Kars-cnc schreef: 30 mar 2025 08:29
Als ik zo hoor dat tegenlopen of meelopend frezen de fout omkeert en een hele lichte pass de fout enorm verkleind, dan zou ik denken dat het niks met de servo's te maken heeft maar met een mechanisch iets in de Z as. B.v. flex in de frees (uitsteek?) of flex in de Z-as zelf. Ook backlash kan dan een rol spelen...
ik heb weinig backlash guys, ik heb 't gemeten op 2 µm en 10 µm X en Y respectievelijk
en nee, het is de snelheid waarmee ik frees wat invloed heeft. ik doe met 900 mm/min een spring pass en er komen spanen af die zo dun zijn dat ze door de lucht zweven, denk niet dat ik die zou krijgen als ik echt problemen had met stijfheid. daarnaast zouden die problemen zich in X en Y ook manifesteren; het werkstuk is
kleiner in diagonale dichting 1 kant op en
groter de andere kant op terwijl de rechte hoeken perfect zijn en binnen een paar 0.01 mm on size zijn; dat gebeurt niet vanwege backlash
hfjbuis schreef: 30 mar 2025 09:22
Als de kpi op nul staat, zul je bij positie sturing "altijd" kleine afwijkingen houden.
5 rad/s is 1 hz. zelfs al lukt het om oscillaties te voorkomen met een bandbreedte van 20 hz, kan ik me echt niet voorstellen (en ik geef toe dit is puur intuïtie) dat ik met een 20 hz bandbreedte de dynamic following error ga reduceren. m'n speed loop bandbreedte is 180 hz. wederom, ik zal het proberen, maar ik ben pessimistisch. de manual van de servo drive suggereert ook dat het vooral de proportional en feed forward gain zijn, voor zowel de position als de speed loop, die de dynamic following error reduceren en dat de integral term daar
geen invloed heeft; alleen voor de steady state error
de oscilloscope laat geen position error zien, in ieder geval niet aan het einde van de move (de scope in de software is ook een beetje shit eigenlijk), wat zou suggeren dat kpi ook niet nodig is. misschien moet ik een echte oscilloscope gaan pakken: