Bouw 2e machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
e.i. Genwys
Contacteer:

Re: Bouw 2e machine

Bericht door e.i. Genwys »

Nee , dat printje is het ook niet , maar die handleiding heeft me wel verder op weg geholpen. Met name de instellingen van USBcnc,de 2e setup pagina ( PWM en TOOL)

Ik heb Pd044 op 1 (run gezet ipv FWD)
Met USBcnc in de setup (2e pagina) PWM en TOOL aangevinkt.

Met het commando M04 en S10000 gaat de boel draaien ......en met M05 stopt het weer.

MAAR ,M03 doet niets en ook de snelheid klopt niet, bij S500 draaid hij heel snel en S10000 heel traag.

Ik heb wel het gevoel dat ik op de goede weg zit. En dat het iets heeft te maken met de instellingen op de VDF.

Maar welke:-s

@ Audiomaniak: heb alle instellingen van de jouwe overgenomen , alleen nu PD044 veranderd in 1
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

MAAR ,M03 doet niets en ook de snelheid klopt niet, bij S500 draaid hij heel snel en S10000 heel traag
Ik denk dat je de verkeerde uitgang op het printje hebt gepakt.

er zit een m0 en m1 op 1 van de 2 is fwd d.m.v M3 de andere is rev dmv M4

Dat bij s500 hij snel gaat is makkelijk goed te zetten

Bij het setup tabje, naar de 2e pagina gaan..... kijk bij invert i/o en zet een vinkje (of haal hem weg) bij PWM

voila toerenregeling werkt

Dan zit er nog een jumper op NPN/PNP, hoe die moet staan is me niet duidelijk, maar als ie er niet op zit zal er
Dat is eigenlijk simpel... het oude 0-10v printje was door kevin ontworpen voor de delta vfd's die hij verkoopt.

Echter er waren veel mensen die dat printje ook wilde gebruiken voor een andere vfd (waaronder ik)

De delta vfd's schakelen de functies (fwd rev etc) npn, ofwel in plaats van een positieve spanning die de regelaar levert te verbinden naar een functie in gang werden bij de delta vfd's een min geschakeld naar de functie contacten van de vfd.

Als je dus een regelaar hebt waarbij je een +12v of +24 volt moet schakelen naar een contactje om de regelaar FWD of REV te laten draaien dan moet kevins printje op PNP staan... moet je een negatief contact schakelen dan moet hij op npn staan :mrgreen:

Verder Vin word de spanning van de regelaar aangesloten ( 12V of 24V meestal) op GND de GND van de VFD (wel van de bedienings contacten dus niet de aarde van de vfd) en uit avi komt de 0-10v om te regelen ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
e.i. Genwys
Contacteer:

Ah ... super.... ben er uit denk ik.
Denk dat het is gelukt: copy/paste van het mbf:
SUCCES!!! (denk ik)

PWM weer uitgeschakeld.
REV en FOR aangesloten op de VDF
(PD044 nog steeds ingesteld op 1)

En hij reageerd nu op commando's van USBcnc
M03 , Mo4 en de snelheden. TOP!!

Een paar kleine kanttekeningen:
-Als ik met een draadje (vanmorgen) een overbrugging maakte tussen dcm/acm en FOR , dan hoorde ik een relais klikken waarna de spindle ging draaien... Dat hoor ik nu niet.... waarom , en is dit erg?

-De draairichting, M03 geeft van bovenaf gezien een draairichting met de klok mee, is dit juist? Zo niet , hoe dit aan te passen ? ( 2 draad van 3 draden van de spindle omwisselen?)

-de snelheid: De VDF geeft de snelheid in Hz weer , USBcnc in rpm. Op het printplaatje is een potmeter waarmee ik de snelheid kan finetunen.
Ik neem aan dat de formule gewoon van toepassing is: RPM / 60 = herrtz

Thanks,
Cor
e.i. Genwys
Contacteer:

Hier de beloofde update. De afgelopen 2 maanden ( winter hier in Oostenrijk en geen weer voor buitenwerk) gekeken hoe het met de nieuwe machine stond. Zag ertegenop om verder te gaan waar ik gebleven was omdat het project al zolang stil stond. Maar sinds de afgelopen weken begint er flink schot in te komen , ik kan zelfs zeggen dat hij bijna klaar is :P

Hier een aantal foto's van de afgelopen maanden:P

Hier was ik denk ik gebleven, de Z-as:
Een frame in elkaar gelast en er een epoxylaag op gegoten en laten harden in de oven. En ja.... er zat een lek in de bekisting ....400 gram gemixt epoxy in de oven :oops: :cry: Gelukkig ging ik 3 weken later toch een nieuwe keuken plaatsen en deze oven wordt alleen nog gebruikt voor hobby doeleinden.
Afbeelding

De geleide rails uitgelijnd met de meetklok en schuifmaten:
Afbeelding

Ook een klus waar ik erg tegenop zag; de kogelomloop spindel afdraaien en schroefdraad op trekken,maar is erg goed gelukt:
Afbeelding

En klaar:
Afbeelding

Ook de kogelomloop spindel uitegelijnd en alles in elkaar gezet.
Afbeelding

Op het portaal geplaatst:
Afbeelding

Kijken of de freesmotor past:
Afbeelding

Omdat het uitlijnen van de rails en kogelomloop spindel van de Z-as me erg beviel , toch ook nog maar een keer de Y-as en X-as uit elkaar gehaald en ook op deze manier uitgelijnd:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij m'n vorige machine zat ik altijd te kloten waar de frees het materiaal zou raken , dat was redelijk tijdsintensief . 2 lasertjes geplaatst wat het me zal gaan vergemakkelijken ,... hopelijk:
Afbeelding

Alles geplaatste, bekabeling gelegd, home-endswitchen afgesteld:
Afbeelding
Afbeelding

Afgelopen dagen me met de koeling bezig gehouden,mooi kleurtje koelmiddel ... :shock:
Afbeelding
Afbeelding

Zover staat het nu. Nu weer een weekje weg van huis en als ik terugkom dan moet ik me bezighouden met de afzuiging.

Bij m'n vorige machine had ik een normale stofzuiger (Kärcher) hiervoor. Om mijn huis schoon te maken heb ik een Bosch "silent" series (Brushless motor en zo'n cycloon geval erin) erg stil en super stofzuiger! :mrgreen: . Nu dat ik zo'n mooie watergekoelde bijna geruisloze freesspindel heb , wil ik ook iets aan de afzuiging doen. De stofzuiger van bosch was ruim 250 euro, een beetje overdreven om het stof af te zuigen . Iemand een idee of weet iemand een stofzuiger die ook weinig geluid maakt? Zoniet , dan zit er niets anders op om nog zo'n Bosch te kopen.

Hetzelfde voor de vacuumtafel die ik wil gaan bouwen.
Zijn er voorbeelden van mensen die er zelf een hebben gemaakt? Ik zit te denken aan een langwerpige kist met in de lengterichting kanalen ( ook van mdf) deze kanalen kunnen per stuk worden afgesloten ( daarwaargeen materiaal op komt te liggen) , aan de bovenkant om de 3-4 cm een 10mm gat.
Nu zie ik op de website van sorrotec rubber met gaten staan, vacuumflies enzo. Iemand daar ervaring mee?
De vacuumtafel zal het meest worden gebruik om balsaplanken volledig door te frezen.

Dan de herrie van de vaccumtafel , voor mijn verwarmingssysteem in huis heb ik een elektromotor die pellets naar de verwarming vervoert , dat maakt een enorme herrie. Die motor ziet er ongeveer zo uit:
Afbeelding
Zijn er motoren-pompen die (geen/weinig lawaai maken , ook met brushles motor ofzo).

bedankt ,
Cor
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat ziet er best eigenwijs uit allemaal. :lol:

Begrijp alleen niet waaron je de wagentjes van de Z-as niet wat verder uit elkaar hebt gezet. Zo te zien heb je ruimte genoeg.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
e.i. Genwys
Contacteer:

@ Hugo: Dat zou betekenen dat de rails ook verder uit elkaar moeten en de gehele Z-as breder wordt. Dit gaat ten koste van de werkruimte over de Y-as.
De plaat waar de wagentjes op geschroefd zijn, die beweegt zich boven de Y-portaal- houder, Deze plaat kon dus gemakkelijk breder zijn als het gedeelte wat op en neer beweegt.

*edit*hier een fotootje waar het duidelijk te zien is:
Afbeelding

Cor
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik bedoelde eigenlijk in de lengte richting van de Z-as uit elkaar. Het onderste wagentje verder naar beneden.
Het lijkt op de foto of je nog een stuk over hebt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
audiomanics
Donateur
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

e.i. Genwys schreef:mooi kleurtje koelmiddel ... :shock:
Kleurt beter dan pols-kibra-roze bij je machine.. Mooi machientje geworden trouwens.. Je werkplaats is er, zo te zien, ook meer voor toegerust dan bij de meesten hier..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
e.i. Genwys
Contacteer:

@ Hugo: Ah ... Vertikaal gezien .... hmmm , ik zal er nog naar kijken als ik weer thuis ben . Ik denk dat dan de bouten van de andere wagentjes in de weg zitten. Anders moet de Z-as nog een cm naar voren ivm de koppen van de bouten.

@ Audiomanica: alles voor de hobby ... niet ;-)
Sjuul
Contacteer:

Bericht door Sjuul »

Ik heb ook twee lijn lasers tot kruislaser gemaakt werkt super, je moet wel oppassen dat je spindel niet in de weg zit van de lijn.
8663

Schiet al aardig op, ben benieuwd naar het eind resultaat
zeeschuim

Bericht door zeeschuim »

ziet er leuk uit sjuul, kun je daar wat meer over vertellen hoe je dat gedaan hebt?
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Hoe heten de klembusjes die je hier voor de riemschijven gebruikt hebt:

Afbeelding
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Sjuul
Contacteer:

Bericht door Sjuul »

Ik heb achterop mijn Z as (vaste deel) 2 houdertjes gemaakt waar de lasers in heb gemonteerd.
Door de lasers te draaien kun je het kruispunt verleggen totdat hij exact onder je frees middelpunt ligt.
Aandacht puntje:
Als je werkstuk omhoog komt verplaatst dit je kruispunt naar achter doordat je hem schuin `aan schijnt`
ik snij meestal 2 of 3mm plaat dus ik heb ze daarop afgesteld

8664

http://dx.com/p/5mw-adjustable-focus-re ... uQv8BDb-M8
zeeschuim

Bericht door zeeschuim »

kruispunt naar achter
Dat is jammer, logisch wel maar jammer :|
Plaats reactie