Jij weet ook wel hoe je mensen blij moet maken hè…. ik heb de Victron 12/1600 zo’n 7 jaar in mijn bus gehad, en daar al die tijd prima koffie mee gezet met de Senseo. Ik heb niet één keer gemerkt dat de boel afgefakkeld is! Verder zit er in de Land Rover nu 3 jaar een Mastervolt voor dezelfde doeleinden. Ook deze doet het na 3 jaar nog uitstekend! Dus ik heb geen idee waar jij je ervaringen opgedaan hebt, maar ik de mijne in de echte wereld en deze zijn met beide merken prima. Nu in de nieuwe Sprinter een Victron 12/3000, en deze doet het op 2 Victron lithium accu’s ook best aardig.benkr schreef: 13 aug 2024 12:55 [ik weet b.v. dat de 1600 W modellen bij een stevige belasting gewoon afbranden en dan ook nog niet onder de garantie vallen. Zelfde verhaal overigens bij Mastervolt, ook daar bij bepaalde problemen opeens geen garantie.
Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?
Moderator: Moderators
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 2 times
Nou, eigenlijk wel. Batterijen+omvormers is best een volumineus pakket, en een pakket wat je ergens neer wil zetten waar het niet zoveel kwaad kan.
Dat is 95 van de 100 keer niet de ruimte waar de elektra van de straat binnen komt en verdeeld wordt. Nu kun je natuurlijk 2 kabels trekken naar je accupakket, maar om dat allemaal goed te krijgen inclusief met 1 handeling stroomloos zetten van het hele pand enzo, meh.
Met de huidige betrouwbaarheid van het lichtnet is het ook meer een theoretische exercitie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- kawarider
- Donateur
- Contacteer:
Of twee kabels naar je E hokkie. Omvormers en accu uit de meterkast houden. Of een Solaredge gebruiken en dat onderdeeltje van Solaredge na de meter plaatsen.
Of iets van een transferswitch zoals Kjelt laat zien. Dan zit je wel een paar minuten zonder.
Victron gaat zonder extra handeling. Sterker nog, je merkt niet eens dat het grid uitgaat.
Wel hobby inderdaad.
Voorlopig ben ik nog blij met 3-50 A aansluiting. Saldering gaat ooit verdwijnen, DC laden is in opkomst, dat opent perspectieven om met 30 Kw te spelen. We gaan het zien. Dat dingen anders gaan in de nabije toekomst is zeker. Hoe en wat precies is de vraag. Leuk man.
Voorlopig heb ik nog twaalf panelen te gaan. En dat kan uit, zonder accu oid, gewoon terugleveren. Is wel ruim 6 kWp
. Vergeleken met mijn eerste setje is dat een ruime verdubbeling per paneel. Afmetingen ook trouwens.
Of iets van een transferswitch zoals Kjelt laat zien. Dan zit je wel een paar minuten zonder.
Victron gaat zonder extra handeling. Sterker nog, je merkt niet eens dat het grid uitgaat.
Wel hobby inderdaad.
Voorlopig ben ik nog blij met 3-50 A aansluiting. Saldering gaat ooit verdwijnen, DC laden is in opkomst, dat opent perspectieven om met 30 Kw te spelen. We gaan het zien. Dat dingen anders gaan in de nabije toekomst is zeker. Hoe en wat precies is de vraag. Leuk man.
Voorlopig heb ik nog twaalf panelen te gaan. En dat kan uit, zonder accu oid, gewoon terugleveren. Is wel ruim 6 kWp
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Mensen willen ook een beetje belazerd worden blijkbaar.kawarider schreef: 14 aug 2024 08:52 Is wel ruim 6 kWp. Vergeleken met mijn eerste setje is dat een ruime verdubbeling per paneel. Afmetingen ook trouwens.
Of vind jij het vreemd dat 2x3 hetzelfde is als 3x2 ? (over niet helemaal serieus nemen gesproken
Als de standaard gegevens van die panelen nu eens Wp/m² en €/Wp gaan opgeven dan heb je tenminste vergelijkings materiaal.
Oppervlak wordt pas een dingetje wanneer je daar te kort van hebt. (zeilboot of caravan)
Eigenlijk hetzelfde als met die thuisaccu's als ze daar de high tech accu's in gaan zetten die voor mobiele toepassing zijn ontwikkeld betaal je voor iets wat je niet nodig hebt. (volume, gewicht, sneller laden enz)
Ik begrijp ook wel dat de ontwikkeling van accu's voor statische toepassing eigenlijk heel erg achterloopt, zal wel een commercieel dingetje zijn.
Maar van mij mag die thuisaccu best 4x zo groot voor 1/3 van de prijs. En waarschijnlijk is (kan) die ook nog eens veel veiliger, milieu vriendelijker enz.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Ik spreek hier voor een (klein) deel uit eigen ervaring, ik heb een jaar of 5 a 6 geleden een aantal kapotte Mastervolt en Victron omvormers opgekocht en heb toen ook aan de eigenaars gevraagd waarom ze kapot waren gegaan, allemaal door een kortstondige overbelasting en allemaal zijn ze de schrootbak in gegaan omdat reparatie niet echt betrouwbaar mogelijk was. Grote brandwonden in de printplaten om maar iets te noemen.andrefc101 schreef: 14 aug 2024 08:00Jij weet ook wel hoe je mensen blij moet maken hè…. ik heb de Victron 12/1600 zo’n 7 jaar in mijn bus gehad, en daar al die tijd prima koffie mee gezet met de Senseo. Ik heb niet één keer gemerkt dat de boel afgefakkeld is! Verder zit er in de Land Rover nu 3 jaar een Mastervolt voor dezelfde doeleinden. Ook deze doet het na 3 jaar nog uitstekend! Dus ik heb geen idee waar jij je ervaringen opgedaan hebt, maar ik de mijne in de echte wereld en deze zijn met beide merken prima. Nu in de nieuwe Sprinter een Victron 12/3000, en deze doet het op 2 Victron lithium accu’s ook best aardig.benkr schreef: 13 aug 2024 12:55 [ik weet b.v. dat de 1600 W modellen bij een stevige belasting gewoon afbranden en dan ook nog niet onder de garantie vallen. Zelfde verhaal overigens bij Mastervolt, ook daar bij bepaalde problemen opeens geen garantie.
Later Heeft een ex. collega die als opdracht had om een brede marktverkenning te doen op het gebied van laders en omvormers eigenlijk dezelfde ervaring gehad zonder daar vooraf met mij over gesproken te hebben. Hij en een collega zijn toen zelfs uitgebreid bij Victron op bezoek geweest waar ze erg duidelijk werd gemaakt waarom ze moesten kiezen voor de 3kW versie en niet voor de 1600W (of 2000W, wat een opgevoerde 1600W versie is)
moesten kiezen, kennelijk zit daar een wereld van verschil tussen qua ontwerp parameters. De Victron 3kW lader/omvormer is nu de standaard daar en wordt in heel veel Defensie voertuigen ingebouwd.
- kawarider
- Donateur
- Contacteer:
Dat zal een 25% beter zijn, schat ik. In 12 jaar tijd. Is toch leuk meegenomen. In de twaalf jaar daarvoor zal de verbetring nog groter geweest zijn, vooral op het gebied van veroudering en teruglopende opbrengst. Dat laatste merk ik hier nauwelijks, of komt dat omdat ik blijf wisselenAls de standaard gegevens van die panelen nu eens Wp/m² en €/Wp gaan opgeven dan heb je tenminste vergelijkings materiaal.
-
Kjelt
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Voormalige collega werkt(e) er en die vertelde me 7 jaar geleden hetzelfde.
Zij ontwierpen sommige modellen en gebruikten daar bv ruimere specificaties, hele goede elco's, etc. voor.
Helaas (vondt hij destijds) viel de keuze om voor een aantal low end modellen, waarbij ze op prijs niet konden concurreren, deze in China OEM in te kopen.
Welke types weet ik niet meer, wel dus dat er verschillen zijn tussen diverse modellen en uitvoeringen qua kwaliteit en prijs.
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 2 times
Is kwa stroomloos kunnen zetten van de installatie bij calamiteiten nog niet helemaal triviaal. Magoed, dat is wel op te lossen.kawarider schreef: 14 aug 2024 08:52 Of twee kabels naar je E hokkie. Omvormers en accu uit de meterkast houden.
Is in een gemiddeld huishouden ook niet zo'n ramp zolang het maar niet dagelijks 3x gebeurt.Of iets van een transferswitch zoals Kjelt laat zien. Dan zit je wel een paar minuten zonder.
Ik had ook al zitten kijken. De enige manier om fatsoenlijk met mijn EV te kletsen is via het Homeplug-kanaal waar de communicatie over verloopt bij DC-laden.Voorlopig ben ik nog blij met 3-50 A aansluiting. Saldering gaat ooit verdwijnen, DC laden is in opkomst, dat opent perspectieven om met 30 Kw te spelen. We gaan het zien.
DC maakt het ook wat makkelijker om te schalen; via AC is het minimale laadvermogen 1.4kW en regelmatig tussen 1- en 3-fasen schakelen om het hele bereik tussen 1.4kW en 11kW te gebruiken vind het spul ook niet leuk.
Bijkomstig: als de contactors eenmaal open staan (na de precharge fase) naar de CCS2 connector, dan kun je bij de meeste auto's ook stroom uit de auto trekken. Hmm, snode plannetjes...
Plak ze nou es op de plek joh! Die van mij moeten haast alweer vervangen worden wegens einde levensduur :DVoorlopig heb ik nog twaalf panelen te gaan.
Die trend naar groter en groter vind ik niks. Liefste zag ik 30x30cm tegeltjes; dan kun je nog eens mooi efficient vlakken vullen.Afmetingen ook trouwens.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
-
Kjelt
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Tot de directrice een keer een lege accu aantreft, dan kun je je lol op!DaBit schreef: 14 aug 2024 17:04 Bijkomstig: als de contactors eenmaal open staan (na de precharge fase) naar de CCS2 connector, dan kun je bij de meeste auto's ook stroom uit de auto trekken. Hmm, snode plannetjes...
Inderdaad dan kun je zelf ook wat beter uit de voeten met vervangen op de oude dag.Liefste zag ik 30x30cm tegeltjes
Wel meer kosten met connectoren maar ach....
Liefst in combinatie dan met goedkope nano-inverters op ieder tegeltje.
- kawarider
- Donateur
- Contacteer:
Zoveel mensen zoveel wensen. Mijn voorkeur is de oude 'standaard' van 1600-1000 mm. Dat pakt mooi vast. Mijn laatste panelen zijn toch wel lomp groot. Wel opschieten. Ik moet er niet aan denken met tegeltjes rond te moeten sjouwen. Niet zo moeilijk welke dan kapot gaat. Wel makkelijk bij de wolfseinden op een dak. Kan daar ook wat op.Inderdaad dan kun je zelf ook wat beter uit de voeten met vervangen op de oude dag.
Wel meer kosten met connectoren maar ach....
Liefst in combinatie dan met goedkope nano-inverters op ieder tegeltje.
Ik denk dat in dat filmpje boven dat ook gebruikt wordt. CCS is in de basis totaal niet geschikt voor bidirectioneel qua protocollen. Chademo wel. Een beetje VHS/Video2000 verhaal.Bijkomstig: als de contactors eenmaal open staan (na de precharge fase) naar de CCS2 connector, dan kun je bij de meeste auto's ook stroom uit de auto trekken. Hmm, snode plannetjes...
Ja, het stijgt op t lijstje. Moet uitbreiding loods worden. Panelen zijn goedkoper dan dakbedekking en eigenlijk heb ik al een bestemming voor de ruimte, net als de scooterboysPlak ze nou es op de plek joh! Die van mij moeten haast alweer vervangen worden wegens einde levensduur
12x80 cm en nepperts die op lengte gezaagd kunnen worden en dan nog steeds als koppelstrook gebruikt kunnen worden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481