Hee Heren,
bedankt voor het meedenken en weer de tips, Boutje hartelijk dank voor het aanbod voor dat apparaat.
Denk dat ik de oplossing gevonden heb voor het probleem...
Voor de inserts waar de rails opgeschroefd worden is er geen probleem, dit zijn geen ronde bussen, maar grote stukken alu...
Voor de bussen was ik even vergeten dat ik het bovenstaande probleem al getackeld had in mijn ontwerp..
Heb immers de vlakke kantjes gefreed aan de ronde bussen, dit moet genoeg zijn...(zie onderstaande foto`s)
Dus geen kartel bewerkingen meer, toch bedankt voor het aanbod.
Vandaag weer een lange dag in de werkplaats van school, was "overall" een erg geslaagde productieweek,
athans, helaas is het gestelde doel niet afgekomen...was gewoon teveel werk voor een niet ervaren werkplaats noob.
De school is nu dicht, dus dat is een probleem om verder te verspanen
en dus in Duitsland binnenkort de EG te storten...
Ook vandaag weer veel grote fouten gemaakt en fouten ontdekt uit eerdere dagen.
Te concluderen valt dat nauwkeurig werken op een manuele machine gewoon enorm veel tijd kost.
Dat verspanen is toch echt wel een gave bezigheid, in de 2 uur in de auto helemaal doorgedraaid in het denkproces over hoe ik toch een ENORME EG freesmachine zou kunnen ontwerpen
(en dan met zo`n spindel van Niels)
Ongelooflijk......!!!!!! Na de vakantie maar weer snel terug naar de werkplaats.
Onderstaand het aluminium dat ik verspaand heb...en de fouten.
Allereerst de ronde veel besproken insert, deze had ik gedraaid en daarna kwam ik erachter dat de zijkantjes nog vlakgefreesd moesten worden...Had ik beter eerst kunnen doen. Dus nu in een drieklauw verdeel apparaat ingespannen en dus kon ik niet over de volledige lengte verspanen, daarna met een middelpunt zoekfunctie het midden bepaald, de randjes wil ik met een vijl nog even wegwerken of misschien wel een lint schuurapparaat.
Uiteindelijk zijn de 10 inserts goed op maat.
Hierna ben ik begonnen aan het vlakken van de grote inserts waar de rails op geschroefd gaan worden, dit is goed gegaan...alleen was de totale hoogte maat 6mm te kort, had op de verkeerde tekening gekeken..(lees haast)
Dit is dus het geval bij alle 4 de inserts, aangezien ik het digitale uitleesapparaat hierop had ingesteld.
Ok, gewoon verder gaan, hierna het ik de sleuven met een mantelkop frees bewerkt, bij de eerste ging ik meteen weer in de fout...7mm te veel....pfff...wat een.... ben ik...lol
(ontwerp inmiddels aangepast en gelukkig kan ik nog iets met de verkeerde maatvoering, gelijk nog een hetzelfde gemaakt, deze zijn voor de y-as, dit zijn de 2 linker inserts...)

De gaten zitten er dus nog niet in....de gaten heb ik gelijk aangepast in vierkanten met een afronding, is denk ik een beter ontwerp en ik hoef dan de kotterkop niet te gebruiken, dit kost te veel tijd, kan makkelijker...
Het zijn immers 4 inserts met 4 gaten per insert..
Was die CNC bridgeport nou in gebruik op school, dan was het al gebeurd...
Zo moet het uiteindelijk dus worden.
De blokjes voor de lagerblok houder had ik gelukkig wel BIJNA goed gevlakt, helaas was de maat 0,5mm kleiner,
gelukkig is dit geen probleem. De blokjes waren nu klaar om een grote gleuf in te frezen. Had haast want er was nog maar 1.5 uur tegaan voor de grote schoonmaak. Dus een grote 14mm frees en vol door het materiaal, toen smolt het aluminium dus, denk zelf dat de frees te snel draaide en de koeling niet optimaal was, ik lette 5 sec. even niet op... Toen maar besloten dat het genoeg was en het te snel werken echt niet mogelijk is.
Gelukkig zijn ze nog wel bruikbaar.

En zo moeten de 2 blokjes dus worden:
Uiteindelijk valt te concluderen dat het een erg leuke en leerzame ervaring was, jammer dat het niet op tijd gelukt is. Graag had ik dus de komende weken naar Duitsland gereden zodat de hele EG basis van de machine alvast gegoten had kunnen worden. Wel ga ik maandag alvast naar houtbewerker om de houten mal te laten maken, dan hoef ik alleen na de vakantie de onderdeeltjes bij te werken als de school weer open is.
Het is ongelooflijk dat er in dat lokaal echt bijna niks gedaan wordt, de hele week ben ik alleen bezig geweest en de docent was bezig aan de andere kant van het gebouw, mocht overal zoeken naar spullen en het zelf lekker uitzoeken.
Ze hebben daar echt voor miljoenen aan spul liggen (5 verdeelapparaten, 20 opnames, kotterkoppen, honderden nieuwe frezen...und so weiter..echt niet normaal, elk laadje een nieuw feest..)
Aangezien de gemaakte producten hele lage eisen mbt. maatvoering hadden, was dit goed om vanalles en nog wat te proberen. Na de vakantie begin ik ook gelijk aan de andere onderdelen van de machine, ben van plan hier uitgebreidt de tijd voor te nemen en heel precies te gaan werken.
Greetz