Aluminium Portaalfrees (1000x700)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Aluminium Portaalfrees (1000x700)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben het met bovenstaande posters eens.. zwevende assen gebruiken op een cnc machine is per definitie geld weggooien, zeker op een machine van dit formaat..

ondersteunde assen zijn in mijn ogen wel het absolute "design-minimum"
als je toch geld weggooit.. gooi het dan mijn kant uit.. :lol:
xp7amrkr
Contacteer:

Bericht door xp7amrkr »

roger de poger schreef:Van het geld dat je opgeteld voor die dure voedingen betaald hebt plus de die zwevende assen had je wel die ondersteunde assen kunnen kopen. Een voeding voor die drivertjes zet je makkelijk (en betrouwbaar) zelf in elkaar.
Ben ik het niet mee eens, of ik heb echt websites en producten over het hoofd gezien. Deze twee voedingen zijn bij elkaar 140 euro, en nog eens 40 euro aan as materiaal voor de geleiding die ik nu heb. Voor 180 euro heb je geen ondersteunde geleiding, 2x 800mm, 2x 600mm en 2x 200mm Voor dat geld heb je net 12 lagerblokken met lagers erin, laat staan de assen. En dan moet er natuurlijk nog een voeding bij.

De reden dat ik nu geen ondersteunde assen heb is simpel, ik had die lagers al en ik ben er van overtuigd dat het meer dan voldoende is om mee te beginnen. De reden dat ik een een watergekoelde spindel wil is vanwege de geluidsproductie, ik wil niet naast een jankende machine gaan staan.

Als ik die LBBR's niet gekregen had was het een ander verhaal, maar ik gebruik die nou eenmaal.

En Arie, wat betreft het geld weggooien. Ik heb een beetje het idee dat als een idee, een ontwerp of een machine afwijkt van hetgeen wat jij hebt, gemaakt hebt of bedacht heb het per definitie slecht is. Natuurlijk zal jij op dit vlak veel meer inzicht hebben dan mij en andere hier op het forum, maar er zijn ook machines gemaakt met laderails en schroefdraad, dus waarom zou ik niet weg komen met 20mm assen en trapezium spindels? Gewoon een kwestie van prioriteiten stellen, en genoegen nemen met wat minder.
roger de poger

Bericht door roger de poger »

Vooropgesteld dat de adviezen en inzichten positief bedoeld zijn...

Je hebt het echter over dat "ook wel aluminium wilt frezen". Door doorbuiging zowel naar boven (tegendruk van het materiaal) als naar onder (gewicht van zo'n chinees) en de afmetingen overall zullen maken dat je met grote (...) afwijkingen rekening moet houden.
Als je idd met ladegeleiders zou bouwen hield ik direct mijn mond. Ik vind het echter zonde om zulk groot verschil in kwaliteit van componenten te zien. Onze vriend Chai zou je beslits kunnen helpen... :idea:

En wat Arie betreft: he's been there, done it and even got the shirt! De man heeft intussen enig recht van spreken. Daar kun je je voordeel mee doen.
xp7amrkr
Contacteer:

Bericht door xp7amrkr »

roger de poger schreef:Je hebt het echter over dat "ook wel aluminium wilt frezen".
2D plaatmateriaal tot een paar milimeter dik.
roger de poger

I rest my case en ben benieuwd naar je bevindingen tzt.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

maar er zijn ook machines gemaakt met laderails en schroefdraad, dus waarom zou ik niet weg komen met 20mm assen en trapezium spindels? Gewoon een kwestie van prioriteiten stellen, en genoegen nemen met wat minder.
ja, dat klopt..

om eerlijk te zijn.. even een kleine anekdote van een CNC meeting van een paar jaar terug..
iemand sprak me aan, en stak zijn bewondering voor mijn machine niet bepaald onder stoelen en banken..

zelf had ie een machine van MDF, met ladegeleiders, en groot was zijn verbazing dat ik em vertelde dat die bewondering wederzijds was.. hij had namelijk met een budget van 1% van hetgeen ik uitgegeven had zijn machine gebouwd.

en.. eerlijk.. een lade geleider is te verkiezen boven zwevende assen.. omdat een ladegeleider ( hoe knullig het er soms uit kan zien ) Stabieler is dan een zwevende as.. ze zijn zeer laag van profiel, dus hebben momenten een lagere invloed, hij had ze onder voorspanning gemonteerd, en dus geen greintje speling in zijn machine, en dat was te zien aan het MDF freeswerk wat ie bij zich had.. (hij was Feyenoord Fan in hart en nieren, dus had ie wat logo's en schildjes gemaakt)
't werk was allemaal superstrak..
hij had gewoon draadeind M8 gebruikt, en ik weet niet of ie daar dubbele moeren op had, of op een andere manier zijn speling had gecompenseerd.. maar het was allemaal goed gebouwd, en de resultaten waren gewoon strak!

wat ik hiermee wil zeggen is het volgende: een goede constructie met "rommel" is te verkiezen boven een rommel constructie met goede componenten..

't is niet dat ik mijn machine, of de machines die ik gebouwd heb als "maatstaf" beschouw, maar ze zijn allen het resultaat van weloverwogen gebruik van materialen en constructies.

Ik wilde zelf een topklasse machine bouwen, dus heb ik gekozen voor een stalen frame, met de beste geleidingen die ik kon vinden.
de machines die ik op mijn werk bouwde, die waren voor klanten. die hadden allemaal een eisenpakket, en dat pakket loog er niet om..

ik heb mensen van Volkswagen uit Duitsland over de vloer gehad in de werkplaats, omdat ze een machine wilden zien.
de goede man was overtuigd van het ding, dus kregen we de order om een groter exemplaar te bouwen voor een bedrijf dat levert aan Volkswagen..
't behoeft geen verder betoog dat we voor dergeljke machines gewoon de beste componenten kozen.

't hele forum staat vol met voorbeelden van hoe het kan, en hoe het niet moet... zwevende assen?.. je kunt ze wel gebruiken voor een CNC machine, maar doe dat dan op een Lasersnijmachine, of een plasma snijder, die hebben geen verspaningskrachten te verwerken..

Frezen met een machine met zwevende geleiders is wat mij betreft een NO GO, er zijn hier een aantal lieden die al een paar maal hebben proberen aan te tonen dat het met de vervorming wel meevalt.. maar daarmee geven ze tegelijkertijd ook toe dat je dus daadwerkelijk WEL vervorming hebt.. en DAT WIL JE NIET!.
of je nu dun materiaal freest, of dik.. of het nu snel moet, of je hebt alle tijd..

Uiteindelijk ga je toch op zoek naar de grenzen van de snelheid van je machine.. bij mij ligt die grens bij de snelheid van mijn steppers, ik kan met 1800mm/min door alu, met een frees 6, 1,5 mm diep.. resonantie treedt bij mij alleen op door de mindere stabiliteit van de Kress-spindel, niet door de constructie van de machine.. die Kress is eenvoudig genoeg te vervangen door een zwaardere spindel, iets waar ik in het ontwerp al rekening mee gehouden heb..

wat het Kostenplaatje betreft.. Ondersteunde rails zijn duurder..ongeveer 16,- per meter.. voor ø30, maar de lagers?.. die zijn 20,- goedkoper! dus.. per saldo zal het niet veel schelen..

Genoegen nemen met wat minder?.. 'tja.. 't is maar net waar je prioriteiten liggen.. maar ik durf er de spreekwoordelijke kist bier op te zetten dat je daarvan terug gaat komen.. zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent..

je hebt best een mooi degelijk frame gebouwd, zeker met dat stalen raster erin.. dat scheelt weer in de torsiestijfheid van je machine.. als je slim bent.. zet em op draadeinden op een stevig onderstel, zodat je em kunt uitstellen, en vlak kunt trekken.. je zet de voorkant waterpas, en dan de zijkanten elk ook.. dan staat de achterste balk ook waterpas, en is je hele machine vlak.. dat is de basis!.. een paleis zonder degelijke fundering wordt in no-time een lekkend krot met gescheurde muren..
Roetsj

Bericht door Roetsj »

Deze niet-ondersteunende geleidingen toepassen werd duidelijk door hem toegelicht en dan geldt; zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen. De machine kan alsnog worden omgebouwd naar meer stabiel.
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

Arie Kabaalstra schreef:.. als je slim bent.. zet em op draadeinden op een stevig onderstel, zodat je em kunt uitstellen
Kijk eens op http://www.stelvoetvoordeel.nl voor goedkope stelvoeten voor onder je machine (snelle levering ook). Ik heb ze daar ook vandaan.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Afbeelding
dan zou je deze moeten nemen.. die kun je vastschroeven aan een onderstel..draadgaatje onderin je frame.. contramoertje er tegenaan.. en je bent't heertje :lol:
Tip in deze.. als je ze gebruikt voor een 1000 mm lang frame.. zet er 6 onder.. 3 onder elke ligger.. dan heb je ondersteuning op 500 mm hart op hart.. en 700 mm over de breedte.. moet te doen zijn..
xp7amrkr
Contacteer:

Bericht door xp7amrkr »

Arie, ik heb al 80mm ronde stelpoten met M16 draad erop. Gisteren gehaald. Ben vandaag met het frame bezig geweest, en deze is zo goed als klaar. Opgebouwd met stalen koker 60x60x3 en 40x40x3. Zal Maandag wat foto's van maken.

Edit: Had kennelijk met mijn mobiel nog een foto gemaakt!

Afbeelding
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

wooooooow jij gaat snel! :mrgreen:
Mooi stevig frame. Mijn frame is ook van koker 60x60 en 40x40 gemaakt. Kan er een auto bovenop zetten, lekker stevig.

Wat ga je voor besturing gebruiken? Mach3, emc2, cnc-usb, usbcnc, deskcnc, turbocnc... etc?
xp7amrkr
Contacteer:

Bericht door xp7amrkr »

USBCNC Versie 5 met Ethernet, Donderdag binnen gekregen 8) Ga vanavond kijken of ik mijn MSD542 drivers erop aan kan sluiten en mijn motoren kan besturen.
Roy 1.6

Bericht door Roy 1.6 »

Roetsj schreef:Deze niet-ondersteunende geleidingen toepassen werd duidelijk door hem toegelicht en dan geldt; zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen. De machine kan alsnog worden omgebouwd naar meer stabiel.

Goedkoop is Duurkoop!

Als je achteraf extra onderdelen moet kopen om het beter te maken ben je nog duurder uit......
roger de poger

Roy 1.6 schreef:Goedkoop is Duurkoop!
Als je achteraf extra onderdelen moet kopen om het beter te maken ben je nog duurder uit......
Mee eens en dat was p'cies my point. Echter, voor velen hier is DIY een leermoment. Zo ook voor hem. Niets mis mee en de man heeft besloten & gemotiveerd. Respect... ;-)
Plaats reactie