Rustig maar.. geloof me... ook ik het het allemaal moeten leren.. :)
Stel je mijn situatie eens voor.. ik heb 8 jaar professioneel gewerkt met een CNC Freesmachine van Bridgeport met een Heidenhain besturing.
die besturing is dermate geavanceerd in vergelijking met de besturingen van onze "hobby machines" dat ik helemaal opnieuw heb moeten leren programmeren.. ( Heidenhain taal is heel wat anders dan ISO, de taal van onze machines )
Ook het tekenen en daarna de programma's maken heb ik moeten leren..
even een rijtje begrippen:
ISO: staat eigenlijk voor International Standardization Organisation, maar wordt onder CNC-ers gebruikt als aanduiding voor de programeertaal, eigenlijk heet de taal voluit ISO RS 274-D
Omdat de meeste programmaregels beginnen met de letter G wordt het ook wel G-Code genoemd.
Met ISO, RS 274-D en G-Code bedoelen we dus eigenlijk allemaal het zelfde.
A9Cad en Q-Cad zijn tekenprogramma's, TECHNISCHE tekenprogramma's welteverstaan, net als AutoCad ( bij de meesten wel bekend ) en TurboCad. deze programma's kunnen de tekeningen opslaan in het z.g. DXF bestandsformaat, belangrijk om ze te kunnen openen met andere programma's.
DXF: Drawing Exchange Format een technisch tekeningen bestandsformaat dat, zoals de naam al doet vermoeden door veel programma's kan worden gelezen, de DXF standaard is vastgelegd, zodat iedere programmeur van software deze standaard kan inlezen of wegschrijven.
Cam Software: software waar je een tekening ( meestal DXF ) mee kunt openen, om daar vervolgens een G-code programma van te maken.
over het algemeen werkt het als volgt, je selecteerd een bepaalde getekende contour, en geeft aan wat ermee moet gebeuren ( uitfrezen, contourfrezen of graveren ) , geeft de waarden in voor diepte, stapgrootte, en voeding, en nog een handje vol andere gegevens, en maakt er vervolgens g-code van ( lees ook
dit topic, ik moet em eigenlijk weer eens updaten, er zijn wat functies bijgekomen inmiddels )
Veel gebruikt programma is CamBam, maar in sommige besturingsprogramma's zit ook een Cam-module
Besturingsprogramma: het programma waar je je CNC machine uiteindelijk bedient en bestuurt:
Zoals daar zijn: PCNC, Winpc, DeskCNC, Mach en USBCNC ( eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat die laatste veruit mijn voorkeur geniet )
deze programma's hebben bedienings elementen om de machine te bewegen, in te stellen, en G-code programma's te openen ( en soms ook aan te passen ) gereedschappen te beheren.
Van idee tot product gaat dus meestal via de volgende weg:
Idee: -> tekening maken -> G-code genereren -> programma uitvoeren op CNC machine.
't was voor mij ook een hele uitzoekerij.. ik was gewend aan een professionele Dialoogbesturing, waarmee je echt de gekste dingen gewoon vanaf een papieren tekening kon programmeren aan de machine.
dan heb je je eigen CNC machine, COOL!!.. eh.. en nu?.. want deze machine begrijpt geen CP PR30 DR+ PA 45 RR F500 ( cirkelboog met radius 30 mm linksom tot 45 Graden met radiuscompensatie rechts ( dus aan de binnenkant) met 500 mm/min voeding..dit was dus Heidenhain-taal)
Dus.. ik moest G-Code gaan leren.. en G-Code is lang zo geavanceerd niet.. ( dus is het makkelijker te leren, maar helaas minder flexibel )
EN.. moest ik daarna ook nog gaan zoeken naar manieren om de machine makkelijk te kunnen programmeren.. en daar gebruik ik nu dus CamBam Voor, en een door mijzelf geschreven Editor die met Cycli werkt voor de meest eenvoudige werkstukjes.