Danny schreef: 17 jan 2024 11:04
Welke lijm zou die gebruiken?
Gezien de lowbudget-uitstraling van het project zal het wel een organisch oplosmiddel zijn. Iets van MEK, trichlooretheen, chloroform, etc.
javanree schreef: 17 jan 2024 23:31
Ik weet het, paar kleine dingen gedaan in Fusion360, daarnaast wat gespeeld met Onshape.
Maar veel verder dan blokjes met wat gaatjes ben ik nog niet gekomen. Als er ooit een keer wat meer tijd is maar eens gaan kijken naar FreeCAD. Want met al die cloud meuk ben ik wel klaar
Bij mij werkt het zo dat ik alleen snel leer als ik er een toepassing voor heb. Ik kan bijvoorbeeld 10x een tutorial van, laten we zeggen, een videobewerkingsprogramma doen zonder er iets mee op te schieten. Maar beloof ik dan dat ik wel een filmpje maak van de vakantiebeelden, dan lukt het opeens wel, en rap ook.
Of FreeCAD het handigste is als je koud begint vraag ik me af. Het heeft zo z'n nukken zo af en toe en de gebruikersinterface is niet altijd even logisch.
Arie Kabaalstra schreef: 18 jan 2024 08:12
ondanks mijn afkeer van die "Computergestuurde Kitspuiten" is het wel mooi om te zien dat er veel aan de software ontwikkeling gedaan wordt..
Dat had ik ook ooit. 'Wat moet ik nou met dat lelijke neergescheten plastic als ik het ook mooi kan frezen?'. Mijn (zelfbouw) 3D printer was dan ook meer een losvast doel om wat ander gespeel vorm te geven (LinuxCNC op de Pi, dSPIN stepperdrives, Python GUI, etc.); zoals hierboven uitgelegd heb ik dat nodig om snel te leren.
Maar als het apparaat er eenmaal staat dan leer je ermee werken. Even echte functionele printdelen daar gelaten word het ding voor vrijwel elke klus ingezet als hulpmiddel:
- Opspanhulp voor een onderdeeltje zonder handige klemvlakken.
- Opspanhulp voor stukken messing rondstaf die aan meerdere zijden bewerkt moesten worden. Simpelweg een kubus met een rond gat erin in 2 delen. Beetje secondenlijm om 'm innig te verbinden met de rondstaf, en je hebt rechte vlakken onder 90 graden om te klemmen en je kunt er aan beide zijden bij.
- De stalen draagconstructie voor de nieuwe lading zonnepanelen die ik vorige maand legde: ik moest de kokers onder 35 graden verbinden. Malletje geprint dat ik over de koker kan schuiven voor de zaagsnedes, malletje met 35-graden hoek geprint om alles op de plek te houden tijdens het hechten. Verder een malletje met een paar boorbussen erin om de gaten voor bevestiging van de panenel op de goede plek met een accuboormachien in die kokerbalken te prikken.
- Persmal om koperen strip in een -\_ vorm te zetten en de plek van de gaten te markeren. 2 delen printen, strip ertussen, bankschroef, even Bokito spelen, accuboor loslaten op de dimpeltjes in de strip, klaar, volgende.
Etcetera, etcetera. En dan heb ik het nog niet eens over de steltniksvoor functionele delen waar je tegenaan loopt als je ergens mee bezig bent. Ik kwam laatst nylon M3 moertjes te kort. Klieder zeskant, klieder circel, extrude, print, M3 tapje erdoor, klaar. 15 mensminuten werk, doorlooptijd een uurtje (printer moet ook opwarmen en afkoelen enzo). In die tijd kan ik niet naar de winkel...
Nee, inmiddels is die 3D printer echt zo'n beetje het laatste apparaat wat ik op zou geven in mijn hok.
En deze wil ik ook nog eens serieus proberen met 3D geprinte mallen:
https://www.youtube.com/watch?v=25PmqM2 ... positesLtd
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'