Na enkele dagen van mentale afwezigheid ten gevolge van fysieke alcoholische activiteiten naar aanleiding van sportieve prestaties van het lokale voetbalclubje ben ik er weer
Vandaag ben ik eens persoonlijk een kijkje (en meetje) gaan nemen bij de meettafel. Dat was helaas allerminst positief. In de meettafel is een grid van gaatjes gemaakt op 10x10cm over het gehele topvlak. De tafel is waarschijnlijk dus niet gebruikt om te meten maar om allerlei opstellingen te kunnen maken. Tevens is het oppervlak zwaar beschadigd (dikke krassen en uitgebroken stukjes) en ook zijn er diverse stukjes van de rand afgestoten. Aangezien het de bedoeling was om de gehele steen te verbruiken is dit niet iets wat ik kan wegwerken/verbloemen. Tot slot blijkt de dikte van de plaat van links tot rechts nogal wat te verschillen. Hoewel de bovenkant mogelijk wel redelijk vlak zou kunnen zijn is de tafel aan een kant 101,05mm dik en aan de andere kant 104,35mm. Om dit nou als basis te gaan gebruiken zie ik niet erg rooskleurig in. De tafel vertoont dus diverse mankementen waar ik me niet overheen wil/ga zetten. Ik vraag me ook sterk af of dit überhaupt ooit als meettafel is aangekocht. Het is in elk geval niet een gangbare/gebruikelijke afmeting ben ik inmiddels wel achter. Vaak gaat de dikte van een dergelijke meettafel van 100mm naar 150mm zodra de steen in X of Y de 1000mm grens passeert.

Dat neemt niet weg dat ik nog steeds wel van plan ben een portaalfrees van graniet te bouwen. Ik zal nu alleen ogen en oren open moeten houden om een geschikte steen te vinden voor een leuke prijs en binnen 'zelf ophalen' afstand. Qua werkbereik moet 't het liefst wel mogelijk zijn om een 650mm cirkel te kunnen frezen... dat is ieg de insteek. Tips zijn welkom.
DaBit schreef:
Mijn machine kostte ook zo'n 3000 euro waarvan groot deel in de spindel zit. Dat kon vanwege veel andermans afval recyclen en toch ook zeker vanwege veel hulp van medeforumleden.
Het kan dus. Steen valt wel mee kwa prijs, 2e hands ijzer ook en zweet is gratis.
Inmiddels ben ik ook aan het struinen naar onderdelen. In het kader van 'andermans afval recyclen' kwam ik de onderstaande servos tegen, nieuw in doos inclusief testrapport op serienummer.

Er zit alleen helaas geen drive bij. Zijn deze motoren vergelijkbaar met
deze servos die ik al op het oog heb? Ik denk dat de servos van Mavilor tov JMC kwalitatief een flink pak beter zijn (industieel vs hobby?) maar ik heb er te weinig kaas van gegeten. Zou hier ook een drive voor te koop zijn tegen een leuke prijs. Kun jij hier iets zinnigs over zeggen?
Vwb hulp van medeforumleden... geen idee in hoeverre 'men' bereid is mij als nieuwkomer naast raad ook eventueel met daad bij te staan. Hoewel ik al wel een aantal jaartjes meelees hier, post ik zelf pas een week

. Vooralsnog zit het met de raad in elk geval wel goed... let's take it from there
hugo stoutjesdijk schreef:(En over de constructie van de Z-as ga ik het niet meer hebben, dat moet ondertussen ieder voor zich weten)
Heeft de in
deze video voorgestelde Z-as constructie enige kans van slagen? Tevens; de plaatsing van de lineaire rails (1 bovenop de portaalbalk en 1 aan de voorkant) lijkt mij gezien de belasting eigenlijk best logisch/voor de hand liggend. Toch zie ik het niet zo vaak toegepast worden. Heeft dat een reden?
kawarider schreef:Een ding begrijp ik niet, waarom microsteppen met een servo? Zijn het nu closed loop steppers of servo's? Wat is het verschil eigenlijk?
Ik zou willen dat ik het je kon uitleggen. Hoewel ik van veel dingen een beetje weet, gaan sommige dingen een beetje boven mijn pet. Opzich vind ik het niet erg om dingen uit te zoeken maar soms zijn zaken zo uitgebreid/gecompliceerd dat het simpelweg te veel tijd kost om dat 'even' uit te zoeken. Ook omdat ik de informatie daarna vervolgens te weinig toe kan passen om deze investering in tijd te rechtvaardigen. Hope that makes sense... Gelukkig leven we in een tijd waarin kennis relatief makkelijk gedeeld kan worden.
Breaker schreef:Ik zou zelf bij zo'n machine eerder denken aan een vaste brug met een bewegende tafel om toch een stapje zwaarder te kunnen verspanen. De rails kunnen dan ook al bijna vlak op de tafel gelegd worden. En de brug hoeft ook maar eenmalig uitgelijnd te worden, waarbij de vlakke kant direct voor de Y-rails gebruikt kan worden.
Dat klinkt inderdaad ook niet verkeerd. Echter, het juist kunnen inregelen van de servos is wellicht ook een punt hierin. Een beweegbare tafel kan afhankelijk van het werkstuk behoorlijk verschillen qua gewicht.
Voor nu is het dus even afwachten/zoeken. Mijn vorige CNC kaasschaaf staat in elk geval al te koop en de zoektocht naar een goede steen is begonnen. Wordt dus ongetwijfeld vervolgt.