Bambulabs X1 of toch de Creality K1C ??

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Bambulabs X1 of toch de Creality K1C ??

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben natuurlijk nog maar een beginner op het gebied van FDM/3D Printen... maar!

STL?.. de output resolutie kun je in je CAD pakket instellen toch?.. zo niet.. ga dan eens kijken naar een goed CAD pakket.
Ik werk ook met STL in de CAM voor de Freesbank, omdat CAMBAM niet altijd goed raad weet met STEP bestanden.
'k heb de resolutie gewoon fijn ingesteld in Alibre, en daar heb ik geen problemen mee als het gaat om 3D Freeswerk.

Wat de Nozzlereiniger betreft.. als er een manier is om dat siliconen borsteltje op een plaatje te monteren.. klaar...
dat rolletje wat de Bambulabs P1S gebruikt, reinigt niet altijd even goed.. waardoor er soms klodders filament van de vorige print aan blijven hangen.. mijn remedie?.. ik heb een messing borsteltje, kop naar voren halen, temp op 230°C graden. even de borstel erover.. clean as a whistle..
Ik weet niet of de software aan te passen is?.. anders zou ik dat , of een vergelijkbaar borsteltje achterop mijn bedplaat monteren..

Hoe bevalt me die P1S?.. Prima.. je moet toch altijd leren om te gaan met de machine en het Filament.
Qua Filament, is het merendeel PETG, en als het te lang buiten de machine heeft gelegen (ondanks die Bewaarboxen) en het te vochtig is.. poosje in de machine, met het bed op 100°C (wel op iets dat de hitte van het bed niet rechtstreeks in je Rol jaagt..) en dan de Hygrometer erbij in.. en als die onder de 21% valt is het doorgaans wel goed.. een "Droger" staat nog op de verlanglijst..

Filament Koop ik bij TM3D, zowel PETG als PLA (voor de zeldzame momenten dat ik dat gebruik), andere filamenten heb ik nog niet veel gebruikt.. ja 1 rolletje van 123-3D. weet niet eens meer welk merk.. en ook niet meer welke soort en welke kleur..

Kortom.. Ja.. ik kan wel zeggen dat ik een tevreden Bambi P1S gebruiker ben.. momenteel staat ie ook weer lekker te snotplotteren.., maar de Creality heeft ook op de Shortlist gestaan.. maar een plotselinge prijsdaling van de Bambi P1S heeft me voor die printer doen kiezen...
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Dat van de resoluties heb je niet juist begrepen.

Het gaat erom dat een step en stl geimporteerd in orcaslicer verschillen in resolutie. (waarbij, geheel onlogisch, de stl een hogere resolutie heeft dan de step).

Ik gebruik geen stl's meer voor printen, 3mf is het nieuwe hip. 1987 vs 2015

Die nozzlereiniger; siliconen werken niet, ze klemmen juist het filament vast. Zo'n borsteltje werkt veel efficienter. Je kan normaalgesproken in klipper zo de macro in om aanpassingen te doen voor de x/y commando's staat er gewoon een platte gcode in. Ik ben ook niet enthousiast over siliconen borsteltjes. Die macro staat in de pinter.cfg of een speciale macro.cfg of wat voor naam ze er ook aan gegeven hebben. Aan het begin van de printer.cfg zie je welke andere .cfg's gebruikt worden, in 1 van die staat de macro voor de reinigingsmacro.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

de Bambu heeft een siliconenrubberen rolletje waar de nozzle overheen gejast wordt.. over het algemeen voldoet dat.. maar soms niet.. en dan haal ik die messing borstel er even overheen..
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Zeker petg wil graag draden trekken. Ik prime voordat ik petg ga printen nog even een dikke klodder op een hoopje in het hoekje van het printbed, trek dan de nozzle snel weg en laat hem een flinke draad extruderen op het randje om vervolgens door te gaan met printen. Heb hiermee geen borstelactie meer nodig en print zonder draadjes de eerste laag. Maar zeker nozzles met een langere verwarmzone willen wel filament spugen als ze opwarmen. Een katoenen lapje werkt ook prima trouwens om de nozzle mee te reinigen. Zeker die chromen nozzles worden daarmee goed schoon.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Draden heb ik eigenlijk nooit last van.. 'k print ook wel dingen met een onderbreking in de laag, en het is maar zelden dat ie daar in de vrije lucht snottert..
't is meer dat een klodder aan de nozzle blijft hangen, en dat je die op een bepaald moment in je print krijgt.. helemaal storend als je eerst een kleur geprint hebt, en dan wit filament erin hangt..

Maar zoals gezegd, als ik na een print een snottebel aan mijn nozzle heb, dan haal ik em even naar voren, en veeg zijn neus af met een messing borsteltje.. en dat werkt vooralsnog primagoed.. zie het ook als het reinigen van je lasnozzle als je bezig bent met kritisch laswerk.. een lasser kan niet zonder zijn "FIX" tangetje, een 3D printer niet zonder Messing borstel naar mijn mening..
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

Snotveger?
kijk eens naar dit filmke
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Portje schreef: 21 okt 2024 23:39 Snotveger?
kijk eens naar dit filmke
Da's een hele mooie.. Ik ben nu net terug van de schietvereniging.. morgen maar even downloaden.. en even zien of ie past.. en of ik er ook een stukje Messing borstel in kan zetten..
Dankje voor dat linkje!..
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Hebben jullie die snotvegers echt zo hard nodig? Bij mij komt er bij het opwarmen een klein poepje uit de nozzle wat vervolgens bij het leggen van een skirt, wat mijn manier is om de plasticstroom op gang te krijgen, ergens aan de bouwplaat blijft plakken. Plasticstroom sputtert dan nog iets gedurende de eerste 20cm skirt, stabiliseert en de print begint.

De rommel die zich gedurende meerdere prints op de nozzle en verwarmingsblok verzamelt vanwege bijvoorbeeld PETG spinnerag dat eraan blijft plakken krijg ik met een messing borsteltje ook al niet lekker weg. De spuitmond/verwarmingsblok (E3Dv6) een keer verwarmen tot 160 graden, met een pincet de klonten taaie massa eraf trekken, doorverwarmen naar 250 graden zodat het vloeibaar wordt en met een stukje werkplaatspapier poetsen vind ik veel effectiever.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Arie Kabaalstra
Contacteer:

DaBit schreef: 22 okt 2024 08:31 Hebben jullie die snotvegers echt zo hard nodig? Bij mij komt er bij het opwarmen een klein poepje uit de nozzle wat vervolgens bij het leggen van een skirt, wat mijn manier is om de plasticstroom op gang te krijgen, ergens aan de bouwplaat blijft plakken. Plasticstroom sputtert dan nog iets gedurende de eerste 20cm skirt, stabiliseert en de print begint.
eigenlijk gaat dit niet over de vraag Bambu VS Creality, maar is het meer een Algemeen 3D snotplot issue.. maar even een skirtje leggen.. dat kan inderdaad wel schelen.. doorgaans blijven die klodders in mijn eerste laag hangen.. als je ze zoals jij doet, aan je rokje afveegt.. problem solved!
PETG Spinrag heb ik eigenlijk geen last van, dat heeft mogelijk ook met het merk PETG te maken, zoals gezegd gebruik ik TM3D PETG, en die bevalt me vooralsnog prima.

'k heb de "verbeterde zakdoek" uit het Youtube filmpje inmiddels wel gedownload, en ik heb het Bambu A1 nozzle wipertje al in mijn boodschappenmandje gemikt..
Henk3D

Bericht door Henk3D »

Ik heb nog geen 3D printer maar omdat ik links er rechts wat zag over hoe goed de X1 is daar ook eens naar gekeken. Op het moment heeft Bambu een blackfriday sale (tot €380,- op een printer)..

Maar bij Bambu heb je volgens mij 2 best aantrekkelijke printers die qua print mogelijk heden bijna gelijk zijn. Want behalve de X1c is er ook nog de P1s. Die laatste heeft niet de digitale snufjes van de X1 en is ook niet direct (via upgrade wel) geschikt om het vezel versterkte filament te gebruiken..

Mijn vraag is dus is de X1c de extra+/- €500.- waard?
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Ik heb zelf een P1S, en zoals je eerder hebt kunnen lezen, bevalt ie mij goed.
mijn financiële situatie op het moment dat ik mijn P1S kocht, weerhield me ervan om voor een X1C te kiezen, omdat ik vooralsnog geen Carbon versterkte onderdelen nodig heb.. (een AMS staat nog op de verlanglijst, evenals een Filamentdroger)

(zijsprongtje: Als je ECHT sterke onderdelen wilt.. Print een Mal van PLA of PETG, en Lamineer daar ECHT Carbon in.. da's veel sterker, en de website EASY Composites heeft een hele reeks instructievideo's over hoe dat te doen. )
Henk3D

Bericht door Henk3D »

Oké dus met een P1s mis je nog niks?

Door zo’n sale ben je wel eerder geneigd om net het duurdere model te kiezen..
En misschien zou ik -als beginner- beter het instap model kiezen.. want ook met de A1 kun je denk ik ook goede prints maken..zit alleen geen kast omheen.

AMS hebben ze nu trouwens ook los afgeprijsd..

Echt Carbon verwerken is natuurlijk weer een vak apart..
Nog los van de het gebruik van vacuüm en een oven..
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Ik heb ook een P1S met een AMS bevalt prima. (mooi zwart dus past mooi in het interieur)
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Henk3D schreef: 22 okt 2024 15:53 Echt Carbon verwerken is natuurlijk weer een vak apart..
Nog los van de het gebruik van vacuüm en een oven..
(off topic)
Dat kan.. dat levert een NOG beter resultaat op, maar een gewoon ongevacumeerd en op kamertemperatuur uitgehard Carbon laminaat is al knettersterk.. daar sta je echt van te kijken hoeveel sterker dat is tenopzichte van Glasvezel.
als je je Carbon in een mal kan persen, hoef je niet te vacumeren, en als je het op kamertemperatuur laat uitharden, krijg je zoals gezegd al best een sterk resultaat..
Als je mal aan de bovenkant open is, is vacumeren mogelijk wel handig, maar een plastieken zak en een vacuumpompje doen al wonderen..(been there, done that)
Plaats reactie