Granite Devices VSD-160E drive
Eding CNC V5A
Max feed: 2700mm/min per as
Acceleratie: 250 mm/sec/sec als begin (kan sneller denk ik met wat meer tune werk op de servo's)
Schaakstuk demo gebruikt van Lunix CNC (DaBit bedankt nog voor de link
Moderators: audiomanics, Moderators
Alles is leuk, als het maar een doel en voldoening heeftDaBit schreef:Leuk!
Kosten/baten helemaal niet zo gek met een 2mm spoed spindel.Vanwaar trouwens nu die easyservo's ipv DC servo's?
Ik heb daar ook aan gedacht en ben er met de resultaten die ik nu bereikt heb direct vanaf gestapt.Misschien moet ik de nog-te-bouwen 4e as eens heroverwegen en er gelijk een draaibank van maken
Is ie nou nog niet af?Iemand die iets bralt over een taster...
De onderdelen voor de 4e as had ik redelijk ver compleet. 1,1kW servo, kruisrollager, klauwplaat, de nodige kilo's aan metaal om de kop van te bouwen, etc. Inmiddels heb ik ook een bergje AC-servo's, glaslinealen, lineaire stages, vrijwel spelingsvrije reductiekasten, elektrisch installatiemateriaal en ander leuk spul kado gekregen, dus het begint erop te lijken dat ik 'alleen nog maar' een stabiele basis en wat lineaire geleiderails enzo mis.Niels schreef: Misschien moet ik de nog-te-bouwen 4e as eens heroverwegen en er gelijk een draaibank van maken :mrgreen:Ik heb daar ook aan gedacht en ben er met de resultaten die ik nu bereikt heb direct vanaf gestapt.
Dit haal ik nooit met een 4e as, zo nauwkeurig.
Is bijna altijd zo en zeker als het door 3 lagen ambtenarij moet want dan vind elke laag dat ze toegevoegde waarde moeten leveren en trekken ze de specs nog maar wat aan. Opschrijven dat iets 0,03ppm afwijking mag hebben doet immers toch geen zeer.Dat werk heb ik uitbesteed met een paar wijze woorden te ontvangen: het meeste aan specs is overkill wat er over het algemeen genoemd word op een enkele uitzondering na.
Software is altijd 'volgende week klaar'Is ie nou nog niet af?
Als ik nog eens ooit ga machine-bouwen, dan wil ik eigenlijk wel een zwenktaster op 0.001mm. Tegen de tijd dat je ergens wat torsie hebt en je kunt niet op 2 vlakken heel ver uit elkaar meten, dan kan die 0,01mm afwijking nog wel eens oplopen. 0,01mm hoogteverschil tussen de rails op een brug (wat met een 0,01mm meetklokje eigenlijk al niet lekker te meten is), Z-as eraan, en je frees aan de andere kant van de kolom wappert veel meer dan dat. Dat dus.Niels schreef: Meetklok van 0.001 mm kopen of is het overkill voor de hobby?
Gebruik ze zelf toch regelmatig, als ik iets uit moet klokken wat binnen de 0,02 moet dan vind ik een 1 mu meter prettiger, heb je een flinke uitslag op de meterNiels schreef: Aan de ene kant wil ik een meetklok kopen die 0.001mm kan meten maar aan de andere kant: waarom als het nu ook al mooie cijfers geeft?
Een meetklok van 0.01mm resolutie laat ook zien dat de wijzer wel of niet verplaatst in de buurt van de 0.01mm.
Opwarming en afkoelen in de omgeving op een werkstuk van 500mm lang zal zeker beinvloed worden en dan is 0.001mm ineens erg klein en wordt de afwijking al eerder naar de 0.1 of meer met een groot temperatuurverschil.
Meetklok van 0.001 mm kopen of is het overkill voor de hobby?