Pellet Pres

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

mjeuring

Re: Pellet Pres

Bericht door mjeuring »

kawarider schreef: 24 dec 2020 06:21 E autos remmen niet maar regenereren.
Als ze afremmen, zoals ze optrekken, dan niet :lol:
mjeuring

Bericht door mjeuring »

Kars-cnc schreef: 23 dec 2020 21:42 De stelling over fijnstof van elektrische auto's komt waarschijnlijk van een journalist die een leuk artikel wilde produceren. Dat dit soort mensen soms totaal foute dingen kunnen verkondigen omdat ze geen verstand van techniek hebben is niet ongewoon.
Nee, van de OESO: https://www.oecd-ilibrary.org/environme ... 0-240-5-58
Swake
Donateur
Contacteer:

Bericht door Swake »

Wil je nu eens stoppen met ademen aub, je ademt CO2 uit...
:mrgreen:
When it fits stop using the hammer.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

schreef: Volgens mij wordt hier fijnstof verward met fijn stof... Taalkundig is dat natuurlijk hetzelfde
De verwarring is inderdaad echt maar taalkundig is het niet hetzelfde.
Ik moet nu even in mij taalrugzak graven naar termen uit de les waar ik nooit van begrepen heb dat er bij moest zijn maar daar gaat ie:

Fijnstof is een zelfstandig naamwoord.
Bij fijn stof is "fijn" een bijvoegelijk naamwoord en "stof" weer een zelfstandig naamwoord.

En nu maar hopen dat ik de termen goed heb...

In de context van autobanden:
De normale slijtage geeft waarschijnlijk fijn stof.
En die vooral amerikaanse autojongens op youtoeb die hun banden te hard laten draaien voor de snelheid van de auto, de rook die daar vanaf komt, da's waarschijnlijk fijnstof.

En pelletkachels:
Als die goed branden dan zie je geen rook en als ze slecht branden (of opstarten) zie je wel rook.
En in allebei de situaties komt er fijnstof vrij, de een nog fijner dan de ander en toch allebei even vervelend voor longen.

En qua bandkilometers, mijn kangoo heb ik ingeruild op 210000 km, met de originele achterbanden. Ik heb waarschijnlijk ongemerkt alleen op mijn voorwielen gereden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Sommige elektrische auto's voldoen vast aan dit profiel door hun hogere vermogen en eigenaren die het sporadisch aanspreken. Alleen is mijn familie doorgaans op zoek naar een a-b transport ipv een kermis-attractie. Af en toe word ik vanaf de achterbank aangemoedigd om gas te geven, want een half gillende moeder is soms best grappig.. Ik ben de minste dan ook niet, veer graag mee in die speelsheid.

Gros van de ev's (NL bestverkochte EV is de Kia e-Niro) zit gewoon rond de 8 a 10 seconden op de 100, wat niet snel is. Ook hun gewicht doet niet meer dan een oliegestookte V60.

Van de top 10 verkochte ev's in Nederland staat er 1 in die aan dit profiel voldoet. (tesla model 3).

De gemiddelde tesla rijder die mijn pad kruist inschattend, lijkt het erop dat men bewust in een powerhouse rijdt voorzien van een genadeloze KWH curator die een op=stop policy hanteert. Verplicht je nummer 2 doen en een sleuteltje bedelen wil niemand. Inhumaan.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 24 dec 2020 10:05 Gros van de ev's (NL bestverkochte EV is de Kia e-Niro) zit gewoon rond de 8 a 10 seconden op de 100, wat niet snel is. Ook hun gewicht doet niet meer dan een oliegestookte V60.
In een extreem groeiende markt zijn zulke cijfers altijd een beetje vertekenend.
22180
Beetje juiste plaats, juiste moment, (juiste belastingregels :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

serum schreef: 24 dec 2020 10:05 Sommige elektrische auto's voldoen vast aan dit profiel door hun hogere vermogen en eigenaren die het sporadisch aanspreken. Alleen is mijn familie doorgaans op zoek naar een a-b transport ipv een kermis-attractie. Af en toe word ik vanaf de achterbank aangemoedigd om gas te geven, want een half gillende moeder is soms best grappig.. Ik ben de minste dan ook niet, veer graag mee in die speelsheid.

Gros van de ev's (NL bestverkochte EV is de Kia e-Niro) zit gewoon rond de 8 a 10 seconden op de 100, wat niet snel is. Ook hun gewicht doet niet meer dan een oliegestookte V60.

Van de top 10 verkochte ev's in Nederland staat er 1 in die aan dit profiel voldoet. (tesla model 3).

De gemiddelde tesla rijder die mijn pad kruist inschattend, lijkt het erop dat men bewust in een powerhouse rijdt voorzien van een genadeloze KWH curator die een op=stop policy hanteert. Verplicht je nummer 2 doen en een sleuteltje bedelen wil niemand. Inhumaan.
Ja. Zag ik ook die Nero, en vroeg me af of dat de ev was. Mooi man.

Vorig was t de model3.

Het gaat om. En ook dat is mooi
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

En nee, dat gillen is niet voorbehouden aan moeders. Gebeurt me regelmatig dat bijrijder me opjut. Effe later gillen en rustig aub. Bizarre bak.
Maar verder al anderhalf jaar met remblokken. Verwachting is 5-7 jaar. Meestal rij ik normaal, meestal.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

serum schreef: 24 dec 2020 10:05 Af en toe word ik vanaf de achterbank aangemoedigd om gas te geven, want een half gillende moeder is soms best grappig.. Ik ben de minste dan ook niet, veer graag mee in die speelsheid.
:mrgreen:

Doet me nog denken aan op vakantie naar Italie in de Nissan met dakkoffer. Gotthard-tunnel druk, DaBit was dat rechtuit doorsukkelen bij Eindhoven eigenlijk al beu, dus maar over de pas, heb ik ook mijn lolletje. De berg op een paar auto's achter aan mijn bumper gekleefd, want plankgas hoger ind e toeren is is plankgas hoger in de toeren, en harder gaat niet. Dame nog vrolijk.
De berg af had ik dat peekaaprobleem niet meer. Auto's achter me was ik zo kwijt, dame groen, geel en uitermate sjaggerijnig tegen de tijd dat we beneden waren, kinderen een hoop pret. :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Dabit rijd auto's ook bij voorkeur op twee wielen ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 24 dec 2020 13:20 Dabit rijd auto's ook bij voorkeur op twee wielen ;)
Omdat ie nog maar net z'n auto rijbewijs heeft. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Hoho, inmiddels mag ik toch al zeker wel een jaartje of 8 zo'n rijdend stuk koekblik besturen.. Ik doe het nog steeds niet heel graag, dat klopt wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Ik vind in de "bergen" van Frankrijk ook altijd leuk rijden, vooral die smalle zigzag weggetjes waar je als ze zich in NL bevonden max 50 zou mogen denken de fransen daar met hun 80 a 90 anders over. Lekker op de motor afremmend naar beneden tot je achterop een NL caravan komt die zijn remblokjes aan het oproken is. Denk je dat je heel snel rijdt met 80 op die weggetjes naast het ravijn komt er altijd een peugeotje toeterend voorbij gescheurd :lol:
Tja die kennen de weg op hun duimpjes.... e
En inderdaad wat Bart zegt, ben je beneden aangekomen moet de vrouw even frisse lucht hebben voordat het te laat is. Als rijder weet je precies hoe en wat als passagier overkomt het je.
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

mjeuring schreef: 24 dec 2020 08:26
Kars-cnc schreef: 23 dec 2020 21:42 De stelling over fijnstof van elektrische auto's komt waarschijnlijk van een journalist die een leuk artikel wilde produceren. Dat dit soort mensen soms totaal foute dingen kunnen verkondigen omdat ze geen verstand van techniek hebben is niet ongewoon.
Nee, van de OESO: https://www.oecd-ilibrary.org/environme ... 0-240-5-58
Dit is wel een serieus en leerzaam rapport! Het is geen onderzoek op zich maar het probeert een samenvatting te geven van de vele honderden losse onderzoeken die wereldwijd op dit gebied zijn gedaan.

Ik ben er even doorheen gelopen en leer het volgende: auto's produceren wel degelijk fijnstof of fijn stof (taalkundig inderdaad niet hetzelfde, dank je Sven), wat niet uit de uitlaat komt waar wel schadelijk voor de gezondheid is. De bronnen zijn de remmen, koppeling, banden en wegdek slijtage.

Het stof van koppelingen en banden wordt verder niet zo veel aandacht aan besteed, het hoofd probleem zit in de remmen en het asfalt. Bij de remmen door stoffen in de remblokken, vooral als er krachtig geremd wordt en de temperatuur op het wrijvingsoppervlak hoog oploopt, en bij het asfalt zijn het de bitumeuse deeltjes die slecht voor de gezondheid zijn.

Door de sterk verminderde fijnstof uitstoot uit de uitlaat de laatste jaren, en een gelijkblijvend aandeel van "niet uitlaat gerelateerde deeltjes" gaat de verhouding inmiddels naar 50%. De waarschuwing is dan ook dat de overgang naar elektrisch rijden die laatste 50% niet oplost en in de toekomst extra aandacht nodig is. In stedelijke gebieden komt op dit moment ongeveer 25% van het fijnstof in de lucht door vervoer.

Over elektrisch rijden zegt het rapport dat het hogere gewicht (gemiddeld 20% gaan ze vanuit) zorgt voor meer fijnstof van banden en asfalt maar dat door regeneratief remmen de bijdrage van de remmen grotendeels wegvalt. Of de totale balans voor elektrische voertuigen daarmee positief of negatief uitvalt wordt niet benoemd.

Waar de journalist van het AD (https://www.ad.nl/auto/brits-onderzoek- ... ~a85db748/) zijn stelling op baseert weet ik niet, maar niet op dit rapport. Volgens mij doen ze een zelf bedachte test. Ik heb het verder niet gelezen (geen zin in dit soort nitwit nieuws) maar de titel en de foto's bij het artikel versterken mijn mening over journalisten die schrijven over wetenschap en techniek 8) 8) 8)
Plaats reactie