Hoe slecht zijn die Chinezen nou echt?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

DaBit
Donateur

Re: Hoe slecht zijn die Chinezen nou echt?

Bericht door DaBit »

Ja, dat je evenveel aan ditjes en datjes kwijt bent dan aan het apparaat zelf ken ik...
Die DRO is de reden dat ik ooit met CNC-en begonnen ben. Wilde ik op de BF20 ook hebben, maar ik was er al gauw achter dat een PC-tje en setje steppers goedkoper en flexibeler was. Vanaf daar ging het van kwaad tot erger :lol:

Zo'n Celtic 12 is me eigenlijk al wat te groot; geen idee waar ik die moet laten zonder grondige herorganisatie van het hobbyhok, of ik moet 'm op wieltjes gaan zetten. Een 'tafelmodelletje' blijft toch vooralsnog het handigste.

Met wat ik nu denk te weten zie ik echt nog wel een keer een zelfbouwding komen. Kijk ik naar zo'n Emco Compact 8 bijvoorbeeld, dan vind ik de afstand tussen de centers wel prima maar ik mis toch het gedrongen uiterlijk van een klein apparaat dat stijf geconstrueerd is. Dan nog al dat gedoe met tandwielen, riemen, slipkoppelingen, blokkeringen, pfff. Vandaag de dag kun je met een computertje en een stel motortjes toch een hele hoop complexiteit van de mechanica naar de elektronica verplaatsen, en kwa mechanica maken dingen als vierkante lineairgeleiding, alle soorten en maten lagers die je hebben wil en de beschikbaarheid van vlakke platen graniet of gietijzer een nauwkeurige en stijve constructie relatief eenvoudig.
Dan blijft er van zo'n draaibank eigenlijk niet zoveel ingewikkelds over, zeker niet als je het vergelijkt met een 3-assige freesmachine (wat eigenlijk een knap complex ding is om accuraat te krijgen). Kwa kosten ook interessant; als ik 500-1000 euro besteed aan 'andermans afval' bovenop wat ik al heb aan spulletjes dan kan ik er echt wat leuks van maken. Duurt alleen 6-12 maanden.

Magoed, een grote bakkes opzetten is makkelijk, doen is wat anders. Daarvoor moet je toch echt eerst een keer een beitel in de klauwplaat geparkeerd hebben en andersoortige 'oeps'-momentjes. Als je een boekhoudprogramma wil maken moet je ook eerst de basisbeginselen van het boekhouden onder de knie hebben tenslotte.
Daarvoor heb ik ook geen superstabiele bank nodig. Dat 't iets minder op het apparaat aankomt en iets meer op het poppetje is misschien zo verkeerd nog niet zelfs.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
javanree
Contacteer:

Bericht door javanree »

Als je wat wilt ombouwen en je wilt qua werkbereik iets a la Emco 8 : kijk eens naar Weiler Primus machines ;
Er is een variant zonder langs/dwarsvoeding welke ook geen draad kan snijden. Die staan regelmatig op Marktplaats en brengen weinig op. Die machines zijn erg robuust en volgens mij goed om te bouwen naar CNC.
Anders Bos in Steenwijk eens vragen, die had er een paar jaar terug enkele incompleet staan, volgens mij ook prima voor ombouw naar CNC.

En wat ditjes en datjes betreft, reken maar rustig op een factor 2 of meer zelfs... spantangen, klauwplaten, center, boorkop, 10-15 beitels, mooie wisselaar (of turret...), het loopt rap op.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ja, die Weiler Primus vind ik wel een leuk apparaatje :P
Ziet er op het eerste gezicht leuker uit dan Emco 8, HBM 210, Sieg C6, Myford ML7. Is wel weer een staand modelletje. Nouja, met 1200mm breed is-ie niet heel groot dus dat zal nog wel gaan. Ik zal eens wat mailtjes rond doen.
CNC-gestuurd draaien hoeft niet perse, zeker in de eerste instantie niet. Ik doe toch geen productiewerk. Maar motoriseren kan handig zijn als vervanging van automatische voedingen, tandwielkasten, DRO, etc.

Ditjes en datjes kosten een hoop geld, maar da's meestal verdeeld over jaren.
Automatische wisselaars zijn leuk, maar het handmatig gereedschapjes wisselen stoort me op de freesmachine niet genoeg om er wat aan te doen (ze worden wel automatisch ingemeten), dus ik zou eigenlijk zo niet weten waarom op de draaibank wel. Als het hendeltje open, gereedschapje A eraf, B erop, hendeltje dicht, nieuw nulpunt oproepen, en verder gaan is, mwoah, klinkt eigenlijk ook wel prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

een standaardbeitelhouder daar leer je mee vloeken iig op een draaibank.
Dat uitvullen van beiteltjes om op centerhoogte te komen ga je al snel een hekel aan hebben kan ik je vertellen :lol:
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: Vandaag de dag kun je met een computertje en een stel motortjes toch een hele hoop complexiteit van de mechanica naar de elektronica verplaatsen, en kwa mechanica maken dingen als vierkante lineairgeleiding, alle soorten en maten lagers die je hebben wil en de beschikbaarheid van vlakke platen graniet of gietijzer een nauwkeurige en stijve constructie relatief eenvoudig.
Dat dachten deze jongens ook: http://www.gdw-drehen.de/produkte/comfortline
Afbeelding
Mischien wel het mooie van 2 werelden gecombineerd, gewoon draaien met mechanische handwielen, traploze voeding, traploze spoed keuze, geörienteerde spil stop ( staat je bek altijd hetzelfde), en nog wat leuke rekentruucjes.
Z-as maten van hoofdslede en beitelslede naar keuze apart danwel bij elkaar opgeteld , V-constant vlak draaien....
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leeuwinga
Contacteer:

Bericht door Leeuwinga »

Een Weiler primus is een echte aanrader .
ik heb er een , gemakkelijk om te bouwen naar cnc.
neemt weinig ruimte in.
ik heb filmpjes op YouTube staan.
cees
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

assink schreef:een standaardbeitelhouder daar leer je mee vloeken iig op een draaibank.
Dat uitvullen van beiteltjes om op centerhoogte te komen ga je al snel een hekel aan hebben kan ik je vertellen :lol:
Dat kan ik me 100% indenken. Maar wat voor hobbywerk het grote voordeel is van een turret vs een conventioneel snelwisselsysteem is mij nog niet duidelijk. Op de frees leek een ATC me een zaligheid. Nu de tooltjes automatisch ingemeten worden is die wens toch een heel eind weg, want de gereedschapswissel is snel genoeg om niet te irriteren, en ik kan elk gereedschapje met elke uitsteeklengte zo gebruiken.
Datzelfde denk ik dan ook maar van snelwisselsysteem vs turret. Als je met zo'n multifixdingus binnen, zeg, 30 seconden een gereedschapje gewisseld hebt en je hebt 4 gereedschapjes nodig voor een onderdeeltje, dan ben je daar dus 2 minuten zoet mee. Totaal niet spannend lijkt me, maar dat zijn nou net die dingen waar ik me wel eens gruwelijk in zou kunnen vergissen.
Zou ik nu serieproductie doen dan was het een ander verhaal uiteraard.
hugo stoutjesdijk schreef: Dat dachten deze jongens ook: http://www.gdw-drehen.de/produkte/comfortline
Mischien wel het mooie van 2 werelden gecombineerd, gewoon draaien met mechanische handwielen, traploze voeding, traploze spoed keuze
Weinig detail op die site: Hoe doen ze dat? Handwieltjes naar een computertje, computertje stuurt het motortje?
Leeuwinga schreef:Een Weiler primus is een echte aanrader .
ik heb er een , gemakkelijk om te bouwen naar cnc.
neemt weinig ruimte in.
ik heb filmpjes op YouTube staan.
Die had ik al gevonden :mrgreen:
tatanka
Donateur
Contacteer:

Bericht door tatanka »

assink schreef:Ik heb een celtic 12 draaibank staan. Misschien iets minder verfijnd, maar wel volledig tandwielgeschakeld en ook zwaar. :cry:
Ik heb een ouder model Celtic 14 in de garage staan.
Spindel neus is M60 x 5,5.
Daar heb ik een verloop op gedraaid voor een kleinere klauw. 160 mm ipv 250mm.
Het was wel een heftig verspaningswerk. Binnendraad M60 x 5,5.
En een vuilnisbak vol spanen.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als het hendeltje open, gereedschapje A eraf, B erop, hendeltje dicht, nieuw nulpunt oproepen, en verder gaan is, mwoah, klinkt eigenlijk ook wel prima.
met de juiste DRO is dat ook precies hoe het werkt.. 'k heb gewerkt met Pinacho draaibankjes met een Heidenhain DRO erop.. met Gereedschapsgeheugen.. ideaal ding.. kon gewoon meerdere tools achtermekaar gebruiken.. even het goede nummertje oproepen.. en gas op die lollie.. vooral leuk om seriewerk te doen.. of als je de hele dag achter dat ding staat om onderdeeltjes uit te spugen..

Als je zorgvuldig met je tools omgaat.. en ook met je nulpunten.. is dat net zo handig als een CNC met een tabel.. geen gedoe.. nieuwe tool.. nieuw nulpuntje.. klaar..

een Weiler Primus is inderdaad een "leuk bankje".. maar wel even een klasse of anderhalf hoger dan een Emco Compact 8.. de Emco Maximat 11, en Super 11 komen meer in de buurt van een primus..
Ik heb op school op zo'n bank leren draaien.. we hadden ook een Praktikant.. iets groter.. flink zwaarder.. die gebruikten we veel voor 4-klauw werk.. excentrisch opspannen van onderdelen enzo..
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

Voor multifix kan ik je createtool aanbevelen, prima kwaliteit spullen.
Herhalingsnauwkeurigheid is bijzonder goed van dit systeem, zelf heb ik 't nog niet gecontroleerd. Maar het is een wereld van verschil met het dixon systeem bijvoorbeeld.
http://www.createtool.com/list.asp?cid=33
Van horen zeggen binnen enkele honderdsten nauwkeurig. Hoef je je tools ook niet telkens opnieuw te calibreren, als je de offsets per tool kent en de boel goed nummert.
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

Ook die china DRO,s hebben een tool functie, meeste tot 200 stuks.
Maar of het echt zo handig is?
Je hebt al een flink aantal van die multifix schuitjes nodig en die dingen zijn niet echt goedkoop.
een keer je beitelslede verdraaien voor een conus of en het hele spul staat niet meer op het juiste punt.
@ assink wat was je kwijt voor verzending? ik heb ook ooit eens een offerte daar gevraagd voor een aantal schuitjes, maar mij werd aangeraden ze in europa te kopen.vanwege de kosten.

Remco
In theorie kan ik praktisch alles
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: met de juiste DRO is dat ook precies hoe het werkt.. 'k heb gewerkt met Pinacho draaibankjes met een Heidenhain DRO erop.. met Gereedschapsgeheugen.. ideaal ding.. kon gewoon meerdere tools achtermekaar gebruiken.. even het goede nummertje oproepen.. en gas op die lollie..
Da's duidelijk; dan vind ik turrets enzo niet zo nodig.

DRO is trouwens ook niet lastig voor me; glaslinealen heb ik, en een PCtje met LinuxCNC erop is een knap flexibele DRO zelfs al stuurt-ie geeneen motor aan. Kan ik zelfs G-code kloppen, met de handwielen bewegen, en de 'distance to go' cijfertjes in de gaten houden :lol:
een Weiler Primus is inderdaad een "leuk bankje".. maar wel even een klasse of anderhalf hoger dan een Emco Compact 8.. de Emco Maximat 11, en Super 11 komen meer in de buurt van een primus..
Als ik zo eens rondgoogel voor de prijs dan vallen die zowiezo af (voor zover je al wat vind anders dan 'op aanvraag' :evil:).

We zullen het eens zien of zo'n Weiler Primus zonder toeters en bellen kwa centjes in m'n straatje past. Doe ik doe toeters en bellen naderhand zelf wel.
assink schreef:Voor multifix kan ik je createtool aanbevelen, prima kwaliteit spullen.
Van horen zeggen binnen enkele honderdsten nauwkeurig. Hoef je je tools ook niet telkens opnieuw te calibreren, als je de offsets per tool kent en de boel goed nummert.
Best acceptabele prijzen nog inderdaad...

Hoeveel gereedschapjes gebruik je eigenlijk 'regelmatig' bij zo'n draaibank? Uitzonderlijk gereedschap hoeft geen apart schuitje natuurlijk.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

tja.. hoeveel.. Boorkop, mesbeitel, steekbeitel, binnendraaibeitel.. en dan eventueel binnen en buitenschroefdraadbeitels..

met een ISOFIX of vergelijkbare beitelhouder zet je de beitels makkelijk even schuin, om een kantje te breken..
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:
assink schreef:
hugo stoutjesdijk schreef: Dat dachten deze jongens ook: http://www.gdw-drehen.de/produkte/comfortline
Mischien wel het mooie van 2 werelden gecombineerd, gewoon draaien met mechanische handwielen, traploze voeding, traploze spoed keuze
Weinig detail op die site: Hoe doen ze dat? Handwieltjes naar een computertje, computertje stuurt het motortje?
Nee, deze is gewoon 'conventioneel', handwielen op trapezium draad, dus ook zonder software kun je draaien.
Maar je automatische voeding die normaal met tandwielen aan de hoofdspil gekoppeld is, wordt met een servo gedaan, en dus electronisch gekoppeld aan de hoofdspil, dan kun je ook draadsnijden.
De leispil en aanzetas zitten nog gewoon functioneel in de machine.
Met een goede hoofdmotor, en voedingsservo kun je blijkbaar een hoop truucjes toevoegen aan een conventionele draaibank.
Handwieltjes via encoders terugkoppelen doen ze met manual plus achtige machines, dat zijn meer machines die tegen een CNC aan schurken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie