Kabelschoentang hydraulisch
Moderator: Moderators
Re: Kabelschoentang hydraulisch
Ja, want als je krimp in je hobbyproject maar voor 90% massief is in plaats van 100% dan ontsnapt de plutonium, en als dat langdurig onopgemerkt doorgaat dan kom je vroeg of laat boven de kritische massa uit en kaboem, half Nederland weg. Dat moet je wel zien te voorkomen.Kjelt schreef: 15 jul 2025 11:48 Dat als het mis gaat je nog kunt aantonen dat het daar niet aan heeft gelegen![]()
Dus ik ben het wel met je eens dat je ook als hobbyist alleen maar een krimpverbinding mag maken na het behalen van de certificaten 'omgaan met koperdraad', 'algemene krimpkunde', de fabrikantspecifieke modules en het doorstaan van de meesterproef. Waarbij geen van deze zaken langer dan 6 maanden geleden mag zijn anders moet je eerst op herhaling.
Nee hoor, dat is gewoon koper. Met een dun laagje zilver of tin tegen corrosie. Maar een ander metaal zou ook best kunnen.keesfrees schreef: 15 jul 2025 11:49 Over het krimpen van "zo maar" een koper buis, behoudt het de klemkracht ?
De aanknijp dingen zijn van een soort speciale legering stel ik mij voor (heb ik het idee)
Punt is: je perst de boel zo hard samen dat het koper zich als soort van stroperige vloeistof gedraagt en in alle gaatjes vloeit tot het 1 klont geworden is. Flareverbindingen bij je airco en het koper afdichtringetje bij de olieaftapplug van je vehikel werken ook door het koper te laten vloeien in alle gaatjes en hoekjes.
Het is dus geen veerspanning oid wat voor de klemkracht zorgt.

(willekeurig googleplaatje)
En als je nou dat samenknijpen voldoende ver doet dat het ter plekke van de krimp massief is maar niet zo ver dat het metaal zoveel vervormt dat het scheurt dan zit je voor je hobby/prototype/nulserie wel goed. Productie en de tooling die je dan nodig hebt is een heel andere tak van sport.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DaBit schreef: 15 jul 2025 13:48 Ja, want als je krimp in je hobbyproject maar voor 90% massief is in plaats van 100% dan ontsnapt de plutonium, en als dat langdurig onopgemerkt doorgaat dan kom je vroeg of laat boven de kritische massa uit en kaboem, half Nederland weg. Dat moet je wel zien te voorkomen.
Verder zoekt iedereen het lekker zelf uit wat mij betreft, ik zat te twijfelen of ik er aan zou beginnen maar zie er vanaf. Als zelfs gerenommeerde fabrikanten met een 2.4kWh kant en klare LiFePo unit een huis weten af te fikken en dan vervolgens de verantwoordelijkheid leggen bij de zonnepanelen fabrikant terwijl het hun LiFePo batterij was die niet tegen de te hoge spanning / lading kon, dan vraag ik me toch wel wat dingen af.
Ik wacht toch maar even op de solid state batterijen ook al zal dat wel duurder worden.
De oorzaak van deze door een erkend bedrijf geinstalleerde installatie is onderzocht door de batterij fabrikant, fout zat volgens hun niet in de thuis batterij maar in de MPPT van de solar installatie. Kennelijk kan deze best dure thuis batterij zich daar dan niet tegen beschermen. Vaag.
https://www.ess-news.com/2025/04/01/bal ... rman-home/
https://www.pv-magazine.de/2025/04/24/b ... -geklaert/
Ach, bij deze heb jij een vrijkaartje om mij een keer voor lompe betonboer ofzoiets uit te maken
We kennen elkaar al langer en we weten van elkaar dat ik over het algemeen probeer te snappen wat de bedoeling is van een stuk gereedschap en dat resultaat met 'hobbymiddelen' probeer te benaderen terwijl jij meer in het 'pak dan gewoon fatsoenlijk gereedschap dat bedoeld is voor het werk' kamp zit.
Natuurlijk. En ik heb ook geprobeerd ze uit elkaar te trekken.maar jij zelf gaat ook met een thermische camera je krimpverbindingen bekijken
Ik had voldoende vertrouwen in de krimps die ik gemaakt heb hoor, maar controle is altijd beter, en als het gereedschap er toch ligt gebruik ik het.
Ik heb een vermoeden dat thuisaccu's, en dan vooral de stekker-accu's, voorlopig nog een cowboymarkt zijn. Minimaal geld in de componenten, maximaal geld vangen en als het ergens een keer goed mis gaat dan laten ze de toko failliet gaan en beginnen ze wat anders.Als zelfs gerenommeerde fabrikanten met een 2.4kWh kant en klare LiFePo unit een huis weten af te fikken en dan vervolgens de verantwoordelijkheid leggen bij de zonnepanelen fabrikant terwijl het hun LiFePo batterij was die niet tegen de te hoge spanning / lading kon, dan vraag ik me toch wel wat dingen af.
Voorlopig vermoed ik dat je met 1 van de groteren/bekenderen zoals Victron, Deye, Growatt, Goodwe, BYD, etc. beter/veiliger zit.
Los daarvan is het allemaal ook statistiek. Er zijn zo verschrikkelijk veel Li-ion cellen in gebruik dat het haast niet anders kan dan dat er zo af en toe eentje in de fik gaat.
Idem met krimps trouwens. Als 1 in de 500 hobby-krimps gevaarlijk fout gaat dan zal het met een gemiddeld projectje wel loslopen.
In volumeproductie of als je het de ruimte in gaat schieten betekent dat echter onmiddelijk het einde van je toko.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Idd keesfrees, enige gelijkenis zie ik wel. Hij is wat knapper vind ik, Yvonne denkt daar anders over.
@kjelt, heb je bij solidstate accus dan geen hoge stromen?
@kjelt, heb je bij solidstate accus dan geen hoge stromen?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Voor jou maak ik me geen zorgen, je weet wat je doet en zou bv een paar proefkrimpen doorzagen om te checken.DaBit schreef: 15 jul 2025 17:31 We kennen elkaar al langer en we weten van elkaar dat ik over het algemeen probeer te snappen wat de bedoeling is van een stuk gereedschap en dat resultaat met 'hobbymiddelen' probeer te benaderen terwijl jij meer in het 'pak dan gewoon fatsoenlijk gereedschap dat bedoeld is voor het werk' kamp zit.
En ach voor 12V 1A connecties ofzo , geen probleem om te hobbie bobbieen.
Maar om op een openbaar forum aan wie weet wie zonder verdere kennis voor een 200A 50V toepassing koperen waterpijp als alternatief te noemen gaat mij te ver
Ik zie dan inderdaad de bui al hangen. Maar misschien komt dat ook wel doordat ik wat mensen help zoals mijn broer die dan na uitleg en tekening het nog voor elkaar krijgt om de hotelschakeling dusdanig fout te bedraden dat de automaat afschakelt
- kawarider
- Donateur
- Contacteer:
Tegen de tijd dat mijn plannen werkelijkheid zijn, is dat ook echt wel nodig. Blussysteem komt er ook in, al weet ik nog niet hoe en wat. Daar is ook nog aardig wat onduidelijkheid.
En waterleiding? Ik vrees dat ik de schuldige ben. Waar weet ik niet meer en zeker niet in de laatste sets.
Enne Hugo, ik zit in kamp Yvonne. Die gast heeft een hoop tegenwind gehad zo te zien.
Heb ik ook nooit aangeraden; ik heb netjes Klauke verbinders gebruikt, met Klauke tang ook nogKjelt schreef: 15 jul 2025 17:50 Maar om op een openbaar forum aan wie weet wie zonder verdere kennis voor een 200A 50V toepassing koperen waterpijp als alternatief te noemen gaat mij te ver![]()
Maar als de nummertjes goed optellen heb ik geen probleem met waterleidingspijp als verbinder. Want daar is gewoon geen fundamenteel probleem mee.
Daar zit 'm wel de crux: als de nummertjes goed optellen. Het handigste en belangrijkste gereedschap aller tijden zit tussen je oren (ohnee, eigenlijk in je portemonnee). Je moet snappen wat je aan het doen bent, het liefste altijd. En dan is gereedschap gewoon een hulpmiddel, het ene wat handiger dan het andere. Iemand die niet snapt hoe een soldeerverbinding eruit moet zien en waarom kan ik de beste soldeerpook aller tijden geven, maar de kans op slecht resultaat is levensgroot. Aan de andere kant kan ik jou een spijker, tang en een gasvlammetje geven en erop vertrouwen dat de solderingen goed zijn.
Verder werkt security through obscurity niet. Niet in de ICT, en ook niet door informatie achter te houden.
Safety in dit geval en inderdaad mee eens.DaBit schreef: 15 jul 2025 18:24 Verder werkt security through obscurity niet. Niet in de ICT, en ook niet door informatie achter te houden.
Wel zou je indien relevant de risico's/gevaren willen benoemen en anders doet iemand anders dat wel
- hainjedaf
- Donateur
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Het gaat er uiteindelijk toch om dat de doorsnede van de geleider voldoende is voor de stroomsterkte / het vermogen dat er doorheen moet?DaBit schreef: 15 jul 2025 18:24
Maar als de nummertjes goed optellen heb ik geen probleem met waterleidingspijp als verbinder. Want daar is gewoon geen fundamenteel probleem mee.
Daar zit 'm wel de crux: als de nummertjes goed optellen.
Dus als de doorsnede van die koperen pijp voldoende is om de gevraagde prestaties te leveren, en de krimpen zijn goed gezet,
is er toch niets mis?
En dat je (overgangs)weerstand laag blijft?
of denk ik nu te simpel?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Als de binnendiameter van de koperen pijp overeenkomt met de kabeldiameter en de krimp van de tang (of andere tool) er voor zorgt dat beide koperen delen (kabel en pijp) een geheel gesloten massief koperen verbinding zijn, dan ja, bijna.hainjedaf schreef: 15 jul 2025 19:04 Het gaat er uiteindelijk toch om dat de doorsnede van de geleider voldoende is voor de stroomsterkte / het vermogen dat er doorheen moet?
Dus als de doorsnede van die koperen pijp voldoende is om de gevraagde prestaties te leveren, en de krimpen zijn goed gezet,
is er toch niets mis?
En dat je (overgangs)weerstand laag blijft?
of denk ik nu te simpel?
Want:
1) de exacte benodigde binnendiameter voor iedere kabel zal lastig worden met standaard koperen pijp maten.
2) ook de pijp wand dikte ivm de krimptang. Iedereen is blij als ze hun €300+ kostende krimptang die ze aan je uitgeleend hebben defect terug krijgen.
3) hoe ver moet je persen om een massief koperen verbinding te krijgen maar niet te ver persen om de mechanische integriteit over te belasten
Dat is precies waarom de ene krimptang niet goed werkt met sommige andere merken kabelschoenen.
4) de koperen pijp is niet vertind/vernikkeld dus kan oxideren (overgangsweerstand), zou je zelf ook kunnen doen.
5) het eindmontage punt:
- het vlakslaan van de koperen pijp op dat punt zodat de buis daar weer 1 geheel koperen plat stuk is,
zonder dat je de mechanische integriteit van het koper bij de overgang van buis naar vlak aantast.
- het gat dat je in de koperen pijp moet boren (voor de bevestiging met de bout moer)
Best een aantal variabelen waar even goed naar mag kijken.
Hier trouwens een krimp uit de jaren 80, kan het maar niet weggooien.
Lijkt simpel toch twee keer met een steenbeitel op zo'n koperen ding slaan en klaar.
Lekker hard zodat je door de wand van de krimpconnector heen slaat altijd goed voor corrossie , weerstand en mechanische treksterkte hoe harder hoe beter
Of vergat je de ondersteuning aan de onderzijde of het effect op koper van een korte grote kracht anders kan uitpakken dan een langzaam opbouwende gelijkmatige druk ? Of denk ik te ver door en moet ik mijn mond maar houden

Dat is een mooie krimp! Ik ben altijd wat sceptisch over krimptangen die zo'n plaatselijke indrukking maken t.o.v. een die de huls rondom laat krimpen. Maar als ik deze zo zie kan dat toch heel goed werken. Een mooi voorbeeld, goed bewaren zou ik zeggen 
Het idee is nog steeds simpel: reduceer de doorsnede zodanig dat het een vrijwel massieve bonk koper wordt. Of je die reductie in doorsnede realiseert door het in een vierkant of zeskant te persen of je doet dat door er een pin in te drijven maakt opzich nog niet zo heel veel uit.
Een afgeronde beitelpunt erin drijven kan dus best. Dat slaan met de beitel zoals in dat filmpje met Hugo in houthakkersblouse ben ik het dan weer niet zo mee eens; het metaal moet kunnen vloeien en niet na 2 klappen al hard geworden zijn.
Verder heb ik dat artikel waar ik het vorige plaatje uit gegoogeld had eens doorgelezen; die was opzich best leuk. Nog een ander plaatje wat in het oog sprong dat relevant is voor deze discussie:

De 'design range' is het punt waar de boel massief word. Knijp je verder dan reduceer je de diameter en gaat de mechanische sterkte weer omlaag.
Voor professionele krimpverbindingen wil je absoluut in dat bereik zitten.
Maar wat als je dat nou eens niet haalt omdat je voor de hobby een HBM hydraulische krimper gebruikt en terminals van de afhaalchinees waardoor je dus de keuze hebt uit bekken die net effe te ruim zijn en bekken die net effe te krap zijn? Dan zie je dat de 'electrical performance' over een heel breed bereik gewoon prima is. Vooral voor toepassingen als zonnestroom en thuisaccu's waar je vanwege verliezen de stroomdichtheid toch al niet heel ver boven de 3A/mm2 wil laten komen.
De mechanische sterkte heeft het meeste te lijden, maar die moet je maar net nodig hebben. Bij stationaire toepassingen zoals zonnestroom en thuisaccu's is het minder belangrijk dan bij krimpverbindingen in een Parijs-Dakar truck.
Weten wat je doet en waarom, of iemand anders vinden die dat weet. Dat is het belangrijkste. Als je snapt welk doel je wil bereiken dan kun je uit 2 strips staal een setje krimpbekken vijlen, in de bankschroef zetten, daarmee je waterleidingspijp op een kabel krimpen, met als resultaat een volstrekt acceptabele verbinding. En dan is dat nog bij lange na niet het meest bizarre stukje gereedschap dat hier op het forum gefabriceerd zou worden.
Een afgeronde beitelpunt erin drijven kan dus best. Dat slaan met de beitel zoals in dat filmpje met Hugo in houthakkersblouse ben ik het dan weer niet zo mee eens; het metaal moet kunnen vloeien en niet na 2 klappen al hard geworden zijn.
Verder heb ik dat artikel waar ik het vorige plaatje uit gegoogeld had eens doorgelezen; die was opzich best leuk. Nog een ander plaatje wat in het oog sprong dat relevant is voor deze discussie:

De 'design range' is het punt waar de boel massief word. Knijp je verder dan reduceer je de diameter en gaat de mechanische sterkte weer omlaag.
Voor professionele krimpverbindingen wil je absoluut in dat bereik zitten.
Maar wat als je dat nou eens niet haalt omdat je voor de hobby een HBM hydraulische krimper gebruikt en terminals van de afhaalchinees waardoor je dus de keuze hebt uit bekken die net effe te ruim zijn en bekken die net effe te krap zijn? Dan zie je dat de 'electrical performance' over een heel breed bereik gewoon prima is. Vooral voor toepassingen als zonnestroom en thuisaccu's waar je vanwege verliezen de stroomdichtheid toch al niet heel ver boven de 3A/mm2 wil laten komen.
De mechanische sterkte heeft het meeste te lijden, maar die moet je maar net nodig hebben. Bij stationaire toepassingen zoals zonnestroom en thuisaccu's is het minder belangrijk dan bij krimpverbindingen in een Parijs-Dakar truck.
Weten wat je doet en waarom, of iemand anders vinden die dat weet. Dat is het belangrijkste. Als je snapt welk doel je wil bereiken dan kun je uit 2 strips staal een setje krimpbekken vijlen, in de bankschroef zetten, daarmee je waterleidingspijp op een kabel krimpen, met als resultaat een volstrekt acceptabele verbinding. En dan is dat nog bij lange na niet het meest bizarre stukje gereedschap dat hier op het forum gefabriceerd zou worden.
- serum
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Als je de basis in acht neemt en ook nieuwe kabel gebruikt, geen chinese aluminiumzooi met koperkleurtje gebruikt. Ook dat is redelijk makkelijk te vinden zonder je er bewust van te zijn weet ik nog te van de jacht naar 2,5 en 4mm2 luidsprekerkabel. (daar ben ik bang voor als je een stalen bak met bms en bekabeling in China koopt, dat er CCA bagger gebruikt is)
Oxide op het koper in oudere kabels wil je ook niet. Koper zo zuiver mogelijk houden. Een vers stuk koper en als je dan ook nog een IR thermometer gebruikt ter controle van je krimpingen ben je al verstandiger bezig dan de gemiddelde installateur of accubouwcowboy. De boel zonder voorspanning in elkaar zetten is ook iets om even bij stil te staan. Als je een tang nodig hebt om de lug in positie te krijgen vooordat je hem in positie hebt zou ik ook niet willen.
die 200A is geen kattepis, weet niet wat voor legering koperbuis is, maar in mijn herinnering is het verre van broos. Lekker rekbaar komt eerder in mij op. De bescheiden 25mm2 kabelschoentjes die ik heb gekrompen met klauke, dan zijn de klaukes wel dikwandiger. Voor die paar euro zou ik persoonlijk niet beknibbelen. Zelfs niet als de thuisaccu dienst doet als nachtkastje voor je schoonmoeder.
Oxide op het koper in oudere kabels wil je ook niet. Koper zo zuiver mogelijk houden. Een vers stuk koper en als je dan ook nog een IR thermometer gebruikt ter controle van je krimpingen ben je al verstandiger bezig dan de gemiddelde installateur of accubouwcowboy. De boel zonder voorspanning in elkaar zetten is ook iets om even bij stil te staan. Als je een tang nodig hebt om de lug in positie te krijgen vooordat je hem in positie hebt zou ik ook niet willen.
die 200A is geen kattepis, weet niet wat voor legering koperbuis is, maar in mijn herinnering is het verre van broos. Lekker rekbaar komt eerder in mij op. De bescheiden 25mm2 kabelschoentjes die ik heb gekrompen met klauke, dan zijn de klaukes wel dikwandiger. Voor die paar euro zou ik persoonlijk niet beknibbelen. Zelfs niet als de thuisaccu dienst doet als nachtkastje voor je schoonmoeder.