TOS FN25, restauratie project

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

janplastiek
Donateur
Contacteer:

Re: TOS FN25, diverse vragen

Bericht door janplastiek »

moest jaren terug een vracht leveren in Duitsland, iets te veel maar ging wel dacht ik.
ik moest stoppen van de politie , kreeg een boete, mocht het overgewicht uitladen, en deel 1 gaan lossen op de bestemming, en terug het overgewicht op gaan halen en weer leveren.
Van de boete had ik al een kleine aanhanger kunnen kopen. :oops:
Breek de dag, frees een lijntje.
Damocles
Contacteer:

Bericht door Damocles »

Gewocjt valt wel mee. Ik doe nooit meer dan 350kg. Dat zijn 3 lijvige passagiers. Alleen hangt het nogal ditect boven de achteras en dat lijkt toch niet zo goed te zijn. Het kan misschien ook wel deels aan de belgische wegen liggen. Je kan al niets vastsjorren dus meer gewicht moet er zeker niet in.

In de garage vroegen ze 550eur voor trekhaak te installeren. Auto is op papier maar 2500 meer waard, dat vond ik niet in verhouding. Blijkt nu dat zelf monteren wel wag werk is maar best te doen. Das voor in de lente.

Het zijn niet alleen de machines trouwens. Een beetje spanschroef oid is ook al snel niet meer te dragen alleen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
FSSF

Bericht door FSSF »

Zo stevig zaagbankje zeg! :shock: 8)

Ik heb ook wel eens wat meer spul opgehaald dan de bedoeling was, zal ook wel tegen de 4/500 kilo geweest zijn, stuurde lekker licht :roll: :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

Voorzichtige conclusie.
Koop geen tweede hand auto die van iemand met een metaal hobby is geweest. :mrgreen:
In theorie kan ik praktisch alles
Jensorie

Bericht door Jensorie »

Ik vind het maar link... Het gaat allemaal prima tot je vol in de remmen moet (Als ie uberhaupt nog wat kan remmen). En dan is het te laat. Wat is de winst? 50 euro's voor de huur van een gekeurde tandemasser.

Een mooi voorbeeld, twee weken geleden in de stad:

11395
11396
Aan het kenteken te zien is beun de haas wel effe op pad geweest met een hengertje van de buurman. ''scheelt toch weer 50 euro's'' hoor ik 'm al zeggen :lol:
Had heel anders af kunnen lopen overigens.

Heb het geluk dat mijn pa een bestelbus heeft, en een mooie aanhanger om de hoek. Zo'n aftandse machine hoef ik niet in de achterbak te hebben liggen :mrgreen:

Het zaagmachientje is in ieder geval van zn stapel pallets afgehaald vandaag, en ik heb m wat schoongemaakt/ getest. Leuk ding :mrgreen: Oppassen dat ik nu niet al mijn materiaal er doorheen ga jassen om het zagen te testen.
11397

Terug naar de TOS, ik ga van de week de verticale kop afronden, Z as slede demonteren.

Groet
Jens
spinningwheels
Contacteer:

Daar gaat iemand een aardige douw krijgen.
Kenteken op die kar is van een VW bus.
Tandemasser geremd en dan een auto plaat er op, dat is al niet goed.
Geen van de twee autotjes op de foto , mag zo,n tandemasser trekken,

Maar met een bestelbus en een mooie aanhanger ga je ook al snel over een max massa van 3.5ton heen en dan moet je weer een E achter B hebben.

Maar mooi zaagje , je was trouwens zo ongeveer om de hoek voor die draai kiep kantel tafel LOL
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

spinningwheels schreef:Daar gaat iemand een aardige douw krijgen.
Kenteken op die kar is van een VW bus.
Tandemasser geremd en dan een auto plaat er op, dat is al niet goed.
Geen van de twee autotjes op de foto , mag zo,n tandemasser trekken,
Ik denk dat die VW bus kort daarvoor rechts af is geslagen, en z'n aanhanger vergeten is.
Die is recht door gegaan, heeft z'n trekhaak in dat Mazda'tje geboord en die vond het wat zwaar worden.
( die heeft nog een witte beschermdop op de trekhaak zitten, dus die trok niet die aanhanger )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mostudio
Contacteer:

Bericht door mostudio »

Als je het bericht leest is de aanhanger los geschoten van een auto en is zijn eigen weg gegaan.
Stond op district 8 nieuws
FSSF

Bericht door FSSF »

Ach, met een beetje gezond verstand kom je een stuk verder dan domweg wat regeltjes opvolgen. Maar ik geloof niet dat het topic ging over aanhangers en belading :lol:
Jensorie

Bericht door Jensorie »

Gisteravond weer even kunnen knallen. De horizontale ''slede'' waar de verticale freeskop aan hangt moest ook uit elkaar, aangezien er een spie heeft zitten jutteren. Ik draai de as een halve slag om en frees er dan een nieuwe spiebaan in. Eventueel steek ik ook een nieuwe spiebaan in de tegengestelde as.
Morgen ga ik de lagers bestellen.

Afbeelding

De kraagbus verwijderen.
Afbeelding

Om het laatste lager te demonteren, moest er een gat geboord worden om de stalen dop er uit te kunnen trekken.
Afbeelding

Na het badderen in de ontvetterbak
Afbeelding

Wordt vervolgd....
Jensorie

Bericht door Jensorie »

Vandaag de complete Z as gedemonteerd, een schone 110kg aan de haak. Dus heb hiervoor een tijdje moeten wachten tot een vriend van mij tijd had voor een extra handje..

De X as heeft een probleem met de autom. voeding, deze is hier in blijven staan en zo is de machine aan zijn einde gekomen.

Ik probeer nu alles te demonteren, maar de trapezium spindel zit muurvast, ik vermoed dat de spie in de bus voor de voeding (deze bus draait om de spindel heen, en kan gekoppeld worden aan de tandwielen binnenin om te voeden.) tegen het einde van de spiebaan in de trapeziumspindel aan is geklapt, en alles nu muurvast zit.

Het plan is om een bus te draaien van een 150mm, over de gehele lengte in deze bus een spiebaan te steken met spie, en deze over de as heen te schuiven. Op deze bus las ik een stuk stafmateriaal vast om zo voldoende moment te creeren om de spindel terug te kunnen draaien. (een griptang was niet voldoende.)

Herkent iemand de manier die TOS heeft gebruikt misschien ook in een andere machine? misschien dat ik daar makkelijker exploded vieuws van kan krijgen en zo weet of ik juist bezig ben..

Afbeelding

Groet
Jens
Jensorie

Bericht door Jensorie »

Jeej! Het idee werkte...

Vandaag heb ik een stalen bus van 100mm lang uitgedraaid naar 26,05, spiebaan over de gehele lengte gestoken. (nog nooit eerder gedaan, dus was eerst nog maar de vraag of dat ging over die afstand) en er een stuk pijp aan gelast. Voor de zekerheid had ik er nog wat platte kanten aan gefreesd voor een eventuele steeksleutel, maar dit bleek niet nodig.

De bus schuift precies over de spindel heen, en dmv de spie kan ik hem aan de spindel borgen, net achter de moer, zodat de torsie het minste is. Zonder al te veel kracht kwam er beweging in, en nu kan ik de delen uit elkaar halen en controleren op schade.

Het hulpstuk:
Afbeelding

Losdraaien:
Afbeelding

Overzichtje:
Afbeelding

Ook heb ik nog een nieuwe T-sleuf moer gemaakt, deze zit in de ring van de hoekverdraaiing voor de freeskop.
Afbeelding

Groet,

Jens
spinningwheels
Contacteer:

Netjes gedaan toch
Jensorie

Bericht door Jensorie »

Zo.. Weer wat dingen kunnen doen.

De trapezium spindel van de X-as zat aan het uiteinde een slag van 3mm. Na wat uitrichten was ik er klaar mee, en heb ik het hele stuk maar vervangen. Draait nu weer netjes in het rond.
Afbeelding

Afbeelding

Tevens ben ik eindelijk verlost van de dubbele pallet waar de machine al die tijd op stond... Hij heeft nu twee H balkjes gekregen om m alsnog te kunnen verplaatsen.

Afbeelding

Ik heb nog een vraag, wie heeft er verstand van de verfsoorten die te krijgen zijn? Ik zou graag een laksoort willen gebruiken dat er wel tegen een stootje kan. Rollen of spuiten, beide zou kunnen.

Groet
Jens
Plaats reactie