Project Goalkeeper : Hembrug DR 133 NC op USBCNC V5A

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Niels
Donateur

Re: Project Goalkeeper : Hembrug DR 133 NC op USBCNC V5A

Bericht door Niels »

De eerste stapjes zijn gedaan!

Granite Devices VSD-160E drive
Eding CNC V5A

Max feed: 2700mm/min per as
Acceleratie: 250 mm/sec/sec als begin (kan sneller denk ik met wat meer tune werk op de servo's)

Schaakstuk demo gebruikt van Lunix CNC (DaBit bedankt nog voor de link ;-) )
Laatst gewijzigd door Niels op 11 jul 2015 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
DaBit
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door DaBit »

2700mm/sec is met die kleine-spoed spindels nog best vlot!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Ik vind 2,7 meter per seconde zelfs wel meer dan snel!
audiomanics
Donateur
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik zie die snelheid er toch niet aan af, of dat machien moet net zo groot zijn als het voetbalveld hier.. :lol:
Ik heb een machien dat maar net 2 meter per seconde haalt op 1 as. en dan moet ik ook nog accelereren met max-G om dat te halen binnen de meter. Maar da's tandriem rechtstreeks op de servo....

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Niels
Donateur

Bericht door Niels »

Was weer eens 2 dingen tegelijk aan het doen en ben duidelijk geen vrouw :mrgreen:

Het is per minuut en niet per seconde.
Als de acceleratie .oh zo snel was vond ik het ook goed :lol:
Niels
Donateur

Bericht door Niels »

En zowaar weer een aantal testen gedaan met andere drivers:

Begrensde snelheden:
Max feed: 2520 mm/min
Acceleratie: 500 mm/sec/sec
Spindel max: 3000 rpm (trilling door de poelie adapter op de motor door een verkeerde constructie ofwel onbalans)
Test uitgevoerd met dezelfde Gcode van het schaakstuk maar dan nu met de hoofdspindel actief en daar zelf G96 in gezet met omtreksnelheidscompensatie.

VFD:
De hoofd spindel aangesloten op de VFD en redelijk ingeregeld.
Ik heb in de test video de rem vergeten te programmeren. Dit betekent niet meer dan dat de spindel net zo snel stopt als ie kan starten.
Deze start en stopt nu in 3 seconden op 4000 toeren.

De drivers:
Leadshine HBS86/ES-D808 en ES-M23480 stepper voor de Z as en ES-M23440 stepper voor de X as.
Dit alles natuurlijk op dezelfde Eding CNC V5A interface zoals de voorgaande test met de Granite Devices servos met DC motoren.

De wisselaar is nog niet vast gebout want deze heeft wat werk nodig.
TIjdens het testen bleek de swing-over-bed maat helaas niet uit kwam zoals was beloofd, dus kost dit nog wat tijd.
Niels
Donateur

Bericht door Niels »

Ben een weekje aan het testen en proefdraaien.

Het gaat intussen naar snelheden waar ik bang van word :shock:

Zo kwam ik er deze avond achter dat ik wisselplaatjes aan het eten was in plaats van te gebruiken waar ze voor zijn.
Paar plaatjes gemold = leergeld.

Na een paar avonden en een aantal plaatjes eens in de boeken gedoken....
Resultaat: gas met die ouwe bak!

Ofwel snijsnelheden die van 300 tot 450 meter per minuut lopen in staal :shock: :shock: :shock:
De feed ben ik nog niet helemaal over uit maar die was een zachte 200 mm/min op G96 geprogrammeerd met constructiestaal als materiaal.

Zo blijkt dat mijn feed veel te laag stond met 60 meter en dus platen aan het breken was.

Het hagelde heel plaatselijk :lol:
Helaas geen foto van het resultaat maar het was spiegelglad geworden wat voorheen niet lukte. 8)
Plaatjes gaan nu langer mee dan één keer aanraken en afbrokkelen omdat het begint te stropen en daar kunnen wisselplaten niet tegen.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Leuk!
Vanwaar trouwens nu die easyservo's ipv DC servo's?

Misschien moet ik de nog-te-bouwen 4e as eens heroverwegen en er gelijk een draaibank van maken :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Niels
Donateur

Bericht door Niels »

DaBit schreef:Leuk!
Alles is leuk, als het maar een doel en voldoening heeft :mrgreen: :lol:
Vanwaar trouwens nu die easyservo's ipv DC servo's?
Kosten/baten helemaal niet zo gek met een 2mm spoed spindel.
De spindels zijn super strak en weinig gebruikt.
Als ik met de Euchner switches meet, dan zit ik op 0,004mm repeteer afstand over meerdere malen vol bereik en weer opnieuw meten.
Te bedenken dat de temperatuur kan wisselen in de ruimte en de switches en nokken ook kunnen afwijken door vervuiling.
Misschien moet ik de nog-te-bouwen 4e as eens heroverwegen en er gelijk een draaibank van maken :mrgreen:
Ik heb daar ook aan gedacht en ben er met de resultaten die ik nu bereikt heb direct vanaf gestapt.
Dit haal ik nooit met een 4e as, zo nauwkeurig.
Die keer dat ik iets wil maken wat zo precies is, dan klok ik dat wel uit met de nog te kopen meetgereedschappen die iets nauwkeuriger zijn dan het bekende blauwe merk. :mrgreen:
4e as komt er wel en mogelijk ook een 5e omdat het kan. Maar eerst eens zien wat ik ga halen.

Heb de nodige ervaring opgedaan met een aantal onderdelen te maken waar het toch ineens tegen viel om überhaupt in de buurt te komen van de specs die ik droomde.....
Dat werk heb ik uitbesteed met een paar wijze woorden te ontvangen: het meeste aan specs is overkill wat er over het algemeen genoemd word op een enkele uitzondering na.

Iemand die iets bralt over een taster...
Is ie nou nog niet af? :mrgreen: ;-)
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

Het is inderdaad flink wennen aan het gebruik van beitelplaatjes.
Gebruik ze nu ruim een jaar en begin er aan te wennen.
Vind het zo nu en dan toch nog wel spannend, as van 100 diameter en 600 lang op 1200 toeren.
Maar het hagelt nu hete spannen, alleen een beetje jammer dat die altijd in de baard terecht komen gaat dan weer zo raar ruiken
In theorie kan ik praktisch alles
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Niels schreef: Misschien moet ik de nog-te-bouwen 4e as eens heroverwegen en er gelijk een draaibank van maken :mrgreen:Ik heb daar ook aan gedacht en ben er met de resultaten die ik nu bereikt heb direct vanaf gestapt.
Dit haal ik nooit met een 4e as, zo nauwkeurig.
De onderdelen voor de 4e as had ik redelijk ver compleet. 1,1kW servo, kruisrollager, klauwplaat, de nodige kilo's aan metaal om de kop van te bouwen, etc. Inmiddels heb ik ook een bergje AC-servo's, glaslinealen, lineaire stages, vrijwel spelingsvrije reductiekasten, elektrisch installatiemateriaal en ander leuk spul kado gekregen, dus het begint erop te lijken dat ik 'alleen nog maar' een stabiele basis en wat lineaire geleiderails enzo mis.

Klinkt als een bouwproject van een half jaar waar bovenop wat ik al heb 1000-1500 euro in gaat zitten om er een enigzins handzaam doch nauwkeurig en degelijk ding van te fabriceren. De meeste typische 4-as freesklusjes zoals ergens wat platte kantjes aan maken of een dwarsgat boren ofzo kunnen ook wel met een luchttolletje of Kress als 'beitel', of gewoon als nabewerking op de frees.

En da's allemaal misschien toch wel handiger dan telkens 40kg aan 4e as de tafel op- en af te tillen....
't is meer 'waar laat ik al die spullen'.
Dat werk heb ik uitbesteed met een paar wijze woorden te ontvangen: het meeste aan specs is overkill wat er over het algemeen genoemd word op een enkele uitzondering na.
Is bijna altijd zo en zeker als het door 3 lagen ambtenarij moet want dan vind elke laag dat ze toegevoegde waarde moeten leveren en trekken ze de specs nog maar wat aan. Opschrijven dat iets 0,03ppm afwijking mag hebben doet immers toch geen zeer.
Maar andersom heb ik ook al wel eens last van gehad: 'dimensie A moet binnen +/-0,25mm zitten, dimensie B +/- 10mm'. Dan vallen ze over die 10mm, want zo onnauwkeurig kunnen ze niet :lol:
Is ie nou nog niet af? ;-)
Software is altijd 'volgende week klaar' :mrgreen:
Niels
Donateur

Bericht door Niels »

Deze avond besteed aan het meten en repeatability testen.

Met de originele Euchner schakelaars een verbuffeld resultaat :shock:

De Z as herhaalde keer op keer met een maximale stap fout van maximaal 1 steps ofwel 0.0025mm
De X as schakelaar is wat vervuild denk ik door de loop van de jaren want die miste er tussen de 1 en de 3 steps wat 0.0075mm maakte.

De switchtriggers verplaatsen (heel mooi op de Hembrug gebouwd met sleuven en verplaatsbare nokken) had hetzelfde resultaat in de metingen.

Aan de ene kant wil ik een meetklok kopen die 0.001mm kan meten maar aan de andere kant: waarom als het nu ook al mooie cijfers geeft?
Een meetklok van 0.01mm resolutie laat ook zien dat de wijzer wel of niet verplaatst in de buurt van de 0.01mm.

Opwarming en afkoelen in de omgeving op een werkstuk van 500mm lang zal zeker beinvloed worden en dan is 0.001mm ineens erg klein en wordt de afwijking al eerder naar de 0.1 of meer met een groot temperatuurverschil.

Meetklok van 0.001 mm kopen of is het overkill voor de hobby?
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Niels schreef: Meetklok van 0.001 mm kopen of is het overkill voor de hobby?
Als ik nog eens ooit ga machine-bouwen, dan wil ik eigenlijk wel een zwenktaster op 0.001mm. Tegen de tijd dat je ergens wat torsie hebt en je kunt niet op 2 vlakken heel ver uit elkaar meten, dan kan die 0,01mm afwijking nog wel eens oplopen. 0,01mm hoogteverschil tussen de rails op een brug (wat met een 0,01mm meetklokje eigenlijk al niet lekker te meten is), Z-as eraan, en je frees aan de andere kant van de kolom wappert veel meer dan dat. Dat dus.

Maar of jij zo'n ding nodig hebt hangt er vanaf wat je nu eigenlijk wil meten...
Ik vertrouw die Euchner dingen wel, heb ze zelf ook.
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

Niels schreef: Aan de ene kant wil ik een meetklok kopen die 0.001mm kan meten maar aan de andere kant: waarom als het nu ook al mooie cijfers geeft?
Een meetklok van 0.01mm resolutie laat ook zien dat de wijzer wel of niet verplaatst in de buurt van de 0.01mm.

Opwarming en afkoelen in de omgeving op een werkstuk van 500mm lang zal zeker beinvloed worden en dan is 0.001mm ineens erg klein en wordt de afwijking al eerder naar de 0.1 of meer met een groot temperatuurverschil.

Meetklok van 0.001 mm kopen of is het overkill voor de hobby?
Gebruik ze zelf toch regelmatig, als ik iets uit moet klokken wat binnen de 0,02 moet dan vind ik een 1 mu meter prettiger, heb je een flinke uitslag op de meter
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie