoon verkeerd gemonteerd heeft gezeten, moet het nog uit elkaar gaan halen.
IMG_2784 by Jens Orie, on Flickr Ondertussen ook vrolijk de werkplaats nog wat aan het uitbreiden, een mooie A3 kast gevonden om het een en ander aan boortjes en frezen in te proppen.
IMG_2731 by Jens Orie, on FlickrGroet
Jens
Pfff... Vele zweetparels verder, maar zo glad als een aal.
Untitled by Jens Orie, on Flickr
Ik heb een aantal weken niks kunnen doen vanwege mijn afstudeer deadline vorige week. Gelukkig gehaald en diploma in de pocket! Ik hoop in augustus alles in groene primer te zetten, en vervolgens een aantal lagen aflak erop te spuiten.
Jens
Untitled by Jens Orie, on FlickrIk heb een aantal weken niks kunnen doen vanwege mijn afstudeer deadline vorige week. Gelukkig gehaald en diploma in de pocket! Ik hoop in augustus alles in groene primer te zetten, en vervolgens een aantal lagen aflak erop te spuiten.
Jens
Poe hee, dat is even geleden...
Assembling has begun by Jens Orie, on Flickr
Het testen kan bijna beginnen :D
Jens
Assembling has begun by Jens Orie, on FlickrHet testen kan bijna beginnen :D
Jens
Laatst gewijzigd door Jensorie op 23 okt 2016 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Nog gefeliciteerd met je Diploma. En het ziet er inderdaad ''gelikt'' uit. Mooi hoor.
Netjes!
En gefeliciteerd met je diploma!
(van wat eigenlijk?)
En gefeliciteerd met je diploma!
(van wat eigenlijk?)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Mooi werk!
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Jens, gefeliciteerd met je diploma, dat heb je in ieder geval in je zak.
Hoe bevalt je nieuwe baan?
Denk je nog aan het vlakplaatje, misschien op de CNCZone dag?
Hoe bevalt je nieuwe baan?
Denk je nog aan het vlakplaatje, misschien op de CNCZone dag?