Zelf ontwerpen & laten bouwen of kopen in China

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Robo
Contacteer:

Re: Zelf ontwerpen & laten bouwen of kopen in China

Bericht door Robo »

Ik heb geen ervaringen, maar ik vermoed dat het ook verstandig is naar watergekoeld te kijken.
Zeker omdat je graag een laag geluid's niveau zoekt...
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

ER11 is wel erg minimaal, ik zou eerder voor ER16/ER25 gaan. bij een er11 en een 7/8mm freesje blijft er bijna geen vlees over..

Goede optie qua spindel;
De italiaanse spindels van Damencnc, deze kan je uitrusten met een 80X80 ventilator, dan kan je de as fan eraf halen (wel de uitvoering met de kunststof fan nemen, deze is nl niet mee gebalanceerd) en heb je een stille luchtgekoelde spindel. Een watergekoelde spindel brengt weer extra onderdelen met zich mee. Een koeling die mee moet schakelen/door moet lopen als de spindel stil staat, extra slangen, lekgevaar..

heb je meer info over de CMS spindels?
bamatex
Contacteer:

Bericht door bamatex »

Bijgaand de link naar de Chineese CMS spindel
Cheers

Bart

http://www.cms-dk.de/cnc-router/45.html
Damocles
Contacteer:

Bericht door Damocles »

Kijk ook hier eens: http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=101803

Als je het topic doorloopt zal je hier en daar prijslijsten tegenkomen. Gaande van 300 tot 10 000dollar...

Groeten en veel geluk er mee.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
serum

Bericht door serum »

Merci;

zijn die Duitse spindels de goedkope chinese spindels met een andere onderkant? (lagering?) lijkt op een dubbel lager in een aluminium schaal?
Damocles
Contacteer:

Bericht door Damocles »

Het enige verschil zijn inderdaad de lagers als ik het goed begrepen heb. Echter blijkt op pagina 8 oid. dat soms spindels verkocht worden met chinese lagers in, zogezegd zijnde "duitse kwaliteitslagers"...

Ach zoals met alles, je hebt waar voor je geld vermoed ik.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

Inderdaad Damo,

op cnczone.com heeft iemand zo`n Duits/Chinese spindel uit elkaar getrokken.
Zaten gewoon Chinese lagers in, op zich ook wel logisch.
Voor de prijs van de SKF lagers koop je zo`n complete chinese spindel, die Chinezen kopen echt niet goedkoper dan wij SKF lagers..een beetje misschien als ze er 1000 in een keer kopen....

Die website met die spindel van 800 euro is gewoon een Chinees van 300Euro, de Duitser steekt gewoon met een mooi praatje 500 in zijn zak..
serum

Bericht door serum »

Ik weet niet of het klopt, dat het dezelfde spindels zijn; kijk eens naar de neus en naar de ruimte voor de lagering, lijkt alsof er op de spindel van de Duitser ruimte is voor 2 lagers en op de goedkopere Ebay spindels (als je deze tenminste bedoeld met 300 euro spindels) ziet dit er anders uit.
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

Ze zien er anders uit dan bv. die van linearmotionshop. zijn zeker niet excact dezelfde.
op Alibaba.com vind je zoveel chinese uitvoeringen,
denk dat je het beste het gewoon eens op de persoon aan die Duitser kan vragen of ze uit China komen.
cncfranky
Contacteer:

Bericht door cncfranky »

spindel info,
dag allen,
Als ik DE SPINDEL goed bekijk lijkt deze op wat ik heb, het is een Chinese spindel en werkt heel stil, de extra slangen met het aquarium pompje is geen enkel probleem, je kan het pompje ook niet horen draaien, heb er zelfs een visuele controle op geplaatst om wel te zien of er koeling is, het water kan eventueel te laag staan in het reservoir, dit lijkt me het enige die kan gebeuren met een watergekoelde spindel, ook na 6 uren zonder water te koelen is het best nog haalbaar te frezen, deze blok spindel weegt ongeveer 8 kg en de massa om dit op te warmen duurt wel even.
Zoals ik al zei, niet alles is slecht dat van China komt en vaak zijn onderdelen hier verkocht als Europees ook gewoon van China.
voor een extra spindel 3000 Watt. met converter 400Hz betaalde ik rond de 630€ met 3 col. ER20.
groet
cncfranky
Beetje van alles en van alles een beetje
cncfranky
Contacteer:

Bericht door cncfranky »

kleine correctie het moet zijn op datum 01-02-2010 betaalde ik $ 630 USD Niet €.
(nu maakt € vs USD niet veel verschil meer denk ik)
Beetje van alles en van alles een beetje
bamatex
Contacteer:

Bericht door bamatex »

Ik heb idd een tijd geleden met Wolfgang Walle over de Chineese spindel gesproken en hij was er enthousiast over,
de spindel is zeer stil, volgens mij is het dezelfde als op de Excitech machine...hoe de lagering zit weet ik niet...
ik zal hem binnenkort weer eens bellen of mailen....

Over lagers gesproken, vandaag ook gebeld met Ebele in R'dam over INAFAG lagers, voor de x-as wil ik zelf de lager blokken (laten) maken, voor het loslager van de x-as wil ik een groefkogel lager gebruiken (6200-2RSR 10 x 30 x 9 mm) en voor het vast eind een hoekcontact kogellager (ZKLN 1242-2RS 12 x 42 x 25 mm), het laatste lager kenden ze niet :?: Ik vind het zelf ook een vrij groot lager, maar een dergelijk type wordt volgens gebruikt door o.a. Hiwin en Thomson. INAFAG heeft ook speciale spindel lagers, maar daar heb ik nog niet naar gekeken.....heeft iemand een suggestie / ervaring / voorkeur voor bepaalde lagers ?

Voor de y-as ga ik BK / BF lagerblokken van bearings en fasteners gebruiken, en voor de z-as alleen eeb BK lager blok.

Ik heb het huidige ontwerp uitgelegd op servo moteren BL70-150, maar twijfel nog ivm de kosten ....is het de extra investering waard of is het een "nice to have'' en kan ik mijn geld beter in een goede spindel investeren...

Ik denk trouwens dat mijn uitgangs budget van EUR 4500,- niet haalbaar is, zelfs niet als ik alles zelf zou proberen te maken (behoudens dan de spindels, recht geleidingen, HF spindel, drives, etc.) maar dit terzijde...

Ik ben ook naar positie switches aan het kijken, je heb ze die op basis van capaciteit werken...maar die vind ik redelijk groot.....en relatief duur....een gewone schakelaar lijkt mij ook niet ideaal, maar wat te denken van een reed contact / hall element schakelaar?

Ben ook weer een stap verder met het ontwerp. De baseplate will ik opbouwen uit 12mm dikke plaat. In eerste instantie zat ik aan C45 te denken (geslepen en voor bewerkt) maar dan wordt hij meer dan 100 kg...als ik voor de platen AW-6060 of AW-6082 kies kom ik uit op rond de 40 kg...ik wilde binnen de 150 kg blijven dus ik zit nu te denken aan een combinate de zijkanten van C45 en de top plaat van AW-6060, komt op ongveer 70 kg.

Bijgaand nog een plaatje van het ontwerp...

3160

Cheers

Bart
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

Hee die Bart,

Volgens mij zijn dat dubbelrij hoekcontactagers, nadeel hiervan is:
betaalbare zijn niet voorgespannen, dit houdt in dat bij minimale axiale belasting, enige vorm van "speling" ontstaat.
Als je ze zelf kan voorspannen (2 enkelrij hoekcontactlagers) zal eerst de voorspanning overwonnen moeten worden voordat speling ontstaat.
Kijk ook even in de Misumi "Mechanical" cataloges, hier staan ook spindellagers met prijzen etc.
http://www.misumi-europe.com/index.aspx ... =05&css=L2

Je zou snel denken, aah, die axiale krachten zijn met mijn applicatie toch niet zo groot, maar tijdens de versnelling dus wel,
de versnelling is constant, dus ook tijdens het frezen.
Ja het gaat wel ver en in detail, maar je kan er beter maar rekening mee houden voor dat geld.

Heb je net een maltje gestuurd met o.a iets over eindschakelaars en homing functies, dit kan op de servodrive, aanvullend kan je met goedkope microswitches een "hard limit" inbouwen.

Denk dat je met dat budget de spijker op de kop slaat....
Op zo`n machine hoort een mooie spindel, dit is zeker een belangrijk onderdeel van de constructie.

Gr. Roy
bamatex
Contacteer:

Bericht door bamatex »

Ik zit af en toe te kijken naar spindels, deze kwam ik op ebay de tegen, zou het wat kunnen zijn voor mijn toepassing ?

Voor mij is het belangrijk dat de spindel zeer stil is....wat me verder opviel is dat hij vrij zwaar is (5 kg), de prijs lijkt mij zeer redelijk, voor zover ik het kan beoordelen....ik heb ook geen idee of de controller wat is of niet, lijkt mij wel, maar dan ga ik alleen op het plaatje af...

Alvast hartelijk dank voor jullie commentaar / opmerkingen..

Cheers

Bart

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... EF:DE:1123
Plaats reactie