Speciale scharnieren

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Speciale scharnieren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Roodgloeiend?.. ik denk dat je dan ruim boven de 500 graden komt..

wij hadden ooit een Barbecue gemaakt van een Boilerketel.. , met een Alu pijp erop als schoorsteen.. voor de trek..

dat ding haalde 850 graden celsius IN de schoorsteen.. gevolg?.. 't ding smolt, en flikkerde eraf.. op dat moment lagen er een paar spijkers uit een opgestookt stuk hout WITHEET gloeiend onderin tussen de houtskool..

er zijn van die "systeempjes" waarbij ie automatisch blokkeert als je em openzet..., ietsje verder tillen, en dan komt ie weer los.. en kun je em dichtdoen..
Ohja.. nu weet ik weer waar ik dat gezien heb.. Auping beddespiralen.. die kun je in een paar standen omhoogzetten.. en als je ze helemaal omhoog zet, dan kun je ze weer terug laten zakken..
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef:Roodgloeiend?.. ik denk dat je dan ruim boven de 500 graden komt..
Je hebt gelijk, kersrood=800 graden.
In het donker zie je 500 graden waarschijnlijk net.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leo.D
Contacteer:

Bericht door Leo.D »

Nog geen idee hoe het precies uit te voeren, maar wat te denken van een flink bi-metaal scharnier, klep gaat automatisch open en dicht :mrgreen:
Sjuul
Contacteer:

Bericht door Sjuul »

Bedankt voor al het meedenken, inmiddels denk ik wel een goeie optie te hebben uitgedacht.
Ik ga het even testen en als het werkt maak ik het hier wereldkundig :lol:
Je kunt een hoop bedenken maar soms werkt gewoon iets praktisch testen en gewoon proberen toch het beste.

wordt vervolgd...
audiomanics
Donateur
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Oh, dan heb ik nog een nabrander: boven op het deksel een stang met een gewicht, zo dat als je de klep open doet dat het gewicht "achter" het scharnier punt komt en zo de klep open houdt.... beweegt niet en kan ook roodgloeiend worden..
Ik heb er nog een maar dat is een mechanisme dat binnen komt en toch enigszins moet kunnen schuiven anders blijf 't niet in openstaande stand haken....
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef:: boven op het deksel een stang met een gewicht, zo dat als je de klep open doet dat het gewicht "achter" het scharnier punt komt en zo de klep open houdt....
Kees
Goed :idea: hoor, je momentveer constructie vertaald naar hetzelfde effect, zonder bewegende delen.
Nu nog verzinnen hoe dat onzichtbaar kan. ( dat wilde sjuul toch ? ) ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
AnkoD
Contacteer:

Bericht door AnkoD »

Zoiets dan?

Afbeelding

Bovenin valt je klep naar beneden in de gleuf en valt ie niet terug..
dichtklappen = optillen en dan is het weer te draaien. ;-)
Sjuul
Contacteer:

Bericht door Sjuul »

Leuk dat het zoveel mensen bezig houd en dat er zo veel verschillende ideeën ontstaan, met een beetje geluk las ik hem komend weekend inelkaar, en kan ik volgende week aan de kleppen, inclusief vergrendeling beginnen.
we hebben dus nog wel even...
Arie Kabaalstra schreef:.. Auping..
Is een optie, maar het systeempje steekt wat uit naar binnen als de deksel dicht is, en als je maar één klep open hebt zitten er nog 4 naar binnen. had al eens wat gekeken naar raamuitzetters deze werken ongeveer ook zo.
audiomanics schreef:... contragewicht...
Heb al wat mee geëxperimenteerd, maar helaas is de arm die ik kan maken maar klein en aangezien de deksel 3mm dik is en door de ongewone vorm een hoop gewicht heeft ver van het scharnier word deze lastig.
AnkoD schreef:Zoiets dan?..
Mooie animatie, omdat de deksel een vijfhoek is word deze meteen na het scharnier breder kan dus niet naar binnen in de vergrendeling schuiven, deze was meen ik al eerder voorgesteld heb er een avond aan besteed maar is uiteindelijk ook afgevallen.

Keep 'em comin :lol: :lol:
zeeschuim

Bericht door zeeschuim »

zet een elektrisch kacheltje buiten :idea:
Muis

Bericht door Muis »

Ken je het pendaal emmer idee!!! ;-) heb je beide handen vrij en deksel valt autom. weer dicht als je je voet er af haalt.
Gr. Jan en succes.
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

zeeschuim schreef:zet een elektrisch kacheltje buiten :idea:
hahaha geniaal!
Sjuul
Contacteer:

Bericht door Sjuul »

Toch al heel wat gedaan gekregen op een kleine zaterdag...

Afbeelding
Sjuul
Contacteer:

Bericht door Sjuul »

8680

De kleppen zitten erop, heb gebruik gemaakt van deze lasscharnieren of paumelles.
Het idee is/was om aan de binnenkant van de klep een strip te maken die als de deksel open staat tegen een aanslag schuift, het schuifje kan dan bediend worden door een oogje aan de buitenkant van de klep.

86818682
In de aanslag zou nog een schroef kunnen zodat als je de schroef versteld de klep stand wat kunt bijstellen.

Maar nu alles zover is begin ik toch te twijfelen, ik ben wat aan het spelen met het auping idee van arie
er zijn van die "systeempjes" waarbij ie automatisch blokkeert als je em openzet..., ietsje verder tillen, en dan komt ie weer los.. en kun je em dichtdoen..
Ikea had dit ook, heb ik zelfs gehad maar hoe het echt werkt is nog knap lastig om te bedenken, omdat alles heet kan worden is het een vereiste dat het te bedienen is met één pookje/haakje.

Heb al wat ge-googled maar ik kom er niet echt achter hoe het nu exact werkt.
- Manually adjustable slatted frame mechanism --
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

trek eens een balpen open.. dan zie je het wel.. :)
Plaats reactie