Bouwen van een EPOXY GRANIET machine en meer...
Moderator: Moderators
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Re: Bouwen van een EPOXY GRANIET machine en meer...
Ik denk, dat als je een machine frame uit Epoxymortel wilt maken, dat je moet beginnen met een "jig" die perfect haaks is, en vlak, zodat je daar je rail-houders tegenaan kan trekken.. een nadeel daarvan is wel dat je geen "blinde rails kan monteren..
een paar stevige i-of H profielen aan elkaar gelast en daarna haaks gefreesd moeten die klus wel kunnen klaren.. , dan is het zaak om een nette bekisting eromheen te zetten, en het frame in één keer te storten.. ( je moet dus ook een hars hebben met voldoende pot-life).. 't is nog een hele klus...
een paar stevige i-of H profielen aan elkaar gelast en daarna haaks gefreesd moeten die klus wel kunnen klaren.. , dan is het zaak om een nette bekisting eromheen te zetten, en het frame in één keer te storten.. ( je moet dus ook een hars hebben met voldoende pot-life).. 't is nog een hele klus...
Kijk, dat is nog eens precisieTrouwens, zat even op de site van epucret te surfen en vond een plaatje met wat uitleg van de methode, mal met insert en daar dan omheen gieten, 0,005/500 mm.............
Zal inderdaad wel wat kosten om zo`n malletje te maken.
Ik denk dat de het maken van een mal aanzienlijk duurder wordt als het maken van de freesmachine. Voor een producent die series giet is het een kwestie van rekenen wat de terugverdientijd is. Maar voor het gieten van 1 machine?
Als zo'n mal goed lukt misschien verhuren hier op cnczone..........
Mvg René
Kosten zijn inderdaad het grote probleem, moeilijk te verantwoorden om een blok van 250/250/150mm ALu te laten slijpen etc. 600 euro en daarna weggooien, hmmm.............lol.
Weet iemand wat dat zou in werkelijkheid zou kosten, zo`n blok van die afmetingen proffesioneel laten frezen en daarna slijpen, zodat alle zijden goed haaks zijn (0,01/100mm) (6061-t6)
Verhuren is geen optie, ontwerp is specifiek op de bewegingsonderdelen die ik van ebay heb gekocht.
Alleen spindels, spil en railsen komen al gauw nieuw uit op 5000euro+
Slimste zou zijn om gewoon te gaan voor gietijzer, maar ja wil toch graag EG...
Weet iemand wat dat zou in werkelijkheid zou kosten, zo`n blok van die afmetingen proffesioneel laten frezen en daarna slijpen, zodat alle zijden goed haaks zijn (0,01/100mm) (6061-t6)
Verhuren is geen optie, ontwerp is specifiek op de bewegingsonderdelen die ik van ebay heb gekocht.
Alleen spindels, spil en railsen komen al gauw nieuw uit op 5000euro+
Slimste zou zijn om gewoon te gaan voor gietijzer, maar ja wil toch graag EG...
Arie, je slaat de spijker weer eens op z'n kopArie Kabaalstra schreef:Ik denk, dat als je een machine frame uit Epoxymortel wilt maken, dat je moet beginnen met een "jig" die perfect haaks is, en vlak, zodat je daar je rail-houders tegenaan kan trekken.. een nadeel daarvan is wel dat je geen "blinde rails kan monteren..
En het ergste is dat we op school een spik splinter nieuwe Bridgeport 480GX hebben staan.
(HAN werktuigbouwkunde, weet Arie wel)
Wordt alleen niet gebruikt omdat het geld voor het gereedschap op is..........LOL.
Jig die ik wil maken bestaat uit een blok alu 250/250/150mm (6061-T6)
Wat zou dit kosten incl.materiaal, gefreesd en geslepen bij een PRO????
(HAN werktuigbouwkunde, weet Arie wel)
Wordt alleen niet gebruikt omdat het geld voor het gereedschap op is..........LOL.
Jig die ik wil maken bestaat uit een blok alu 250/250/150mm (6061-T6)
Waarom was jij bij die gave fabriek Rien? Heb je een eigen verspanningsbedrijf? Of werk je bij zo`n bedrijf?
Misschien kan je mij wat advies geven over kosten van verspanen etc. tzt
Vr.gr.
Roy
Misschien kan je mij wat advies geven over kosten van verspanen etc. tzt
Vr.gr.
Roy
Informeer hier eens http://www.rooy.nl/ Dit is een slijperij waar ik goede ervaring mee heb. Ik weet niet of ze aluminium kunnen / willen slijpen, ik heb het nog nooit gevraagd.Jig die ik wil maken bestaat uit een blok alu 250/250/150mm (6061-T6)
Wat ze wel doen is verspanend slijpen van ruwe staalplaat en deze desgewenst precies slijpen op de gevraagde maten. Heb je alles uit 1 hand, geen gedoe met aanleveren enzo...
Heb even gekeken, zo'n blok uit staal weegt dan ongeveer 75kg.
Mvg René
Roy, ik ben servicemonteur van Mikron geweest. Je krijgt dan diverse opleidingen in de fabriek zelf. Omdat ik van huis uit altijd een werktuigbouwer ben geweest keek ik op een wat andere manier naar de machines dan de collega monteurs. Leuk was ook om in de fabriek te zien hoe alles werd opgebouwd en afgesteld.veteq schreef:Waarom was jij bij die gave fabriek Rien? Heb je een eigen verspanningsbedrijf? Of werk je bij zo`n bedrijf?
Hey die Rien en Rene,
klinkt goed zo`n kijkje in de keuken, lijkt me ook erg gaaf.
Rene, zon blok uit staal is inderdaad loeizwaar, alu ongeveer 1/3 dus 25 kilo
25 kilo maal 8 euro is al snel 200 voor de grondstof, dan het bewerken nog.
Misschien is frezen precies genoeg?
Zo n jig is in ieder geval wel stijf genoeg voor eventueel een triltafel.
Houdt mij ook aanbevolen voor een richtprijs voor het precies frezen van zo`n blok en de haalbare toleranties.
klinkt goed zo`n kijkje in de keuken, lijkt me ook erg gaaf.
Rene, zon blok uit staal is inderdaad loeizwaar, alu ongeveer 1/3 dus 25 kilo
25 kilo maal 8 euro is al snel 200 voor de grondstof, dan het bewerken nog.
Misschien is frezen precies genoeg?
Zo n jig is in ieder geval wel stijf genoeg voor eventueel een triltafel.
Houdt mij ook aanbevolen voor een richtprijs voor het precies frezen van zo`n blok en de haalbare toleranties.
Staal kost ongeveer €1,60 - 2,00 / kg (ST52.3)
Zal met jou spec's maandag een offerte opvragen in alu en staal, ben zelf ook wel nieuwsgierig
Voor gezaagde alu plaat (51ST) vragen ze normaal € 4,50 - 5,00 / kg. Alu en staalprijzen gaan binnenkort wel stijgen
Ik weet niet of zo´n Jig na het gieten nog bruikbaar is, anders kan je er na het gieten misschien nog een meettafeltje van maken
Zal met jou spec's maandag een offerte opvragen in alu en staal, ben zelf ook wel nieuwsgierig
Voor gezaagde alu plaat (51ST) vragen ze normaal € 4,50 - 5,00 / kg. Alu en staalprijzen gaan binnenkort wel stijgen
Ik weet niet of zo´n Jig na het gieten nog bruikbaar is, anders kan je er na het gieten misschien nog een meettafeltje van maken
Mvg René
Hee Rene, top man, klinkt geweldig.
Wacht af met smart!!!
Kan je ook vertellen over de haalbare toleranties?
Alvast bedankt!!!!
Wacht af met smart!!!
Kan je ook vertellen over de haalbare toleranties?
Alvast bedankt!!!!
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Bedenk ik me net.. waarom een enorm Blok Alu opofferen aan een mal, terwijl je ´m ook uit platen Toolingplate zou kunnen opbouwen....
Buckle up, and enjoy the ride.. als je 2 platen in een L-Vorm tegen elkaar bout, en de zijkanten afschoort met nog 2 platen, dan heb je al een vrij stijve "halve doos", die je door de ruimte op de boutgaten perfct haaks kan stellen.
of: je freest de schoorplaten Haaks, en monteert ze niet naast, maar tegen de malplaten, dan heb je de hoek meteen goed (zo heb ik de freeskop van mijn machine ook geconstrueerd, de schoren zijn perfect haaks, en de andere platen zijn evenwijdig geslepen..
als je de "doos" verder afschoort met kruis-schoren die je van gewoon bandijzer kan maken, dan heb je een stijve en zuivere mal, kosten dezes?.. waarschijnlijk een fractie van het blok Alu..
een derde optie die je kunt overwegen.. kijk eens bij "Spanpartner" voor een "Spankubus" (of leen er een van een grote radiaalboormachine.. )
Buckle up, and enjoy the ride.. als je 2 platen in een L-Vorm tegen elkaar bout, en de zijkanten afschoort met nog 2 platen, dan heb je al een vrij stijve "halve doos", die je door de ruimte op de boutgaten perfct haaks kan stellen.
of: je freest de schoorplaten Haaks, en monteert ze niet naast, maar tegen de malplaten, dan heb je de hoek meteen goed (zo heb ik de freeskop van mijn machine ook geconstrueerd, de schoren zijn perfect haaks, en de andere platen zijn evenwijdig geslepen..
als je de "doos" verder afschoort met kruis-schoren die je van gewoon bandijzer kan maken, dan heb je een stijve en zuivere mal, kosten dezes?.. waarschijnlijk een fractie van het blok Alu..
een derde optie die je kunt overwegen.. kijk eens bij "Spanpartner" voor een "Spankubus" (of leen er een van een grote radiaalboormachine.. )
Ander idee dat ik in mijn achterhoofd heb is een alu basis.
Voordelen zijn dat geen JIG gemaakt hoeft te worden.
Alu zorgt voor de sterkte, stijfheid en uitlijning.
Epoxy graniet voor het dempen van de trillingen.
Zelf kan ik op school de basis onderdelen uitholen en overmaats op maat brengen+tappen etc.
Hierna kan ik de onderdelen wegbrengen om de contactvlakken een veegje te geven op een proffesionele freesbank mbt, haaksheid, vlakheid, paralleliteit.
Machine is trouwens erg klein (xyz 310/360/370 mm )
Bewerkbare kubus is xyz 110/90/70 mm........... 40Kg totaal
Ideeen en aanmerkingen zijn welkom!!!

Voordelen zijn dat geen JIG gemaakt hoeft te worden.
Alu zorgt voor de sterkte, stijfheid en uitlijning.
Epoxy graniet voor het dempen van de trillingen.
Zelf kan ik op school de basis onderdelen uitholen en overmaats op maat brengen+tappen etc.
Hierna kan ik de onderdelen wegbrengen om de contactvlakken een veegje te geven op een proffesionele freesbank mbt, haaksheid, vlakheid, paralleliteit.
Machine is trouwens erg klein (xyz 310/360/370 mm )
Bewerkbare kubus is xyz 110/90/70 mm........... 40Kg totaal
Ideeen en aanmerkingen zijn welkom!!!
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
ik zie hier behoorlijk wat overeenkomsten met mijn machine.. blijkt dat er meer mensen die kant op denken..
als je die gaten in je frame achterwege laat, hoef je em niet eens vol te storten met Epoxy, en als je't slim bouwt, kun je em helemaal afstellen, en hoef je het nabewerken niet eens uit te besteden..
met een goede freesbank kun je de platen al haaks frezen, de rest is dan kinderspel..
wat je design betreft, vooral op estetisch vlak vind ik em heel mooi
als je die gaten in je frame achterwege laat, hoef je em niet eens vol te storten met Epoxy, en als je't slim bouwt, kun je em helemaal afstellen, en hoef je het nabewerken niet eens uit te besteden..
met een goede freesbank kun je de platen al haaks frezen, de rest is dan kinderspel..
wat je design betreft, vooral op estetisch vlak vind ik em heel mooi