op de driverkaar zitten er ook 6 aansluitingen.
Ombouw Black en Red C1 draaifreescombinatie naar CNC
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: Ombouw Black en Red C1 draaifreescombinatie naar CNC
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Kijk Mark de motor links onder is de aansluiting van mijn motoren alleen de kleuren zijn anders maar dat kun je met de documentatie van de juiste motor meestal zo zien.
Nog wat geexperimenteerd met de frees en de besturing met een viltstift in de boorkop en wat modellen "gefreest" dus getekend.
Even een opening voor een connector via de wizard laten frezen met een frees van 3 mm dus keurig de binnenweg afgelegd door de stift.

Plotten in de testopstelling.
Trouwens voor de jogger gebruik ik een USB keypadje wat ik kan gebruiken om bij de machine de assen te bedienen zonder het toetsenbord te gebruiken wat iets verder van de machine staat, dat werkt ook heel makkelijk en zo'n bordje kost minder dan 5 euro. Je kunt het in Mach3 keurig configureren bij de hotkeys. 4 en 6 als x-as, 8 en 2 als y-as, 9 (PgUp) als +Z-as en 3(PgDn) als -z-as. Kun je ook gelijk de waarden mee invoeren in de pc als je numlok omschakelt en enteren zonder toetsenbord.
Zo hoef je eigenlijk heel je toetsenbord niet te gebruiken in MAch3 alleen de muis en het numerieke keypad.
De volgende stap zal zijn de home en limit schakelaars monteren op de kast zijn ze al aangesloten op de connector (een van de 6 bestelde connectoren)
Nog wat geexperimenteerd met de frees en de besturing met een viltstift in de boorkop en wat modellen "gefreest" dus getekend.
Even een opening voor een connector via de wizard laten frezen met een frees van 3 mm dus keurig de binnenweg afgelegd door de stift.

Plotten in de testopstelling.
Trouwens voor de jogger gebruik ik een USB keypadje wat ik kan gebruiken om bij de machine de assen te bedienen zonder het toetsenbord te gebruiken wat iets verder van de machine staat, dat werkt ook heel makkelijk en zo'n bordje kost minder dan 5 euro. Je kunt het in Mach3 keurig configureren bij de hotkeys. 4 en 6 als x-as, 8 en 2 als y-as, 9 (PgUp) als +Z-as en 3(PgDn) als -z-as. Kun je ook gelijk de waarden mee invoeren in de pc als je numlok omschakelt en enteren zonder toetsenbord.
Zo hoef je eigenlijk heel je toetsenbord niet te gebruiken in MAch3 alleen de muis en het numerieke keypad.
De volgende stap zal zijn de home en limit schakelaars monteren op de kast zijn ze al aangesloten op de connector (een van de 6 bestelde connectoren)
Goed idee dat met die keypad, ziet er goed uit!
Alleen vraag ik me af hoe jij 4.4 A per fase aankan met jou kaart voor de motoren terwijl op de hobby cnc site max 3A per fase staat.
Alleen vraag ik me af hoe jij 4.4 A per fase aankan met jou kaart voor de motoren terwijl op de hobby cnc site max 3A per fase staat.
Ik heb de oude kaart uit mijn router omgewisseld met de nieuwe want die was 4 assig en de nieuwe 3 assig waardoor ik dus een andere kaart gebruik en die neiuwe geeft 3 Ampere maar dat is ruim voldoende.
De oude kaart die ik nu gebruik met koelplaten worden niet warmer dan 20 tot 25 graden zonder gebruik van de koelfan.
Met de fan voel je geen waarneembare warmte ontwikkeling aan de koelplaten.
De oude kaart die ik nu gebruik met koelplaten worden niet warmer dan 20 tot 25 graden zonder gebruik van de koelfan.
Oke duidelijk!mosoft schreef:Ik heb de oude kaart uit mijn router omgewisseld met de nieuwe want die was 4 assig en de nieuwe 3 assig waardoor ik dus een andere kaart gebruik en die neiuwe geeft 3 Ampere maar dat is ruim voldoende.
Ps. ik heb mn pakketjes uit amerika van hobby cnc inmiddels binnen!
moest 87 euro douane kosten kontant bijbetalen waar ik niks van af wist
Klopt alles uit Amerika wordt gecontroleerd en je moet invoerrechten betalen plus nog de BTW .
Dit wordt geïnd door de postbode.
Ik was ook het haasje dus niet geklaagd, iedereen die wat in de USA besteld wordt hierop afgerekend.
Jammer maar helaas.
Dit wordt geïnd door de postbode.
Ik was ook het haasje dus niet geklaagd, iedereen die wat in de USA besteld wordt hierop afgerekend.
Jammer maar helaas.
tenzij je het als gift laat verzenden. of je laat de waarde van het product onder de 20 euro opschrijven dan is het belastingvrij... zitten natuurlijk wel risicos aan vast.
Zo terug van een kleine vakantie en deze week weer aan de slag met het vervolg van de ombouw van de Black en Red C1 machine.
Deze week de home en limit schakelaars monteren.
Koewl!mosoft schreef:Zo terug van een kleine vakantie en deze week weer aan de slag met het vervolg van de ombouw van de Black en Red C1 machine.
Houd ons op de hoogte, en zou mooi zijn als je ook duidelijk laat zien hoe je deze aansluit op het board!
Mark
De eindschakelaars werken prima.
Gebruik voor de bekabeling afgeschermde kabel ik gebruik soepel afgeschermde 2 aderige microfoonsnoer.
Deze aders worden omgeven door dunne draadjes en daardoor worden de aders keurig afgeschermd.
Ik gebruikte eerst onafgeschermde kabel maar die triggerde al direct het programma Mach3 en kon dus nooit werken want steeds werd de schakelaars als het wrae ingedrukt door de storing van de stepperkabels.
Met de afgeschermde kabels geen enkele striggering meer.
Alle schakelaars dus de X-as, Y-as en de Z-as worden in serie aangesloten dus als een van de schakelaars wordt ingedrukt zal de keten (stroomkring) worden onderbroken en een E-stop veroorzaken waardoor je machine nooit vast zal lopen tegen de eindplaten van de tafels.
Ik gebruik dus maar een ader uit de kabel.

De stroomkring voor de eindschakelaars.
De ene kant wordt op de GND van de stepperkaart aangesloten via een kroonstennblok op de kaart en de ander kant van de stroomkring op poort 11 van de stepperkaart.
Gebruik voor de bekabeling afgeschermde kabel ik gebruik soepel afgeschermde 2 aderige microfoonsnoer.
Deze aders worden omgeven door dunne draadjes en daardoor worden de aders keurig afgeschermd.
Ik gebruikte eerst onafgeschermde kabel maar die triggerde al direct het programma Mach3 en kon dus nooit werken want steeds werd de schakelaars als het wrae ingedrukt door de storing van de stepperkabels.
Alle schakelaars dus de X-as, Y-as en de Z-as worden in serie aangesloten dus als een van de schakelaars wordt ingedrukt zal de keten (stroomkring) worden onderbroken en een E-stop veroorzaken waardoor je machine nooit vast zal lopen tegen de eindplaten van de tafels.

De ene kant wordt op de GND van de stepperkaart aangesloten via een kroonstennblok op de kaart en de ander kant van de stroomkring op poort 11 van de stepperkaart.
met alle respect.. zo werkt de afscherming niet zoals het zou moeten...
Ik zou de 2 aders in de afgeschermde kabel gebruiken om de switches aan te sluiten... de mantel moet worden aangesloten (aan 1 zijde) aan massa... ofwel het chassis van de machine/machineklast... dan pas is er een goede afscherming....
Wellicht heeft deze manier van aansluiten al een positief effect maar het is niet de juiste manier..
Ik zou de 2 aders in de afgeschermde kabel gebruiken om de switches aan te sluiten... de mantel moet worden aangesloten (aan 1 zijde) aan massa... ofwel het chassis van de machine/machineklast... dan pas is er een goede afscherming....
Wellicht heeft deze manier van aansluiten al een positief effect maar het is niet de juiste manier..
Klopt helemaal zo gebruik ik het ook alleen ik gebruik maar één ader om de stroomkring te maken een blijft ongebruikt. Het zou ook met beide aders bij elkaar kunnen gebeuren maar de mantel wordt op de massa van de machine aangesloten. Wel de mantels bij de schakelaars met elkaar verbinden om hem overal te laten werken.
Ik heb de tekening even aangepast voor de duidelijkheid.
Ik heb de tekening even aangepast voor de duidelijkheid.
Hahah ok... ik dacht even dat je de mantel als "ader" ging gebruiken...
Dan gaat het helemaal goed... ben benieuwd hoe de machine gaat werken
Succes
Dan gaat het helemaal goed... ben benieuwd hoe de machine gaat werken
Succes
Bedankt voor de duidelijke uitleg!mosoft schreef:De eindschakelaars werken prima.
Komt helemaal goed daar