el-cheapo machine op aliexpress

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: el-cheapo machine op aliexpress

Bericht door Arie Kabaalstra »

da's niet iets waar met wat "elbow grease" geen goede machine van te maken is.. Kortom.. de Mouwen opstropen.. en Gaan!..

Voor het graveren van die ringen van Titanium, heb je nog wel een 4de as nodig.. en de juiste freesjes.. niet te dik.. want daar heeft't motortje niet genoeg koppel voor..

Let ook op met het verspanen van Titanium.. 't is brandbaar!.. Ik heb zelf al eens een Brandje in de machine gehad.. Koeling doet wonderen.. maar zodra een Frees bot wordt.. vervangen.. en heel lang gaan ze niet mee..
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

MeMoRy schreef: 12 jul 2023 19:04 Machine kwam vandaag binnen. Kwam aan op de typische aliexpress manier
Ik zou een klacht indienen bij AlieExpress, niet de verkoper. Maak een filmpje van de problemen en voeg een nette beschrijving toe. Voor dat geld mag je verwachten dat je een werkend, onbeschadigd nieuw product krijgt. Een klacht moet je binnen 14 dagen na ontvangst indienen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Arie Kabaalstra schreef: 12 jul 2023 19:59 da's niet iets waar met wat "elbow grease" geen goede machine van te maken is.. Kortom.. de Mouwen opstropen.. en Gaan!..
Ja, denk ik ook. Dat verbogen profiel is wel een dingetje. Terugbuigen verzwakt het aluminium.
Kijken of ze reserveonderdelen willen opsturen.

4e as is ook binnen. Ziet er op eerste gezicht goed uit, al zijn er wat vreemde ontwerpkeuzes gemaakt. Wel van die aluminium extrusies met t slot, maar geen t moeren! Gewoon door het aluminium geboord. 🤦
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

Zit de kogelomloop nou direct op de steppermotor, zonder iets van een axiaal lager erop?. Maw alle axiale krachten gaan direct de stepper motor in?. Daar zijn ze namelijk niet echt voor gemaakt, kan wel gezeur gaan geven. Als de machine toch nog wat aandacht verdient zou ik hier goed naar kijken.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Dien inderdaad een klacht in op basis van duidelijke foto's en dingen die niet goed zijn, beschadigd zijn etc.
In het begin komen ze met 5 Euro terug en zo, ga daar beslist niet op in, bepaal voor je zelf wat de waarde van het stoffelijk overschot nog waard is voor je. Blijf stug volhouden dat je niet met minder akkoord gaat. Na een paar dagen komt Ali zelf op het net en neemt dan een beslissing.

Als je geluk hebt en met PayPal of credit card hebt betaald heb je volledige retour garantie en kun je het hele ding dus kostenloos retourneren, maar wellicht een een flinke refund wel de meest interessante optie.

Ik heb zelf iets dergelijks aan de hand gehad met een HF spindelmotor, bij ontvangst stak de ER20 moer uit de verpakking, dat was voor mij een duidelijke reden om het ding niet te accepteren, de koopprijs was iets van 110 of 115 Euro, ik had gevraagd om een nieuwe motor omdat ik de geleverde gewoon total loss vond en ik had aangeboden 25 Euro te willen geven voor het restant. Uiteindelijk kreeg ik 75 (iets) terug, dat bleken Dollars te zijn, na koerscorrectie bleek dat 86 Euro te zijn. Mijn spindel kostte dus toen nog 30 Euro of zoiets. Nadien heb ik de spindelmotor getest en er bleek eigenlijk helemaal niets mee aan de hand te zijn, hij heeft nog jaren op mijn machine gedraaid zonder enig probleem.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

P1-Engineering schreef: 12 jul 2023 21:45 Zit de kogelomloop nou direct op de steppermotor, zonder iets van een axiaal lager erop?. Maw alle axiale krachten gaan direct de stepper motor in?. Daar zijn ze namelijk niet echt voor gemaakt, kan wel gezeur gaan geven. Als de machine toch nog wat aandacht verdient zou ik hier goed naar kijken.
Dat zal denk ik best wel meevallen, in dat motortje zit een 608 of 6000 lagertje of zoiets, die mag best nog wel wat kracht hebben, zeker voldoende om wat te graveren. Maar een extra lagerblokje is natuurlijk wel beter.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Of.. de Kogelomloopjes zitten vast aan de andere (koude) kant.. dat zit bij mijn Beagle al jaren zo.. schroefdraadje in de kopse kant van de as.. Boutje en een Ringetje.. en klaar..
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Ja, lager zit aan andere kant. En vastgeschroefd. Dus kracht op de motor zal niet te groot zijn. Ik ga nog wel kijken.

Als ik hem terugstuur heb ik niets. Zelf samenstellen en maken zal waarschijnlijk duurder zijn. Alleen die 4e as koop je voor 175 euro, dus hele rest van de machine was 425 euro. Dat is bijna niets voor al die onderdelen, niet?

Electronica mag gelijk ook aangepakt worden. Zit niet eens een zekering op de ingang, dus bij kortsluiting zou de stroom flink kunnen worden.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

MeMoRy schreef: 12 jul 2023 22:13 dus hele rest van de machine was 425 euro. Dat is bijna niets voor al die onderdelen, niet?
In mijn router zit:
150,-- 6 meter extrusie profiel 40x40
77,-- 1.5 meter 40x80
20,-- 1 meter staal koker 70x70x3
100,-- aluminium staf/plaat (denk ik)
100,-- 4 stappenmotoren Nema23 1.2 Nm
30,-- 24 V MeanWell voeding 350W
30,-- bouten
45,-- controller en driver. Misschien nog €80,-- voor drivers als de stepstick te zwak zijn
100,-- bldc spindel
50,-- proxi, kabels, stekkers, kabel goot, etc
10,-- werkschakelaar
5,-- euroconnector met schakelaar en zekering
60,-- verzendkosten
240,-- 300mm, 300mm, 400mm HGR20 rails en wagentjes
24,-- PLA
totaal €1050,-- toch 2.5 x zo duur als die chinees
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

hfjbuis schreef: 12 jul 2023 22:44 ...
Ja, en dat is alleen nog de onderdelen. Deze is dan ook al om maat gemaakt en geassembleerd. Dat is ook wat waard
En er zit software (mach3) en settings bij. Ook niet niets
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

MeMoRy schreef: 12 jul 2023 19:04
Frame is verbogen. Maar afwerking is sowieso troep
Afbeelding
Als ik dit terug wil buigen, kan ik dan het best even de brander erop zetten? Of juist beter koud?
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

hfjbuis schreef: 12 jul 2023 22:44
MeMoRy schreef: 12 jul 2023 22:13 dus hele rest van de machine was 425 euro. Dat is bijna niets voor al die onderdelen, niet?
In mijn router zit:
150,-- 6 meter extrusie profiel 40x40
77,-- 1.5 meter 40x80
20,-- 1 meter staal koker 70x70x3
100,-- aluminium staf/plaat (denk ik)
100,-- 4 stappenmotoren Nema23 1.2 Nm
30,-- 24 V MeanWell voeding 350W
30,-- bouten
45,-- controller en driver. Misschien nog €80,-- voor drivers als de stepstick te zwak zijn
100,-- bldc spindel
50,-- proxi, kabels, stekkers, kabel goot, etc
10,-- werkschakelaar
5,-- euroconnector met schakelaar en zekering
60,-- verzendkosten
240,-- 300mm, 300mm, 400mm HGR20 rails en wagentjes
24,-- PLA
En vergeet vooral ook de uren niet….
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

MeMoRy schreef: 13 jul 2023 08:11
hfjbuis schreef: 12 jul 2023 22:44 ...
Ja, en dat is alleen nog de onderdelen. Deze is dan ook al om maat gemaakt en geassembleerd. Dat is ook wat waard
En er zit software (mach3) en settings bij. Ook niet niets

is 100 % illegale kopie
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Ah, goed om te weten.

Maar alu buigen. Koud of warm?
Plaats reactie