Je moet bedenken dat de nul dezelfde draaddikte heeft als de fasedraden. En stel je hebt (bij een sterschakeling) 3x16A door de fase gaan, dan kan die 48A niet door de nuldraad. Tenminste: heel even, en daarna brand die door en wordt het een zwevende nul. Nou lopen de fases 120 graden uit elkaar, waardoor de totaalstroom bij resistieve belasting dus nul is, dus gebeurd dat niet.Arie Kabaalstra schreef: 20 jun 2024 15:33 Nou weet ik niet of ik een ster dan wel driehoek schakeling heb..maar het verhaal.. dat je door verschillen in de Fases een stroom krijgt op de Nul.. maar daar is ie toch voor?..
Hoe moet ik dat Los hangen zien.. dat je iets op een Nul aansluit die niet aangesloten is in je Groepenkast?.. dat het dan lange tijd goed kan gaan om dat in theorie de stroom 0 is.. dus als er een klein stroompje zou zijn.. dan maakt dat nog niet de wereld uit.. maar als die stroom dan te hoog wordt.. dan moet het ergens anders heen.. en dan gaat het lekken?.. ofwel, dan komt de rook eruit?
Er is echter wel een risico dat er een installatiefout is (bijv blokje niet goed aangedraaid) waardoor er pas na een tijdje een issue is. Dat kan een tijd goed gaan omdat je belasting in balans is, maar ineens een issue worden wanneer dat niet meer zo is.
Of je hebt een reactieve belasting, of de belasting is erg uit balans, waardoor de grotere stroom door de nul issues gaat geven.
Als je een 4 aderige kabel hebt (3x fase en 1x aarde) is het driehoek (3x400). Als je een 5-aderige kabel hebt (3x fase 1x nul 1x aarde) is het ster (3x230). Vaak kan je een 3-fase motor in beide schakelingen bedraden.
De nullijn heb je sowieso in je groepenkast, dus je kan je 4-adreige kabels altijd vervangen voor 5-aderige.