Werkplekken van jullie

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wstoof
Donateur
Contacteer:

Re: Werkplekken van jullie

Bericht door wstoof »

Nu een iets wat duidelijkere foto.
2644
Robo
Contacteer:

Bericht door Robo »

Gefeliciteerd !
binnenkort dus weer een cnc ombouw topic :)
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
rien1959
Contacteer:

Bericht door rien1959 »

De Schaublin 13 is een erg goede machine. Op de zaak werk ik dagelijks met dit degelijke stukje techniek. Ik heb hem alleen omgebouwd naar CNC. Het enige nadeel vind ik de beperkte slag van de Y-as. Je kunt hem niet langer maken omdat dan de tandwielen van de spil elkaar dan niet meer raken. Volgens mij is 160 mm het maximum.
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

Inderdaad een mooi ding zeg...
Heb er op school nog mee gewerkt jaren geleden..

Je hebt zelfs een heidenhain digitale uitlezing...dus ook glaslinealen!! das cool!

Ik ben benieuwd of je een evt output van die heidenhain weer in je besturing kunt stoppen...

Kan je toch stappenmotoren gebruiken maar je hebt de feedback van een servo hahah :mrgreen:

Maar goed.. zal wel niet gaan... toch een erg mooi speeltje... ik ben stiekem heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg jaloers... :P
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
serum
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

er zijn toch ook closed loop stappenmotor systemen?
rien1959
Contacteer:

Bericht door rien1959 »

Ja, die zijn er. Is meestal prijzig. Volgens mij heb ik wel betaalbare drivers gezien op Ebay.
Laatst gewijzigd door Erik op 03 feb 2010 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Mcgyver

Bericht door Mcgyver »

Ik bedoelde eigenlijk closed loop met behulp van de glaslinealen die er naar alle waarschijnlijkheid op de machine zitten en niet met een encoder..

Of bedoelde je dat ook? :mrgreen:
serum
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Is ook closed loop, alleen dan echt.. met inbegrip van speling op de assen. Mooiste/meest ideale closed loop dat er is, toch?
Mcgyver

Bericht door Mcgyver »

Ja klopt... ben alleen benieuwd hoe je dat voor elkaar moet krijgen met een "hobby"cnc systeem...
Maar klaarblijkelijk zijn daar dus drives voor die dit closed loop systeem ondersteunen...
Ik denk alleen dat een loop naar het besturings systeem nog beter zou zijn maar dit zal wel niet gaan met mach3 of usb cnc...

excuses naar de moderators.. we gaan een beetje off topic... ;-)
rien1959
Contacteer:

Bericht door rien1959 »

Het zou inderdaad beter zijn om het via de besturing te doen, maar met Mach3 kan het niet en waarschijnlijk geen enkel pc systeem. Via de drivers kan prima mits de regeling snel genoeg is anders moet je de accelleratie wat terugschroeven. Verder zet je de omkeerspeling (backlash) op nul. Hoe sneller de driver des te kleiner de afwijking (sleepfout) Ook professionele systemen hebben een afwijking alleen door de hoge rekensnelheid en hoge resolutie (kleiner dan 1/1000 mm) valt het niet op. De afwijkingen zijn vrij makkelijk toonbaar te maken door een zogenaamde ballbar meting (b.v. Renishaw) maar dat gaat wat ver in dit topic.
create
Contacteer:

Bericht door create »

excuses naar de moderators.. we gaan een beetje off topic
Had gehoopt dat de hint was begrepen maar helaas moet ik toch even ingrijpen, het gaat over de werkplekken van ons! Even on-topic heren ;-)

Kan ook de topic even splitsen als er behoefte voor is!

gr Create
rien1959
Contacteer:

Bericht door rien1959 »

Even opsplitsen zou geen kwaad kunnen. Volgens mij zijn er verschillende mensen in geinteresseerd en zouden we even kunnen uitleggen over het hoe en wat.

Verder vond ik nog een foto van mijn eigen werkplek. Bijna twee jaar geleden kocht ik een Reckermann freesbank die zo groot was dat hij moest worden gedemonteerd om naar binnen te kunnen .....

2648

Voor wie deze foto bekent voorkomt .... dat klopt, het verhaal heeft nog op het Audiforum gestaan. En ja, ik was degene die aan die 80 quattro sleutelde.
De bank staat nu in elkaar maar ik heb er nog niet mee gefreesd. Binnenkort gaat hij uit elkaar om te worden omgebouwd naar 5 assen. De draaibank die je rechts ziet blijft conventioneel (denk ik) omdat hij alleen gebruikt wordt voor reparatiewerk.
didado
Contacteer:

Bericht door didado »

Je werkplek lijkt verdacht veel op een zolder maar gezien de massa van de machines kan ik me dat niet voorstellen. 8) Het is in elk geval een opmerkelijke vormgeving.

David
rien1959
Contacteer:

Bericht door rien1959 »

Het is gewoon een houten schuurtje hoor (groothoeklens :lol: ). Vroeger met mijn vorige machines wel op zolder gewerkt. Na vergroting van de schuur kon ik een nieuw machinepark(je) opbouwen. De Reckermann freesbank weegt 1600 kilo :oops: Ik heb hem dan ook met een garagekraan moeten demonteren en weer opbouwen.
Plaats reactie