Cnc van pallet liften - Ideeën?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

tuonov4

Re: Cnc van pallet liften - Ideeën?

Bericht door tuonov4 »

als je jouw woonplaats vermeld wil er iemand misschien wel even helpen
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Al weer jaren terug deed ik een freesklus waar ik een flinke hoeveelheid van dit soort blokjes aan over hield :

25850

Berken multiplex, 18mm, 2 op elkaar geplakt.
Die hebben al vele functies gehad, blokkendoos, vulmateriaal.
Dat stapeltje met lijm en schroeven daar heb ik er 4 van, om stapels platen op een pallet te leggen, of andersom.

En ook gebruikt om een lompe machine van een pallet te halen, dat was best lastig, ondanks een flinke hoeveelheid hulpmateriaal voorhanden hier.
Pompwagens, heftruck, maar toch een gedoetje en nog een beetje oppassen ook.
parallax
Donateur

Bericht door parallax »

Het klinkt een beetje raar maar bij mijn bridgeport interact heb ik enkel 2 kokers en 2 lange Koevoets van 90cm gebruik. Deze woog ook iets van 2200 kg

Machine eerst op de pallet met Koevoet en plaatjes underlayment hout opgewerkt (boven de klossen) van de pallet, tot ik de 2 kokers van voor naar achter tussen de pallet en machine door kon steken. Let op doe hier wat rubber of iets dergelijks tussen zodat de machine niet gaat glijden over de kokers wanneer je hem laat zakken.

Aan de achterzijde de kokers met houten plaatjes van 18 mm ondervuld . Vervolgens voorzijde ondervuld en met een extra plaatjes tot er genoeg vrijheid gecreeerd om de pallet er onder weg te halen.

Vervolgens kant voor kant met Koevoet gelift en de plaatje hout van 18 mm onder de kokers verwijderd en zo laten zakken ' de kokers krijg je weg door bij de laatste 2 plaatjes de machine eerst met hout te ondervullen, dan nog een paar keer liften en plaatjes verwijderen en de machine staat op de grond. Let op haal alleen een plaatje per keer weg dan komt hij niet te scheef te staan.

Al met al een uurtje verder en hij stond te plek. Soms laten we ons gek maken door de grootte of het gewicht maar met een paar simpele gereedschappen en een beetje tijd kom je best ver.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

parallax schreef: 19 nov 2025 14:34 Het klinkt een beetje raar [..]
Dat is helemaal niet raar, elk geval is anders, zoals wel vaker, met alles en nog wat.
De machine die ik had, een combinatie bankje heeft allerlei delen (blad) waar je heel verleidelijk de heftruck onder kan zetten maar beter niet, als er iets breek dan kan-ie naar het oud ijzer.
Jmol

Bericht door Jmol »

parallax schreef: 19 nov 2025 14:34 Het klinkt een beetje raar maar bij mijn bridgeport interact heb ik enkel 2 kokers en 2 lange Koevoets van 90cm gebruik. Deze woog ook iets van 2200 kg

Machine eerst op de pallet met Koevoet en plaatjes underlayment hout opgewerkt (boven de klossen) van de pallet, tot ik de 2 kokers van voor naar achter tussen de pallet en machine door kon steken. Let op doe hier wat rubber of iets dergelijks tussen zodat de machine niet gaat glijden over de kokers wanneer je hem laat zakken.

Aan de achterzijde de kokers met houten plaatjes van 18 mm ondervuld . Vervolgens voorzijde ondervuld en met een extra plaatjes tot er genoeg vrijheid gecreeerd om de pallet er onder weg te halen.

Vervolgens kant voor kant met Koevoet gelift en de plaatje hout van 18 mm onder de kokers verwijderd en zo laten zakken ' de kokers krijg je weg door bij de laatste 2 plaatjes de machine eerst met hout te ondervullen, dan nog een paar keer liften en plaatjes verwijderen en de machine staat op de grond. Let op haal alleen een plaatje per keer weg dan komt hij niet te scheef te staan.

Al met al een uurtje verder en hij stond te plek. Soms laten we ons gek maken door de grootte of het gewicht maar met een paar simpele gereedschappen en een beetje tijd kom je best ver.

Dat klinkt ook wel slim inderdaad.
Die kokers, vierkante metalen balken, die langer zijn dan de pallet zelf. Dus de machine staat dan op die kokers en houten klossen(18mm plaatjes).
Plaats reactie