Die DRO is de reden dat ik ooit met CNC-en begonnen ben. Wilde ik op de BF20 ook hebben, maar ik was er al gauw achter dat een PC-tje en setje steppers goedkoper en flexibeler was. Vanaf daar ging het van kwaad tot erger
Zo'n Celtic 12 is me eigenlijk al wat te groot; geen idee waar ik die moet laten zonder grondige herorganisatie van het hobbyhok, of ik moet 'm op wieltjes gaan zetten. Een 'tafelmodelletje' blijft toch vooralsnog het handigste.
Met wat ik nu denk te weten zie ik echt nog wel een keer een zelfbouwding komen. Kijk ik naar zo'n Emco Compact 8 bijvoorbeeld, dan vind ik de afstand tussen de centers wel prima maar ik mis toch het gedrongen uiterlijk van een klein apparaat dat stijf geconstrueerd is. Dan nog al dat gedoe met tandwielen, riemen, slipkoppelingen, blokkeringen, pfff. Vandaag de dag kun je met een computertje en een stel motortjes toch een hele hoop complexiteit van de mechanica naar de elektronica verplaatsen, en kwa mechanica maken dingen als vierkante lineairgeleiding, alle soorten en maten lagers die je hebben wil en de beschikbaarheid van vlakke platen graniet of gietijzer een nauwkeurige en stijve constructie relatief eenvoudig.
Dan blijft er van zo'n draaibank eigenlijk niet zoveel ingewikkelds over, zeker niet als je het vergelijkt met een 3-assige freesmachine (wat eigenlijk een knap complex ding is om accuraat te krijgen). Kwa kosten ook interessant; als ik 500-1000 euro besteed aan 'andermans afval' bovenop wat ik al heb aan spulletjes dan kan ik er echt wat leuks van maken. Duurt alleen 6-12 maanden.
Magoed, een grote bakkes opzetten is makkelijk, doen is wat anders. Daarvoor moet je toch echt eerst een keer een beitel in de klauwplaat geparkeerd hebben en andersoortige 'oeps'-momentjes. Als je een boekhoudprogramma wil maken moet je ook eerst de basisbeginselen van het boekhouden onder de knie hebben tenslotte.
Daarvoor heb ik ook geen superstabiele bank nodig. Dat 't iets minder op het apparaat aankomt en iets meer op het poppetje is misschien zo verkeerd nog niet zelfs.