Bouwen van een EPOXY GRANIET machine en meer...
Moderator: Moderators
Re: Bouwen van een EPOXY GRANIET machine en meer...
Een mee lezer hier, veteq, ik weet dat je het eg topic op cnczone.com kent, heb je al eens de site van thomas ziets bekeken? Zijn machine weegt 200 kilo minder en heeft een groter bereik. Ik zou het ontwerp of aanpassen, of een schuimen, dan wel holle kern toepassen zoals op cnczone.com gesuggereerd is door o.a. cameron. (die gast die al een paar jaar bezig is met de optimale formule te vinden.)
Linkje: http://www.thomas-zietz.de/prod_fs3mg.html
Groet en veel succes en plezier met bouwen!
Jan-Willem
Linkje: http://www.thomas-zietz.de/prod_fs3mg.html
Groet en veel succes en plezier met bouwen!
Jan-Willem
Wat een mooie tekeningen!! echt geweldig!
Maar nu het bouwen nog
greetz Create
Maar nu het bouwen nog
greetz Create
Erg mooie machine die van Thomas, je kan ook een prijslijst opvragen.
De basis van EG is maar iets van 2000 euro.
De basis van EG is maar iets van 2000 euro.
noem het "maar" iets.. erg mooi maar wel een bek met geld 
wanneer ga je gieten veteq?
wanneer ga je gieten veteq?
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Voor wat je ervoor krijgt is het geen geld, maar als je verder in de prijslijst kijkt kom je toch gauw op 10.000 euro voor een complete machine.
Wanneer ik naar Duitsland ga om de boel vol te laten gieten weet ik nog niet, de mal moet nog in de lak en een lossing middel moet nog aangebracht worden. Misschien maak ik machine helemaal niet af en begin ik eerst aan een grotere.
Wanneer ik naar Duitsland ga om de boel vol te laten gieten weet ik nog niet, de mal moet nog in de lak en een lossing middel moet nog aangebracht worden. Misschien maak ik machine helemaal niet af en begin ik eerst aan een grotere.
Nieuwe machine gemaakt (xyz 270/180/200 en 350Kg)
In FEM een setup gemaakt voor een worst-kaas scenario waarbij tijdens het vlakfrezen vol alle richtingen het staal te lijf wordt gegaan. Vervorming is in de juiste orde van grootte naar mijn mening. Heb geen idee hoe dit bij echte VMC`s het geval is?
Spanning in de gehele constructie is minimaal, maximaal rond de 5 N/mm^2.
Ook onderaan een excel bijgevoegd waar jullie zelf de tangentiele freeskracht kunnen uitrekenen (kracht nodig om de tafel aan te duwen..), tevens het koppel en vermogen aan de frees.

In FEM een setup gemaakt voor een worst-kaas scenario waarbij tijdens het vlakfrezen vol alle richtingen het staal te lijf wordt gegaan. Vervorming is in de juiste orde van grootte naar mijn mening. Heb geen idee hoe dit bij echte VMC`s het geval is?
Spanning in de gehele constructie is minimaal, maximaal rond de 5 N/mm^2.
Ook onderaan een excel bijgevoegd waar jullie zelf de tangentiele freeskracht kunnen uitrekenen (kracht nodig om de tafel aan te duwen..), tevens het koppel en vermogen aan de frees.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mijn lijkt EG heel mooi als basis voor een machine.
Alleen zou ik zelf dat blok EG wat de X en Y verbind niet willen en daar toch kiezen voor de sterkte van staal of aluminium en de geleiding ondersteboven verplaatst om zo een grotere x slag te verkrijgen.
Dus de wagentjes van de x verbinden met een plaat, en daar de wagens van de y-as daar ondersteboven op plaatsen. En dan de geleiding aan een t-slot of gaatjesplaat bouten.
Lijkt mij efficiënter, maar zal ook minder sterk zijn denk ik?
EG lijkt me leuk als basis, maar zou het niet toe passen in bewegende delen.
Alleen zou ik zelf dat blok EG wat de X en Y verbind niet willen en daar toch kiezen voor de sterkte van staal of aluminium en de geleiding ondersteboven verplaatst om zo een grotere x slag te verkrijgen.
Dus de wagentjes van de x verbinden met een plaat, en daar de wagens van de y-as daar ondersteboven op plaatsen. En dan de geleiding aan een t-slot of gaatjesplaat bouten.
Lijkt mij efficiënter, maar zal ook minder sterk zijn denk ik?
EG lijkt me leuk als basis, maar zou het niet toe passen in bewegende delen.
Als je de simulatie hebt uitgevoerd met de tangentiele freeskracht van 819 N, dan is je stijfheid 59 N per mu meter.
Een beetje VMC haalt dacht ik wel 250 N/mu meter. Dit inclusief spil en lin lagers.
Niet alleen de kracht op de spindel neus is belangrijk, maar ook de krachten en dus vervormingen om je bed te versnellen. Gezien de lagere massa van je bed, en als je nabewerkt met een wat minder grote frees en of voorzet/ aanzet, dan kon de precisie van je werkstuk met dit ontwerp nog wel een heel goed zijn.
@ assink,
Het belangrijkste criterium voor de bewegende delen is stijfheid per kilogram. Dit zou bij Veteq zijn ontwerp nog wel eens gunstig kunnen uitvallen. Het door jou genoemde sterkte criterium is bij een maximale materiaal spanning van 5N/mm^2 irrelevant.
Een beetje VMC haalt dacht ik wel 250 N/mu meter. Dit inclusief spil en lin lagers.
Niet alleen de kracht op de spindel neus is belangrijk, maar ook de krachten en dus vervormingen om je bed te versnellen. Gezien de lagere massa van je bed, en als je nabewerkt met een wat minder grote frees en of voorzet/ aanzet, dan kon de precisie van je werkstuk met dit ontwerp nog wel een heel goed zijn.
@ assink,
Het belangrijkste criterium voor de bewegende delen is stijfheid per kilogram. Dit zou bij Veteq zijn ontwerp nog wel eens gunstig kunnen uitvallen. Het door jou genoemde sterkte criterium is bij een maximale materiaal spanning van 5N/mm^2 irrelevant.
Ik vond de slag op de x-as zo klein in verhouding met de andere slagen. Dit komt door de door veteq gebruikte methode, de andere manier zal makkelijker zijn voor het vergroten van de slag van je x-as.
De vraag is alleen of de gebruiker dit zelf wil, dit kan natuurlijk weer negatieve gevolgen hebben met de stabiliteit van de machine, in deze opzet zal het allemaal behoorlijk stijf zijn, ook kun je de wagens behoorlijk ver uit elkaar te plaatsen zonder veel bereik te verliezen.
De vraag is alleen of de gebruiker dit zelf wil, dit kan natuurlijk weer negatieve gevolgen hebben met de stabiliteit van de machine, in deze opzet zal het allemaal behoorlijk stijf zijn, ook kun je de wagens behoorlijk ver uit elkaar te plaatsen zonder veel bereik te verliezen.
In de berekening ben ik uit gegaan van een freeskracht van 1000 N in x, y en z richting, dit geeft een resultante van 1732N en dus een stijfheid van 125 N per mu meter. Daarnaast heb ik ook de zwaartekracht meegenomen en de versnelling krachten van 1G op de lagerblokken/moerhouders aangebracht. Voor de basis ben ik hier zeker tevreden over. Analyse laat zien dat een te groot deel van de vervorming zich bevindt in het huis dat de spindel vasthoud. Dit kan nog verbeterd worden.
Het verlies aan stijfheid van de spil en lagering zijn versimpeld, dit geeft tevens een foutief beeld.
De eigen frequentie laat een eerste modus zien van 288HZ, de spindel zal max. 133 Hz draaien. Hierover valt zeker nog te discussiëren aangezien dat toch wel lastig is om redelijk af te schatten met een FEM analyse.
De opbouw van dit soort tafel heeft voordelen betreffende de demping in de constructie en dus de dynamische stijfheid. De FEM analyse moet nog een paar keer goed bekeken worden zodat er meer conclusies getrokken kunnen worden.
Groet,
Roy
Het verlies aan stijfheid van de spil en lagering zijn versimpeld, dit geeft tevens een foutief beeld.
De eigen frequentie laat een eerste modus zien van 288HZ, de spindel zal max. 133 Hz draaien. Hierover valt zeker nog te discussiëren aangezien dat toch wel lastig is om redelijk af te schatten met een FEM analyse.
De opbouw van dit soort tafel heeft voordelen betreffende de demping in de constructie en dus de dynamische stijfheid. De FEM analyse moet nog een paar keer goed bekeken worden zodat er meer conclusies getrokken kunnen worden.
Groet,
Roy
Op blz 26 zeggen ze dat tussen de 10 en 25 N/uM genoeg is, maar gaan zelf voor 50.Linki schreef:
Morgen nog maar eens goed doorlezen. Interessant paper.
Misschien dat de moderne machines al een stuk hoger zitten?
http://www.mech.utah.edu/~bamberg/resea ... Design.pdf
Grappige laatste alinea in de acknowledgements trouwens..
Deze,
"And at last a word of wisdom from yet another source of inspiration to all those designers
out there that still don’t think analysis is necessary:
Do Or Do Not - There Is No Try
Yoda "
Ken deze paper, 250N/mu is inderdaad erg hoog, maar ben hem al wel eens tegen gekomen. Weet uit het hoofd niet meer welke fabrikant.
"And at last a word of wisdom from yet another source of inspiration to all those designers
out there that still don’t think analysis is necessary:
Do Or Do Not - There Is No Try
Yoda "
Ken deze paper, 250N/mu is inderdaad erg hoog, maar ben hem al wel eens tegen gekomen. Weet uit het hoofd niet meer welke fabrikant.
Wat de spindelfrequentie betreft, heb je hierin ook het aantal tanden van je frees meegenomen, want dit bepaald de aanstootfrequentie waaraan de machine onderhevig is. Om dit naar de praktijk te vertalen, dan zullen bij het maximale toerental en met 2 tanden in aangrijping (aanstoot frequentie 266Hz) de optredende krachten toch wel worden versterkt, echter de dempende werking van het EG zullen dit beperken. Persoonlijk zou ik kijken naar de bijbehorende vervorming van de eigenfrequentie en dit vertalen naar een kracht die in statische toestand verantwoordelijk is voor een gelijksoortig vervormingsbeeld. Wanneer de bij deze kracht behorende materiaalspanningen vermenigvuldigd met een versterkingsfactor, behorende bij de aanstootfrequentie, onder de vermoeiingsgrens van het materiaal blijven dan zou ik mij geen zorgen maken.De eigen frequentie laat een eerste modus zien van 288HZ, de spindel zal max. 133 Hz draaien. Hierover valt zeker nog te discussiëren aangezien dat toch wel lastig is om redelijk af te schatten met een FEM analyse.
Vergeet bij de theoretische benadering, wat ik zeker kan waarderen, de freesspindel en de frees zelf niet.
Op blz 57 staat hoe je de lager stijfheid in je FEM analyse mee kunt nemen.
Groet, Leo
Hoe weet ik wat de versterkingsfactor is die hoort bij de frequentie? En wat is het precies?
Weet iemand of er een pdf is van Hiwin of bv. THK waar de stijfheden van de lineaire lagering in vermeldt staat??
Weet iemand of er een pdf is van Hiwin of bv. THK waar de stijfheden van de lineaire lagering in vermeldt staat??