Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

javanree schreef: 17 jan 2024 21:11 ik denk dat je heel aangenaam verrast gaat zijn.
dat denk ik niet.. ondanks mijn afkeer van die "Computergestuurde Kitspuiten" is het wel mooi om te zien dat er veel aan de software ontwikkeling gedaan wordt..
javanree schreef: 17 jan 2024 21:11 en het is stiekem toch rete nauwkeurig en geeft je mogelijkheden die je anders zonder hele complete CAD/CAM en dure machines nooit had kunnen bereiken.
eh.. er is geen 3D printer die je aan de machine kan programmeren.. ergo.. zonder CAM doe je met zo'n machine .... HELEMAAL NIETS!..
En dat is natuurlijk ook omdat je doorgaans "organische" of anderszijds complexe vormen gaat maken.. Alleen.. de "Complex-Drempel" ligt bij mij wat verder.. een simpele afronding op een platte contour (dieptrek radii bijvoorbeeld) die programmeer ik wel gewoon aan de machine vanaf een kladje als het moet..
Cad is niet moeilijk.. iets ontwerpen zodat je het ook nog kan maken.. dat is een ander verhaal..
Hessel Oosten
Contacteer:

Bericht door Hessel Oosten »

Welke lijm zou die gebruiken?
Weten we natuurlijk niet, maar "hard pvc lijm" (Google) is m.i. heel erg sterk.

H.
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

ik denk eerder een oplosmiddellijm, zal bvb iets van technicoll 108 of 118 zijn, is dun vloeibaar en heeft een capillaire werking, kruipt zelf tussen de vlakken.
Breek de dag, frees een lijntje.
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

Arie Kabaalstra schreef: 18 jan 2024 08:12
Cad is niet moeilijk.. iets ontwerpen zodat je het ook nog kan maken.. dat is een ander verhaal..
En dat is nu waar de 3D printer in uitblinkt, maakt niet uit wat je tekent, het is allemaal printbaar. :mrgreen:
DaBit
Donateur
Been thanked: 3 times

Bericht door DaBit »

Danny schreef: 17 jan 2024 11:04 Welke lijm zou die gebruiken?
Gezien de lowbudget-uitstraling van het project zal het wel een organisch oplosmiddel zijn. Iets van MEK, trichlooretheen, chloroform, etc.
javanree schreef: 17 jan 2024 23:31 Ik weet het, paar kleine dingen gedaan in Fusion360, daarnaast wat gespeeld met Onshape.
Maar veel verder dan blokjes met wat gaatjes ben ik nog niet gekomen. Als er ooit een keer wat meer tijd is maar eens gaan kijken naar FreeCAD. Want met al die cloud meuk ben ik wel klaar
Bij mij werkt het zo dat ik alleen snel leer als ik er een toepassing voor heb. Ik kan bijvoorbeeld 10x een tutorial van, laten we zeggen, een videobewerkingsprogramma doen zonder er iets mee op te schieten. Maar beloof ik dan dat ik wel een filmpje maak van de vakantiebeelden, dan lukt het opeens wel, en rap ook.

Of FreeCAD het handigste is als je koud begint vraag ik me af. Het heeft zo z'n nukken zo af en toe en de gebruikersinterface is niet altijd even logisch.
Arie Kabaalstra schreef: 18 jan 2024 08:12 ondanks mijn afkeer van die "Computergestuurde Kitspuiten" is het wel mooi om te zien dat er veel aan de software ontwikkeling gedaan wordt..
Dat had ik ook ooit. 'Wat moet ik nou met dat lelijke neergescheten plastic als ik het ook mooi kan frezen?'. Mijn (zelfbouw) 3D printer was dan ook meer een losvast doel om wat ander gespeel vorm te geven (LinuxCNC op de Pi, dSPIN stepperdrives, Python GUI, etc.); zoals hierboven uitgelegd heb ik dat nodig om snel te leren.

Maar als het apparaat er eenmaal staat dan leer je ermee werken. Even echte functionele printdelen daar gelaten word het ding voor vrijwel elke klus ingezet als hulpmiddel:
- Opspanhulp voor een onderdeeltje zonder handige klemvlakken.
- Opspanhulp voor stukken messing rondstaf die aan meerdere zijden bewerkt moesten worden. Simpelweg een kubus met een rond gat erin in 2 delen. Beetje secondenlijm om 'm innig te verbinden met de rondstaf, en je hebt rechte vlakken onder 90 graden om te klemmen en je kunt er aan beide zijden bij.
- De stalen draagconstructie voor de nieuwe lading zonnepanelen die ik vorige maand legde: ik moest de kokers onder 35 graden verbinden. Malletje geprint dat ik over de koker kan schuiven voor de zaagsnedes, malletje met 35-graden hoek geprint om alles op de plek te houden tijdens het hechten. Verder een malletje met een paar boorbussen erin om de gaten voor bevestiging van de panenel op de goede plek met een accuboormachien in die kokerbalken te prikken.
- Persmal om koperen strip in een -\_ vorm te zetten en de plek van de gaten te markeren. 2 delen printen, strip ertussen, bankschroef, even Bokito spelen, accuboor loslaten op de dimpeltjes in de strip, klaar, volgende.

Etcetera, etcetera. En dan heb ik het nog niet eens over de steltniksvoor functionele delen waar je tegenaan loopt als je ergens mee bezig bent. Ik kwam laatst nylon M3 moertjes te kort. Klieder zeskant, klieder circel, extrude, print, M3 tapje erdoor, klaar. 15 mensminuten werk, doorlooptijd een uurtje (printer moet ook opwarmen en afkoelen enzo). In die tijd kan ik niet naar de winkel...

Nee, inmiddels is die 3D printer echt zo'n beetje het laatste apparaat wat ik op zou geven in mijn hok.

En deze wil ik ook nog eens serieus proberen met 3D geprinte mallen: https://www.youtube.com/watch?v=25PmqM2 ... positesLtd
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En sommige dingen zijn eigenlijk veel makkelijker als je ze kunt printen.
2024-01-20 11_48_31-C__local SW drawings_Driedee_schakelaars Huis.jpg
P1-Engineering schreef: 19 jan 2024 21:21 En dat is nu waar de 3D printer in uitblinkt, maakt niet uit wat je tekent, het is allemaal printbaar. :mrgreen:
Dat kan ik niet helemaal met je eens zijn, ik pas toch bewust m'n ontwerpen aan printbaarheid aan.
Maar dat doe ik ook met frees producten of spuitgietproducten en ook als ik plaatwerk laat maken.
Dus eigenlijk moet je elk ontwerp aan de productie methode aanpassen. :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

DaBit schreef: 20 jan 2024 10:36 En deze wil ik ook nog eens serieus proberen met 3D geprinte mallen: https://www.youtube.com/watch?v=25PmqM2 ... positesLtd
Jaaaaa!.. Ik ook wel.. Denk aan Koolvezel uitlaatsteunen, Koolvezel voetsteunen en dergelijke.. (eerst mijn zicht maar weer eens op peil krijgen voor ik weer op een motor stap, maar dat gaat de goede kant uit.

Wat ik ook wel gezien heb, iemand had voor zijn Zelfbouw CNC Frees met de "plestikpoeper" een paar mooie Boxjes geprint die hier en daar op de machine en in de besturingskast zaten, met daarin klemstroken om de bedrading door te koppelen.. je kunt zulke boxjes ook wel kopen, maar dan zijn ze nooit lekker op maat.. deze wel.. en ook in de kleuren van zijn machine!..
'k denk dan ook aan houders voor gereedschapjes, opbergcassettes waar je tooltjes netjes ingebed liggen, dat soort dingen.. eigenlijk alles waar je geen pasklaar plastic antwoord voor kan vinden, ontwerp je zelf, en dan laat je'm door de printer uitpoepen..
'k denk daarbij ook aan bijvoorbeeld een Telefoonhoudertje voor in mijn auto, al zal ik die zelf waarschijnlijk wel frezen, omdat ik daar ook wat mechaniekjes in wil verwerken..(zodat je em onzichtbaar weg kan klappen als je even weg moet, maar niet je telefoon uit dat ding wilt halen.. )

Er is momenteel een verschuiving gaande, na alle Benchy's Venussen van Milo, Kikkertjes, en nutteloze doosjes die je in elkaar kan schroeven, zie ik meer en meer Doelmatige dingen uit die printers komen..
P1-Engineering schreef: 19 jan 2024 21:21 En dat is nu waar de 3D printer in uitblinkt, maakt niet uit wat je tekent, het is allemaal printbaar.
Ja, uiteindelijk wel, maar dan moet je wel weten waar de moeilijkheden van het proces zitten.. (zie de Benchy.. zo'n grappig bootje.. maar een crime om te printen)

En nu.. heb je me.. 't begint al de bruisen in mijn hoofd.. Flexibele delen kun je dus ook printen.. denk aan DIN-Rail klemmen.. "Rijgklemmen?.. Doei!.. Ik print wel een lange Din-Rail Klem, en ik schroef daar een Kroonsteen op..
DIN-Rail Voetjes voor Stepperdrivers?.. of Relais?.. of PCB's, zoals een Pokeys Kaartje? en mijn EdingCNC CPU, en de UIO-10, en.. en..
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

Doe jezelf in ieder geval een plezier en koop dan gelijk een Bambu lab. Dan heb je echt een stuk gereedschap ipv nog een project... :mrgreen:

En inderdaad wanneer je het hebt ga je zoveel toepassingen zien. Ook al kan je het kopen, is het vaak sneller om het even te tekenen en de printer aan te gooien.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

'k zet em voorzichtig op mijn verlanglijstje.. :lol:

Even wat anders.. Eindelijk een video gevonden van iemand die het ECHT snapt.. we hebben het er een tijdje geleden over gehad. het balanceren van slijpstenen..

Nou is Chevalier geen kleine jongen op het gebied van Slijpmachines, dus ik had ook niet anders verwacht..
maar DIT is dus DE methode, de methode die ik ook altijd met succes toepaste., en meestal duurde het balanceren van een Steen ook niet langer dan de video duurt..
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 20 jan 2024 17:45meestal duurde het balanceren van een Steen ook niet langer dan de video duurt..
Een minuut of 60?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartbrouwer

Bericht door bartbrouwer »

P1-Engineering schreef: 20 jan 2024 16:24 Doe jezelf in ieder geval een plezier en koop dan gelijk een Bambu lab. Dan heb je echt een stuk gereedschap ipv nog een project... :mrgreen:

En inderdaad wanneer je het hebt ga je zoveel toepassingen zien. Ook al kan je het kopen, is het vaak sneller om het even te tekenen en de printer aan te gooien.
Zijn die bambu’s nou echt zoveel beter dan mijn Creality K1? Ik zie de €750 verschil in prijs er nog niet zo aan af. Alles wat ik tot nog toe geprint heb ziet er perfect uit?!
Quepee
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Niet beter , gebruiksvriendelijker is het denk ik start drukken en koffie ofzoiets. En ze zijn wat sneller dan de rest maar wat is nou een uur sneller op een print van 5 uur je zit er toch niet bij.

ik heb een beetje aangepaste cr10 ziet er net zo strak uit als de prints uit een bambu
serum
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Gebruik je klipper op je cr10? In vergelijk met mijn felix 3.1 is het met mijn huidige printer eerder 1 uur ipv 5 uur en volgens mij presteert mijn huidige printer redelijk op het niveau van een bambulabs qua snelheid.
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

serum schreef: 20 jan 2024 20:57 Gebruik je klipper op je cr10? In vergelijk met mijn felix 3.1 is het met mijn huidige printer eerder 1 uur ipv 5 uur en volgens mij presteert mijn huidige printer redelijk op het niveau van een bambulabs qua snelheid.
Een felix gebruiker ! mij aller aller eerste printer was een felix 1.0 2012 ofzo ?

Ik heb op die cr10 die ik ooit van mij buurman op het werk gekregen heb een lerdge-z board wat een erg fijn board is omdat je er gewoon alle stettings kan doen (stepper settings ect) op het schermpje zelf.

Ik ben in 2012 ook begonnen met zelf een printer te maken het project zonder einde heeft het ook altijd goed gedaan totdat de kat dacht dat het een kattenbak was en over het board ging pissen.

Heb daar nu een bigtree wat ook op klipper moet gaan lopen maar de verandering is nog wat te groot ben me er wel in aan het verdiepen.44
Plaats reactie