Arduino?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

gixxer-harry

Re: Arduino?

Bericht door gixxer-harry »

Thx Marcus
Goh zetel......dat ken ik wel........erg leuke motorfeestjes gehad daar
Het is algemeen bekend dat ik heel vaak fouten maak
MaBerY

Bericht door MaBerY »

Ik heb aantal van die arduino's thuis, waaronder een Mega versie.
De RepRap draait eigenlijk op een Mega configuratie omdat een reguliere One of Duemilanove net iets te weinig pennen
heeft. Voor die RepRap zijn ook speciale boards beschikbaar met motorsturings IC's er al op.

http://reprap.org/wiki/Circuit_board_construction

Ik heb zelf een X/Y rotor gebouwd van een oude beveiligingscamera kop om b.v. een schotelantenne op te kunnen monteren. De besturing gebeurt met een arduino en een eigengemaakt klein boardje (shield) met solid state relais en opto couplers om de 2 24V PAPST synchroonmotoren daarin aan te sturen en het aantal 50Hz fases te tellen die de motor heeft gelopen.

De aansturing emuleert een reguliere RS232 aansturingseenheid van Yaesu. Alles op ongeveer 1/10 graad nauwkeurig.
Erik
Contacteer:

Bericht door Erik »

N.a.v. dit topic ben ik 2 avondjes gaan Googelen en lezen. Durfde nooit aan microcontrollers te beginnen, veel te ingewikkeld allemaal. Arduino ziet er goed en relatief simpel uit. Binnenkort ga ik de Mega 2560 bestellen. Vooral het feit dat er zoveel informatie en stukjes code te vinden is is een steun in de rug. Plannen die ik ermee heb hebben overigens niets met cnc te maken.
Gr.

Erik
gixxer-harry

Ik heb er eentje besteld gewoon om te leren hoe het allemaal werkt en wie weet wat je er allemaal van kan maken
Is denk ik ook heel geschikt samen met een cnc bestuiring voor een toolchanger of zo
En ik zit ook al te denken wat ik voor leuke dingen kan doen voor op mn motortje

En ik weet echt niets van chips en weerstandjes en wou er ook nooit aan beginnen maar nu ik me aan het inlezen ben dan valt het nog al mee en zelfs ik snap het lol
audiomanics
Donateur
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Erik schreef: Plannen die ik ermee heb hebben overigens niets met cnc te maken.
Als je je bevindingen en experimenten hier maar wel meedeelt... (ter leering ende vermaeck)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Erik
Contacteer:

Bericht door Erik »

Hij is zojuist besteld met kompassensor en display. Bevindingen zal ik niet meedelen; het komende jaar zal ik niet verder komen dan het niveau "hello world" en megaproject "knipperende led". ;-) Eventueel een berichtje ter vermaeck als er rook uit komt.
Gr.

Erik
gixxer-harry

Dan laat je toch wel Arduino het berichtje plaatsen hier op het net ?lol
Ik kom het eerste jaar denk ik ook niet veel verder dan het ledje op pin 13 te laten knipperen lol
Het programeren van de Arduino is zo te zien niet echt heel erg moeilijk te leren
Kan niet wachten tot die van mij komt
Erik
Contacteer:

Bericht door Erik »

Vrijdag besteld bij http://www.pieterfloris.nl/shop/ en dinsdag in huis. Vanmiddag werd die dus bezorgd door TNT. Binnen een half uur had ik op het breedboard een werkende kompassensor, een knipperende led en een fadende led. De hardware kan niet eenvoudiger. Koppeling met PC is niet meer dan een USB driver installeren. Nu nog even leren programmeren..... :|
Gr.

Erik
gixxer-harry

Ik denk dat die van mij te voet uit china moet komen want ik heb hem nog niet binnen
gixxer-harry

Ik heb de meeste tutorials gedaan en man wat is er veel mogelijk met dit printje
Er is een hele nieuwe wereld voor me open gegaan
Het pakketje dat ik heb gekocht was 30 euro en ik heb al voor 300 euro geleerd een goede koop wat mij betreft
Het programmeren is wel wat lastig maar wel heel leuk vind ik
Lekker puzelen en prutsen

Ik vind ook de andere programma's die er op aan sluiten heel mooi
Bv Fritzing is gratis en makkelijk (progie om de elementen virtueel op een breadboard te plaatsen en daar kan je dan schema's mee maken en print ontwerpen die je in de toekomst dan kan laten maken)
processing is volgens mij iets dat er voor zorgt dat je via de comp van alles kan doen
gixxer-harry

Ik denk dat ik het een heel klein beetje ga snappen lol
Het draadjes en dingen aansluiten is niet zo heel lastig maar het programmatjes maken is wel een uitdaging en een beetje een pussel voor mij
Pfffffff 1 ; vergeten en alles is in de war hahahahahahha

Maar ik leer er nog steeds heel veel van.....en wat zijn er veel mogoelijkheden
Zelfs een lcd aansluiten lukt me en ik krijg er ook een tekstje op.....echt geweldig
Voor een electronicus zal het wel allemaal kinderspel zijn maar voor mij gaat er een nieuwe wereld open
Erik
Contacteer:

Bericht door Erik »

Hoi,

We zijn nu 3 weken verder en m'n eerste serieuze project is bijna af. Nu nog kijken of het werkt zoals de bedoeling is. Project is een koerscomputertje voor mijn motorjachtje. 1 druk op de knop om de boot rechtuit te laten varen en te houden. Informatie komt van een I2C kompassensor. Uitgangen zijn voor een hydraulische pomp (zit al ingebouwd in de boot) linksom en rechtsom, een aantal ledjes en een piezo waarschuwingsalarm. Ingangen zijn een aantal drukknoppen. Ben nu bezig met een printje voor de (eenvoudige) hardware. Voor dat printje komt de cnc weer goed van pas.

Programmering is een samenraapsel van Examples uit het programma zelf en stukjes code gevonden via Google. De reference op de Arduino site heb ik vaak nageslagen. Voor een aantal moeilijkere functies zijn er libraries beschikbaar. Om tijdens een project te weten waar je mee bezig bent is het commando Serial.Print een heel handig hulpmiddel. Daarmee kun je makkelijk zien waarom iets niet werkt.
Gr.

Erik
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

leuk, jullie hebben de hobby electronica ondekt.... :lol:

Ik doe dit soort dingen al jaren, met allerlei verschillende boardjes......

Laatste tijd bezig met FPGA.... http://www.terasic.com.tw/cgi-bin/page/ ... lish&No=83 veel met dit board aan het stoeien......

maar ook dit board: http://www.mikroe.com/eng/products/view ... nt-system/ heb ik, en zijn oudere broertje , de easypic 3....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
nolfke
Contacteer:

Bericht door nolfke »

indrukwekkend zijn het aantal http://www.mikroe.com/eng/categories/vi ... ry-boards/
is de community er rond ook zo groot als de arduino?
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Plaats reactie