maar er zijn ook machines gemaakt met laderails en schroefdraad, dus waarom zou ik niet weg komen met 20mm assen en trapezium spindels? Gewoon een kwestie van prioriteiten stellen, en genoegen nemen met wat minder.
ja, dat klopt..
om eerlijk te zijn.. even een kleine anekdote van een CNC meeting van een paar jaar terug..
iemand sprak me aan, en stak zijn bewondering voor mijn machine niet bepaald onder stoelen en banken..
zelf had ie een machine van MDF, met ladegeleiders, en groot was zijn verbazing dat ik em vertelde dat die bewondering wederzijds was.. hij had namelijk met een budget van 1% van hetgeen ik uitgegeven had zijn machine gebouwd.
en.. eerlijk.. een lade geleider is te verkiezen boven zwevende assen.. omdat een ladegeleider ( hoe knullig het er soms uit kan zien ) Stabieler is dan een zwevende as.. ze zijn zeer laag van profiel, dus hebben momenten een lagere invloed, hij had ze onder voorspanning gemonteerd, en dus geen greintje speling in zijn machine, en dat was te zien aan het MDF freeswerk wat ie bij zich had.. (hij was Feyenoord Fan in hart en nieren, dus had ie wat logo's en schildjes gemaakt)
't werk was allemaal superstrak..
hij had gewoon draadeind M8 gebruikt, en ik weet niet of ie daar dubbele moeren op had, of op een andere manier zijn speling had gecompenseerd.. maar het was allemaal goed gebouwd, en de resultaten waren gewoon strak!
wat ik hiermee wil zeggen is het volgende: een goede constructie met "rommel" is te verkiezen boven een rommel constructie met goede componenten..
't is niet dat ik mijn machine, of de machines die ik gebouwd heb als "maatstaf" beschouw, maar ze zijn allen het resultaat van weloverwogen gebruik van materialen en constructies.
Ik wilde zelf een topklasse machine bouwen, dus heb ik gekozen voor een stalen frame, met de beste geleidingen die ik kon vinden.
de machines die ik op mijn werk bouwde, die waren voor klanten. die hadden allemaal een eisenpakket, en dat pakket loog er niet om..
ik heb mensen van Volkswagen uit Duitsland over de vloer gehad in de werkplaats, omdat ze een machine wilden zien.
de goede man was overtuigd van het ding, dus kregen we de order om een groter exemplaar te bouwen voor een bedrijf dat levert aan Volkswagen..
't behoeft geen verder betoog dat we voor dergeljke machines gewoon de beste componenten kozen.
't hele forum staat vol met voorbeelden van hoe het kan, en hoe het niet moet... zwevende assen?.. je kunt ze wel gebruiken voor een CNC machine, maar doe dat dan op een Lasersnijmachine, of een plasma snijder, die hebben geen verspaningskrachten te verwerken..
Frezen met een machine met zwevende geleiders is wat mij betreft een NO GO, er zijn hier een aantal lieden die al een paar maal hebben proberen aan te tonen dat het met de vervorming wel meevalt.. maar daarmee geven ze tegelijkertijd ook toe dat je dus daadwerkelijk WEL vervorming hebt.. en DAT WIL JE NIET!.
of je nu dun materiaal freest, of dik.. of het nu snel moet, of je hebt alle tijd..
Uiteindelijk ga je toch op zoek naar de grenzen van de snelheid van je machine.. bij mij ligt die grens bij de snelheid van mijn steppers, ik kan met 1800mm/min door alu, met een frees 6, 1,5 mm diep.. resonantie treedt bij mij alleen op door de mindere stabiliteit van de Kress-spindel, niet door de constructie van de machine.. die Kress is eenvoudig genoeg te vervangen door een zwaardere spindel, iets waar ik in het ontwerp al rekening mee gehouden heb..
wat het Kostenplaatje betreft.. Ondersteunde rails zijn duurder..ongeveer 16,- per meter.. voor ø30, maar de lagers?.. die zijn 20,- goedkoper! dus.. per saldo zal het niet veel schelen..
Genoegen nemen met wat minder?.. 'tja.. 't is maar net waar je prioriteiten liggen.. maar ik durf er de spreekwoordelijke kist bier op te zetten dat je daarvan terug gaat komen.. zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent..
je hebt best een mooi degelijk frame gebouwd, zeker met dat stalen raster erin.. dat scheelt weer in de torsiestijfheid van je machine.. als je slim bent.. zet em op draadeinden op een stevig onderstel, zodat je em kunt uitstellen, en vlak kunt trekken.. je zet de voorkant waterpas, en dan de zijkanten elk ook.. dan staat de achterste balk ook waterpas, en is je hele machine vlak.. dat is de basis!.. een paleis zonder degelijke fundering wordt in no-time een lekkend krot met gescheurde muren..