Parkeerplaats maaien? Iets anders tegen onkruid?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

hainjedaf
Donateur
Been thanked: 1 time

Re: Parkeerplaats maaien? Iets anders tegen onkruid?

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 11 mei 2025 22:43
Die gasbrander lijkt me de nog milieuvriendelijkere oplossing. Moet je (wederom volgens de deskundologen) wel een paar keer herhalen om korte metten te maken met de wortels; die moet je uitputten naar het schijnt.
Dat wel, maar idd, de impact op het milieu is minimaal en ik heb het idee dat dat voor Sven een item kan zijn.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Nouja, het zou voor ons allemaal een item moeten zijn eigenlijk. Ik vind 5 liter vergif dumpen voor een paar grassprieten tussen de tegels door wat overdreven.

Maar het beeld dat glyfosaat en familie de 'chemische zooi' is en zout/azijn(/chloor) de 'natuurlijke, milieuvriendelijke oplossing' lijkt dus niet te kloppen. Vraag het maar eens aan iemand die iets met grondwater of oppervlaktewater doet; die begint gelijk rood aan te lopen en vloeibaar te praten als je over azijn over je onkruid begint.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hainjedaf
Donateur

Bericht door hainjedaf »

@Dabit: +1

en als die elektrische onkruidbrander nou nog op Sven's Zonnepaneeltjes kan....

Hebben we alleen maar winnaars
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik geloof er niks van dat zo'n elektrisch ding een beetje snel is. Het klinkt heel wat, 2000W, maar zoveel is dat eigenlijk niet als je waterhoudende dingen heet moet gaan stoken. Dan zit je een minuut te stoken op een klontje gras.
Een dakbrander-achtig iets lijkt me een veel beter idee. Gas erop. Zeg maar zoiets (google-resultaat): https://www.bol.com/nl/nl/p/weedburner- ... 047917789/

En dat beetje fossiel propaan wat je ervoor nodig hebt? Tsja. Ik denk dat als je zo'n elektrische brander en de gasvariant cradle-to-grave tegenover elkaar zet dat het nog wel eens vies tegen zou kunnen vallen wat die elektrische aan milieuwinst oplevert.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 12 mei 2025 08:55 Ik heb er geen ervaring mee, maar ik geloof er niks van dat zo'n elektrisch ding een beetje snel is. Het klinkt heel wat, 2000W, maar zoveel is dat eigenlijk niet als je waterhoudende dingen heet moet gaan stoken.
Die echte onkruidbranders van Sievert doen 6kg propaan per uur volgens de specificaties. :shock:
chatgtp schreef: 6 kg propaan bevat tussen de 77,4 kWh en 83,9 kWh aan energie, afhankelijk van of je de onder- of bovenwaarde gebruikt.
Oftewel 77kWh/uur is 77000W :mrgreen:
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Een elektrische (snoer) flymo, 2e hands, voor weinig.
DaBit schreef: 12 mei 2025 08:55[..] zoveel is dat eigenlijk niet als je waterhoudende dingen heet moet gaan stoken. Dan zit je een minuut te stoken op een klontje gras.
Dat is wel zo maar je hoeft het plantje niet helemaal te verbranden, even koken is al genoeg, voor het deel boven de grond, wat er onder zit is behoorlijk hopeloos.
DaBit schreef: 11 mei 2025 20:47Als het straks goed heet weer is dan werkt een paar dagen zwart landbouwplastic er overheen leggen ook wel.
Die gedachte heb ik ook al een tijdje, Ik dacht aan een raamwerkje ( latjes ) met wat steviger doorzichtig plastic.
Emmertje op de kop er onder in het midden. Zou dat meer warmte verzamelen dan zwart plastic ?
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Zo'n framepje met zwarte folie hoef je niet de hele tijd vast te houden of the besturen, dat is ook wat waard.

Maar, ik heb net vernomen dat de hovenier binnenkort aan de slag gaat, ben benieuwd of dat wat oplevert.
De grasstenen zullen sowieso aandacht blijven trekken denk ik.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

Koop een 2de hands gazonmaaier voor een habbekrats van marktplaats.
En ga er met enige regelmaat overheen. Zoveel werk is het niet, houd je het in ieder geval kort.
Gelijkmatig verdeeld en opgekomen groen zou mij niet storen.
Beter dan bruin en verdord door een gasbrander.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je kunt ook kijken of er geschikter groen is voor in die gaten, iets van sedum, loopthijm, loopcamille desnoods weegbree.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
henkzelf
Donateur
Contacteer:

Bericht door henkzelf »

Mijn vrouw giet de aardappels af op het onkruid dat opschiet tussen de tegels op de stoep.
Twee methoden in 1. Zout water, en warm water. Waar gegoten is overleeft het onkruid 2 dagen.
André-R
Donateur

Bericht door André-R »

hainjedaf schreef: 11 mei 2025 21:44 Die dingen zijn er ook in een elektro uitvoering mocht je niet fossiel willen bestrijden.

https://www.bol.com/nl/nl/p/hofftech-we ... 0079525666
Dit zijn bepaald geen efficiente apparaten, daarom zie je ze bij bosjes in de kringloop.. :lol:
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
keesfrees

Bericht door keesfrees »

henkzelf schreef: 12 mei 2025 11:59Zout water
Ik hoop niet al te zout, het is echt heel lang geleden dat ik zout bij kookwater voor de aardappels had.
henkzelf schreef: 12 mei 2025 11:59Waar gegoten is overleeft het onkruid 2 dagen.
En daar na groeit het weer harder terug door de voedingstoffen uit de aardappelen. :-<
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 12 mei 2025 09:01 Oftewel 77kWh/uur is 77000W :mrgreen:
Ja, en zelfs de 'kleintjes' met een werkbreedte van 10-15cm zitten nog op >40kW. Gasvlammetjes hebben zo hun voordelen. Waarschijnlijk heb je dan ook geen last van elk zuchtje wind.
keesfrees schreef: 12 mei 2025 10:02 Dat is wel zo maar je hoeft het plantje niet helemaal te verbranden, even koken is al genoeg, voor het deel boven de grond, wat er onder zit is behoorlijk hopeloos.
Dan nog. Als je ziet dat die 'echte' branders zo 40-120kW doen dan geloof ik niet zo hard in die elektrische dingen. Leuk voor precisiewerk op een windstille dag ofzo. Ik zou zelf op Marktplaats een dak/onkruidbrander op de kop tikken; ben ik voor een paar tientjes vlot klaar met de vierkante meters.
Die gedachte heb ik ook al een tijdje, Ik dacht aan een raamwerkje ( latjes ) met wat steviger doorzichtig plastic. Emmertje op de kop er onder in het midden. Zou dat meer warmte verzamelen dan zwart plastic ?
Die ene keer dat ik het gedaan heb was het gewoon erop leggen en zorgen dat het plastic niet wegwaait. Ik denk niet dat doorzichtig plastic beter werkt.
rolandvs
Contacteer:

Bericht door rolandvs »

Misschien vaker een auto parkeren dat scheelt ook.
Waar regelmatig gereden word komt ook geen onkruid.
Op terrein waar regelmatig iets rijd groeit niets en net naast kantoor woekert het meestal wel
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Plaats reactie