Programma, weer even mee denken...?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Swets
Contacteer:

Re: Programma, weer even mee denken...?

Bericht door Swets »

ik heb een analoge uitgang, 4-20mA meestal... maar -10 tot 10 volt zou ook kunnen...
en meestal gaat dat weer naar een speciale hydraulisch ventiel. en ik moet de gegevens nog krijgen van dat ventiel....

maar vaak is het iets van -45 0 45 graden van het wiel, komt overeen met 4mA - 12mA - 20mA
en ja je kan wel iets van snelheid regelen met die ventielen... dmv potmeters enz...
dus waarschijnlijk gaan we de buitenste wielen sneller zetten maar dat weet ik allemaal nog niet....

maar ik weet dus nog niet wat de maximale uitslag is... misschien kunnen de wielen wel van -90 naar +90
maar voorlopig ben ik iets aan het maken, waar ik straks alle kanten mee op kan....
want ik weet wel hoe het gaat, straks word ter plekke het verhaal gewijzigd... en dan wil ik makkelijk kunnen aanpassen....

ik heb wel meer hydraulische stuurwerken gemaakt, maar ze zijn allemaal anders....

en ik ga er waarschijnlijk iets in maken, dat pas als alle wielen in positie zijn dat je harder kan rijden.. maar dat is dan nog langzaam wandelen...

en zolang de wielen niet in positie staan, mag/moet hij waarschijnlijk heel langzaam kruipen...vaak om te zorgen dat de banden niet van de velgen komen... maar dat weet ik allemaal nog niet....

heb volgende week een vergadering met de Hydrauliek mannen...

en PS, volgens mijn is er geen een computer die gelijktijdig dingen kan doen? ook een PC niet....
wel zit een plc zo in elkaar, dat een programma cyclus altijd de zelfde tijd heeft... DUs hoe druk je plc het ook heeft, hij doet altijd zoveel ms over een rondje... (en dat wil je ook, want je wil niet dat het programma reageert op een eindschakelaar, maar dat hij dat de ene keer binnen 5ms doet en de andere keer 50ms... en dat een rijbeweging 30 cm verder door rijd ofzo..)

Dus PLC leest eerst de inputs in, dan voert hij het programma uit, en dan veranderd hij alle uitgangen....

volgens mij? maar Dabit weet daar waarschijnlijk meer van....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

heb nu dit, maar nu stop ik ff... eerst maar eens kijken wat ik volgende week te horen krijg....

crabmode erin gemaakt...
beetje kleurtjes... wielen aan het bewegen oranje, wielen in positie blauw... komt nog rood bij als het te lang duurt, of als er iets anders aan de hand is...

de rest is meer cosmetisch... beetje met de kleuren... en dat soort dingen...
en dat is toch nooit goed... altijd van die vragen, waarom is dat blauw? dat soort vragen....
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Swets schreef: 23 mei 2024 15:15 de rest is meer cosmetisch... beetje met de kleuren... en dat soort dingen...
en dat is toch nooit goed... altijd van die vragen, waarom is dat blauw? dat soort vragen....
Dan moet je gewoon een "Goed verhaal" erbij verzinnen...waarom is dat blauw?.. omdat Groen op zo'n scherm te weinig contrast heeft onder zonnige omstandigheden.. of zoiets..

'k moest ooit een handleiding maken voor een klant, maar dat moest volgens het bedrijf wel een beetje een gewichtiger naam krijgen dan "manual", Oh.. Ok.. dan is dat een eh.. MSMD Document.. "Wat betekent dat?.. " - Nou.. eh.. Manufacturerer Special Maintenance Drawing...of gewoon "Monkey See, Monkey Do.. maar vertel ze dat maar niet.. Ok? :lol:
Markus
Donateur
Has thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Markus »

@Swets
die wielen sturen met een bepaalde snelheid, dus ze zijn ook niet allemaal tegelijk in positie....
dat zie je ook in dit filmpje
Als de stuurdraaisnelheid laag ligt is het theoretsch mogelijk door met stuurstootjes het wiel wat het snelst op positie is te vertagen zodat de nieuwe stuurstand door alle wielen tergelijkertijd wordt bereikt. Maar pulsbreedte modulatie op een roterende? hydraulische actuator, ik heb geen idee of dat kan en/of met welke frequentie.

Er bestaan Servo-hydraulic rotary actuators met snelheids/positiesturing dus misschien kan het anders

@Swets
maar vaak is het iets van -45 0 45 graden van het wiel, komt overeen met 4mA - 12mA - 20mA
wow dat zijn wel hele kleine stroompjes die via kabels van onder de machine naar de PLC toe gaan, dat zoiets blijft goed gaan verbaast me een beetje

@Swets
en PS, volgens mijn is er geen een computer die gelijktijdig dingen kan doen? ook een PC niet....
Ja, dat was waar toen CPU's en microproccesoren slechts 1 core hadden. Je kon toen (en nu nog steeds) wel virtueel meerdere dingen tegelijk doen . Dat deed de CPU door zoveel ms aan een taak te besteden en dan naar de volgende taak te springen (timeslicing). De datablokken van de processen werden dan op de stack gedaan (net als bij een interupt) als een bepaald process moest wachten op zijn time slot. Dat gebeurt nog steeds op PC's naast multiprocessing is het ook de basis voor multithreading. Je start een thread en wacht op de callback of je pollt de output van een lopende thread tot aan een bepaalde voorwaarde is voldaan (bijvoorbeeld buffer vol of in dit geval wiel staat op juiste positie).

Tegenwoordig hebben vele processoren meerdere CPU cores (vooral PC's) en kun je daadwerkeliijk 2 (of meer) dingen tegelijk doen, al moet je dat soms duidelijk aangeven bij het progameren. De Raspberry PI Pico , dat zijn stront goedkope microprocessor bodjes, hebben 2 cores en dan nog losse 8 state machines die volgens mij onafhankelijk van de 2cores hun eigen ding parrallel kunnen doen.

Bij zo'n servo-hydraulic rotary actuator zal de processing voor de aansturing apart van de PLC in de servo sturing zitten wat de code in de PLC een stuk overzichtelijker zou kunnen maken.

Greezt,

Markus
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

Arie Kabaalstra schreef: 23 mei 2024 17:19
Swets schreef: 23 mei 2024 15:15 de rest is meer cosmetisch... beetje met de kleuren... en dat soort dingen...
Dan moet je gewoon een "Goed verhaal" erbij verzinnen...waarom is dat blauw?.. omdat Groen op zo'n scherm te weinig contrast heeft onder zonnige omstandigheden.. of zoiets..

'k moest ooit een handleiding maken voor een klant, maar dat moest volgens het bedrijf wel een beetje een gewichtiger naam krijgen dan "manual", Oh.. Ok.. dan is dat een eh.. MSMD Document.. "Wat betekent dat?.. " - Nou.. eh.. Manufacturerer Special Maintenance Drawing...of gewoon "Monkey See, Monkey Do.. maar vertel ze dat maar niet.. Ok? :lol:
wat lullig met die scherm is, dat er vreselijk veel werk in zit, en dat het voor een klant pas gaat leven, als het voor mij eigenlijk klaar... gelukkig valt het mee, maar af en toe heb je er wel bij.... dat je echt zoiets had je dat in het begin niet kunnen vertellen....

maar ik heb nog nood iemand horen vragen, bij een noodstop drukker, of ik die ook in wat meer oranje rood heb... :-) maar ik heb wel eens mensen gehad die met een Ral kleuren waaier op me scherm bezig waren.... :-)
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

Markus schreef: 23 mei 2024 18:43 @Swets
die wielen sturen met een bepaalde snelheid, dus ze zijn ook niet allemaal tegelijk in positie....
dat zie je ook in dit filmpje
Als de stuurdraaisnelheid laag ligt is het theoretsch mogelijk door met stuurstootjes het wiel wat het snelst op positie is te vertagen zodat de nieuwe stuurstand door alle wielen tergelijkertijd wordt bereikt. Maar pulsbreedte modulatie op een roterende? hydraulische actuator, ik heb geen idee of dat kan en/of met welke frequentie.

Er bestaan Servo-hydraulic rotary actuators met snelheids/positiesturing dus misschien kan het anders

@Swets
wow dat zijn wel hele kleine stroompjes die via kabels van onder de machine naar de PLC toe gaan, dat zoiets blijft goed gaan verbaast me een beetje

@Swets
Ja, dat was waar toen CPU's en microproccesoren slechts 1 core hadden. Je kon toen (en nu nog steeds) wel virtueel meerdere dingen tegelijk doen . Dat deed de CPU door zoveel ms aan een taak te besteden en dan naar de volgende taak te springen (timeslicing). De datablokken van de processen werden dan op de stack gedaan (net als bij een interupt) als een bepaald process moest wachten op zijn time slot. Dat gebeurt nog steeds op PC's naast multiprocessing is het ook de basis voor multithreading. Je start een thread en wacht op de callback of je pollt de output van een lopende thread tot aan een bepaalde voorwaarde is voldaan (bijvoorbeeld buffer vol of in dit geval wiel staat op juiste positie).

Tegenwoordig hebben vele processoren meerdere CPU cores (vooral PC's) en kun je daadwerkeliijk 2 (of meer) dingen tegelijk doen, al moet je dat soms duidelijk aangeven bij het progameren. De Raspberry PI Pico , dat zijn stront goedkope microprocessor bodjes, hebben 2 cores en dan nog losse 8 state machines die volgens mij onafhankelijk van de 2cores hun eigen ding parrallel kunnen doen.

Bij zo'n servo-hydraulic rotary actuator zal de processing voor de aansturing apart van de PLC in de servo sturing zitten wat de code in de PLC een stuk overzichtelijker zou kunnen maken.

Greezt,

Markus
Ik weet echt niet hoe die ventielen werken... geloof wel dat het een PWM verhaal is... maar hoe dat dan binnen in werkt?
ik werk wel vaker voor/met die hydrauliek mannen....

dit apparaat ook heel groot a-frame, en daar moest ik beide kanten binnen 1 cm bij elkaar houden...
maar was we gaaf om te zien, want op dat hydrauliek blok zaten ook hendels om het met de hand te kunnen besturen... maar die hendels bewogen ook mee in het automatische verhaal...

dus als we dan het hele gevaarte op volle snelheid heen en weer stuurde, zag je die hendels contineu bewegen.... was ook wel een leuk project...
maar ik heb ook wel hele snelle processen gedaan met hydraliek, met van die stickstof accu's er bij om ergens snel op te kunnen reageren...

maar ik ben natuurlijk geen Hydrauliek ontwerper.... kan de symbolen aardig lezen.... maar ik vind het leuk, om samen met een paar slimme hydro mannen proberen iets moois te maken....

Ja in de industrie zie je eigenlijk heel vaak 4-20mA ... geloof dat het beter is als spanning? 4-20 is omdat je dan ook weet dat de kring verbroken is, want dan krijg je dus 0mA, en genereerd de kaart/plc een alarm.... spanning in-en-outputs zij geloof ik lastiger te controleren?
alweer , denk dat Dabit daar meer over kan zeggen...

ik ben eigenlijk ook maar een gewone electromonteur, die de plcs in gegroeid is, omdat ik vroeger een TI 994A en een MSX computer had... :-)

Ja okay... met meerdere cores ... maar ook daarvan heb ik geen idee wat er in de meeste PLCs zit....
moet wel zeggen, dat ik bijvoorbeeld met Sigmatek PLC's heb gewerkt, en die waren super snel....
Of Bachmann ... was ook snel, Dus je heb heel veel verschillende merken en ook verschillen snelheden... of je een gigantische fabriek moet besturen, of 1 pompje moet starten/stoppen

Die sigmatek werd heel veel gebruikt in de verpakkings industrie... en die kon heel goed met CNC-assen werken....kon heel makkelijken met meerdere assen gelijktijdig werken..

dit soort apparaten, en dit is nog dat het zwenken via lucht ging, is later ook een as geworden....
Laatst gewijzigd door Swets op 23 mei 2024 22:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Swets schreef: 23 mei 2024 22:06 gelukkig valt het mee, maar af en toe heb je er wel bij.... dat je echt zoiets had je dat in het begin niet kunnen vertellen....
Ja.. DIe heb ik er ook wel bij zitten.. maar ik vertel ze bij voorbaat.. "Bedenk goed wat je precies wilt" Daar ga ik een Prijs voor maken.. dus de offerte is gebaseerd op wat je me NU vraagt.. voor alles wat er naderhand bijkomt.. gaat de Meter lopen..
Maarja.. dan heb je klanten die dat ook niet heel erg lijken te vinden.. ook prima.. als't meerwerk maar betaald wordt.. dan doe ik dat..

Nou zit ik niet echt in het schrijven van software.. dat wil zeggen.. IK maak NU eens stuk software.. en als het klaar is.. dan is het aan de gebruikers om er wat leuks mee te doen..
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

dit project is trouwens aardig goed gekomen....

https://youtube.com/shorts/1P3XbMMKOHg
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Ik klikte dit filmpje open, zonder het voorgaande te lezen en ik dacht, vreemde carnavalswagen, nog even wachten tot de camera goed gedraaid is maar toen was het filmpje al weer klaar.

Ik had het verhaal al wel gelezen trouwens maar alweer een tijdje geleden, leuke puzzel weer.
Goed dat je er op terug komt, zou leuk zijn om er nog wat meer van te kunnen zien.
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

keesfrees schreef: 15 jun 2025 21:30 Ik klikte dit filmpje open, zonder het voorgaande te lezen en ik dacht, vreemde carnavalswagen, nog even wachten tot de camera goed gedraaid is maar toen was het filmpje al weer klaar.

Ik had het verhaal al wel gelezen trouwens maar alweer een tijdje geleden, leuke puzzel weer.
Goed dat je er op terug komt, zou leuk zijn om er nog wat meer van te kunnen zien.
tja... moet nog wel ergens betere filmpjes hebben... waar hij echt stuurt.... maar het werkte super... met 2 mode.... gewoon sturen, om echt een bocht om te gaan, en een soort van krab mode, alle wielen de zelfde kant op, zodat je zijuit kan rijden...
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

https://youtu.be/vsCCeqxUWXQ

iets langer filmpje.... maar weer weinig rijden... :-)
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Tsjonge, wat een ding.
Ik zie een paar dikke uitlaatpijpen maar ook een "navelstreng", er was niet genoeg elektrische energie beschikbaar daar ?

Is dat de moderne versie van :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsgraa ... hip,_1927)
https://maritiemmuseum.nl/restauratie-s ... nzuiger-19 ( wat een bijzondere website ! )
Leuk museum overigens (zoals er zo veel zijn).
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

keesfrees schreef: 17 jun 2025 13:43 Tsjonge, wat een ding.
Ik zie een paar dikke uitlaatpijpen maar ook een "navelstreng", er was niet genoeg elektrische energie beschikbaar daar ?
Nee al die uitlaatpijpen, zijn compressor en vacuum pijpen.... die 3 blauwe, zijn de uitblazen van de vacuumpompen... (20sec)

en die rond de 40 sec in beeld is, is de bypass van de compressor, als we geen lucht nodig hebben, gaat er een klep open, en gaan de compressors naar buiten staan blazen.

want 500 Kw compressors ga je niet contineu starten/stoppen...

maar alles word dus gevoed door die rode kabel, maar dat is een hoogspannings voeding van 10KV...
en onder het set hangt nog een diselgenerator, maar dat is alleen voor het rijden. Dus ze kunnen de hoogspanning los gooien, en dan kunnen ze op die diesel naar een andere kade rijden....

keesfrees schreef: 17 jun 2025 13:43 Is dat de moderne versie van :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsgraa ... hip,_1927)
https://maritiemmuseum.nl/restauratie-s ... nzuiger-19 ( wat een bijzondere website ! )
Leuk museum overigens (zoals er zo veel zijn).
tis wel bijna het zelfde.... Die machines heb ik ook aan gewerkt vroeger bij de GEM (graan elevator maatschapij was dat geloof ik )

maar dit is dus om cement , vliegas , Bariet enzo uit schepen te zuigen....
en dit is dan een mobiele , maar we hebben ze ook aan boord van grote schepen... maar ook op rails...
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Interessant.
Ik begreep dat bij die oude graanzuiger bleek dat het graan te veel beschadigd werd maar daar heb je bij deze stoffen geen last van.
Plaats reactie