C45 assenstaal draaien

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Teedee
Donateur

Re: C45 assenstaal draaien

Bericht door Teedee »

Het gaat nu wel lukken hoor. Ik heb ook zo'n 'vertical shear bit' gemaakt uit nieuwsgierigheid. Niet superglad, maar desondanks toch een hele more afwerking. Binnenkort ga ik ook de voorgestelde 'burnishing tool' maken. Benieuwd of dat lukt. Het idee dat het oppervlak ook wat harder wordt spreekt me wel aan bij het gedeelte waar de lagers komen.

Ik heb ook zo'n meenemer gemaakt. Ik had er een lip aan kunnen lessen met Mig, maar heb ervoor gekozen het met autogeen en messing te doen. Ikhad nog nooit iets met autogeen gedaan, dus dit leek me wel een mooie start om mezelf de beginselen van brazing te leren. ;-)

Die hele as is ondertussen een complete reis geworden die me de draaibank aardig goed doet leren kennen en ik leer nog een hoop technieken en gereedschappen kennen ook.
Teedee
Donateur

Re: C45 assenstaal draaien

Bericht door Teedee »

Even als slot op dit bericht:

Ik heb de as inmiddels klaar en het wiel zit spelingvrij in de voorvork. Het tussen centers draaien werkte perfect, omdat ik op die manier heel makkelijk de as kon passen in het voorwiel. En of het nou komt omdat ik door een meenemer te gebruiken met extreem weinig toeren moest draaien of omdat ik een snijplaatje voor aluminium heb gebruikt weet ik niet, maar het oppervlak is wel netjes geworden.

Dat gezegd hebbende: de as is niet de mooiste geworden, omdat ik door slijtage in het bed geen hele einden parallel kan draaien. Dat, en waarschijnlijk heb ik de losse kop nog niet 100% perfect en zal ik nog wel meer hebben lopen (ver)prutsen. Maar het belangrijkste is dat hij bij de lagers een goede passing heeft en in de vorkpoten ook.

Nooit gedacht dat het draaien van een simpele as achteraf zoveel obstakels kon opwerpen. Mooie leercurve, dat dan weer wel. En eind goed al goed.

Iedereen ontzettend bedankt voor al het advies.

Gr.,

Tim
Plaats reactie