Bambulabs X1 of toch de Creality K1C ??

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

P1-Engineering
Donateur

Re: Bambulabs X1 of toch de Creality K1C ??

Bericht door P1-Engineering »

Je moet denk ik verder kijken dan alleen de hardware specs om te begrijpen waarom de Bambu zo de hemel in geprezen wordt, het gaat om het complete ecosysteem wat ze neergezet hebben. Beetje dezelfde discussie met Apple producten denk ik, ja er zit een prijskaartje aan, maar dat heeft een reden.

Voorbeeldje, ik kwam van de week deze tegen, een Kern Micro als pennenhouder in 4 kleuren:

https://makerworld.com/en/models/151020 ... eId-164717

Die kan je gewoon in de app op je telefoon openen en naar de printer sturen. De juiste kleuren had ik niet, dus gelijk via Bambu in het mandje gegooid en afgeklikt. Twee dagen later in huis en de printer is nu lekker bezig. 8)
Ze hebben dit zo goed ingericht en makkelijk gemaakt dat het ook echt gevaarlijk is, denk dat ik inmiddels 100+ rollen filament heb liggen van ze omdat je elke keer weer iets leuks tegenkomt om te printen. :mrgreen: :mrgreen:

Ander voorbeeld, je kan een kleurenwaaier van alle filamenten bestellen zodat je de beste match kan zoeken. Hoe vaak ik met andere filamenten heb gehad dat de kleur net even anders uitviel als verwacht.

https://eu.store.bambulab.com/nl-nl/pro ... t-swatches
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Hoewel ik nog niet tot de gebruikers hoor denk ik dat een groot deel van hun succes zit in het feit dat ook een leek binnen een uur na ontvangst van de printer aan het printen kan zijn, voorbeelden genoeg, zelfs hier op het forum.
En of dat ook lukt met een ander merk printer betwijfel ik. Ik hoor alleen maar positieve geluiden over die Bambu printers.
André-R
Donateur

Bericht door André-R »

Ik heb eerst de prusa mini gehad, dat was echt in het begin lastig om daar een goede print uit te krijgen. Later heb ik de Prusa i3 MK3/S als bouwpakket gekocht en vanaf het allereerste begin prima prints, due ja, Ben, het kan wel. En soms gebruik ik m weken-maanden niet maar zelfs na lang stilstaan altijd weer prima prints . Dat gezegd hebbende, als ik het over zou moeten doen zou ik ws wel voor een Bambulabs gaan...
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

André-R schreef: 17 mei 2024 23:58 Dat gezegd hebbende, als ik het over zou moeten doen zou ik ws wel voor een Bambulabs gaan...
De Bambulabs printer is niet verkeerd. De hoge snelheid bevalt mij wel, maar is voor mij geen reden om de huidige printer weg te doen. Wat ik heb gelezen, maakt hij wel meer lawaai dan mijn Artillery.
benkr schreef: 17 mei 2024 22:34 Hoewel ik nog niet tot de gebruikers hoor denk ik dat een groot deel van hun succes zit in het feit dat ook een leek binnen een uur na ontvangst van de printer aan het printen kan zijn, voorbeelden genoeg, zelfs hier op het forum.
En of dat ook lukt met een ander merk printer betwijfel ik.
Ik heb voor €200,-- een Artillery genius gekocht met 1 kg PLA filament. Het monteren (brug plaatsen) duurde een half uurtje en nog een half uurtje later heb ik als leek mijn eerste onderdeeltje gemaakt. Sindsdien heeft hij, in stilte, vele onderdelen geprint en ben ik een super tevreden gebruiker. Het ding heeft nog altijd niets fout gedaan, ik wel....

We kunnen op de volgende CNC dag beide printers (en andere merken) eens naast elkaar laten werken (muntje voor het winkelwagentje printen). Dan kunnen wij en de gasten het verschil ervaren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hainjedaf
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door hainjedaf »

André-R schreef: 17 mei 2024 23:58 Ik heb eerst de prusa mini gehad, dat was echt in het begin lastig om daar een goede print uit te krijgen.
Wat ging er mis?

Gewoon nieuwsgierig, daar mijn Prusa mini, naast de X1C nog steeds zijn printjes draait
Binnen garantie een keer een nieuw riempje en een nieuw buddieboard.
Verder 0 problemen. Dus ik ben enkel verbaasd...
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

hfjbuis schreef: 18 mei 2024 00:55 We kunnen op de volgende CNC dag beide printers (en andere merken) eens naast elkaar laten werken (muntje voor het winkelwagentje printen). Dan kunnen wij en de gasten het verschil ervaren.
Ja, das leuk. En dan misschien gelijk ook cnc machines met Eding, LinuxCNC, Mach3, Masso en een Chinees met Fanuc erop. Hebben dat ook eindelijk eens goed in beeld.
En dan misschien een volgende keer een paar forumleden vergelijken: een met een hogere opleiding en een die gelijk na de middelbare is gaan werken, weten we ook gelijk welke slimmer, sneller en stiller is…. afijn, je begrijpt me wel denk ik…
André-R
Donateur

Bericht door André-R »

hainjedaf schreef: 18 mei 2024 01:45 Wat ging er mis?
Gewoon nieuwsgierig, daar mijn Prusa mini, naast de X1C nog steeds zijn printjes draait
Ik had in het begin met name veel problemen met afstelen van de hoogte van de printkop.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
H.C

Bericht door H.C »

Koeling is alles...iemand die ooit een NL Builder printer heeft gehad...
Blijkbaar heb ik met de Bambu alweer een verkeerde keuze gemaakt :D

Upgrade for Better AIR FLOW on Your Overhangs and Bridges (Ender3/Bambu)
https://www.youtube.com/watch?v=qAG2BnZKFgQ
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

H.C schreef: 18 mei 2024 20:29 Blijkbaar heb ik met de Bambu alweer een verkeerde keuze gemaakt :D
Kun je dat toelichten? Waar loop je tegenaan met de Bambu?
Misschien handig voor anderen om toch wat verder te kijken misschien…
H.C

Bericht door H.C »

Kun je dat toelichten? Waar loop je tegenaan met de Bambu?
Misschien handig voor anderen om toch wat verder te kijken misschien…
Zie link: opmerkelijk dat men daarmee de mist in gaat.

- punten: dat ding enorm veel kabaal maakt & de start procedure onnodig lang is.
hainjedaf
Donateur

Bericht door hainjedaf »

H.C schreef: 18 mei 2024 20:29 Koeling is alles...iemand die ooit een NL Builder printer heeft gehad...
Blijkbaar heb ik met de Bambu alweer een verkeerde keuze gemaakt :D

Upgrade for Better AIR FLOW on Your Overhangs and Bridges (Ender3/Bambu)
https://www.youtube.com/watch?v=qAG2BnZKFgQ
wat voor probleem heb je dan?

Ik heb de auxilliary fan er in zitten voor extra koeling en tot op heden lukt het meeste wel.
Daarnaast kreeg ik toen ik hem overnam, een hulpstuk mee om de deksel 5cm open te laten staan voor betere koeling.
Ik heb zelf dat ding nooit nodig gehad....

ik moet alleen de volgende zaken nog oplossen:
-overextrusie calibreren
-maatvoering calibreren
-eSun filament vervangen (nieuwe esun filament valt als gebroken zuigerveren van de spoel, nieuw uit zak).

Maar geen van die problemen hebben sec met de printer te maken...
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

serum
Has thanked: 1 time

Bericht door serum »

Welk filamant van esun heb je?

Ik heb toevallig net een rolletje nieuw PETG. Na jarenlang enthousiast gebruik te hebben gemaakt van esun heb ik nu, op die kartonnen rol, een wat mindere ervaring ermee.
hainjedaf
Donateur

Bericht door hainjedaf »

serum schreef: 19 mei 2024 12:17 Welk filamant van esun heb je?

Ik heb toevallig net een rolletje nieuw PETG. Na jarenlang enthousiast gebruik te hebben gemaakt van esun heb ik nu, op die kartonnen rol, een wat mindere ervaring ermee.
Sinds de intruductie van die kartonnen rollen, is esun ook voortdurend in de aanbieding.

Ik heb PETG en PLA+ allemaal levering eind april.
Sommige op Plastic spoel, anderen op kartonnen spoel.
De PETG gaat perfect op de Prusa Mini en de X1C.

De PLA+ die valt als gebroken zuigerveren in halfjes van de haspel af.
Ik kom bij collega hacker/printers het zelfde probleem tegen.
En ook op internet/YT hoor ik soortgelijke geluiden.
eSun heeft duidelijk kwaliteitsproblemen.

Ik ga voor mijn volgende batch ga ik PolyMaker peroberen.
Daarnaast schijnt het eigen filament van BambuLabs ook goed te printen.
EN met die tags op de rollen, leest de AMS zelf in welk filament en welke parameters
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Markus
Donateur
Contacteer:

Bericht door Markus »

Heeft iemand al de creality K2 Plus ? voor 1299,00 Euro lijkt een rechstreekse concurent voor de Bambu Labs

zelf vind ik de Creality 3D Ender 3 V3 Plus best leuk (399 Euro) , ben best tevreden met mijn 2 andere 3D printers alleen soms is het build oppervlak te klein en kom ik uren tekort voor dingen die ik wil printen

Greezt,

Markus
Plaats reactie